رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت هشتم)

ارسال شده توسط در 23 سپتامبر 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

نیرمال پورجا و یک تغییر ناگهانی

 

نیرمال پورجا در یک تغییر تاکتیکال، بیس‌کمپ ماناسلو را رها کرد و بطرف چوآیو رفت، قله‌ای که چینی‌ها قصد دارند در اول اکتبر آنرا بر روی کوهنوردان خارجی ببندند.

نیرمال پورجا در ماناسلو حتی تا کمپ۱ هم صعود کرده بود و سپس او روز شنبه از طریق هوایی به مرز تبت انتقال داده شد و هم اکنون به بیس‌کمپ پیشرفته (ABC) چوآیو صعود کرده است. همنوردان او گسمان تامانگ و استبان منا هستند.

نیرمال پورجا در توئیترش اشاره کرد:

هدف من صعود به چوآیو و ماناسلو تا انتهای ماه سپتامبر است. در عین حال امیدوارم که حکومت چین امسال اجازه صعود ویژه‌ای برای من برای قله شیشاپانگما صادر کند تا بتوانم پروژه ممکن ۱۴/۷ را کامل کنم.

(نیرمال پورجا که تا بحال ۱۱ قله ۸۰۰۰ متری را در دو فاز و در ۹۴ روز صعود کرده است برای تکمیل پروژه‌اش یعنی صعود به ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری در ۷ ماه، فقط سه قله چوآیو و ماناسلو و شیشاپانگما را برای صعود در پیش رو دارد. از سویی دولت چین امسال صعود به قله شیشاپانگما را که در محدوده چین واقع شده است را ممنوع اعلام کرده است.)

 

منبع: اکسپلوررز وب

 

*****

 

مرگ داوو کارنیکار (۱۹۶۲-۲۰۱۹) افسانه‌ای، اولین آلپنیست اسکی‌بازی که قله اورست را پس از صعود با اسکی فرود آمد.

 

کارنیکار آلپنیست ـ اسکی‌باز اسلوونیایی در یک حادثه قطع درخت در جنگل با اره برقی با افتادن درخت برویش در جزرسکو نزدیک محل زندگیش در ۱۶ سپتامبر جان خود را از دست داد.

داوو کارنیکار اکثر قله‌های جهان را صعود و با اسکی فرود آمد.

کارنیکار در سال ۲۰۰۰ موفق شد بعنوان اولین فرد قله اورست را تا بیس‌کمپ با اسکی فرود آید. او در زمان ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه موفق شد از قله اورست تا بیس‌کمپ را با اسکی فرود آید.

کارنیکار و برادرش آندره در ۱۹۹۵ با فرود با اسکی از آناپورنا خبرساز شدند.

کارنیکار بعنوان اولین فرد تمامی ۷ قله سون سامیتز را صعود کرد و با اسکی فرود آمد.

در اروپا او موفق شد پس از صعود رخ شمالی آیگر با اسکی از قله فرود آید و رخ شرقی دیواره ماترهورن را هم با اسکی فرود آمد.

کارنیکار در دو تلاشش بر روی k2 در سال ۱۹۹۳ بعلت باد شدید و در ۲۰۱۷ بعلت آسیب در ناحیه کمر موفق به فرود با اسکی از دومین قله بلند جهان نشد.

 

منبع: استفان نستلر

 

*****

 

صعودهای پاییزه ۲۰۱۹ قله‌های هیمالیا

 

برف سنگین:

برف سنگین در ماناسلو و چوآیو کوهنوردان را از پیشرفت در کوهستان بازداشته است که البته برای فصل پاییز نرمال است. در هرحال تمامی اکسپدیشن‌های منطقه امید دارند که صعودهای خود را تا انتهای ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر کامل کنند چون در غیراین‌صورت شرایط هوایی صعودها را دشوارتر خواهد کرد.

 

برف در بیس‌کمپ اورست:

با بارش برف کمی تاخیر در پیشرفت ایجاد شده است.

