رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت چهل و دوم»

ارسال شده توسط در 28 سپتامبر 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

محیا دارابیان در رقابت های جهانی سنگنوردی به مقام چهارمی جهان دست یافت.

◀️ “محیادارابیان”،سنگ‌نورد ایرانی- ملی پوش زنجانی اعزامی به رقابت های جهانی(در رده سنی نوجوانان و جوانان) در شهر “ورونژ” روسیه به مقام ارزشمند چهارم در “ماده سرعت” دست یافت.

◀️این مسابقات در سه ماده سرعت،بلدرینگ و سرطناب و در دو بخش آقایان و بانوان از روز شنبه ۳۰ مرداد ماه تا ۹ شهریور ماه با حضور ۳۴ کشور ادامه خواهد داشت.

در عین حال “ایمان آرزه” دیگر سنگ نورد کشورمان در ماده”بولدرینگ” در این رقابت ها حضور دارد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

لینک ویدیو⬇️

https://t.me/espilat/3887

*************

“نائومی اومورا” ( ۱۹۴۱-۱۹۸۴)

“نآئومی اومورا” کوهنورد و ماجراجوی ژاپنی، برای صعودها و ماجراجوی های انفرادی اش شهرت دارد.‌

او اولین صعود انفرادی به قطب شمال را با موفقیت تکمیل کرد و اولین فردی بود که رود آمازون(۶۰۰۰ کیلومتر) را انفرادی طی کردو اولین فردی است که قله دنالی در آمریکای شمالی را انفرادی صعود کرد.

او قبل از ۳۰ سالگی کلیمانجارو ، آکوآنکاگوآ و مون بلان و ماترهورن را صعود کرد و ژاپن را با پای پیاده طی کرد و در ۱۹۷۰ در اولین اکسپدیشن ژاپنی ها به اورست ، بلندترین قله جهان را صعود کرد.

یک روز پس از سالروز تولد ۴۳ سالگی اش و پس از صعود انفرادی در زمستان ۱۹۸۴ به قله دنالی در بازگشت در شکاف های یخی کوهستان برای همیشه ناپدید شد.

 🌺نائومی_اومورا شعله ای که در دنالی خاموش شد🌺

“نائومی اومورا”کوهنورد و ماجراجوی اسطوره ای ژاپنی، برای اولین بار موفق شد قله “دنالی” را بصورت انفرادی در زمستان صعود کند اما در بازگشت از قله برای همیشه در کوهستان ناپدید شد.

“نائومی اومورا ” کوهنورد و ماجراجوی خستگی ناپذیری بود که در اولین تلاش‌هایش در ماجراجویی شهره بود. اولین صعود سولو به قله دنالی؛ اولین “رفتینگ” به آمازون ، اولین سولو به قطب شمال.

هنگامی که او پس از صعود سولو به قله “دنالی”ناپدید شد این‌ موضوع باعث شد که همه بخاطر بسپارند که در موضوع ارتفاعات بالا و ماجراجویی حتی بهترین ها هم میتوانند آسیب پذیر باشند.چون همیشه تصور می‌شد که حتی اگر او مدت درازی ناپدید شود، بالاخره باز میگردد!

هنگامی که که “اومورا” در دهه ۱۹۴۰ بدنیا آمد رویا و تصور ماجراجویی جهانی با شرایط او امکان پذیر نبود و موقعیت ارزش پولی ژاپن در مقیاس جهانی به “نائوموی اومورا” با حقوق ناچیز کارگری اجازه نمی‌داد که تصور و رویایی بزرگ داشته باشد.
با این وجود “نائومی” در عین حالی که به نگهداری و سرپرستی زمین کشاورزی خانوادگی مشغول بود. در مورد شیوه و زندگی ماجراجویان هم علاقمند بود.

شرایط زندگی کشاورزی “اومورا” گاهی اوقات با موقعیت های دشواری مواجه میشد. برف های زمستانه شدید و بادهای ساحلی فریز کننده بخشی از کار او در مزرعه بود.
این شیوه از کار سخت او را برای شرایط سخت آینده در ماجراجوی هایش آماده بار آورد.

“اومورا” به دانشگاه رفت و در رشته کشاورزی به تحصیل پرداخت، اما علاقه ویژه ای به کوهنوردی نشان داد و شروع به صعود قله ها کرد و به انجمن آلپاین پیوست به این امید که دوستان جدیدی بدست آورد و اعتماد به نفس بیشتری کسب کند.

صعودهای ابتدایی اومورا؛
اولین صعود او به کوه “شیروما” نا امید کننده بود. او آموخت که کار طولانی در مزرعه در قیاس با آمادگی فیزیکی در کوهنوردی قابل قیاس نیستند، اما این شرایط ابتدایی که برایش نامساعد بود حس رقابتی مخفی در “نائومی” را بر انگیخت و تصمیم گرفت که خود را برای کوهنوردی آماده کند.
در تمام طول دانشگاهش او تلاش زیادی برای ارتقای مهارتهای کوهنوردی و آمادگی بدنی اش انجام داد.
در دهه ۱۹۷۰ ، اقتصاد ژاپن رشد قابل توجهی پیدا کرد و ارزش پول کشور افزایش پیدا کرد و این زمانی بود که کنجکاوی و ماجراجویی “اومورا” برای دیدن جهان برانگیخته شد.
با اینحال با ۱۱۰ دلار در جیب، اومورا به یک کشتی به مقصد لس آنجلس سوار شد. در مدت ۴ سال و نیم او به سراسر جهان سفر کرد.
او به “پمبا تنزینگ” در اولین صعود به “تنزینگ پیک” پیوست.
سپس “اومورا” ۶۰۰۰ کیلومتر به تنهایی طول رود آمازون را با قایق پیمود.
“نائومی اومورا” قله مون بلان(در آن زمان بلندترین قله اروپا)، کلیمانجارو و آکونگاگوآ را صعود کرد،در این زمان توجهش به سوی قلل “سون سامیتز” جلب شد ،در این بین او شمالگان(آرکتیک) را پیمود.
مدت کمی “اومورا” به ژاپن بازگشت و به اولین اکسپدیشن ژاپنی ها به قله اورست پیوست و بعنوان اولین ژاپنی قله اورست را صعود کرد.
حدود سه ماه بعد ،اولین صعود انفرادی دنالی را عملی کرد و سپس ۵ قله از “سون سامیتز” ها را صعود کرد، علاقمند بود که قله”وینسون”را صعود کند که هرگز شانس صعودش را بدست نیاورد.

چهار ماجراجویی حماسی با سورتمه بهمراه سگ ها.

“اومورا”هنوز ۳۰ سالش نشده بود که دریافت که علاقمند است که اکسپدیشن هایش را انفرادی انجام دهد. مدتها جذب قطب ها شده بود و در ۱۹۷۳ به گرینلند رفت و با سورتمه و با طی ۳۰۰۰ کیلومتر با سورتمه مسیر ساحل شمال غربی را طی کرد.

در ادامه با افزایش آستانه فیزیکی اش او در ۱۹۷۶ مسیر گرینلند به آلاسکا به طول ۱۲۰۰۰ کیلومتر را با سورتمه طی کرد.که این اکسپدیشن ۱۸ ماه زمان برد!!

هیچ شخصی از زمان اکسپدیشن افسانه ای “نود رامسوسن” از دهها سال قبل، این مسیر را طی نکرده بود. در این مسیر”نائومی اومورا” همواره با خرس های قطبی ، سرزمین یخی و نزاع و داد و بیداد سگ ها مواجه بود اما سرانجام موفق شد به آلاسکا برسد . اسپانسرهای او نشنال جئوگرافیک،یک روزنامه ژاپنی و یک ایستگاه تلویزیونی و یک کمپانی غذای سگ ها بودند.این ماجراجویی موفق او را یک ماجراجوی شناخته شده جهانی کرد.

سولوی قطب شمال؛
در ۱۹۷۸ او به قطب بازگشت و برای اولین بار موفق شد بصورت انفرادی قطب شمال را با سورتمه از یخ های شکسته شده در ۵۷ روز طی کند.
البته اشتهای سیری ناپذیر او در قطب همچنان پایان ناپذیر بود…..

“مرگ درقله دنالی”؛

“اومورا”هیچ گاه بعد از یک اکسپدیشن آرام نمی گرفت و به اکسپدیشن دیگری روی می آورد.
اکسپدیشن او در زمستان قله “دنالی” در ۱۹۸۴ در آمریکای شمالی(آلاسکا) پایان راه این ماجراجو و کوهنورد خستگی ناپذیر بود.
در این زمان “اومورا” ۴۳ ساله بود و برای صعود سولوی دنالی اقدام کرد که در زمستان کسی موفق به صعود انفرادی آن نشده بود.

در صعود او از بامبو در شانه هایش استفاده کرد که مانع از افتادن در شکاف یخی شود،از غار برفی بجای چادر استفاده میکرد و گوشت یخ زده میخورد تا مجبوربه استفاده از اجاق نشود و سعی میکرد که حتی الامکان سبک صعود کند،روز بعد از سالگرد ۴۳سالگی اش قله دنالی را در آمریکای شمالی صعود کرد.با بیسیم موفقیت اش را اعلام کرد و به ارتفاع ۵۵۰۰ متر بازگشت و قرار بود که دو روز بعد در بیس کمپ باشد.
طوفان شدید در ارتفاعات نگرانی در مورد فرودش را بر انگیخت اما همه اعتقاد داشتند او بالاخره ظاهر خواهد شد.‌

صعود انفرادی نائومی در زمستان بسرعت در همه جا پیچید،اما خبری از بازگشت او نبود ،هواپیما او را در ۵۱۰۰ متر مشاهده کرده بود اما این آخرین محلی بود که او دیده شد‌ و برای همیشه در کوهستان ناپدید شد.

دو کوهنورد با تجربه بدنبال او رفتند و در غار برفی در ارتفاع ۴۰۰۰ متر دفترچه خاطرات او و بامبوهای همراهش را یافتند.

در دفترچه اش نوشته بود: آرزو میکردم که در کیسه خواب گرمی میخوابیدم ،مهم نیست چه اتفاقی می افتد من میروم تا “مک کینلی” را صعود کنم ،بخشی از ابزارش را در ارتفاع ۵۲۰۰ متر یافتند.

پس از حدود ۴۰ سال ، اسطوره “امورا” ادامه دارد و هنوز ماجراجویان جهان جایزه “نائومی اومورا” را برای تلاش های فوق العاده اشان دریافت میکنند.
این کوهنورد و ماجراجوی آرام ،آستانه های فیزیکی آدمی را تا آخرین حد به جلو راند و توانایی های آدمی را نمایان ساخت.

در ژاپن ۲ موزه یاد و خاطره و تلاش های “نائومی اومورا” را پاس میدارند.

🌐اکسپلوررز وب
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

تیم باشگاه اسپیلت موفق شد روز جمعه ۱۴۰۰/۶/۵ قلل جانستون ، برج خلنو و سرکچال (مسیر روستای آبنیک به شمشک) به طول ۲۳ کیلومتر را صعود نماید.

