رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت بیست و چهارم)

ارسال شده توسط در 10 فوریه 2020 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

پایان اکسپدیشن زمستانه k2

 

آخرین اخبار مربوط به ساعتی پیش (۵فوریه) حاکی است که با تصمیم‌گیری اعضای اکسپدیشن بین‌المللی زمستانهk2 به سرپرستی “مینگما گیالجه شرپا” بعلت شرایط دشوار زمستانه در کوهستان وحشی، آنها تصمیم به پایان اکسپدیشن را گرفتند.

بنابراین براساس درخواست اکسپدیشن زمستانهk2، “آپریکوت تورز” که کارهای لجستیکی “اکسپدیشن زمستانه k2” را انجام می‌دهد امروز ۲ هلی‌کوپتر به بیس‌کمپ k2 پرواز کردند و ۵نفر از اعضای اکسپدیشن به اسکاردو انتقال داده شدند.

در عین حال ۲شرپای نپالی، راهنمای پاکستانی اکسپدیشن “سرباز خان” و افسر رابط تیم بطرف آسکوله به راه افتادند تا از آنجا خود را “اسکاردو” برسانند.

 

منبع: فیس‌بوک “آپریکوت تورز”

 

*****

 

نقدی بر فیلم سرخ و سفید

ساخته محمد فرزین نیا

(یادداشتی از مؤسس و مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت)

 

عصر سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت جانکاه بهمن‌زدگان جاده شمشک به دیزین (سال ۱۳۸۸) به اتفاق جمع کثیری از کوهنوردان و مسئولین سازمان‌های کوهنوردی و خانواده‌های جانباختگان به تماشای فیلم مستند ۲۸ دقیقه‌ای با عنوان جالب (سرخ و سفید) نشستیم.

در حقیقت فیلمبردار اصلی این مستند سینمایی، زنده‌یاد سعید طاهری بود.

این کوهنورد و اسکی‌باز تهرانی در آن روز همراه چند نفر دیگر از جمله فرشاد خلیلی سرپرست تیم باشگاه دماوند با شجاعت و از خودگذشتگی به نفرات بهمن‌زده (اول) یاری رساندند که ناگهان بهمن (دوم) سرازیر شده و چندین نفر از همنوردانمان را به کام خود کشید، از جمله سعید طاهری را که در حال فیلمبرداری و مستندسازی بود. 

فیلم تا این قسمت قابل تماشا و تحسین و الگو گرفتن ورزشی اخلاقی است و همچنین دارای نکات مفیدی درخصوص به تصویر کشیدن حال و هوای تلخ و مستند روز حادثه است.

در دقایق پایانی فیلم بعد از تاریک شدن صحنه و مدفون شدن سعید طاهری در زیر آوار برف، شنیدن صدای او که کاملا محزون و در حال ناله و فریاد است، به نظرم تکریم شخصیت این جوان ازدست‌رفته را نادیده می‌گیرد.

در فیلم ریش قرمز ساخته کوروساوا دیالوگی وجود دارد که قهرمان داستان، مرگ انسان را باشکوه‌ترین لحظه زندگی او می‌داند که این نظر ریشه در نگرش جهان‌بینی و فلسفه زندگی قومی و فردی هر کس دارد.

بسیاری از موجودات زنده در کره زمین به هنگام مرگ در گوشه‌ای سکنا گرفته و دور از چشم موجودات و همنوعان خود از این جهان چشم می‌پوشند.

احترام و عزت و تکریم به شخصیت انسانی در جوامع مترقی و نوین بشری کاملا مورد قبول بوده و انسان‌های خردمند امروزی مانند گذشته به تماشای جان‌کندن و زجرکشیدن مظلومانه هم‌کیشان خود نمی‌نشینند.

همه می‌دانیم که متاسفانه در کشور ما ایران اکثر مردم برای دیدن صحنه‌های اعدام مجرمین از ساعات اولیه بامداد در خیابان‌ها صف می‌کشند و با ولع و هیجان بسیار آن صحنه‌های دهشتناک را می‌نگرند و ساعتی بعد برای خرید نان گرم صبحانه خود در صف دیگری به راحتی می‌ایستند.

زمانی از فیلم که صدای آکنده از زجر و ناتوانی سعید طاهری به وضوح به گوش می‌رسید ناگهان همه حاضرین در سالن تحت تاثیر قرار گرفته و اشک و فغان و ناله سردادند و حتی عده‌ای محل را ترک کردند.

با روشن شدن چراغ‌ها و چند پرسش و پاسخ کوتاه و توضیحات کارگران محترم، دریافتیم قصد و هدف نهایی ایشان نشان دادن همین سختی‌ها بود که در آن لحظه بر آن جوان حادث شده بود و فیلم قصد داشته بدون هیچ حاشیه‌ای به آن بپردازد.

