رویدادهای مهم کوهنوردی «قسمت بیست و هشتم»

ارسال شده توسط در 19 ژانویه 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی

دشوارترین صعودهای جهان تا کنون :

🔻سال ۲۰۱۲- مسیرChange در فلاتانگر -نروژ به سختی+ ۹b.
اولین صعود: آدام اوندرا

🔻سال ۲۰۱۳- مسیر La Dura Dura
در اولیانا-اسپانیا به سختی+ ۹b
اولین صعود: کریس شارما

🔻سال ۲۰۱۳- مسیر واسیل واسیل
در اسلوپ- جمهوری چک به سختی+ ۹b
اولین صعود: آدام اوندرا

🔻سال ۲۰۱۷- مسیر Silence
در فلاتانگر-نروژ به سختی ۹c
اولین صعود: آدام اوندرا

🔻سال ۲۰۱۸- مسیر Perfecto Mundo
در مارگالف-اسپانیا به سختی+ ۹b
اولین صعود: آلکساندر مگوس

🔻سال ۲۰۲۰- مسیر bibliographie
در سئوز-فرانسه به سختی ۹c
اولین صعود: آلکساندر مگوس

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

**********

❄️تیرمال_پورجا و وضعیت دشوار در کمپ۲
ادامه”اخبار_k2″
“نیرمال پورجا” میگوید: ما همه چیز را در کمپ دوم از دست داده ایم، چادر ، کیسه های خواب، تشک ها، دستکش های صعود، میتن ها، بیس لایرهای قله، وسایل پاراگلایدینگ، کفی ها گرم کننده کفش های صعود، وسایل آشپزی و کل وسایلی که به کمپ دوم منتقل کرده بودیم!

☃️ وسایل پاراگلایدینگ؟
حال مشخص نیست که “نیرمال پورجا” با حمل وسایل پاراگلایدینگ در چه فکری بوده است؟آیا او میخواهد با صعود به قلهk2 در زمستان با “پاراگلایدینگ” فرود آید ؟ در هر حال “نیرمال پورجا” باید دست از شگفتی سازی هوادانش در کوهستان وحشی بردارد ،چون زمستانk2 قابل پیش بینی نیست و نمونه اش طوفان شدید یا احتمالا ریزش بهمنی است که همه چیز را جاروب کرده و با خود برده است!

❄️ “نیرمال پورجا” و یارانش با شگفتی و دل شکستگی چاره ای جز بازگشت به بیس کمپ نداشتند و او نوشت: با این شرایط جدید کاملا بهم ریخته ام، حال باید شرایط را سبک سنگین کنم و برنامه جدیدی برای همه چیز طراحی کنم.

“مینگما گیالجه” هم که در ۳۰دسامبر قبل از “نیرمال پورجا” طناب ها را تا ۷۰۰۰متر در مسیر آبروزی فیکس کردند و “کمپ دوم بالا” را کمی بالاتر از “نیرمال” با وسایل تجهیز کردند خبر دقیقی از “کمپ دوم بالا” و وضعیت تجهیزاتشان اعلام نشده است.

اما شب گذشته، “مینگما گیالجه شرپا” عنوان کرد بیشتر تجهیزاتمان را برای صعود به ارتفاعات بالاتر در ” کمپ ۲بالا” انبار کرده بودیم بنابراین اگر کمپ ۲”نیرمال پورجا” دچار خسارت و نابودی کامل شده است ، ما هم باید انتظار داشته باشیم که وسایل و تجهیزات و چادر اکسپدیشن ما هم با طوفان شدید از بین رفته باشد و اگر این سرنوشت ما در این اکسپدیشن باشد ما” چاره ای جز بازگشت به خانه نخواهیم داشت.
(قابل ذکر است که مینگما گیالجه در اکسپدیشن سال قبل در تلاش صعود زمستانهk2 بهمراه جان اسنوری به۶۶۰۰متر رسیدند اما طوفان وحشتناک آنها را مجبور به بازگشت کرد و امسال مینگما گیالجه با دو همنورد نپالی اش در قالب تیمی کوچک قصد اثبات توانایی ها خود را دارد)

کوهنوردان با تجربه و با سابقه صعود بهk2 امروز بصورت آنلاین اشاره کردند : کمپ دوم در مسیر آبروزی کاملا در معرض بادهای شدید است و حتی در تابستان هم طوفان شدید باعث ازبین رفتن تجهیزات و چادرها میشوند.

💥 ابهام در اکسپدیشن💥
در عین حال چادر “سرگی مینگوته” در کمپ اول بنظر میرسد ناپدید شده است ،”مینگوته” با نگرانی نوشت: که او در کمپ دوم یک “کوله پشتی”را که محکم بسته بود ممکن است با طوفان ناپدید شده باشد.این کوله پشتی شامل کیسه خواب، اجاق، گاز ، غذا و وسایل دیگر بود. کوله پشتی ای که محکم بسته بودیم ممکن است در جای خود باشد اما اگر ناپدید شده باشد، وضعیت واقعا بدی خواهیم داشت. در ساعت ۵بعد از ظهر در زمانی که تاریکی در بیس کمپ همه جا را می پوشاند در چادرها همه در “تردید و ابهام” هستند. امشب ما تصمیم نهایی را خواهیم گرفت. این زمستانk2 است “

❄️این پیش فرض را هم کسانی که قدم در مصاف با زمستان کوهستان وحشی برای “اولین صعود زمستانهk2” میگذارند بدرستی میدانند که هاریکن در k2 امانشان را خواهد برید.
حال این سئوال در ذهن متبادر میشود: آیا این شرایط یک برنامه ضعیف و بدون برنامه ریزی منسجم در این فصل توسط پیشکسوتان قدرتمند بود یا فقط یک بداقبالی در زمانی نامناسب؟

❄️ در جایی دیگر در هیمالیا “سون سامیتز ترکز” از صعود زمستانه موفقیت آمیز در “آمادابلام” (۶۸۱۲متر) توسط سه شرپا فیکس کننده طناب در مسیر به قله و دو کوهنورد خبر داد. کوهنوردان بعد از اتمام فیکس طناب توسط شرپاها به قله رسیدند.

 اکسپلوررز وب

🔹پی نوشت:
در کامنت ها ذکر شده بود که اگر کسانیکه که در بیس کمپ هستند و قصد صعود به قله را ندارند، وسایل خود را به “نیرمال پورجا” و “مینگما گیالجه” بدهند آنها میتوانند به مسیر خود به بالا ادامه دهند.

باید در نظر داشت که کوهنوردانی که هزینه میکنند و خود را در زمستان به بیس کمپ k2 میرسانند رویایی را در سر می پرورانند و با اما و اگر حاضر نیستند که وسایل خود را در اختیار دیگران بگذارند.
در هر حال “نیرمال پورجا” و اکسپدیشن هایی که به صعود زمستانه تا بیستم مارس معتقدند هنوز فرصت کافی برای دریافت تجهیزات از اسپانسر یا کمک های مالی مردمی دارند در غیر اینصورت قضیه خاتمه یافته است.

اما اینکه کوهنوردان از هم انتظار یاری در تجهیزات را داشته باشند درظاهر چندان واقعگرایانه نیست چون همه به شانس خود نظر دارند اما از سویی حقیقت اینجاست که بسیاری از کوهنوردان با تجهیزات مدرن حتی قادر نخواهند بود به ارتفاع۶۶۰۰متر هم برسند!

⚡️در مورد تراژدی جمعه ۵ دیماه ۱۳۹۹ آقای کلهر در اینستاگرامش درباره واقعه قله کولکچال ذکر میکند: سرپرستی گروهی را بعهده داشتم در هوایی خوب پس از صرف صبحانه بسوی قله کولکچال به حرکت در آمدیم در مسیر قله که هوا ناگهان نامساعد شد از گروه خواستم که به پایین باز گردیم و در مسیر بازگشت با کوهنوردی برخوردم که در وضعیت نامناسبی بود سعی کردم او را به پشت گرفته و به پایین حمل کنم اما کاملا در برف فرو میرفتم….
تلاش زیادی با کمک دوستان برای پایین آوردنش کردم و شخصی پانچو داد که با آن کوهنورد مصدوم را به پایین بکشیم اما کمی بعد با بررسی او متوجه شدم که نبض ندارد و چشمانش به بالا رفته و سفید شده اند و چاره ای نبود تا از امداد با وسایل حمل برای پایین آوردن پیکرش کمک بگیریم.

در پایین با دوستان و خانواده منتظرش مواجه شدم و متوجه شدم که کوهنورد جانباخته، از همنوردانم “امیر هوشنگ سر آبادانی”است! ….این درحالی بود که کوهنوردانی عبور میکردند که حتی به هشدار بدی هوا در ارتفاع بالاترکه به آنها میدادم هم بی توجه بودند و البته در فکر کمک به کوهنورد مصدوم هم نبودند …
(شاید هم فکر میکردند کوهنورد در حال مرگ قندش پایین افتاده است که دیگران کمکش میکنند!!!پس به ما ربطی ندارد!)

⚡️دیوید شارپ کوهنورد انگلیسی در سال ۲۰۰۶نزدیکی قله اورست در حال جان دادن بود و گروهی از کوهنوردان از کنارش میگذشتند و فقط نظاره گر مرگ او بودند و عکس العملی نشان نمیدادنداو جانش را با بی توجهی و خودخواهی کوهنوردان دیگر از دست داد و موضوعی شد که بحث های زیادی را بر انگیخت و موضوع دیوید شارپ اخلاق را در کوهنوردی به چالش کشید.
این در حالیست که بسیاری از کوهنوردان بزرگ و حرفه ای و متعهد، اکسپدیشن خود را برای کمک به کوهنوردان گرفتار لغو میکنند . گرلینده کالتنبرونر و
“اد ویستور” و اسکات فیشر در زمره این کوهنوردان بزرگ و با اخلاق هستند.
یولی استک کوهنورد فقید اکسپدیشن خود در رخ جنوبی آناپورنا را یکبار برای کمک به یک کوهنورد نیمه کاره رها کرد و اگرچه تا آخرین لحظه در کنار کوهنورد مصدوم در ارتفاعات بالا باقی ماند اما کوهنورد مصدوم که با تیمی دیگر در ارتفاعات بود جانش را از دست داد چون به یولی استک دیر هنگام در مورد کوهنورد مبتلا به ادم مغزی با بیسیم اطلاع داده بودند.
⚡️ در سال ۲۰۰۶ “لینکلن هال” کوهنوردی استرالیایی پس از صعود به قله اورست در بازگشت در ارتفاع ۸۷۰۰متری دچار ادم مغزی شد و ساعتها تلاش شرپاها برای کمک به او، بهبودی ای در وضعش ایجاد نکرد ، با تاریک شدن هوا سرپرست اکسپدیشن ” آلکساندر آبراموف” به راهنماها دستور داد که لینکلن که ظاهرا مرده بود را رها کنند و به کمپ بازگردند.
لینکلن شب را بدون اکسیژن و آب و غذا در ارتفاع ۸۷۰۰ متری ماند و روز بعد یک گروه آمریکایی که از کنار او رد میشدند متوجه شدند کسی در حالی که نشسته بود ناخودآگاه تکان میخورد، سرپرست آمریکایی اکسپدیشن متوجه شد که او زنده و در هذیان است چون از گرما ! لباسهایش را کنده بود.
او از بقیه اعضای تیم درخواست کرد که میتوانیم این شخص را نجات دهیم و یا صعود به اورست را انتخاب کنیم تصمیم با شماست!
پس از بحث و استدلال با همدیگر گروه آمریکایی تصمیم گرفتند که “لینکلن هال” را گروهی نجات دهند.
اگرچه او دچار سرما زدگی اندامها شد اما از مرگ حتمی نجات یافت.

💫هدف از این موضوعات در کوهستان یادآوری همراهی و همکاری در کوهستان است و اینکه قبل از هر چیز ما همه انسانیم و در مواقع اضطراری همواره باید در نظر داشته باشیم که ارتفاعات بالا و قله ها همواره پا بر جا هستند و امکان بازگشت برای صعود آنها همواره فراهم است.

🔹حال در سطحی دیگر به همکاری در کوهستان نگاهی اجمالی میکنیم:اگر در شرایط بوجود آمده کنونی کوهنوردانی که توانایی صعود قله k2 در زمستان را دارند و این امکان برای دیگران در واقعیت فراهم نیست ، به درخواست آنها برای تامین تجهیزات پاسخگو باشند مسلما کاری ارزشمند را برای همنوردان توانمندشان انجام خواهند داد و بی شک در آینده به تجهیزات خود هم خواهند رسید.

با شرایط حاضر اگر تجهیزاتی نباشد دو اکسپدیشن “پورجا” و مینگما گیالجه” به پایان خود خواهند رسید….

**********

اخبار پیمایش سیالان به علم کوه :

تیم دونفره مجید ملک محمدی و مجتبی دهقان امروز( روز چهارم )به گردنه سل انبار و محل بارگذاری اول رسیده و کمپ خود را برپا کرده اند .
طی تماس تلفنی که برقرار شد وضعیت منطقه را پر برف اما برف را تثبیت شده اعلام کردند.
تیم فردا آماده حرکت به سمت نرگس ها و علم کوه خواهد بود .
کوه نوردان همدان

**********

اخبار فعالیت بزرگ زمستانی کوه نوردان همدان در منطقه علم کوه ۲۲ دی ماه ۹۹:

مسیر همدانی‌ها دیواره علم کوه توسط آقایان سعید عریان پور و وحید محمودی به شکل یک روزه صعود شد.

تیم دو نفره مسعودامینی و وحید یونسی موفق به صعود گرده آلمان ها گشته اند .

تیم خط‌الراس گرده آلمانها به قله دیوچال به سرپرستی عرفان اصفهانی موفق به عبور از خرسانها ویران کوه و قله مناره گشته و در راه دیوچال می باشند .

تیم دو نفره گلخن بان و گل محمدی موفق به نخستین صعود یک روزه یخچال اسپیلت از ونداربن گشته اند .

آقایان حسن نجاتیان و امیر جمالی موفق به صعود قله شاخک گشته اند .

برای همه همنوردان خوبمان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم .

کوه نوردان همدان

**********

جهنم سفید و یخ زده کوهستان«بررسی علل فوت ۱۲ کوهنورد ۵دی۱۳۹۹»

مقاله ای از مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت

لینک PDF :

https://t.me/espilat/3218

**********

❄️ نیرمال_پورجا و تیمش بار دیگر در مدت ۴۸ساعت چالش برانگیز به ارتفاع ۷۶۰۰متر در k2 رسیدند.

“پورجا” در فیس بوکش نوشت:《 امروز کمپ ما در ۷۳۵۰متر واقع شده است و موفق شدیم بار دیگر طناب هایمان را تا ارتفاع ۷۶۰۰متر برقرار کنیم. ۴۸ ساعت گذشته برای همه ما واقعا خسته کننده بود چون ما مجبور شدیم تجهیزات سنگینی که نیاز داشتیم تا به ارتفاعات بالاتر صعود کنیم را با خود حمل کنیم.

در کوله پشتی های هر کدام از اعضای تیم ما بیش از ۳۵کیلو تجهیزات و لوازم بود.
من از پیشرفت تیم واقعا راضی هستم و برایم این پیشروی افتخار آمیز است.

اکسپدیشن ما با “مینگما گیالجه” و تیمش هم گروه شده ایم و برادری هم از اکسپدیشن “سون سامیتز ترکز” بنام “سونا شرپا” هم با ماست و در حال تلاش برای صعود به ارتفاعات بالاتر هستیم.
امروز پنج شنبه ۱۴ژانویه هوا خوب با کمی باد است، سرمای گزنده ای است اما هوا کاملا صاف است و ستاره ها را بوضوح می بینیم.
پیش بینی هوای نامناسب مربوط به فردا است و با ارزیابی و برنامه ریزی،شما را در جریان تلاشمان قرار خواهم داد.

🌐 فیس بوک “نیرمال پورجا”

**********

🗻نگاهی به تلفات سقوط بهمن ، روشهای پیشگیری ، تجهیزات کمکی🌱

عموما تلفات قربانیان بهمن ، به شکل مدفون شدن در زیر برف و بدتر از ان مدفون شدن در عمق برف به وقوع می پیوندد. به بیان دیگر علت اصلی مرگ قربانیان بهمن آسیب های ناشی از برخورد بهمن نیست ، بلکه مدفون شدن در زیر بهمن ، دلیل اصلی مرگ قربانیان است.
حدودا ۹۰ درصد از مواردی که منتهی به مرگ ناشی از خفگی و فشار بالای ناشی از حجم بالای برف بوده است.

لینک دو عکس مربوط به این مطلب: 
https://t.me/espilat/3228

https://t.me/espilat/3227

**********

❄️ نیرمال_پورجا در فیس بوکش تایید کرد که تیم او، مینگما گیالجه و سونا شرپا به کمپ۴،مسیر آبروزی k2رسیده اند.
اخبارتلاش صعود_زمستانه_k2

” نیرمال پورجا” درصفحه فیس بوکش تاکید کرد تلاش نپالی ها برای رسیدن به ارتفاع ۷۸۰۰متر بالاترین ارتفاعی است که در زمستان دست یافتنی شده است.او تاکید کرد صعود k2 نزدیک است…

از سویی “چهانگ داوا شرپا” سرپرست تیم (سون سامیتز ترکز) هم با تایید پیشروی تا کمپ ۴ اعلام کرد:
❄️ما در حال به انجام رساندن یک پیروزی تاریخی در صعود زمستانه k2 هستیم.❄️
” داوا شرپا” افزود: حداقل ۱۰کوهنورد نپالی شامل تیم فیکس کننده طناب از کمپ سوم به کمپ ۴رسیده اند و به زودی تلاش نهایی برای صعود زمستانه قله k2 را عملی خواهند کرد.

تیم ۱۰نفره برای تلاش نهایی در ۱۶اکتبر تلاش خواهند کرد.

۱۰کوهنوردی که در ترکیب تلاش نهایی به قله k2 هستند عبارتند از:
*نیرمال پورجا
*گیالجه شرپا
*مینگما دیوید شرپا
*مینگما گیالجه
*سونا شرپا
*مینگما تنزی شرپا
*پم چیری شرپا
*داوا تمبا شرپا
*کیلی پمبا شرپا
*داوا تنجینگ شرپا

🌐 صفحه FB نیرمال پورجا و “سون سامیت ترکز”


**********

❄️آپدیت اخبار k2 (امروز ۱۶ژانویه) _تلاش نهایی

“مینگما گیالجه شرپا” لحظاتی پیش با پیامی اطلاع داد: ما تا قله ۲۰۰متر فاصله داریم و با صعود این ۲۰۰متر، “جامعه کوهنوردی نپال” را مفتخر خواهیم کرد.

(شاید این ۲۰۰متر را در زمان کوتاهی بتوان صعود کرد اما قوانین نانوشته صعود زمستانهk2 باعث میشود تا پایان کار منتظر ماند و آرزوی پیروزی این کوهنوردان توانمند را داشت)

❄️ چند ساعت قبل “چهانگ داوا شرپا” سرپرست سون سامیتز ترکز عنوان کرد که تیم در حال عبور از”باتل نک” هستند. و در ساعت ۱۱:۰۰بوقت محلی نیرمال پورجا اطلاع داد در ۳۰دقیقه (کم و بیش )آنها از “باتل نک ” عبور خواهند کرد.
💥 اما سرانجام “مینگما گیالجه در آخرین پست خود عنوان کرد که امروز حوالی ساعت ۱۱صبح از باتل نک عبور کردیم.

❄️❄️❄️❄️
❄️ مینگما گیالجه اولین نپالی کوهنوردی که بقول خود تا بحال عمل کرده است و بدون اکسیژن کمکی به کمپ ۴ در ارتفاع ۷۸۰۰متر رسید(اگرچه اخباری به گوش میرسد که همگی با اکسیژن کمکی به کمپ ۴رسیده اند) اینکه در “تلاش نهایی” صعود مینگما گیالجه همچنان بر قول خود مبنی بر صعود بدون اکسیژن کمکی به قلهk2 پایبند خواهد بود بستگی به شرایط آتی خواهد داشت.
امر مشخص اینست که “نیرمال پورجای” افسانه ای و یاران قدرتمندش از اکسیژن کمکی استفاده میکنند و شرپای سون سامیتز ترکز”(سونا شرپا )هم با کپسول اکسیژن در صعود به کمپ ۴استفاده کرده است.
تا کنون سه “مینگما” به فاصله ای اندک خود را به کمپ چهارم در فصل زمستان رسانده اند:
مینگما گیالجه(اولین نفر)
مینگما دیوید شرپا (از تیم نیرمال پورجا)
مینگما تنزینگ(از تیم نیرمال پورجا)
کوهنوردان نپالی ای که اکنون به کمپ چهارم رسیده اند به رکورد دنیس اوربکو در زمستان سال ۲۰۰۳ در کمپ ۴ “شولدرk2” رسیدند با این تفاوت که “اوربکو” صعود خود را بدون اکسیژن کمکی عملی کرد.
از ۱۰نفری که در کمپ سوم شب مانی کردند ۴نفر به کمپ چهارم رسیدند و در آنجا برای تلاش نهایی ماندند اما”سونا شرپا” از سون سامیت ترکز”بعلت اینکه طناب و تجهیزاتش برای مسیر قله بپایان رسیده بود به پایین تر بازگشت تا در تلاش نهایی ۱۶ ژانویه سهیم باشد.

❄️ کوهنوردان بدون اکسیژن کمکی در مسیر آبروزیk2″

“سرگی مینگوته” اسپانیایی و خوان پابلو موهر شیلیایی بر اساس اطلاعات ترکرشان به۷۰۰۰متر رسیدند اما ترکرشان توقف آنها رادرکمپ سوم پایین ۶۹۵۰متر نشان میدهد.

این دو کوهنورد قدرتمند بدون اکسیژن کمکی در حال صعود هستند و در کمپ سوم روتیشن هم هوایی خود را کامل میکنند.
از سویی در حال حاضر از پیشروی”تامارا لانگر” کوهنورد تیرولی و “آلکس گاوان” که بدون اکسیژن کمکی با “سرگی مینگوته” شب مانی ای در کمپ دوم (۶۷۵۰متر) داشتند ، اطلاعی در دست نیست.

❄️ جان اسنوری و محمد علی سدپارا❄️

اکسپدیش چهارمی که در مسیر آبروزی k2 در حال فعالیت است شامل: جان اسنوری ایسلندی و محمد علی سدپارا و ساجد سدپارا موفق شدند در ۱۵ژانویه به کمپ سوم برسند و سپس به کمپ دوم بازگشتند.
کوهنورد ایسلندی “جان اسنوری” از روحیه رقابتی که اکنون در تلاش صعود زمستانهk2 حاکم شده است پرهیز میکند و در صعود و روتیشن هم هوایی اکسپدیشن خود با احتیاط پیشروی میکنند.
❄️❄️❄️
کوهنوردان پر آوازه دیگری که امسال رویای تلاش صعودزمستانه به قله k2 را دارند، فضای گرم و نرم بیس کمپ را ترک کرده اند تا شانس خود را در ارتفاعات بالا بیازمایند در این میان #کولین_اوبرادی از بیس کمپ به سوی کمپ اول صعود کرد.

⚡️”ماگدالنا گورزکوفسکا”کوهنورد لهستانی با هموطنش “اسوالد رودریگو پره ریرا” به همراه دو شرپا از بیس کمپ بسوی کمپ دوم صعود کردند.

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

**********


❄️برای کوهنوردان نپالی آرزوی صعودی ایمن داریم.

اما مسئله اساسی اینجاست که وقت محلی در پاکستان اکنون ۱۵:۴۵ بعد از ظهر میباشد و این دشوارترین زمان ممکن در فرود است. وهیچ کدام از کوهنوردان نپالی(مینگما گیالجه و نیرمال پورجا) در فیس بوک و اینستاگرام خود خبری جدید را انتشار نداده اند.
مشکل اینجاست که تا ساعتی دیگر هوای کوهستان تاریک و فریز کننده خواهد شد و بازگشت به کمپ چهارم هم زمان خواهد برد امیدوارم سریعا اخبار سلامتی کوهنوردان بزرگ نپالی ارسال شود.

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

**********

❄️ حادثه در k2
“سقوط سرگی_مینگوته کوهنورد اسپانیایی مابین کمپ اول و بیس کمپ پیشرفته و عملیات امداد.
درخواست_کمک “SOS”

در حالیکه تمام حواس ها به اخبار صعود زمستانهk2 معطوف است و با وجودیکه در حال حاضر ساعت ۵بعداز ظهر به وقت پاکستان است و اطلاع جدیدی از نیرمال پورجا و مینگما گیالجه مخابره نشده است .
در گوشه ای دیگر از مسیر آبروزی k2حادثه ای ناراحت کننده ارسال شد.

❄️ این خبر از بیس کمپ k2 ارسال نشده است بلکه توسط تیم مشترک اسپانیایی_ایتالیایی(تکسیکون و مورو) از ماناسلوی نپال ارسال شده است.

🔹 یک ژورنالیست بنام ” فرناندو پرز ” که آلکس تکسیکون را در اکسپدیشن ماناسلو همراهی میکند گزارش داد که #سرگی_مینگوته بعد از سقوط در حوالی کمپ اول بیهوش شده است و یک گروه امداد و نجات برای کمک به او اعزام شده اند.

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

**********

❄️اولین صعود قله k2 در زمستان توسط نپالی ها عملی شد.
“نیرمال پورجا”، “مینگما گیالجه شرپا”،گلجی شرپا، مینگما دیوید شرپا، مینگما تنزی شرپا، چیری شرپا، داوا تمپا شرپا ، داوا تنزین شرپا، کیلی پمبا شرپا و سونا شرپا در ساعت ۵بعد از ظهر شنبه ۱۶ژانویه قلهk2 را در زمستان صعود کردند.

اولین صعودتاریخی_قله_k2

امروز شنبه ۱۶ژانویه ۲۰۲۱ تمامی اعضای تیم نپالی شامل ۱۰کوهنورد از سه اکسپدیشن متفاوت، موفق شدند با همکاری همدیگر اولین صعود زمستانه قلهk2 را عملی کنند و نامشان را در تاریخ کوهنوردی جهان به ثبت برسانند.

سه اکسپدیشن نپالی متفاوت، شامل ۱۰کوهنورد نپالی که موفق به اولین صعود زمستانهk2 شدند عبارتند از:

🔻۱-اکسپدیشن به سرپرستی نیرمال پورجا شامل ۶کوهنورد : نیرمال پورجا، مینگما دیوید شرپا، گلجی شرپا، مینگما تنزی شرپا، پم چیری شرپا،داوا تمبا شرپا

🔻۲-اکسپدیشن به سرپرستی ” مینگما گیالجه شرپا” شامل ۳کوهنورد: مینگما گیالجه شرپا، داوا تنزین شرپا، کیلی پمبا شرپا

🔻 ۳-“سونا شرپا” به نمایندگی از اکسپدیشن بزرگ “سون سامیتز ترکز”(یک کوهنورد)

❄️ این ۱۰کوهنورد نپالی حدود یک صبح امروز از کمپ سوم (۷۳۵۰متر) تلاش نهایی را آغاز کردند.
آنها در حدود ۶صبح از “باتل نک” و سراک مسیر عبور کردند و در ۵بعد از ظهر (غروب) به قلهk2 رسیدند و طلسم “اولین صعود زمستانه k2” را سرانجام شکستند.

کوهنوردان نپالی برای همراهی و همکاری با هم ۱۰متر زیر قله در انتظار هم ایستادند تا تاج صعود قله کوهستان وحشی را بهمراه هم برای اولین بار برسرشان بگذارند (این اتحاد کوهنوردان نپالی برای امری مشترک باید درسی برای کوهنوردان غربی و جهان شود)

هنوز جزییات صعود زمستانهk2 باید انتشار پیدا کند و اینکه آیا از مجموع این ۱۰کوهنورد نپالی کسی موفق به صعود k2 بدون استفاده از اکسیژن کمکی شده است؟

البته “مینگما گیالجه شرپا” تعهد کرده بود بدون اکسیژن کمکی قله را صعود میکند و اگر او واقعا موفق به این کار بزرگ شده باشد صعودی پر افتخار را صورت داده است.

۱۰کوهنورد نپالی هنوز درارتفاعات بالا هستند و برای رسیدن به کمپ چهارم در هوایی رو به تاریکی کار دشواری در پیش رو دارند .
برای تمامی این کوهنودان پرتوان فرودی ایمن را آرزومندیم.

💫 پی نوشت:
باید این امر بزرگ را در نظر داشت که پس از طوفان شدیدی که باعث شد وسایل و تجهیزات اکسپدیشن “نیرمال پورجا” و ” مینگما گیالجه شرپا” در کمپ دوم k2 ناپدید شوند و این دو اکسپدیشن تصور پایان کار را میکردند، در بیس کمپ k2 اتفاق بزرگی رخ داد و همکاری و تجهیز دوباره این دو اکسپدیشن که شامل کوهنوردانی قدرتمند توانا هستند، عملی شد و مسلما کوهنوردان نپالی برای افتخار آفرینی کشورشان حاضر شدند در شرایط سخت در کنار هم بایستند و درس بزرگی را در ارتفاعات بالا برای همگان به ارمغان بیاورند و این رمز موفقیت این سه اکسپدیشن در زمستان امسال در صعود به قله k2 بود .

در سالهای قبل که کوهنوردان اکسپدیشن بین المللی شامل کوهنوردان (روس،قزاق…) از سویی و آلکس تکسیکون و شرپاهایش در تلاش صعود زمستانهk2 بودند . آلکس تکسیکون از عدم همکاری اکسپدیشن حاضر در کوهستان اظهار نارضایتی میکرد و در نهایت هر دو اکسپدیشن مجبور به عقب نشینی شدند.

امسال برنامه ریزی برای روز ۱۶ژانویه و اولین صعود زمستانه و تاریخی قلهk2 فقط به این علت موفقیت آمیز بود که کوهنوردان نپالی با هم در تجهیزات و فیکس طناب در مسیر همکاری کردند و یک همکاری تاریخی و بزرگ را در تاریخ اکسپدیشن های زمستانه k2 رقم زدند.
به امید آنکه این شیوه نپالی ها برای تمامی کوهنوردان جهان در شرایط دشوار کوهستان درس بزرگی باشد.

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

**********

تراژدی_در_k2
سرگی_مینگوته یکی از بزرگترین آلپنیست های معاصر، در مسیر بازگشت بین کمپ اول و بیس کمپ پیشرفته بر اثر سقوط جانش را از دست داد.

“سرگی مینگوته” کوهنورد اسپانیایی-کاتالان در مسیر بازگشت مابین کمپ اول (۶۰۵۰متر)و بیس کمپ پیشرفته(۵۳۰۰متر)بر اثر سقوط جانش را از دست داد.
این اتفاق در ساعت ۴بعداز ظهر امروز بوقت پاکستان رخ داد .

🔹 کمپانی”سون سامیتز ترکز” که اکسپدیشن امسالk2 را بصورت مشترک با “مینگوته” سرپرستی میکردند بیانیه زیر را صادر کرد:

“در کمال تاسف، ما “سرگی” را از دست دادیم! او بهترین کوهنورد و یکی از عزیزترین دوستان ما بود.

کمپانی سون سامیتز ترکز در ادامه بیانیه اش اعلام کرد:
“سرگی مینگوته” در حالی که از کمپ اول به بیس کمپ فرود می آمد ناگهان در حدود بیس کمپ پیشرفته سقوط کرد. “تامارا لانگر”، “آلکس گاوان” و دو کوهنورد دیگر لهستانی ” ماگدالنا گورزکوفسکا و “اسوالد رودریگو پریرا” به او در بیس کمپ پیشرفته کمک کردند و ماهم از بیس کمپ تجهیزات و امکانات پزشکی را به بیس کمپ پیشرفته فرستادیم، اما متاسفانه نتوانستیم او را از مرگ نجات دهیم.
ما در GPS لوکیتور او حرکات غیر قابل انتظاری را مشاهده کردیم و متوجه شدیم که او دچار سقوط بزرگی شده است . اعضای اکسپدیشن در محل بودند و تمام تلاش خود را برای نجاتش انجام دادند اما دیگر کاری از دست کسی بر نمی آمد.

❄️ براساس اطلاعات “ترکر”مینگوته ، موقعیت کوهنورد ناگهان بیش از ۶۰۰متر در ۱۰دقیقه پایین افتاد.
با توجه به “لوکیتور” همنورد شیلیایی اش “خوان پابلو موهر” که با “سرگی مینگوته” در حال فرود بودند درست زیر کمپ اول ، درست ۴۰ دقیقه طول کشید که”خوان” خود را به “مینگوته” برساند جایی که(تامارا لانگر، گاوان ، ماگدالنا، اسوالد) حضور داشتند. آنها همگی از کمپ دوم در حال فرود بودند.

“سرگی مینگوته” که همواره با پروژه های بزرگش شناخته میشد بعد از یک دوران طولانی در کوهنوردی حرفه ای ، عبور از قطب و اکسپدیشن های کوهنوردی و ماجراجویی در ۴۹سالگی جانش را از دست داد.

“سرگی مینگوته” در صعودهای زمستانه تجربه ای نداشت اما تجربه ای طولانی در ارتفاعات بالا داشت .
“مینگوته” سابقه ۱۰صعود به قله های ۸۰۰۰متری را داشت که شامل دو صعود به اورست از جبهه جنوبی و شمالی و شیشاپانگمای مرکزی بود.

در سالهای اخیر ، سرگی مینگوته برای صعود به ۸۰۰۰متری ها بدون استفاده از اکسیژن کمکی در میان جامعه کوهنوردی جهانی دارای جایگاه و احترام خاصی شده بود.

“سرگی مینگوته” در تلاش برای دستیابی آسان به شکستن “رکورد صعود” به تمامی ۱۴قله ۸۰۰۰متری جهان بدون استفاده از اکسیژن کمکی در “کوتاهترین زمان”بود که پروژه موفق او با پاندمی کرونا ویروس متوقف شد.

او در نهایت برای کمک بشر دوستانه به مردم پاکستان به سرپرستی مشترک اکسپدیشن “سون سامیت ترکز” برای تلاش صعود زمستانهk2 بدون اکسیژن کمکی پیوست.
مینگوته قبلا در ۲۰۱۸موفق شده بود k2 را صعود کند.

“سرگی مینگوته” قصد داشت که در ۱۰۰۰روز پروژه ۸۰۰۰×۱۴متری خود را بدون اکسیژن کمکی به پایان برساند .او قصد داشت رکورد قبلی که متعلق به یرزی کوکوشکا در ۷سال و۱۱ماه بود را بشکند و بخوبی پیش میرفت که با پاندمی کرونا متوقف شدودر نهایت او به تلاش صعود زمستانهk2 کشانده شد.

در آنزمان “سرگی” گفت: ایرادی ندارد حال که با پاندمی کرونا متوقف شده ام در آینده باز میگردم و رکورد قبلی را با سرعت بیشتری میشکنم.

زمانی که قرنطینه در اسپانیابرقرار بود او هر روز تمرین میکردو زمانی که امکانات بازتر شد روی به دوچرخه سواری، سفرهای کوهنوردی از یک قله به قله دیگر در اروپا آورد.

برای او تمرینات عالی بودند اما قابل قیاس با کوههای هیمالیا نبودند.
در تابستان تلاش کردبرای پاکستان اجازه ورود بگیرد تا برای مناطق دور افتاده لباس و تجهیزات زمستانی بدست مردم محروم برساند.

در پاییز ، بار دیگر قرنطینه در کاتالونیا برقرار شد ، در این زمان “داوا شرپا” از سون سامیتز ترکز به او زنگ زد تا پیشنهاد عجیب تلاش صعود زمستانه k2 در یک اکسپدیشن بزرگ را بدهد. “مینگوته” پیشنهاد او را پذیرفت با این شرط که از اکسیژن کمکی استفاده نکند.
در این مدت او درk2 تجهیزات و وسایل خود را به بالا حمل میکرد .
روز قبل جمعه ۱۵ژانویه، او روتیشن هم هوایی خود را با همنوردش”خوان پابلو موهر” با یک شب مانی در کمپ سوم تکمیل کرد.

سرگی و همنوردش هم هوایی خود را انجام داده بودند و تجهیزات را در محل کمپ ها قرار داده بودند و او فقط به یک پنجره هوایی مناسب نیاز داشت تا تلاش نهایی را انجام دهد و هنوز نیمه ژانویه بود و برای صعود نهایی به قلهk2 وقت زیادی داشت.
او کوهنوردی بی نظیر و پدر و همسر ارزشمندی بود و دنیای کوهنوردی بسیار زود یک کوهنورد فوق العاده و مصمم و توانمند و شریف را از دست داد.

یادش همواره گرامی باد

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

**********


❄️تمامی ۱۰کوهنورد اولین صعود کنندگان به قلهk2 به سلامت به کمپ سوم رسیدند.

اخبار_k2

بر اساس اعلام سرپرست “سون سامیتز ترکز” (داوا شرپا)، ۸کوهنورد در کمپ سوم خواهند ماند. اما “سونا شرپا از اکسپدیشن سون سامیتز ترکز و گیلجه شرپا(از اکسپدیشن نیرمال پورجا) در طول شب تا بیس کمپ را فرود خواهند آمد.

تمام مردان نپالی صعود کننده به قله k2 برای اولین بار در زمستان همگی در ساعت ۵بعد از ظهر با همدیگر به قله رسیدند و در تاریکی هوا وگذر از “باتل نک” و کمپ ۴خود را به کمپ سوم رساندند .

در صورتیکه هوا فردا مساعد باشد ۸کوهنورد خود را به بیس کمپ خواهند رساند ، در حالیکه آنها سزاوار جشن و سرور هستند اما خبر درگذشت “سرگی مینگوته” برایشان ناگوار خواهد بود.

🌐 باشگاه کوهنوردی اسپیلت🌐

**********

از البرز غربی (سیالان به علم کوه ) :

تیم دونفره مجید ملک محمدی و مجتبی دهقان امروز (روز دهم ) دو روز است که بعلت شرایط نامساعد جوی در زیر قله گردون کوه مجبور به برقراری کمپ گشته اند .
پیام تیم حاکی از باد و کولاک شدید و دید ناکافی جهت ادامه پیشروی است .
تیم به سوخت و غذا نیاز مبرم دارد و بارگذاری دوم تیم به روی گردن کوه دور از دسترس به نظر می رسد !
برای این عزیزان آرزوی موفقیت و سلامت داریم.

“کوه نوردان همدان”

**********

آلکساندرگولدفارب ،کوهنورد و دانشمندی که در تلاش صعود زمستانه “برودپیک” پاکستان مفقود شده بود، پس از سه روز جستجو با هلی کوپتر امداد، سرانجام پیکرش شناسایی شد.

احتمالا علت مرگ “آلکس” سقوط بوده است اما جزییات جان باختن او هنوز اعلام نشده است.

▫️پسر این کوهنورد درباره “آلکس” این نامه را برای شناخت روحیه تسلیم ناشدنی اش انتشار داد:
《”آلکس”مردی بود که هیچگاه متوقف نمیشد، او پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به آمریکا رفت،کارش را در یک کارخانه پلاستیک بصورت غیر قانونی آغاز کرد در عین حال برای بدست آوردن پول پلاسمای خونش را میفروخت. فقط در مدت یک دهه موفق به دریافت دو PHD شد و سپس پروفسور پزشکی در هاروارد شد.
با انتشار ۷۰مقاله علمی و نوشتن چندین کتاب پزشکی پشتوانه آکادمیک باورنکردنی ای کسب کرد، در کتاب پزشکی اخیرش درباره مراقبت های ویژه ،بخشی هم به کووید(کرونا)اختصاص دارد.》

             مونتانا تی وی
🔸باشگاه کوهنوردی اسپیلت🔸

ادامه جزییات مطلب بالا در لینک زیر:

https://t.me/espilat/3248

**********

🌺🎼نماهنگ کوهستان – شماره ۵
سروده: ذبیح اله حمیدی
دکلمه: مریم عطارچی
تدوین: حنا صیرفی
لینک مرتبط  https://yun.ir/s0qjgc

لینک مربوط به مطلب در تلگرام:

https://t.me/espilat/3250

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

دیدگاه خود را بیان کنید