گارت مدیسون از اکسپدیشن مدیسون ماونیترینگ که بر روی اورست در این پاییز تلاش می‌کنند در پستی اعلام کرد:

هوای سخت، منطقه را دربر گرفته است.

ما در ۱۶ سپتامبر تلاش کردیم بالا برویم و در آبشار یخی خومبو درست پایین‌تر از “فوتبال فیلد” نگاهی به وضعیت بیندازیم ولی با برف تازه کاملا پوشانده شده در محل مواجه شدیم. بنابراین با مشاهده اینکه “دید کمی” وجود دارد و خطرناک جلوه می‌کند چند روزی پیشروی را به تاخیر می‌ندازیم تا هوا صاف شود و امکان دید فراهم شود تا موفق شویم راهی بطرف بالا از آبشار یخی بیابیم.

آندره بارگیل آلپنیست ـ اسکی‌باز لهستانی که قصد صعود بدون استفاده از اکسیژن کمکی به قله اورست و فرود با اسکی از قله به بیس‌کمپ را برای اولین بار در فصل پاییز ۲۰۱۹ دارد، ویدیویی که با پهباد تهیه شده است را انتشار داد که وضعیت دشوار آبشار یخی خومبو را نشان می‌دهد.

 

دائولاگیری: فیکس طناب‌ها تا کمپ دوم

در دائولاگیری هم هوای نامناسب پیشرفت را مختل کرده است.

سون‌سامیت‌ترکز کمپانی است که لجستیک را برای کارلوس سوریا آلپنیست ۸۰ ساله باانگیزه اسپانیایی و دیگر کوهنوردان فراهم می‌کند و تا کمپ دوم طناب را فیکس کرده‌اند در پستی جدید گزارش دادند:

“تیم شرپای SST (سون‌سامیت ترکز) طناب‌‌‌‌‌ها را تا ارتفاع ۶۴۰۰ متر (C2) دائولاگیری فیکس کرده‌اند و تقریبا هفته قبل نیمی از اعضای اکسپدیشن به بیس‌کمپ رسیده‌اند. تیم کارلوس سوریا توسط هلی‌کوپتر از بخارا به بیس‌کمپ پرواز می‌کنند و تیم سرگی مینگوته دیگر آلپنیست اسپانیایی از طریق مارفا در ۲۰ سپتامبر به بیس‌کمپ خواهند رسید. امسال ۱۵ کوهنورد به اکسپدیشن ۲۰۱۹ دائولاگیری سون‌سامیت‌ترکز (SST) پیوسته‌اند. هوا در چند روز آینده چالش‌برانگیز است بنابراین از کمپ دوم به بالا تا آرام گرفتن هوا تلاشی صورت نمی‌گیرد.

کوهنوردان تلاش نهایی صعودشان به دائولاگیری را مابین آخر سپتامبر تا اوائل اکتبر به انجام خواهند رساند.”

 

ماناسلو: برف ـ باران

اکسپدیشن کلایمبالایا ترکز در مورد اوضاع هوای منطقه گزارشی را ارسال کرد:

“فعالیت کوهنوردی در کوه ماناسلو تحت تاثیر بارش سنگین باران قرار گرفته است همانطور که کل نپال شاهد آن بوده‌اند. از روز ۱۷ سپتامبر بارش شدید باران و برف بیس‌کمپ ماناسلو را فرا گرفته است.

بعد از روتیشن هوایی موفق تا کمپ دوم کوهنوردان و شرپاهای ما به بیس‌کمپ بازگشته‌اند و منتظر هوای مساعد برای ادامه تلاش هستند.”

کلایمبینکدسون سامیتز (CTSS) دیگر اکسپدیشن فعال در ماناسلو شرایط را اینگونه تشریح کرد:

“تیم ما بعد از شب‌مانی موفق در کمپ اول ماناسلو به بیس‌کمپ بازگشتند. البته تیم قصد صعود به کمپ دوم را داشتند ولی تصمیمی عاقلانه گرفتند و بخاطر شرایط هوایی به بیس‌کمپ بازگشتند تا منتظر هوای مساعد برای ادامه تلاششان در کوهستان باشند.

 

تبت

چوآیو: برف!

اینترنشنال ماونتین گایدز (IMG) کمپانی کوهنوردی آمریکایی که امسال پاییز در چوآیو فعال است در پست خود گزارش داد:

“تیم ما بعد از برف سنگین در منطقه از حرکت بازماند. تیم در کمپ اول چوآیو در حال هم‌هوایی است و در تمام طول روز بارش برف ادامه داشت. تیم شبی دیگر در کمپ اول شب‌مانی خواهد داشت و صبح اوضاع را بررسی می‌کنند و احتمالا با شرایط هوایی دشوار کنونی به بیس‌کمپ پیشرفته برای استراحت بهتر باز خواهند گشت. تیم در وضعیت خوبی بسر می‌برد و شرپاها در تلاشی سخت هستند و هدف اصلی ما یافتن پنجره هوایی مناسب و استفاده از فرصت‌ها برای پیشروی بسوی قله است. تیم ما طبق برنامه پیش خواهد رفت و این روزها در انتظار هوای خوب صبور خواهند بود.

 

منبع: آلن آرنته

 

*****

 

بازگشت نیرمال پورجا از کمپ ۲ چوآیو به بیس‌کمپ بعلت هوای نامساعد.

 

نیرمال پورجا که به همراه تیمش به کمپ ۲ چوآیو رسیده بودند و قصد تلاش نهایی برای صعود به قله را داشتند بعلت پیش‌بینی هوای نامساعد، درنگ نکردند و دیروز ۲۰ سپتامبر به بیس‌کمپ بازگشتند.

با توجه به اینکه هیچکدام از اعضای تیم سابقه صعود به قله چوآیو واقع در چین را قبلا نداشتند بنابراین محتاطانه برخورد کردند.

نیرمال پورجا در بیس‌کمپ نوشت: هیچ کوهی را دست کم نگیرید و در ادامه اضافه کرد براساس برنامه ۱۰ روز برای صعود به چوآیو و ماناسلو فرصت داریم.

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

شب اسکار کوهنوردی:

کلنگ طلایی ۲۰۱۹ (Piolet d’Or 2019)

 

امسال مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان کلنگ طلایی در شرایط ویژه و احساساتی در لادک لهستان دیروز ۲۱ سپتامبر برگزار شد چون دو نفر از کوهنوردان برنده کلنگ طلایی ۲۰۱۹ دیوید لاما و هانسیورگ آئور دیگر در بین ما نیستند.

دو کوهنورد در حادثه سقوط بهمن درفرود از قله هاوس‌پیک در کوه‌های راکی کانادا جان خود را از دست دادند.

خانواده دو کوهنورد جایزه آنها را دریافت کردند.

آلس سزن، لوکا استراز و تام لوینگستون هم برای اولین صعود به لاتوک ۱ در میان برگزیدگان کلنگ طلایی ۲۰۱۹ بودند.

کریستف ویلیچکی کوهنورد لهستانی هم جایزه یک عمر تلاش کلنگ طلایی ۲۰۱۹را دریافت کرد.

لهستان که سال قبل بعنوان برگزارکننده مراسم کلنگ طلایی ۲۰۱۹ انتخاب شده بود اولین جایزه کلنگ طلایی لهستان را به آندره بارگیل برای اولین فرود با اسکی از قله k2 اهداء کرد.

بارگیل که در حال تلاش برای فرود از اورست با اسکی است از بیس‌کمپ اورست پیام تشکر خود را به مراسم فرستاد.

مراسم دیشب سپس بر روی سه برگزیده امسال متمرکز شد که برای اولین بار در تاریخ جوایز کلنگ طلایی دو برگزیده بعلت اینکه جانشان را در حادثه کوهستان از دست داده‌اند جوایزشان توسط خانواده و دوستانشان دریافت شد.