دراین خصوص که چگونه ایشان یا کارگردان دیگری می‌توانست با جمع‌آوری فیلم‌های دیگر و مصاحبه با کارشناسان و خانواده‌های درگذشتگان و شناساندن شخصیت ورزشی این هشت نفر عزیز به خصوص مربی گرانقدر آنان فرشاد خلیلی فیلمی بلند و مستند و ارزشمند و آموزنده بسازد بر کسی پوشیده نیست که امیدوارم این مهم روزی به وقوع بپیوندد.

پیشنهاد من برای بهسازی این فیلم کوتاه حذف صدای زنده‌یاد سعید طاهری و زیرنویس کردن آن سخنان است تا قدری از تلخی و ناگواری فیلم کاسته شود و بجای دلسوزی به عزت و حرمت و شخصیت بارز این جوان ورزشکار بی‌ادعا و دست از جهان شسته، افزوده گردد.

(بیایید به شکوه لحظات شخصی زندگی هم احترام بیشتری بگذاریم)

یاد تمام درگذشتگان عرصه کوهستان و ورزش کوهنوردی گرامی و ماندگار باد.

 

ذبیح‌اله حمیدی

۱۳۹۸٫۱۱٫۱۷

 

*****

 

۴۰ نیروی عملیاتی در جستجوی کوهنورد شیرازی مفقود شده در علم‌کوه

 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از انجام ۱۶ سورتی پرواز و فعالیت ۴۰ نیروی عملیاتی برای یافتن کوهنورد شیرازی که در ارتفاعات علم‌کوه مفقود شده بود، خبر داد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در توضیح آخرین تلاش‌های برای یافتن ردی از کوهنورد شیرازی مفقود شده در ارتفاعات علم‌کوه گفت: سه روز متوالی بالگرد از سازمان امداد و نجات با نیروهای تخصصی امداد و نجات کوهستان به منطقه اعزام شدند و با ترسیم نقشه ارتفاعات علم‌کوه و نقاطی که امکان داشت کوهنورد گم شده در آنجا پناه بگیرد، مشخص و جست‌وجوی هوایی آغاز شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۰ نیروی عملیاتی هلال احمر با انجام ۱۶ سورتی پرواز برای جست‌وجوی کوهنورد شیرازی گمشده به منطقه اعزام شده‌اند. با توجه به تحلیل و بررسی تصاویر منطقه سنگ پل علم‌کوه و علامت‌گذاری نقاط احتمالی فرد مفقودی، جست‌وجوی هوایی مجددا از دقایق ابتدایی روز چهارشنبه ۱۶بهمن ماه آغاز شد و نیروها به جست‌وجوی خود ادامه دادند ولی متاسفانه ردی همچنان از کوهنورد مفقود شده پیدا نشده است.

گفتنی است جواد رحیمی، ۳۸ ساله، کوهنورد حرفه‌ای است که بارها به قله‌های مختلف کشور صعود کرده است اما در حال حاضر سه روز است در ارتفاعات علم‌کوه، در برف و بوران و بهمن ناپدید شده و امدادگران هنوز نتوانسته‌اند ردی از او بیابند.

جواد رحیمی؛ به قصد صعود قله به همراه دوست کوهنورد خود از شیراز به علم‌کوه آمده بود. بعد از رسیدن به قله، در مسیر بازگشت تصمیم می‌گیرد عکس یادگاری از خود در آن ارتفاع ثبت کند، به همین قصد به همراه خود اعلام می‌کند که چند دقیقه از او فاصله می‌گیرد تا عکس مورد نظرش را گرفته و دوباره به او بپیوندد ولی از آن لحظه به بعد دیگر از او هیچ ردی تاکنون پیدا نشده و تیم‌های امدادی، جستجوی گسترده‌ای را برای یافتن وی انجام داده‌اند./رکنا

 

باشگاه کوهنوردی اسپیلت

 

*****

 

بازگشت آلکس تکسیکون به بیس‌کمپ

 

تلاش صعود زمستانه اورست ۲۰۲۰

“آلکس تکسیکون” در فیس‌بوکش نوشت:

ما درصدد صعود به کمپ سوم بودیم اما بادهای بسیار شدید باعث شدند عقب‌نشینی کنیم.

مقداری از تجهیزات را در ارتفاع ۶۵۰۰متر باقی گذاشتیم و بسوی بیس‌کمپ فرود آمدیم.

به مجردی که ۲روز پنجره هوایی مناسب داشته باشیم به کمپ ۴صعود خواهیم کرد.

 

منبع: فیس‌بوک “آلکس تکسیکون”

 

پی‌نوشت: “آلکس تکسیکون” کوهنورد برجسته اسپانیایی صعودهای زمستانه که امسال در سومین تلاش خود برای صعود زمستانه به “اورست” بدون استفاده از اکسیژن کمکی است، به همراه چهار نفر از هم‌تیمی‌هایش (اسکارکاردو، پچهومبه، نوربو و تنزن لاما) در ۵فوریه به کمپ دوم در “دره سکوت” در ارتفاع ۶۴۵۷متر صعود کردند و پنجشنبه را در کمپ دوم شب‌مانی کردند.