تصویر؛ دورنمای برج خلنو از سرکچال

عکاس؛ خانم افسانه عزیز زاده

*************

«ورای ممکن»
نیرمال پورجا
مترجم: شهاب رییسی اسکویی
نشرنون

«فارغ از اینکه عاشق کوهستان باشید یا نه، از سرسختی و شجاعت نیرمال پورجا شگفت‌زده خواهید شد و تحت تأثیر دستاوردهای او قرار خواهید گرفت.»
تایمز

حالا دیگر اغراق نیست اگر «نیرمال پورجا» را یک «ابرانسان» بدانیم. او در کودکی، از شدت فقر، پابرهنه به این سو و آن سو می‌رفت، اما اسوۀ خواستن و رسیدن و اسطورۀ کوه‌نوردی جهان شد. در سال ۲۰۱۹، پروژۀ «ممکن ۱۴/۷» را پایه گذاشت و موفق شد در کمتر از هفت ماه چهارده قلۀ ۸ هزار متری را فتح کند. برای درک بهتر عظمت این کار باید بدانیم که رکورد پیشینِ آن ۸ سال بود!
نیرمال شرایط دشوار بسیاری را تجربه کرده است. برای او فقط رسیدن به هدف مهم نیست و گاهی حتی جان خود را به خطر می‌اندازد تا به کوه‌نورد در راه‌ مانده‌ای کمک برساند. کاری که نیرمال انجام داد نشان‌ دهندۀ قدرت ارادۀ انسان است که محال را ممکن می‌سازد. او در «ورای ممکن» تجربیات گران‌بهایش را با ما به اشتراک می‌گذارد و نشان می‌دهد چگونه قدرت رهبری، شوق آموختن، و صداقت و همکاری به فتح قله‌ها منجر می‌شود.

لینک سفارش:
https://wa.me/c/989918260166

@NOONBOOK

*************

“محیا دارابیان” سنگ‌نورد ارزشمند زنجانی موفق به کسب رتبه دوم کمباین در مسابقات قهرمانی جهان شد.

در پایان رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی جوانان جهان که در شهر “ورونژ” روسیه جریان داشت، “محیا دارابیان” در کمباین و امتیازات مجموع ۳ ماده، موفق به کسب رتبه‌ ارزشمند دوم جوانان جهان شد:⬇️
۱- “تارکوس لوسیجا” از اسلوونی در کمباین با مجموع امتیاز ۸ به مقام اول جهان دست یافت.
۲-“محیا دارابیان با مجموع امتیاز ۱۴ به مقام دوم جهان دست یافت.
۳-“فیلیپس امیلی” از بریتانیا با مجموع امتیاز ۳۶ به مقام سوم جهان دست یافت.

این در حالی‌ است که محیا دارابیان در مرحله نیمه‌‌نهایی ماده بولدرینگ، به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه زانو، متاسفانه نتوانست به فینال راه یاید و در این ماده، در جایگاه هفدهم قرار گرفته بود.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸(۶ شهریور ۱۴۰۰)

*************

*************

رکورد” اسپاگتی تور”؛صعود ۱۸ قله ۴۰۰۰ متری در مونته روزا توسط ” #بنجامین_ودرینس” کوهنورد فرانسوی در مدت زمان( ۹ ساعت و ۱۸ دقیقه) را شکسته شد.

در تابستان گذشته ۱۸ قله”اسپاگتی تور” توسط کوهنوردان سویسی “نیکولاس هوجاک” و “آدریان زوربروگ” در مدت زمان ۱۳ ساعت و ۳۹ دقیقه صعود شد که یکساعت زودتر از رکورد یولی استک و همنوردش بود.

◀️“یولی استک” کوهنورد فقید سویسی بهمراه آندریاس اشتیندل در سال ۲۰۱۵؛ ۱۴ قله ۴۰۰۰ متری را در ۱۴ ساعت و ۳۵ دقیقه صعود کردند که بخشی از پروژه ۸۲ قله ۴۰۰۰ متری “ماشین سویسی” بود که او در ۶۲ روز موفق شد تمامی ۸۲ قله را صعود کند که واژه ی”اسپاگتی تور” پس از تلاش بزرگ کوهنورد و ماشین سویسی نامگذاری شد.

◀️“بنجامین” پناهگاه مونته روزا در “زرمات” را در ۳:۴۰صبح ترک کرد با این امید که فعالیت کوهنوردی در شب کمتر است و می‌تواند در زمان جلو بیفتد. او در این مسیر که کاملا برایش روتین نبود قصد داشت قدم در جای پای یولی استک بگذارد و در مسیری، قله های تکنیکال را صعود کند.

قابل ذکر است صعود این ۱۸ قله ۴۰۰۰ متری برای یک کوهنورد نرمال برنامه ای ۴ روزه است.

🌐 دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

لینک ویدئو: ⬇️⬇️

https://t.me/espilat/3900

*************

محیا_دارابیان نماینده ایران در مسابقات سنگنوردی جهان در ورونژ روسیه به مدال برنز سنگنوردی جوانان جهان دست یافت.

“محیا دارابیان” که پیش از این در مراحل مقدماتی با عملکرد عالی موفق شده بوددر رده‌بندی «کمباین» به مقام دوم دست یابد؛ در پایان رقابت‌ها و در مجموع نتایج مواد «سرعت»، «بولدرینگ» و «لید» در رتبه سوم قرار گرفت.

۳-“محیادارابیان” در سرعت “اول”، در لید “هفتم” و در بولدر “پنجم” شد و در مجموع امتیاز ۳۵ گرفت‌و به مدال برنز دست یافت.

۲-” تارکوس لوسیجا” از اسلوونی با مجموع ۱۶ امتیاز به مدال نقره دست یافت.

۱-“فیلیپس امیلی” از انگلیس با مجموع ۱۲ امتیاز طلا گرفت.

◀️مسابقات جهانی سنگنوردی در سه ماده سرعت، لید و بولدرینگ(B,L,S) از تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۲۱ تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۱ در شهر ورونژ روسیه برقرار است.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
        ۸ شهریور ۱۴۰۰

*************

راک مستر۲۰۲۱ به آدام_اوندرا ازجمهوری چک و مشترکا به “ویتا لوکان”از اسلوونی و “جسیکا پیلتز” از اتریش تعلق گرفت.

◀️ امسال ۳۴مین ” راک مستر” که قدیمی ترین رقابت سنگنوردی جهان است با ۸ سنگنورد منتخب (مرد و زن=مجموعا ۱۶ سنگنورد) در۲۷ آگوست در “آرکو_ایتالیا” برگزار شد.

این مسابقات در دو ماده لید( Duel Lead) و بولدرینگ( Ko Bolder) برگزار شد.

“آدام اوندرا” پدیده سنگنوردی جهان به لطف مجموع کمباین موفق شد برای ششمین بار “راک مستر ۲۰۲۱” را از آن خود کند.

مسابقات “راک مستر” از ۱۹۸۷ هر ساله برگزار میشود،اما سال قبل ۲۰۲۰،بعلت محدودیت های کرونا مسابقات برگزار نشد.

نتایج رقابت ها:⬇️

رقابت Ko Boulder زنان:
۱- لورا روگورا_ایتالیا
۲- ویتا لوکان_اسلوونی
۳- جسیکا پیلتز_ اتریش

رقابت Ko Boulder مردان:
۱- آدام اوندرا
۲- مارتین استرانیک_چک
۳- فیلیپ شینک_ایتالیا

رقابت “لید دوئل” -مردان:
۱- استفانو گیسولفی_ایتالیا
۲- مایکل پیکولروآز_ایتالیا
۳- آدام اوندرا

رقابت “لید دوئل” -زنان
۱- میا کرامپل-اسلوونی
۲- جسیکا پیلتز
۳- ویتا لوکان

#Rock_master_festival2021
🌐 پلنت ماونتین
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

اسامی سنگنوردان(زن و مرد) که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۲۱ موفق شده اند که به مقام “راک مستر” دست یایند:

HALL OF FAME
✨۱۹۸۷ Lynn Hill (USA) – Stefan Glowacz (GER)

✨۱۹۸۸ Lynn Hill (USA) – Patrick Edlinger (FRA), Stefan Glowacz (GER)
✨۱۹۸۹ Lynn Hill (USA) – Didier Raboutou (FRA)

✨۱۹۹۰ Lynn Hill (USA) – François Legrand (FRA)

✨۱۹۹۱ Isabelle Patissier (FRA) – Yuji Hirayama (JPN)

✨۱۹۹۲ Lynn Hill (USA) – Stefan Glowacz (GER)

✨۱۹۹۳ Susi Good (SUI) – Elie Chevieux (SUI)

✨۱۹۹۴ Robyn Erbesfield (USA) – François Legrand (FRA)

✨۱۹۹۵ Laurence Guyon (USA) – François Lombard (FRA)

✨۱۹۹۶ Katie Brown (USA) – François Lombard (FRA)

✨۱۹۹۷ Katie Brown (USA) – François Legrand (FRA)

✨۱۹۹۸ Liv Sansoz (FRA) – François Legrand (FRA)

✨۱۹۹۹ Muriel Sarkany (BEL) – Eugeny Ovtchinnikov (RUS)

✨۲۰۰۰ Muriel Sarkany (BEL) – Eugeny Ovtchinnikov (RUS)

✨۲۰۰۱ Muriel Sarkany (BEL), Martina Cufar (SLO) – Christian Bindhammer (GER), Tomas Mrazek (CZ), Yuji Hirayama (JPN)

✨۲۰۰۲ Sandrine Levet (FRA) – Alexandre Chabot (FRA)

✨۲۰۰۳ Angela Eiter (AUT) – Alexandre Chabot (FRA)

✨۲۰۰۴ Angela Eiter (AUT) – Alexandre Chabot (FRA)

✨۲۰۰۵ Angela Eiter (AUT) – Ramòn Julien Puigblanque (ESP)

✨۲۰۰۶ Sandrine Levet (FRA) – Ramòn Julien Puigblanque (ESP)

✨۲۰۰۷ Angela Eiter (AUT) – Ramòn Julien Puigblanque (ESP)

✨۲۰۰۸ Johanna Ernst (AUT) – Patxi Usobiaga (ESP)

✨۲۰۰۹ Angela Eiter (AUT) – Ramòn Julien Puigblanque (ESP)

✨۲۰۱۰ Kim Jain (JPN) – Ramòn Julien Puigblanque (ESP)

✨۲۰۱۱ Chereshneva Yana (RUS) – “Adam Ondra” (CZE)

✨۲۰۱۲ Angela Eiter (AUT) – Ramòn Julien Puigblanque (ESP)

✨۲۰۱۳ Mina Markovič (SLO) – RamònJulien Puigblanque (ESP)

✨۲۰۱۴ Magdalena Röck (AUT) – Sachi Amma (JPN)

✨۲۰۱۵ Hélène Janicot (FRA) – “Adam Ondra” (CZE)

✨۲۰۱۶ Janja Garnbret (SLO) – “Adam Ondra” (CZE)

✨۲۰۱۷ Julia Chanourdie (FRA) – “Adam Ondra” (CZE)

✨۲۰۱۸ Janja Garnbret (SLO) – “Adam Ondra” (CZE)

✨۲۰۱۹ Mia Krampl (SLO) – Jakob Schubert (AUT)

✨۲۰۲۱ Vita Lukan (SLO), Jessica Pilz (AUT) – “Adam Ondra” (CZE)

🌐 منبع:Rockmaster.com
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

 فصل صعودهای پاییزه ۲۰۲۱‌، ماناسلو و دیگر قله های هیمالیا در نپال:

 فصل صعودها و ترکینگ های پاییزه در نپال آغاز شده است.حال باید دید که بیزنس شرکتهای تجاری کوهنوردی به روال معمول باز خواهد گشت یا شرایط نامساعد فصل بهار ۲۰۲۱ در قله های اورست،دائولاگیری و آناپورنا تکرار خواهد گشت ،البته قرائن اولیه حاکی است رخدادها در فصل پاییز هم به روال فصل بهار۲۰۲۱ پیش خواهد رفت.

⚡️توریست ها و کوهنوردان و مهمانان نپالی تشویق میشوند برای بخش توریسم( در مضیقه قرارگرفته نپال) با پولهای خود آنرا رونق ببخشند،مخصوصا این امر برای مناطق روستایی نپال مانند منطقه “لامجونگ” در آناپورنا و یا “سولوخومبوSolukhombu”؛ برای ترکینگ به بیس کمپ اورست و یا برای ترکینگ قلل آیلند، مرا،لوبوچه شرقی و یا تلاش های جدیتر درقله” آمادا بلام “، چولاسته و البته ۸۰۰۰ متری هایی مانند ماناسلو و دائولاگیری و احتمالا چند قله دیگر دارای اهمیت ویژه ای است.

قوانین مبهم بیشتر درباره کووید:
همانطور که ۶ ماه پیش در فصل صعودهای بهاره مشاهده کردیم‌‌، دولت نپال بنظر میرسد در تلاش است که قوانین و پروتکل های کووید را برای مهار کرونا پابرجا بگذارد و این شامل ارائه انجام واکسیناسیون کامل کرونا و یا ارائه PCR منفی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی در کاتماندو است.
انجام پروتوکل های مبهم در مورد تیم های کوهنوردی و توریست ها، باعث دل نگرانی صاحبان هتل ها شده است ، تیمی کوچک در این باره میگوید: ما تنها افرادی هستیم که در هتل ۵ طبقه ساکن هستیم و خیابان های کاتماندو خالی از جمعیت است.

یکی از دلایل ریشه ای به واکسیناسیون و سردرگمی قرنطینه در کشور نپال و در عین حال به بی ثباتی حکومت جدید باز میگردد.
نخست وزیر جدید “شر بهادر دئوبا” اخیرا به قدرت رسیده است.کابینه قبلی تغییر کرده اند.”دئوبا” تحت عنوان وزیر توریسم نپال خدمت کرده بود و بنابراین بنظر نمیرسد تغییر عمده ای در قوانین مبهم کووید برای سال پیش رو- ۲۰۲۲ ایجاد شود و صنعت توریسم که تاثیر مستقیمی در اقتصاد کشور دارد به محاق خواهد رفت.

صنعت توریسم نپال در سال ۲۰۲۰ بعلت پاندمی کرونا ۸۰ درصد کاهش یافت و بسیاری از بیزینس های کوچک و افراد از این شرایط آسیب بسیار سختی دیدند.

۸۰۰۰ متری ها:
چینی ها همچنان مصرند که که کوههایشان را برای خود نگه دارند و بنابراین هیچ کوهنورد خارجی موفق نخواهد شدکه امسال پاییز “چوآیو” و “شیشاپانگما” را برای دومین سال پیاپی صعود کنند.

کوهنوردان علاقمند به صعود قله های ۸۰۰۰ متری ماناسلو، دائولاگیری،ماکالو و کانچن جونگا از طریق نپال میتوانند به قلل مورد نظر خود صعود کنند؛ اما در مورد “چوآیو” که در مرزهای مابین نپال/تبت واقع شده است بعلت مسیر خطرناک و احتمال سقوط بهمن از طریق نپال کوهنوردان بسیار کمی مایل به صعود از این مسیر خطرناک هستند و در عین حال شرکت های تجاری کوهنوردی هم برنامه ای برای‌صعود به این قله از نپال مد نظر ندارند.

🏔”ماناسلو”:
قله ماناسلو یکی از قله های مشهور دست یافتنی برای کوهنوردان است، مخصوصا برای علاقه مندانی که برای اولین بار میخواهند این قله ۸۰۰۰ متری را صعود کنند.

ماناسلو با ارتفاع ۸۱۶۳ متر دهمین قله بلند جهان است. بر اساس “هیمالین دیتا بیس، ۲۱۴۸ کوهنورد این قله را صعود کرده اند که شامل۱۰۲۹ کوهنورد مرد و ۲۳۶ کوهنورد زن و ۸۸۵ راهنما(اساسا شرپا) میشوند.
استفاده از اکسیژن کمکی در دهه های اخیر افزایش یافته است، که ۱۲۳۰ کوهنورد یا ۷۳ درصد با استفاده از اکسیژن کمکی به قله صعود کرده اند اما قابل قیاس با دهه قبل از ۲۰۱۰ ، که یکصد و شصت وچهار(۱۶۴) کوهنورد یا ۳۴ درصد قله را با اکسیژن کمکی صعود کردند،نیست.
ماناسلو از نقطه نظر خطرناک بودن در رده هشتمین قله ۸۰۰۰ متری قرار داردکه از سال ۱۹۵۶ تعداد ۸۶ کوهنورد در این کوهستان جان باخته اند.
خطرناک بودن قله ماناسلو به بارش برف مداوم و عمیق بودن برف در بیس کمپ و خطر سقوط بهمن در ارتفاعات بالای ماناسلو باز میگردد.

فصل صعودهای پاییزه ۲۰۲۱،ماناسلو و قله های هیمالیا در نپال:
در سال ۲۰۱۲ ، در کمپ سوم ماناسلو با سقوط بهمن تعداد ۱۱ کوهنورد که در چادرهایشان خوابیده بودند جان خود را از دست دادند.
در ۱۹۷۲ ، تعداد ۱۵ عضو یک اکسپدیشن کره جنوبی توسط سقوط بهمن کشته شدند که از این تعداد شوربختانه ۱۰ شرپای نپالی جان خود را از دست دادند.
اما در سالهای اخیر با قرار گرفتن کمپ ها در ارتفاعات مناسب، در سال ۲۰۱۷ تعداد ۷ کوهنورد جان خود را از دست دادند.
در دهه ۱۹۵۰ قله ماناسلو با تلاش کوهنوردان ژاپنی اولین صعودها به ماناسلو را رقم زدند، این زمانی بود که اکسپدیشن های بریتانیایی بر روی قله اورست تمرکز داشتند.
اولین صعود “قله ماناسلو”در سال ۱۹۵۶ توسط “توشیهو ایمانیشی” و گیالزن نوربو” در یک اکسپدیشن ژاپنی صعود شد.

آپدیت: وزارت توریسم نپال اعلام کرد که فقط ۲۵ اجازه صعود برای قله ماناسلو برای فصل پاییز تا تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۲۱ صادر شده است که در ۵۰ سال اخیر کمترین میزان است.
در مورد قله ماناسلو مباحثات زیادی در مورد قله اصلی در جریان بوده است، با وجود برنامه ریزی شرکت های تجاری بنظر میرسد تعداد کوهنوردانی که قله اصلی را صعود کرده باشند زیاد نباشد.
قله ماناسلو قله باریکی است که فقط دو کوهنورد میتوانند در آن واحد به آن صعود کنند که صعود به قله اصلی با شیب تند “کوتاهی” به قله ختم می‌شود.
در این فصل “مینگما شرپا از “ایمجین نپال” تعهد کرده است به هر شکل ممکن به قله اصلی صعود خواهد کرد.

“دائولاگیری”
قله ۸۱۶۷ متری “دائولاگیری” در سالهای اخیر بعلت عدم توانایی صعود ، به “بدقلقی” شهرت پیدا کرده است. در فصل پاییز ۲۰۲۱ بنظر میرسد که شرکت” سون سامیتز ترکز” تلاش دارد تا بر روی آن فعالیت کند. در بهار ۲۰۲۱ هم برف سنگین در ارتفاعات و شکاف یخی در مسیر و در عین حال فراگیری ابتلای کوهنوردان به کرونا در بیس کمپ همگی را مجبور به بازگشت کرد اگرچه تعدادی از کوهنوردان به نزدیکی قله هم رسیدند اما مجبور به عقب نشینی شدند.

☆هیمالیا نورد توانمند کشورمان سعید میرزایی هم در تلاش صعود دائولاگیری در فصل بهار ۲۰۲۱ حضور داشت اما بعلت شیوع کرونا در بیس کمپ در نهایت مجبور به عقب نشینی شد☆

در عین حال کوهنورد ۸۳ ساله اسپانیایی “کارلوس سوریا فونتان” در ۱۲ مین تلاش به این قله است. اولین‌ تلاش او در ۱۹۹۸بود و آخرین تلاش او در بهار گذشته ۲۰۲۱ بود.کارلوس سوریا فقط “دائولاگیری” و “شیشاپانگما” را برای ورود به باشگاه ۸۰۰۰ متری ها پیش رو دارد.

“اورست”
قله اورست در فصل پاییز بنظر میرسد همچنان مورد توجه است،چندین کمپانی تجاری کوهنوردی نپالی تبلیغات وسیعی کرده اند.
مدیسون ماونتیرینگ، کمپانی آمریکایی که قبلا در فصل پاییز بر روی اورست تلاش می‌کرد ، امسال پاییز تلاشش را بر روی البروس و “دیخ-تائو” اکسپدیشن متمرکز کرده است.

در عین حال اکسپدیشن”برادران بنگاس” که قرار بود امسال بر روی اورست فعالیت کنند اما مجبور شدند که اکسپدیشن اشان را به سال ۲۰۲۲ موکول کنند.
بسیاری معتقدند که صعود به قله اورست بعلت هوای مناسب و صاف در پاییز بهتر است، اما در عین حال زمان صعود اندک و هوای کوهستان سردتر است،با وجودیکه زمستان نزدیک میشود اما تعداد کوهنوردان کمتر؛در مسیر قله اورست، امکان صعود ایمن و سریعتر به قله را امکانپذیر میکند.

🌐 آلن آرنته
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

استفانو گیسولفی سنگنورد ۲۸ ساله ایتالیایی و یکی از بهترین های سنگنوردی جهان با تکرار شاهکار “آلکس مگوس” بر روی” Bibliographie” (بایبلیوگرافی) در سئوس فرانسه با سختی ۹C آنرا بعد از چند روز بررسی با همنوردش “سارا گریپو” و دوست فیلمبردارش “انریکو ورونسه”،با صداقت آنرا به +/۹b “دان گرید” کرد.

🔺مسیر ” بابیلیوگرافی” درسال ۲۰۲۰ دومین۹C در جهان بود که برای اولین بار توسط “آلکس مگوس” سنگنورد آلمانی صعود شده بود. صعوداین مسیر دشوار برای “مگوس” ۶۰ روز زمان برد و برای استفانو گیسولفی ۲۵ روز زمان برد.

#گیسولفی در ماه جولای۲۰۲۱ برای صعود این مسیر به فرانسه رفت تا دستان خود را بر روی دومین۹C جهان بگذارد ،که اولین بار توسط “اتان پرینگل” آمریکایی بولت گذاری شده بود و اولین صعودش توسط “آلکس مگوس “در آگوست ۲۰۲۰ انجام شده بود.

بعد از بحث و استدلال در شبکه های اجتماعی “آلکس مگوس”هم گرید+ ۹b را برای مسیر “بایبلیوگرافی”پذیرفت.
۵٫۱۵d= 9C◀️
بنابراین مسیر”Silence” در فلاتانگر نروژ اولین ۹C در جهان است که آدام اوندرا در ۲۰۱۷ برای اولین بار آنرا صعود کرده است.

🌐 دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

صعودهای ۹b و سخت تر ” استفانو گیسولفی”سنگ‌نورد پرتلاش و قدرتمند ایتالیایی:

🔺۲۰۱۵ – لاپسوس(۹b)-آندونو – ایتالیا ، اولین صعود

🔺۲۰۱۷ – مسیر “فرست راند-فرست مینت” (۹b)-مارگالف-اسپانیا

🔺۲۰۱۷ – وان اسلپ(۹b) – Laghel-Arco-ایتالیا

🔺۲۰۱۸ – لا کاپلا(۹b) – سیرورانا

🔺۲۰۱۸ – پرفکتو موندو (+ ۹b)

🔺۲۰۱۹ – استاکینک-د-فایر(۹b) – سانتا لینیا – اسپانیا = اولین تکرار

🔺۲۰۲۰ – مسیر Change با سختی + ۹b -فلاتانگر،نروژ- اولین تکرار

🔺۲۰۲۱ “ژانویه”-مسیر “اربور” +/۹b – آرزو دی سان پائولا-آرگو ایتالیا- اولین صعود(FA)

🔺۲۰۲۱ “آگوست”-مسیر بابیلوگرافی(۹C که توسط استفانو گیسولفی به + ۹b دان گرید شد)- سئوس-فرانسه-اولین تکرار

🌐 فیس بوک استفانوگیسولفی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

منظره فوق‌العاده زیبایی از رشته کوههای قراقروم مرکزی در قله کوهستانk2 ارتفاع ۸۶۱۱ متر.

🎥 ویدئو: roeske@
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

لینک ویدئو:⬇️

https://t.me/espilat/3928

*************

روز گذشته ، ۱۲ ام شهریور ۱۴۰۰، تیم پنج نفره صعودهای فنی باشگاه اسپیلت موفق شد قله رستم نیش و خط الراس کامل دندان اژدها را صعود کند.

با عرض شاد باش خدمت همه اساتید و مربیان و دوستان این باشگاه🙏🌺

*************

*************

🎞 آلپنیست( The Alpinist) مارک آندره لکلرک(۱۰اکتبر۱۹۹۲-۵مارس ۲۰۱۸)

آلپنیست فیلمی مستند درباره صعودهای بی نظیر صخره نورد و آلپنیست کانادایی”مارک آندره لکلرک” است که یکی از بزرگترین آلپنیست ها و صخره نوردان جهان بود و مسیرهای بسیاری را بعنوان اولین صعود گشایش کرد.

در عصر فضای مجازی که همه تلاش میکنند که دیده شوند اما ” آندره لکلرک” از جنس متفاوتی بود و بی سرو صدا بزرگترین صعودهای فری سولو و بی نظیرش را تا۲۳ سالگی انجام داد، بدون ماشین ،موبایل، دوربین، طناب و دور از حاشیه او تلاش میکرد که بر روی صعودهای سولویش متمرکز شود تا به رویاهای غیر ممکن در صخره و یخ و برف دست یابد.

فیلم مستند “آلپنیست” داستان زندگی اوست که توسط “پیتر مورتیمور” و “نیک روسن” به تصویر کشیده شده است.
صخره نوردی که آرامش خود را در قله ها و خط الراس های دشوار دیواره ها جستجو میکرد.
فیلمساز با سابقه ای که از “لکلرک” شنیده بود او را در چادری در جنگل با همنوردش “برت هانینگتون” یافت و خود را با “لکلرک”برای به تصویر کشاندن صعودهای فوق العاده اش هماهنگ کرد.

◀️ اکران آلپنیست: ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

لینک ویدیو: ⬇️
https://t.me/espilat/3931

*************

*************

صعودهای شاخص ” مارک آندره لکلرک”:
🔺۲۰۱۸- رخ شمالی “Main Tower” ، مندنهال تاورز”- اولین صعود(FA)
🔺۲۰۱۸- ژوپیتر شیفت در اسلسه سیرگ
🔺۲۰۱۸- مسیر The Theft در بریتیش کلمبیا ، کانادا با سختی( +M7 W16)- دومین صعود
🔺۲۰۱۷- مسیر اکو کانیون، کوههای راکی کانادا- تال استوری(۵٫۱۱C)- اولین صعود فری سولو
🔺۲۰۱۷- ریم وال، کوههای راکی کانادا- پینکو(۵٫۱۰)- اولین صعود فری سولو
🔺۲۰۱۷- ها لینگ پیک، کوه لورنس گراسی- چیس موند اکسپرس(+ ۵٫۱۰)، رخ شمال شرقی(۵٫۷)- هر دو فری سولو
🔺۲۰۱۶- کوه روبسن- کوههای راکی- infinite patience( Vl 5.9 M5 W16, 2200m) صعود فری سولو
🔺۲۰۱۶- کوه توزو- از کوههای راکی کانادا – رخ شمال شرقی( ۱۱۰۰m, , M7+W16+ R) / اولین صعود رخ شمال شرقی.
🔺۲۰۱۵- ماونت اسلسه – خط الرأس کاسکید- ستون شرقی(+ ۵٫۱۰) ، دیواره ناویگاتور +‌۵٫۱۰ / رخ شمال شرقی بوترس(+ ‌۵٫۹) /صعود فری سولو در ۱۲ ساعت و ۴ دقیقه
🔺تام هاوک/ اگزوست لینک آپ- آگوا(تیغه سوزنی)استاندهاردت، پاتاگونیا، صعود ” آنسایت” فری سولو(۵٫۸)
🔺۲۰۱۵- دایرکت د لا منتیرا- رخ شمالی سره توره،پاتاگونیا- اولین صعود(۵٫۱۰)
🔺۲۰۱۵- ریورس توره تراورس- پاتاگونیا-اولین صعود( ۵٫۱۰a)
🔺۲۰۱۵- کورک اسکرو(The Corkscrew)-سره توره-پاتاگونیا، اولین صعود سولو(۵٫۱۰d)
🔺۲۰۱۳- وسوسه سنت آنتونی، اسکوآمیش، اولین صعود سولو(۵٫۱۳a)

◀️”مارک آندره لکلرک” در پنجم مارس ۲۰۱۸ ، بهمراه همنوردش “رایان جانسون” مسیر جدیدی را در رخ شمالی “مندنهال تاورز” در شمال “جونور” در آلاسکا با موفقیت صعود کردند ، هر دو صخره نورد قرار بود که در ۷ مارس به بیس کمپ بازگردنداما هیچگاه دیگر دیده نشدند.
عملیات امداد و نجات بی نتیجه بود احتمالا آنها با سقوط بهمن،ریزش سنگ یا شکستن نقاب برفی در زیر برف ها مدفون شدند.

فیلم مستند ” آلپنیست” درباره زندگی و فعالیت های ” مارک آندره لکلرک” ۲۵مین فیلم مستند نتفلیکس است که در ماه سپتامبر در سینماهای آمریکا به نمایش در می آید.
فیلم مستند “آلپنیست” متفاوت با “فری سولو” و “داون وال” است و شما با صخره نوردی آشنا میشوید که با شیوه ای که شباهت به Zen”زن” دارد صعودهایش را با شهامت و جسورانه انجام میدهد، این فیلم شاید شما را به اعماق دنیای صخره نوردی نبرد اما شما با کاراکتر و شخصیت “مارک آندره لکلرک” مسحور میشوید.
بسیاری معتقد بودند که او بزرگترین صخره نورد جهان خواهد شد اما کسانی هم بودند که روش های بی باکانه او را در صعودهایش مورد انتقاد قرار می‌دادند.

وقتی که از آلکس هونولد ، فری سولویست فیلم “فری سولو” که اسکار گرفت راجع به”مارک آندره لکلرک” که او را بسیار تحت تاثیر قرار داده بود،سئوال شد، در جواب اینگونه گفت: چیزی که درباره”لکلرک” وجود دارد اینست که در حالیکه دیگر صخره نوردان برای شهرت و توجه درباره صعودشان تبلیغ میکردند، “آندره لکلرک” آرام و بی سر و صدا صعودهایی را انجام می‌داد که دیگران آنرا غیر ممکن میدانستند، البته او اهمیتی نمی داد که دیگران توجهی میکردند یا خیر!
در کل او دوست داشت که کسی کاری بکارش نداشته باشد و صعودهایش را برای شهرت انجام نمی داد و بیشتر ترجیح میداد تا برای رضایت خاطر و آرامش ذهن خود، صعودهایش را انجام دهد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

گذری بر قله باشکوه کی۲ دومین قله مرتفع جهان و سخت ترین در بین قلل هشت هزارمتری
با ارتفاع ۸۶۱۱ متر
واقع در رشته کوه قراقروم پاکستان

*اولین صعود جهانی توسط تیم ایتالیایی تابستان ۱۹۵۴

اولین صعود ایرانی :
*کاظم فریدیان سال ۱۳۸۶
و در ادامه ؛
*عظیم قیچی ساز ۱۳۹۱
*رضا شهلایی ۱۳۹۳
*حسین بهمنیار ۱۳۹۸

دیگر تلاش کنندگان ایرانی بر این قله؛
*داود خادم که متأسفانه در راه صعود این قله برای همیشه جاودانه شد سال ۱۳۸۳
*زنده یاد لیلا اسفندیاری ۱۳۸۹
*«در برخی منابع از تلاش کوهنورد دیرین محمد سعیدی بر این قله نام برده شده است»

 

اولین فرود موفق با اسکی از قله:
*توسط کوهنورد لهستانی آندره بارگیل تابستان ۲۰۱۷

تنها صعود موفق زمستانی
*توسط تیم ده نفره شرپاهای نپالی به سرپرستی نیرمال پورجا – زمستان ۲۰۲۰/۲۱

ذبیح اله حمیدی ۱۴۰۰/۶/۱۵

*************

اخبار ۸۰۰۰ متری ها در زمستان پیش رو: ۲۰۲۲-۲۰۲۱ : 

آلکس تکسیکون و سیمونه مورو بار دیگر به ماناسلو باز میگردند.

“جوست کوبوش” کوهنورد آلمانی بار دیگر برای صعود زمستانه به قله اورست تلاش خواهد کرد.

اکسپدیشن روسها در مسیر صعود زمستانهk2؟

❄️صعود زمستانه “اورست”:

” جوست کوبوش” که سال قبل برنامه اش بعلت محدودیت های “کووید ۱۹” به تعویق افتاد اما امسال بار دیگر در ادامه تلاش دو سال پیش خود(۲۰۱۹) برای صعود بدون اکسیژن کمکی به “اورست”اقدام میکند.

هدف “جوست کوبوش” کوهنورد ۲۸ ساله آلمانی همچنان تجربه گذشته،اجتناب از مسیر آبشار خومبو و صعود از مسیر لهو لا(Lho-La) از بیس کمپ اورست است و سپس او قصد دارد که از “خط الراس غربی” و از مسیر بسیار دشوار “هوربین” خود را به قله اورست برساند.

برای “جوست کوبوش” که در تلاش انفرادی خود را محک میزند خوشحال کننده است که بار دیگر در ادامه تلاش سال ۲۰۱۹ به قله اورست، بار دیگر خود را محک بزند.

❄️صعود زمستانه ماناسلو:
” آلکس تکسیکون” کوهنورد پر تلاش صعودهای زمستانه بهمراه استاد صعودهای زمستانه”سیمونه مورو” بار دیگر برای صعود زمستانه” ماناسلو” تلاش خواهند کرد.

دو کوهنورد صعودهای زمستانه، سال قبل بهمراه “ایناکی آلورارز” دوبار به ارتفاع حدود ۷۰۰۰ متر در زمستان رسیدند، اما هوای خراب و بارش برف سنگین؛ سد راهشان به قله شد، در عین حال از سویی در مسیر نرمال با مواجهه با شکاف یخی بزرگ مجبور شدند با واریانتی از مسیر نرمال خارج شوند تا بتوانند به صعودشان ادامه دهند.

دو کوهنورد صعودهای زمستانه این بار تاکید کرده اند که زودتر از “تقویم زمستانه” و قبل از کریسمس خود را بیس کمپ “ماناسلو” خواهند رساند.
آنها در تلاش صعود زمستانه “ماناسلو” از حمایت لجستیکی”سون سامیت ترکز” و همراهی چندین شرپای نپالی هم استفاده می کنند، آنها حتی اگر کوهنوردان مشتری کافی داشته باشند، احتمال دارد که بصورت پارالل یک اکسپدیشن زمستانه تجاری به “ماناسلو” را سرپرستی کنند.

❄️ صعود زمستانهk2 :
◀️ اکسپدیشن روسها برای تلاش صعود زمستانهk2:
احتمالا یک اکسپدیشن زمستانه بهk2 در پیش خواهیم داشت.
کوهنوردان نپالی سال قبل موفق شدند با اولین صعود زمستانهk2 نام خود را تاریخ کوهنوردی ثبت کنند.
“آلن آرنته” بلاگر معروف در مورد تلاش صعود زمستانه امسال‌به قلهk2 نوشت: “آلکس آبراموف” همراه با “پاول شابالین” و “ولادیمیر سویگا” در تلاش هستند تا تیمی متشکل از کوهنوردان چندین کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق را برای تلاش صعود زمستانه بهk2 آماده کنند. در حال حاضر هنوزجزییاتی در دسترس نیست.
بنظر میرسد روسها در تلاش صعود زمستانهk2 تنها نیستند و اکسپدیشن نپالی “سون سامیتز ترکز” احتمالا در صدد برقراری یک اکسپدیشن تجاری برای تلاش صعود زمستانه امسال بهk2 هستند، البته آنها تجربه تلاش صعود سال قبل در زمستان بهk2 را در کارنامه خود دارند و یکی از اعضای آنها هم به قلهk2 صعود کرد.

🌐 دسنیول(دوم سپتامبر ۱۴۰۰)

⚡️ پی نوشت: زمستان سال قبل۲۰۲۱، درk2 تعداد ۱۰ کوهنورد نپالی سرانجام توانستند طلسم آخرین قله ۸۰۰۰ متری باقیمانده در زمستان را بشکنند و بعنوان اولین کوهنوردان در زمستان قلهk2 را صعود کنند اما در عین حال زمستان سال قبل با مرگ ۵ کوهنورد توانا و قدرتمند در تلاش صعود به k2 خاطره دردناکی در اذهان باقی ماند.

کوهنوردان بزرگی که زمستان سال قبل در k2 جانشان را از دست دادند از تواناترین کوهنوردان جهان بودند:
“سرگی مینگوته”، آتاناز اسکاتوف”، محمد علی سدپارا”، “خوان پابلو موهر” و “جان اسنوری” پنج کوهنوردی بودند که یادشان در تاریخ کوهنوردی برای تلاششان در زمستانk2 ثبت خواهد شد.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

محمد اوراز( تولد ۲۵شهریور ۱۳۴۸ در نقده، آذربایجان غربی- فوت: ۱۶ شهریور ۱۳۸۲، بیمارستان شفای پاکستان)

◀️محمد اوراز بر اثر ریزش بهمن در هنگام صعود به قله گاشربروم ۱ سقوط کرد و ۲۰ روز بعد در بیمارستان درگذشت،هنگام مرگ ۳۴ ساله بود.

“محمد اوراز” یکی از پرافتخارترین کوهنوردان کشورمان است که افتخارات بزرگی به ارمغان آورد.

صعودهای برون مرزی:
۱۳۷۶- صعود به قله راکاپوشی ۷۷۸۸متر،پاکستان
۱۳۷۷- صعودبه اورست
۱۳۷۹- صعود به چوآیو(۸۲۰۱متر)، بدون اکسیژن کمکی
۱۳۷۹- صعود به شیشاپانگما(۸۰۳۶ متر)،بدون اکسیژن کمکی
۱۳۸۰- صعود به ماکالو(۸۴۶۳ متر)،بدون اکسیژن کمکی
۱۳۸۰- صعود به قله آرارات(۵۱۶۵ متر)،ترکیه
۱۳۸۱- صعود به لوتسه(۸۵۱۱ متر)، بدون اکسیژن کمکی
۱۳۸۲- صعود تا ارتفاع ۷۹۰۰ متری گاشربروم۱(۸۰۶۴ متر)

🌺یاد و نامش گرامی باد🌺
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸
ویدئو لینک⬇️

https://t.me/espilat/3938

*************

صعودهای پاییزه در کوههای هیمالیا آغاز شد، صعود به اورست انجام نمی‌شود.
◀️ اولین کوهنوردان به نپال رسیده اند و آماده رسیدن به بیس کمپ های ۸۰۰۰ متری ها هستند، اما به احتمال زیاد این پاییز کوهنوردی برای قله اورست تلاش نمی کند.

تا بحال فقط ۳ قله ۸۰۰۰ متری درپاییز امسال صعود میشوند:

کانچن جونگا(۸۵۸۶ متر)
تیم کوچک زیر بر روی این قله تلاش میکنند:
*کارلا پرز
*توپو منا
*پالدم نانگیه
*پاسانگ شرپا
*دورجی سونام شرپا
*پمبا گنجی شرپا
*مینگما شرپا

ماناسلو(۸۱۶۳ متر)
یکی از قله های ۸۰۰۰ متری است که بیشتر از همه توسط شرکت های کوهنوردی و کوهنوردان محبوبیت دارد، تا کنون وزارت توریسم برای این قله ۱۵۷ اجازه صعود صادر کرده است.
اکسپدیشن های تجاری سون سامیتز ترکز، ایمجین نپال، ، الایت اکسپدیش در پاییز بروی این قله فعالیت می‌کنند.

دائولاگیری(۸۱۶۷ متر)
“لوک اسمیت ویک” و ” لین کوو” در صدد صعود آلپاین(بدون اکسیژن کمکی و شرپا) به قله هستند، سپس بااسکی کل مسیر را فرود می آیند.
⚡️اکسپدیشن های تجاری “سون سامیتز ترکز” و اکسپدیشن۸k هم در تلاش خواهند بود که جزییات بزودی‌اعلام میشود.

🌐 منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

کارلوس سوریا کوهنورد ۸۳ ساله اسپانیایی برای سیزدهمین تلاش صعود دائولاگیری به کاتماندو وارد شد.

در فصل پاییز ۲۰۲۱ ، کارلوس سوریا را همنورد و عکاس اسپانیایی “لوئیس میگوئل سوریانو” همراهی میکند.

“کارلوس سوریا” که از ۶۰ سالگی صعودهایش را به ۸۰۰۰ متری ها آغاز کرده است تا بحال ۱۰ قله ۸۰۰۰ متری در جهان را صعود کرده است و تنها دو قله “دائولاگیری” به ارتفاع (۸۱۶۷ متر) و شیشاپانگما (۸۰۲۷ متر) باقی مانده است که بعنوان مسن ترین فرد جهان وارد باشگاه ۸۰۰۰ متری ها شود.

او درفصل بهار ۲۰۲۱ بعلت شیوع کرونا در بیس کمپ “دائولاگیری”، تلاش صعود به قله را نیمه کاره رها کرد.

امری که در ۸۳ سالگی “کارلوس سوریا” را به مبارزه برای صعود به قله دائولاگیری وا می‌دارد فقط صعود یک قله ۸۰۰۰ متری دیگر نیست او قصد دارد به خود اثبات کند که هنوز برای بازنشستگی آمادگی ندارد!

“کارلوس سوریا” و تیمش در فصل پاییز ۲۰۲۱ با “سون سامیتز ترکز” برای صعود به قله دائولاگیری تلاش میکنند.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

در کوهستان، هنگام گام گذاشتن بروی خط الراس یا شیب،قبل از همه،موقعیت برف و استحکام آنرا چک کنید.

🎥 “ویکتور گالوچوت”- فرانسه
باشگاه کوهنوردی اسپیلت

لینک ویدئو: ⬇️
https://t.me/espilat/3942

*************

دنی آرنولد کوهنورد سویسی ، صعود سرعتی و انفرادی شش رخ آلپ در “Petit Dru” را کامل کرد.
کوهنورد سویسی رخ شمالی “پتیت درو” را در زمان (یکساعت و چهل و سه دقیقه)صعود کرد و آنرا به تلاش ده ساله خود که در حال حاضر شامل (آیگر ، سروینو، پیز بادیل ،گراند ژوراسیس و سیما گرانده دی لاوراردو) است، افزود.

دانی آرنولد اغلب با هموطنش “یولی استک” برای صعودهای سرعتی در مسیرهای آلپ مقایسه میشود.
دنی آرنولد با صعود “پتیت درو” پروژه تلاشهای چندین ساله خود در کوهنوردی را کامل کرد.
با این احتساب “دنی آرنولد” لیست مسیرهای کلاسیک آلپ را بصورت انفرادی و با رکورد سرعتی به پایان رسانیده است.
تلاش کوهنوردی ای که آغازش از آیگر در ۲۰۱۱( “۲۸’۲)بود و سپس ادامه اش در ۲۰۱۵”ماترهورن( اشمید- “۴۶,’۱)،‌” پیز بادیل”(کازین، در ۵۲ دقیقه) در ۲۰۱۶، گراند ژوراسیس در ۲۰۱۸(“۴,’۲) و سیما گرانده در ۲۰۱۹(‌ ۴۶ دقیقه) بود.
تمام این رکوردها همچنان به نام “دنی آرنولد “پا برجاست ،جز صعود سولوی آیگر توسط “یولی استک” در ۲۰۱۵ در زمان (۲ ساعت و ۲۲ دقیقه) که ۶ دقیقه سریعتر از “دنی آرنولد” است.

🌐 دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

❄️کوهنوردان گرفتار در “راکاپوشی” در ۶۹۰۰ متر؛

تقاضای امداد اضطراری از سوی کوهنوردان “وجود الله نگری” ، جاکوب ولسک‌و پیتر ماسک کوهنوردان چک در ارتفاع ۶۹۰۰ متر (راکاپوشی ، ۷۷۸۸ متر)

بعد از صعود به قله و گرفتار شدن در هوای نامناسب ،گروههای امداد و نجات برای تلاش نجات سه کوهنورد به تکاپو افتاده اند ،هنوز مشخص نیست کوهنوردان گرفتار از کدامین مسیر به قله صعود کردند!

بعد از صعود به قله آنها در بازگشت همان بعد از ظهر۹ سپتامبر با SOSتقاضای امداد کردند.

با وجودیکه هوای کوهستان نامناسب بود امداد هوایی با تاخیر برای یافتن محل کوهنوردان گرفتار انجام شد.

۳ کوهنورد پاکستانی، “عبدول جوشی”، “کریم حیات” و “عید حیات” هم بصورت داوطلبانه برای امداد، آمادگی خود را اعلام کردند و سپس “ساجد سدپارا” هم آمادگی خود را اعلام کرد.

با پرواز هلی کوپتر و تعیین محل چادر “وجود الله” بیرون چادر مشاهده شد، کوهنوردان چک بنظر میرسد مشکل سلامتی-جسمی داشته باشند.
بعلت هوای نامساعد‌تمامی تلاش ها برای کوهنوردان گرفتار بی نتیجه بوده است.
مشکلاتی که در حال حاضر برای نجات کوهنوردان گرفتار وجود دارد عبارتند از :
⚡️عدم وجود طناب ثابت در مسیر
⚡️کوهنوردان امداد و نجاتی زمینی مشکل “هم هوایی ” برای رسیدن به ارتفاع ۶۹۰۰ را دارند و مهم اینست که بدون به خطر انداختن جان خود بتواند خود را به ارتفاعات بالا برسانند‌و به کوهنوردان گرفتار کمک کنند!

تلاش ها برای پرتاب طناب و مواد غذایی و تجهیزات تاکنون بی ثمر بوده است.

اکس وب با ۳ کوهنورد گرجستانی که در ۹ سپتامبر قله پیموده نشده از مسیر شمال غربی به قله “ساراقارار،Saragharar (به ارتفاع ۷۳۰۰ متر ) را صعود کردند و به بیس کمپ بازگشتند، تماس برقرار کرده است. و خوشبختانه کوهنوردان گرجستانی که کاملا هم هوا هستند تمایل خود را برای کمک زمینی به کوهنوردان گرفتار در “راکاپوشی” اعلام کرده اند؛ فرصت ها اندک است و کوهنوردان در مخمصه افتاده اند.
کوهنوردان گرجستانی قرار است به “راکاپوشی” انتقال یابند تا عملیات امداد خود را با داوطلبان دیگر آغاز کنند.
مقامات کشور چک هم تمامی مراحل بیمه برای امداد و نجات را سرعت بخشیده اند.

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

*************

شگردهای “متیو بوش” یا “مت کلایمبر” پایان ناپذیر ، زیبا و دیدنی هستند.

باشگاه کوهنوردی اسپیلت

لینک ویدئو⬇️

https://t.me/espilat/3955

*************

*************

باز هم “مت کلایمبر” بولدرینگ “متیو بوش” در راک لندز- سدربرگ

🔺کلیپ های این صخره نورد را اگرچه میتوان در رده نمایشی قرار داد اما همگی زیبا و فوق العاده اند.

◀️صخره نوردی به گونه ای نمایشی و متهورانه ی “مت کلایمبر” تداعی بخش تسلط به کارهای نمایشی “آندرو آیروین” جوان صخره نورد انگلیسی است که جرج مالوری او را بعنوان همنوردش برگزید تا از رخ شمالی در ۱۹۲۴ قله اورست را برای اولین بار صعود کنند.
معمای سقوط و مرگ آنها در نزدیکی قله اورست و اینکه توانستند قله اورست را صعود کنند یا خیر، همچنان بسیاری را به خود مشغول کرده است.
www.espilat.com
لینک ویدئو:
https://t.me/espilat/3956

*************

*************

نگاهی گذرا به اسامی و ارتفاع بلندترین قلل هفت قاره جهان که صعود آن ها به پروژه کوهنوردی seven summits مشهور شده است؛

*اورست / آسیا ۸۸۴۸ متربین دو کشور نپال و چین

*آکانکاگوا / آمریکای جنوبی ۶۹۶۲ مترکشور آرژانتین

*مک کینلی(دنالی) / آمریکای شمالی ۶۱۹۴ مترآلاسکای آمریکا

*کلیمانجارو / آفریقا ۵۸۹۲ متر – کشور تانزانیا

*البروس / اروپا ۵۶۴۲ متر – کشور روسیه

*توده وینستون / قطب جنوب ۴۸۹۲ متر – جنوبگان

*پونچاک جاوا / اقیانوسیه ۴۸۸۴ متر – کشور اندونزی

منبع؛
وب سایت باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
www.espilat.com

*************

💫نجات سه کوهنورد گرفتار در راکاپوشی به ارتفاع ۷۷۸۸ متر

سه کوهنورد گرفتار شده در ارتفاع ۶۹۰۰ متری راکاپوشی: “وجید الله نگری “پاکستانی” و دو کوهنورد چک”پیتر ماسک” و “جاکوب ولسک” که از روز شنبه ۱۱ سپتامبر در ارتفاع ۶۹۰۰ متری در هنگام فرود از قله گرفتار شده بودند با امداد هوایی نجات داده شدند.

◀️ با توجه به خرابی هوا و عدم امکان نجات هوایی کوهنوردان در ارتفاع ۶۹۰۰ متر ، فقط دیروز با مناسب شدن هوای کوهستان، هلی کوپتر موفق شد به آن ارتفاع برسد و لوازم و تجهیزات فرود( آب،غذا و طناب) را برایشان پرتاب کند و سپس کوهنوردان خود را به ارتفاع ۶۲۰۰ متر رساندند و این مکانی بود که هلی کوپتر امداد توانست آنها را به محل امن برساند.

◀️ حال که کوهنوردان به محل امن رسیده اند مشکلشان بعلت اجازه صعود و “مشکل پوشش بیمه” آنها آغاز شده است.‌بر اساس گفته”کرار حیدری” از مسئولان آلپاین کلاب پاکستان؛ وزارت توریسم در حال بررسی بر روی این مسئله است.
اگرچه با تلاش خلبانان ارتش و کوهنوردان قضیه ختم به خیر شد اما ارتش پاکستان بخاطر “یک مشت دلار” به هیچ بنی بشری رحم نمیکند!!

🌐منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

کوهنورد ۱۱ ساله (جوانترین فرد)از مسیر ایتالیایی به قله “ماترهورن”(۴۴۷۸ متر) صعود کرد.

“فردریکو” ۱۱ ساله از بیناسکو در نزدیکی “تورین” ایتالیا چند روز قبل از مسیر نرمال ایتالیا به قله “ماترهورن” صعود کرد او بهمراه مربی و راهنمای خود به این مهم دست یافت.
سال گذشته ” جولس مولینوکس” هم سن سویسی او از مسیر سویسی ماترهورن به قله رسید که مسیر آسان‌تری است.

دو سال قبل که”فردریکو” به قله “روگنوسا دی سستریر” با پدرش صعود کرد احساس کرد که کوهنورد است و گفت که من “مینویسو ” و “ماترهورن” را صعود خواهم کرد.
رویای او فقط بیان یک احساس زودگذر نبود و با تمرین با یک مربی کوهنوردی سرانجام به رویای خود دست یافت.
در روزهای ابتدایی آغاز مدرسه، نیمکتش خالی بود و او با مربی و راهنمایش برای تحقق رویایش ابتدا به” کاپانا کارل “صعود کرد و روز بعد به قله ماترهورن به ارتفاع ۴۴۷۸ متر رسید.
“فدریکو “در زمان صعود لحظاتی بود که بعلت سختی مسیر ناامید شد و فکر میکرد موفق نمی شود، اما با روحیه ای که در کنار مربی اش کسب کرد لحظات دشوار آخرین مرحله صعود به ماترهورن را با قدرت صعود کرد.

🌐 مونتانا
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

” فیلیپ بابیکتس” کوهنورد و صخره نورد ۳۹ ساله لهستانی- ایتالیایی موفق شد صعود خط الراس شمالی “پیتس بادایل” در آلپ را در زمان ۴۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه به نام خود ثبت کند.

این رکورد جدیدی برای این مسیر است که “دنی آرنولد” در ۲۰۱۶ از مسیر کازین آنرا با اختلاف ۱۰ دقیقه بیشتر(۵۲ دقیقه) صعود کرد.

“فیلیپ بابیتکس” در صفحه شخصی اش در ۱۲ سپتامبر نوشت:
من مسیر ” پیتس بادایل” را از خط الراس شمالی با عبور از ۲۵۹۰ متر آغاز کردم و سپس در ساعت ۱ بعد از ظهر در ۴۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه ارتفاع ۳۳۰۸ را صعود کردم، این رکورد جدیدی در آلپ مرکزی است که با آمادگی در چندین هفته بدست آمد.

در حال حاضر جزییات کاملی از این صعود داده نشده است.
⚡️مقایسه صعود “فیلیپ بابیتکس و دانی آرنولد.
دانی آرنولد این مسیر را از “کازین”( ۸۰۰ متر ، ۶a) در ۵۲ دقیقه صعود کرد.
“بابیتکس” از مسیر دشوارتر آنرا صعود کرد.
سال گذشته بابیتکس ” آیگویله نوئر دی پیوترری” را در یکساعت و نیم بصورت سرعتی صعود کرد.

🌐 دسنیول
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

درگذشت استاد محمدحسین خوان یغما از موسسین کانون کوهنوردان تهران و از فعالین سندیکای کارگری ایران را تسلیت می گویم .

روابط عمومی باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                         ۱۴۰۰/۶/۲۷

*************

*************

رینهولد مسنر: ما باید بپذیریم که بعضی از چیزها باید بدون تغییر باقی بمانند.

بخش اول

” رینهولدمسنر” متولد ۱۷ سپتامبر ۱۹۴۴ ، ۷۷ ساله کوهنورد اهل تیرول( منطقه خودمختار در ایتالیا)، کاشف و نویسنده ، اولین کوهنوردی در جهان است که اولین صعود به قله اورست در ۱۹۷۸ را به همراه “پیتر هابلر” اتریشی، بدون استفاده از اکسیژن کمکی راعملی کردند .

“رینهولد مسنر” اولین فردی بود که تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری جهان را صعود کرد و اولین فردی بود که قطب جنوب ” آنتارکتیکا” و گرینلند را بدون اسنوموبایل”ماشین برفی” و یا سورتمه سگی طی کرد. “مسنر” در عین حال بصورت انفرادی صحرای “گوبی” را عبور کرد.

“مسنر ” بیش از ۸۰ کتاب درباره تجربیاتش در کوهنوردی و ماجراجویی بعنوان یک کاشف، انتشار داده است(فقط یک چهارم آنها به انگلیسی ترجمه شده اند)
“رینهولد مسنر” بهمراه” کریستف ویلیچکی” در سال ۲۰۱۸ جایزه “پرنسس آستوریاس” را در شاخه ورزش را دریافت‌کردند.

✨✨✨

مقاله زیر درباره دیدگاههای رینهولد مسنر در ارتباط با مسائل مختلف در شماره ۱۹۴ نشریه “راک اند آیس” در ژوئن ۲۰۱۱ انتشار یافت؛

من هنوز یک کوهنورد سنتی هستم ، بنابراین کوهنوردی از دید من باید شاید سه عنصر و المان باشد: “دشواری، خطر و مواجهه با طبیعت”.

“مواجهه با طبیعت” و یادر معرض بودن در طبیعت به این معناست که احتمال حمایت و کمکی از بیرون موجود نباشد. همین در معرض طبیعت بودن باعث میشود که تا حد آستانه خود بالا بروید و به مکان هایی دور افتاده ای برسید که انسانی به آن نرسیده است.

“استیو هاوس” و “وینس آندرسن”، صعودشان به نانگاپاربات از این جنبه اهمیت پیدا میکند که آنها فقط متکی به خود در صعود بودند و کاملا در طبیعت و دشواری های کوهستان تنها بودند و اگر آنها فقط یک اشتباه کوچک میکردند، آنها شانسی نداشتند که نجات داده شوند.
من تصور میکنم که فقط تعداد اندکی از کوهنوردان درک می‌کنند که چرا و چگونه در معرض و مواجهه با طبیعت بودن در کوهستان از مهمترین اجزای کوهنوردی است.

✨✨✨

کوهنوردی در هر نسلی تکامل پیدا میکند چون کوهنوردان در نسل های مختلف سعی میکنند غیرممکن را ممکن کنند. اما اگر شما از تمام تکنولوژی در دسترس استفاده کنید، خواهید توانست هر چیزی را عملی کنید حتی اگر یک صخره نورد نباشید میتوانید صخره ای را صعود کنید. “غیر ممکن” دیگر در آنجا معنایی ندارد. ما باید بپذیریم که بعضی از امور غیر ممکن باقی خواهند ماند حتی اگر یک میلیون سال از زمان کنونی بگذرد.
✨✨✨

من خیلی علاقه دارم که تمامی رقابت ها در ورزش ها‌ در طبیعت وحشی کنار گذاشته شوند، رقابت چیز مهمی نیست.‌امر مهم اینست که بیاموزیم با طبیعت وحشی بخوبی برخورد کنیم.
✨✨✨
زیباترین کوهها در جهان بلندترین و سرسخت ترین کوهها نیستند. این امر شخصی است.‌زیباترین کوه آن چیزی من همیشه درباره آن رویاپردازی میکنم. در حال حاضر ، یک کوه در نپال زیباترین است، اما اکنون نامش را عنوان نمیکنم.
✨✨✨
پدر من یک معلم و یک صخره نورد مابین دو جنگ‌جهانی بود.او به من یاد داد که چگونه در کوه رفتار کنم.ساده ترین و مهمترین درسی که به من یاد داد احترام به کوهستان و بقا بود.
ما یک خانواده بزرگ با ۹ فرزند بودیم ،ما در کوهستان بزرگ شدیم ومنطقی بود که میخواستیم که کوهها را صعود کنیم.
✨✨✨

“رینهولد مسنر” گرید ۵٫۱۱d را صعود کرد و اولین نفری بود که بصورت انفرادی رخ شمالی “لس درویتس” را صعود کرد.
بدون خطا و شکست من نمیتوانستم آن مسیر را صعود کنم.‌من چیزهایی که اکنون آموخته ام ممکن است از یک همنورد یا تجهیزات نامناسب یا آموزش-مخصوصا آموزش ذهنی که مهمترین عامل است آموخته باشم که البته همگی به اندازه کافی خوب‌نبودند.
با موفقیت ، شما همیشه متوجه نخواهید شد که چرا موفق شدید اما با شکست ، برای شما آشکار است که یه جای کار می لنگد. پس تلاش میکنید که تغییر ایجاد کنید و بیاموزید.
✨✨✨
من در کوهنوردی به این علت موفق نشدم چون بزرگترو قوی تر و باهوش تر از دیگران بودم، خیر، من موفق شدم چون مجبور بودم که توانایی این را داشته باشم که شکست را بپذیرم و دوباره و دوباره و دوباره برای موفقیت تلاش کنم.

مردن ساده ترین قسمت قضیه است، من قبلا به مرگ خیلی نزدیک شده ام و در آن لحظه به هیچوجه احساس اینکه بعد از زندگی مهم است را نداشته ام.
✨✨✨

🌐 منبع : مجله کایمبینگ” ۱۷ سپتامبر۲۰۲۱، زاد روز “رینهولد مسنر” اصل مقاله از نشریه “راک اند آیس” سال ۲۰۱۱رینهولد مسنر: ما باید بپذیریم که بعضی از چیزها باید بدون تغییر باقی بمانند.

بخش دوم :

هر نسلی امکان خواهد داشت تا اهداف بالایی برای خود تعریف و تبیین کنند و کوهنوردانی که به اهداف بالای خود دست می یابند ،کوهنوردان پیشرو هستند.

تاریخ کوهنوردی چیزی جز صعودهای کلیدی در زمان مشخص نیست.
صعود مون بلان در ۱۷۸۶، صعود ماترهورن در ۱۸۶۵، صعود رخ شمالی آیگر در ۱۷۸۶،
رخ روپال نانگاپاربات در ۲۰۰۵.
اما قیاس صعودهای دهه ۱۹۳۰ با دهه ۱۹۷۰ و امروزه غیرممکن است.
هر کوهنورد در زمان خودش یک اسطوره و شاخص کلیدی است وبا زمان های دیگر قابل قیاس نیست.
اینکه بگوییم که “بزرگترین و تنها دستاورد کوهنوردی” یا “بزرگترین کوهنورد” تمامی دوران کوهنوردی، چرند محض است!
✨✨✨
وقتی مردم به من میگویند که مرا”بزرگترین” کوهنورد میدانند آنها اطلاعی از تاریخ کوهنوردی ندارند.چون تاریخ کوهنوردی سرشار از “بزرگترین کوهنوردها” در زمان خود بوده است.
در بازه زمانی ۱۹۷۵ تا اوایل دهه ۱۹۸۰، زمانی بود که من لیدری کوهنوردی را داشتم و من آنرا با همنوردم “پیتر هابلر” شریک بودم. ما با شیوه خود مسیر جدیدی در کوهنوردی را به پیش می بردیم و در آن زمان ما دو نفر با شیوه ای کوهنوردی میکردیم که کوهنوردان دیگر تجربه صعود قله ها را به شیوه ما را نداشتند.شیوه ما بدون استفاده از اکسیژن کمکی و روش آلپاین و سبکبار بود. اما کوهنوردان لهستانی و اسلووونی به سرعت به “دست آورد” ما دست یافتند.
✨✨✨
من یکی از تحسین کنندگان توماژ هومار بودم. او بی تردید یکی از لیدرهای کوهنوردی ارتفاعات بالا در دهه ۱۹۹۰ بود. او کوهنوردی بود که کارهای خطرناکی در کوهنوردی میکرد. من هنوز کاملا نمیدانم که چه اتفاقی برای او در “لاتگتانگ لیرونگ” رخ داد. بعدها مطلع شدم که “هومار” علاقمند بود سیاستمدار شود.
من فکر میکنم زمانی که او در کوهستان درگذشت تمرکزش بر روی کوهستان نبود.

✨✨✨
من دیوید لاما را بخوبی می شناسم و هیچ چیز نامناسبی درباره اش نمی گویم!!

(در اینجا مشخص نیست منظور “مسنر” چیست! چون دیوید لاما کوهنورد و صخره نورد بزرگ اتریشی متولد ۱۹۹۰ است و مرگش در ۲۰۱۹ در هوس پیک در کانادا رخ داد. دیوید لاما در ۲۰۱۸ بصورت انفرادی قله صعود نشده “لوناگ -ری در نپال را صعود کرد و برای این صعود به کلنگ طلایی صعود برتر بعد از مرگش دست یافت.‌البته در دوران نوجوانی دیوید لاما با استعداد شگرفش در صخره نوردی توسط “پیتر هابلر” همنورد سابق “مسنر” کشف شد و آموزش داده شد و به قهرمانی سنگنوردی اروپا دست یافت.)

✨✨✨

سیاست متضاد با کوهنوردی است.
در کوهستان شما با خودتان هستید، در یک دنیای آنارشی، با این شانس که شایدچیزهایی را که شبیه زندگی آدم هایی باشد که ۱۰۰ هزار سال پیش هنگآمیکه جانوران وحشی بودند ووابستگی به جهان متمدن نداشتند تجربه کنید.قویترین شاخصه تیم کوهنوردی تصمیم گیری در مورد کاری است که باید انجام دهند و چگونه به پیش بروند.
بعنوان کوهنوردان، ما کاشفان اهداف خودمان هستیم، ما تصمیم میگیریم که چگونه به آنها دست یابیم.کسی دیگری آنجا نیست. کسی نیست که شما را کنترل کند. ما برای آستانه خود ممکن است خطر کنیم. هیچ کس دیگری نمیتواند بگوید که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است. ما فقط غریزه خود را برای رفتار انسانی امان داریم و در انتها ما قاضی خود هستیم.

هنر “سیاست” مصالحه و پشت گوش اندازی است و اگر در کوهستان هر دقیقه شما هدفتان مصالحه باشد شما پیشرفتی در صعود نخواهید داشت‌و بهمین علت این دو با هم در تضادند.

✨✨✨
مسئولیت در کوهستان آموخته میشود و نه در اینجا و در جامعه. ما در اینجا بیشتر مسئولیت خود را به گردن دیگران می اندازیم.ما بیمه داریم!
در کوهستان ، رفتار شما مستقیما به مسئولیت شما مرتبط است و به گونه ای شما مسئول خودتان هستید.
✨✨✨

موفقیت برای یک کوهنورد یافتن همنورد مناسب و مسئول است. یک همنورد باید اراده انجام صعود را داشته باشد.شما الزاما نیازمند یک دوست نیستید، اگر ترجیحا همنورد-دوست باشدعالی است. شما حتی نیاز ندارید که همنوردتان از نظر تکنیکی هم سطح باشد. امر مهم در کوهستان اینست که با همنوردتان در شناسایی هدف هم عقیده باشید.
حال اگر شما با کسی همنورد باشید که علاقه ای به رفتن نداشته باشد و تردید واختلاف در رسیدن به هدف داشته باشید، ریسک عملکردتان در شرایط خطیر کوهستان بالا میرود. تعادل مسئولیت نامتوازن میشود. چون مسئولیت صعود و پیش روی در کوهستان باید بین شما و همنوردتان تقسیم شود.

✨✨✨

شاید من خوش شانس بودم ، اما من همنوردان خیلی خوبی داشتم.من متکی به غریزه ام بودم، بهر حال من برای اهداف متفاوت ،همنوردان متفاوتی داشتم: صخره نوردی تا ارتفاعات بالای کوهستان ها تا گذر از صحرا.

✨✨✨

بخش سوم:

بعد از زندگی چیزی است که ما ابزاری برای ادراک آن نداریم، یعنی ما با هوش خود نمیتوانیم آنرا درک کنیم و در عین حال نمیتوانیم با چشمان خود آنرا نظاره کنیم یا با بینی خود آنرا حس کنیم.
ابزاری که در اختیار ماست طوری طراحی شده است که این جهان را درک کنیم. آن چیزی که فراتر از این جهان است فراتر از ادراک ما با ابزارهای موجود و دسترس ماست و من درباره آن فکر نمیکنم.
مردن ساده ترین چیز است. من به مرگ بارها نزدیک شده ام ، در آن لحظات هرگز به این فکر نبودم که بعد از زندگی اهمیتی دارد. شما تمام کارهای لازم را می کنید تا زنده بمانید، اما اگر شما در آخر کار هستی و همه چیز قرار است تمام شود در آن موقع است که می گویید: “بسیار خوب، خوشحالم که همه چیز تمام شد”
✨✨✨

مقاله کاملا هوشمندانه ای که تا بحال توسط یک کوهنوردنوشته شده است تحت عنوان”: وسایل مصنوعی در مسیرهای آلپاین” توسط پاول پرئوس( آلپنیست شجاع اتریشی” ۱۸۸۶-۱۹۱۳”انتشار یافت.
“پاول پرئوس” یکی از کوهنوردان اصیلی بود که بر روی صعودهای صادقانه و بی کلک( Fair Means) پافشاری و تاکید میکرد
یکی از چیزهایی که او نوشت این بود که نباید هرگز در یک محل میخ” پیتون” بکار ببریم، هرگز!

✨✨✨

وقتی که من در سال ۱۹۷۱ کتاب “کشتن غیرممکن” را نوشتم، از بانویی ۹۶ ساله نامه ای دریافت کردم که میگفت: روزگاری در جوانی دوست نزدیک ” پاول پرئوس” بودم. او یک چکش میخ” پیتون” برایم فرستاد ، بله او “پرئوس” یک چکش میخ داشت فقط برای زمان اضطراری!!
این بانو برایم نوشته بود که باید روزی چکش میخ را به کوهنوردی که مثل “پاول پرئوس” فکر میکند بدهم و من این چکش را سالها در قفسه داشتم و همیشه فکر میکردم که باید روزی آنرا به کسی یا جایی تقدیم کنم.

✨✨✨

چکش میخ “پاول پرئوس” انگیزه ای برای ساخت “موزه کوهستان مسنر” شد ، کلکسیونی از ۵ ساختمان مجزا که هر کدام به جنبه های مختلف کوهستان، کوهنوردی و فرهنگ کوهنوردی اختصاص داده شده است.
من تصور کردم که ساختن این موزه “ششمین زندگی” من خواهد بود و وقتی که این تابستان کامل شد(در ژوئن ۲۰۰۶ تکمیل شد) من دوباره آزاد خواهم شد و زندگی جدیدی آغاز خواهد شد.‌
من علاقمندم که راهی را بیابم که داستانهای کوهستان را از طریق نمایش فیلم به دیگران انتقال دهم.

✨✨✨

غریزه ما بعنوان انسان وقتی که در طبیعت وحشی هستیم هوشیار‌باقی می ماند و رو به افول نمی گذارند: سرما، طوفان با بارش ،سنگ های صخره ای سست،ماجرا، برف و باران از عواملی هستند که انسانها را نسبت به پیرامون خود هوشیار نگاه میدارند.
کوهنوردی یک موقعیت مهم و هشدار دهنده برای ماست که در شرایطی بسر بریم که ۱۰۰ هزار سال پیش بعنوان انسان با آن مواجه بودیم.
و این غرایز “جنبه حیوانی” انسان است که روزگاری بصورت روزمره ما با آن موارد مواجه بودیم.

غرایز ما عنصر بسیار مهم هوش ما انسانهاست که با کوهستان تقویت میشوند

✨✨✨
زمانی که ۲۰ ساله بودم ، باور نمیکردم که زندگی ای که گذراندم ممکن باشد.به هیچوچه فکر نمیکردم که به کوهنوردی حرفه ای تبدیل شوم.
من یک کوهنورد حرفه ای شدم، یک کوهنورد ارتفاعات بالا ، یک کاشف و ماجراجو شدم.

سیاستمدار شدن برای من آسانترین بخش زندگیم بود من فقط ۵ سال سیاستمدار بودم و زمانی بود که متوجه شدم که خیلی خسته کننده است و کنار کشیدم.

✨✨✨

چیزی که به جوانان میگویم اینست که اگر هدف خود را یافتید و قدرت و اراده مواجهه با مشکلات را داشتید، همیشه مشکلات به اشکال مختلف در سر راه هستند ، پس افراد مناسب را برای کمک بیابید و در آن زمان است که به موفقیت خواهید رسید.

🌐 منبع: مجله کلایمبینگ(۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱)
🔸باشگاه گوهنوردی اسپیلت🔸
✍ ترجمه: محمد اسماعیلی
لینک مقاله زندگی و صعودهای “رینهولد مسنر” در سایت باشگاه کوهنوردی اسپیلت:⬇️⬇️⬇️
https://b2n.ir/160523

*************

*************

معرفی اجمالی دشت لار در البرز مرکزی:

پارک ملی لار یک دشت طبیعی وسیع ، پر پیچ و خم و حفاظت شده ای است که بیش از ۷۰ هزار هکتار مساحت دارد؛

دشت لار؛
*از شمال به خط‌ الرأس دماوند به دوخواهران
*از شرق به محدوده سد لار
*از جنوب به خط‌ الرأس قلل گل زرد به ریزان
*و از غرب به دره لار و قلل خلنو و پالون گردن ختم می شود.
*این دشت بی نظیر در البرز مرکزی واقع است و قله های فراوانی دارد.

از اهم این قلل می توان به اسامی زیر اشاره کرد؛

تیزکوه، زرشکی، آسمان کوه ، کمردشت ، آرو ، آلرم ، کوه نمک ، کافره ، پهنک و کوه کبود . در این بین قله آسمان کوه به ارتفاع ۳۸۱۰ متر بلندترین آن هاست.

راه های ورودی به این دشت عبارت است از؛
*جاده هراز – ورودی از سدلار
*جاده قوش خانه – ورودی از لواسانات
*جاده یونه زا – ورودی از گرمابدر 
*همچنین از طریق پاکوب دره لار(غرب)
*دره سفید آب(شمال)

میتوان وارد این دشت طبیعی شد.

سد خاکی لار در شرق این دشت احداث شده است که از اوایل دهه شصت بخشی از آب شرب شهر تهران را از طریق ارتباط با سد لتیان به این کلان شهر می رساند

در گذشته ای نه چندان دور قرار بود بزرگراه شمال از این دشت بگذرد.
در آن زمان جاده ای از منطقه روستای یالرود بلده به نزدیکی گردنه موسوم به قو کشیده شد که قرار بود از طریق دره آبشار سفید آب از دشت لار گذشته به جاده متروکه یونه زا یا همان خاتون بارگاه وصل گردد که مانند بسیاری از جاده های کوهستانی کشور نیمه کاره رها شد و نتیجه آن فقط وارد کردن زخم های غیر قابل جبران زیست محیطی به این منطقه پربار و زیبای کوهستانی بوده است

از دیگر معضلات زیست محیطی این منطقه وجود چراگاه ها و گوسفند سراهای بسیاری ست که سالانه در فصل گرما به این منطقه سرازیر می‌شوند

همچنین حضور بیش از حد گردشگران و طبیعت دوستان و ورزشکاران رشته های کوهستانی (در صورت عدم رعایت نکات لازم) میتواند موجب تخریب محیط زیست کوهستانی این منطقه زیبا و استثنایی کشورمان گردد.

ذبیح اله حمیدی
شهریور۱۴۰۰

*************

ماناسلو(۸۱۶۳ متر): فیکس طناب های مسیر تا کمپ سوم؛

◀️ تیمی از شرپاها طناب های مسیر را تا کمپ سوم ۶۸۰۰ متر فیکس کردند.
در حال حاضر کوهنوردان اکسپدیشن ها روتیشن هم هوایی خود را در کمپ اول و دوم انجام میدهند و بزودی برای کمپ سوم هم صعود میکنند.
با برنامه ریزی ( EOA) ؛انجمن اپراتورهای اکسپدیشن نپال ، سون سامیتز ترکز پروژه فیکس طناب تا قله ماناسلو را در این فصل بعهده دارد.

تیم فیکس کننده طناب در ماناسلو عبارتند از:
*سونا شرپا
*نگیما تاشی شرپا
*تنگینگ‌گیالجن شرپا
*فورا تشرینگ‌شرپا
*پاسانگ نوربو شرپا
*تاشی شرپا

تعدادی از کوهنوردان اولین روتیشن هم هوایی را به کمپ اول را انجام داده اند و تعدادی در حال‌صعود از بیس کمپ هستند و هدف روتیشن هم هوایی تا کمپ سوم است.
کوهنوردانی که با اکسیژن کمکی به قله صعود میکنند تا کمپ سوم‌هم هوایی میکنندو تلاش نهایی صعود را از کمپ سوم عملی میکنند.
کوهنوردانی که بدون اکسیژن کمکی قصد صعود به قله را دارند هم هوایی اشان برای صعود ایمن و موفق به زمان بیشتری نیاز دارد

در پاییز ۲۰۲۱ ، نپال۱۷۱ اجازه صعود برای ماناسلو صادر‌کرده است

🌐 منبع: ۸۰۰۰ers

🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

*************

🏔“ماناسلو” (۸۱۶۳ متر): تلاش نهایی صعود آغاز شد.
امشب ۲۱ سپتامبر، تیمی شامل ۶ شرپا، بیس کمپ را برای فیکس طناب مسیر تا قله ماناسلو ترک می‌کنند.

این تیم در تلاش است که در ۲۳/۲۴ سپتامبر در صورت هوای مناسب به قله صعود کنند.
تیم فیکس کننده طناب تا قله ماناسلو عبارتند از:
⚡️سونا شرپا( لیدر تیم)
⚡️نیاما تاشی شرپا
⚡️تنگینگ‌گیالجن شرپا
⚡️فوریا چیری شرپا
⚡️پاسانگ نوربو شرپا
⚡️نانگ تاشی شرپا

◀️ در پاییز ۲۰۲۱ شرکت تجاری‌-کوهنوردی “سون سامیتز ترکز” بر اساس برنامه ریزی انجمن اپراتورهای اکسپدیشن نپال، وظیفه فیکس طناب مسیر تا قله ماناسلو را بعهده دارد.

🌐 منبع: ۸۰۰۰ers
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

 

              جمع‌آوری ، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی 

صفحه آرایی و انتشار در وب سایت اسپیلت: ساقی محمودی

                                   ۳۱شهریور ۱۴۰۰

 

دیدگاه خود را بیان کنید