اولین برگزیده کلنگ طلایی ۲۰۱۹ دیوید لاما برای اولین صعود انفرادی (سولو) به قله لوناگری (۶۸۹۵ متر) در نپال بود.

جایزه دیوید لاما به پدر و مادر این کوهنورد و همنوردش کنراد آنکر (در دو تلاش برای صعود لوناگری در کنار لاما بود ولی بعلت سکته قلبی کنراد آنکر در ۲۰۱۶ در لوناگری در ارتفاعات بالای این کوهستان دو کوهنورد به پایین بازگشتند) اهداء شد که با ابراز احساسات حضار با کف زدن طولانی برای امید از دست رفته آینده کوهنوردی جهان همراه بود.

برگزیده بعدی کوهنورد تیرولی هانسیورگ آئور بودکه اهداء جایزه به مادرش، دو برادرش و خواهرش و شریک زندگیش هم با ابراز احساسات حضار و در آغوش گرفتن و گریه افراد خانواده همراه بود.

هانسیورگ آئور موفق به اولین صعود انفرادی رخ غربی قله دشوار لوپغارسار غربی (۷۱۸۱ متر) در پاکستان در ۲۰۱۸ شد.

سومین جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۹ به آلس سزن (قبلا آلس سزن بهمراه پرزلج و آندره لیندینگ جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۵ را برای صعود رخ شمالی هانگشو ۶۵۱۵m را دریافت کرده بود) بهمراه لوکا استراز و تام لوینگستون برای اولین صعود رخ شمالی لاتوک۱ (۷۱۴۵ متر) اهداء شد که تام لوینگستون در مراسم حضور نداشت.

 

جایزه کلنگ طلایی برای یک عمر تلاش

یکی از لحظات بیاد ماندنی مراسم اهدای جایزه کلنگ طلایی ۲۰۱۹ برای یک عمر تلاش به اسطوره کوهنوردی جهان کریستف ویلیچکی تعلق گرفت.

کریستف ویلیچکی در استیج گفت: “بزرگترین دستاورد کوهنوردی من زنده بودنم است.”

سابقه کوهنوردی این اسطوره کوهنوردی سرشار از حماسه‌هایی است که این تاریخ حماسی، سال‌های طولانی تحسین‌برانگیز خواهند بود.

ویلیچکی پیشکسوت بلامنازع صعودهای زمستانی هیمالیا است. او اولین فردی بود که بهمراه دوستش لزک سیچی در ۱۷ فوریه ۱۹۸۰ قله اورست را در زمستان صعود کردند.

ویلیچکی در ۱۹۸۶ بهمراه یرزی کوکوشکا موفق به صعود زمستانه کانچنجونگا شدند.

و سرانجام ویلیچکی در ۱۹۸۸ بصورت انفرادی موفق شد برای اولین بار و اولین فرد قله لوتسه را در زمستان صعود کند.

کریستف ویلیچکی تمامی ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را هم صعود کرده است که برخی از آنها به کمک اکسیژن کمکی بوده است.

ویلیچکی مدت‌های طولانی سرپرست اکسپدیشن‌های مختلف بوده است. او اگرچه اکنون در صعودها شرکت نمی‌کند اما در کوهنوردی هیمالیایی همچنان فعال است.

ویلیچکی در تلاش صعود زمستانه قله k2 چند بار بعنوان سرپرست تیم لهستان شرکت داشته است. در مورد صعود زمستانه k2 در ۲۰۲۰/۲۰۲۱ هنوز نمی‌توان اظهارنظری کرد.

اما نام ویلیچکی بر تارک کوهنوردی جهان همچنان خواهد درخشید و جایزه یک عمر تلاش، امسال به حق به این اسطوره کوهنوردی جهان داده شد.

 

منبع: مونتانیا

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۷٫۱

دیدگاه خود را بیان کنید