“اکسپدیشن پنج نفره” روز بعد درصدد صعود به کمپ سوم بودند که بادهای شدید آنها را از صعود به ارتفاعات بالاتر بازداشتند و اکسپدیشن مجبور به عقب‌نشینی به بیس‌کمپ شد تا در پنجره هوایی مناسب آتی بار دیگر شانس خود را در سرمای فریزکننده و بادهای شدید زمستانه محک بزنند.

 

*****

 

قطب جنوب گرم‌ترین روز تاریخش را گذارند.

 

دانشمندان در جنوبگان گرمای بالای هجده درجه سانتیگراد را ثبت کردند.

این رکورد جدیدی برای این منطقه است که سردترین نقطه کره‌زمین است و آخرین بار در سال ۲۰۱۵ گرمای هوا در آنجا به ۱۷.۵ درجه سانتیگراد رسیده بود.

تیم دانشمندان آرژانتین که در کمپ تحقیقاتی اسپرانزا در جنوبگان مستقر است روز پنجشنبه دمای ۱۸.۳ درجه را اندازه‌گیری کرد که هشت دهم از آخرین رکورد گرما در این منطقه بیشتر است.

این اندازه‌گیری از سوی نهاد هواشناسی سازمان ملل متحد (دبلیو‌ام‌او) تایید شده است.

“کلر نولیس”، سخنگوی دبلیو‌ام‌او گفته:

“این گرمایی نیست که به طور معمول حتی در تابستان بتوان در جنوبگان شاهد بود.”

“این منطقه در نیم قرن گذشته تقریبا ۳ درجه سانتیگراد گرمتر شده و در همین مدت حدود ۸۷ درصد از کوه‌های یخ کرانه غربی آن تحلیل رفته است.”

دانشمندان اخطار داده‌اند که پدیده گرمایش زمین در قطب جنوب می‌تواند به آب شدن کوه‌های یخ این منطقه منجر و در نهایت سطح آب اقیانوس‌های جهان را تا ۳ متر بالا بیاورد.

 

باشگاه کوهنوردی اسپیلت

 

*****

 

“دنیس اوربکو” تنها قهرمان یخ بازمانده در قراقروم، در تلاش صعود زمستانه “برودپیک”

 

امروز صبح ۸ فوریه “دان بوئی” و “لوتا هینستا” تصمیم به بازگشت از بیس‌کمپ “برودپیک” گرفتند و یک هلی‌کوپتر آنها را به “اسکاردو” انتقال داد.

“دان بوئی” کوهنورد کانادایی با توجه به بیماری ریوی و عدم توانایی ادامه اکسپدیشن، تصمیم به بازگشت گرفت.

“اوربکو” دیروز پس از بازگشت از تلاش صعود به قله “برودپیک” که بعلت بیماری “دان بوئی” نیمه‌کاره رها شد، نوشت: دان بوئی بسیار بیمار است.

اکنون “اوربکو” در چالشی بزرگ در قراقروم تنها بازمانده است چون اکسپدیشن‌های گاشربروم و k2 نیمه‌کاره رها شدند.

“دنیس اوربکو” تا ۲۹فوریه (انتهای زمستان مترولوژیکال) برای تلاش صعود زمستانه “برودپیک” فرصت دارد.

“دنیس اوربکو” شاید تنها کوهنورد مبارزی در جهان باشد که توان این را داشته در این شرایط دشوار و غیرممکن، قله “برودپیک” را به تنهایی صعود زمستانه کند!

 

منبع : مونتانا تی وی

 

*****

 

صعود زمستانی (شمالی) یک روزه قله ۳۸۵۰ متری پیرزن‌کلون

 

روز گذشته ۱۳۹۸٫۱۱٫۱۸ با همکاری تیمی و بازشدن پنجره هوای مناسب یک صعود زمستانی دشوار در باشگاه اسپیلت رقم خورد.

ضمن درود بر همه شرکت‌کنندگان، از زحمات آقایان غلامرضا خلیل‌آبادی، حسین قربان‌نژاد و حسین صادق‌زاده بابت صعود زمستانی (شمالی) یک روزه قله ۳۸۵۰ متری پیرزن‌کلون و به دست آوردن این موفقیت تیمی و باشگاهی صمیمانه سپاسگزارم.

 

ذبیح اله حمیدی

 

*****

 

نخستین صعود زمستانی دیواره غربی علم‌کوه (برج تورنادو)

 

نخستین صعود زمستانی دیواره غربی علم‌کوه (برج تورنادو) توسط آقایان محسن سعیدزاده، مهدی تحویلدارزاده و علی منصوری به سرپرستی فرشاد میجوجی در بهمن ۱۳۹۸ انجام شد.

باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت این صعود ارزشمند را به اعضای این تیم و جامعه کوهنوردی و سنگنوردی کشور شادباش می‌گوید.

 

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۱۱٫۲۱

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید