رویدادهای مهم کوهنوردی (قسمت بیست و دوم)

ارسال شده توسط در 27 ژانویه 2020 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, اخبار و رویدادهای مهم کوهنوردی, گالری

 

سقوط کوهنورد بزرگ اسلوونیایی “گرگا لاسن” در کوه‌های آلپ

 

کوهنورد بزرگ اسلوونیایی “گرگا لاسن” که بسیاری از مسیرهای جدید را در سراسر جهان گشایش کرده بود جمعه گذشته در اثر سقوط در کوه‌های آلپ جان خود را از دست داد.

آلپنیست حرفه‌ای “گرگا لاسن” ۴۳ ساله که در حال فرود از “کامنیک ساوینجا آلپ” در شمال اسلوونیا بود سقوط کرد و جان سپرد، این مسیری بود که او بخوبی با آن آشنا بود.

“گرگا لاسن” در اکسپدیشن‌های مختلف در گشایش مسیرهای مختلف در هیمالیا شرکت داشت. او با اسکی از اورست فرود آمد و مسیرهای بی‌شمار و دشواری را در زمستان گشود و یکی از بزرگترین کوهنوردان اسلوونیا محسوب می‌شد.

در ۲۰۱۵ “لاسن” و “توماژ جاکوفسیک” مسیری دشوار را برای اولین بار در رخ شمالی “فیتز روی” در پاتاگونیا گشودند. در ۲۰۰۶ او مسیری جدید را با همنوردانش در “ال سنتلئو” در پرو گشایش کردند.

 

منبع: مجله گریپد

 

*****

 

آیا معمای ۹۶ ساله قله اورست حل شده است؟

 

کپسول اکسیژن مالوری در تلاش صعود به قله اورست شکسته و از کار افتاده بود.

“جرج مالوری” که در اکسپدیشن ۱۹۲۴ به قله اورست ناپدید شد و جانش را از دست داد، براساس نامه‌ای که به مدت طولانی از همنوردش “آندره اروین” ناپدید شده بود، این احتمال را تقویت می‌کند که مرگ “مالوری” بعلت کمبود اکسیژن و خرابی کپسول در حین صعود به قله اورست صورت گرفته باشد.

اکسپدیشن ۱۹۲۴ انگلیس برای صعود به قله اورست، دومین اکسپدیشنی بود که برای اولین صعود به قله اورست برنامه‌ریزی شده بود. 

بعد از دو تلاش نهایی برای صعود به قله که در آن “ادوارد نورتون” به رکورد ارتفاع ۸۵۷۲ متر رسید، در سومین تلاش اکسپدیشن که توسط “جرج مالوری” و “آندره ایروین” صورت گرفت دو کوهنورد در ارتفاعات بالا در میان ابرها ناپدید شدند.

با ناپدید شدن این دو کوهنورد همواره این معمای بدون پاسخ وجود داشت که آیا آنها موفق شدند که در ۱۹۲۴ قله “اورست” را صعود کنند یا در تلاش صعود به “اورست” جان خود را از دست دادند؟

جسد مالوری در ارتفاع ۸۱۵۶متر توسط “کنراد آنکر” در ۱۹۹۹ یافت شد، اما همچنان معمای صعود “مالوری” به اورست گشوده نشده باقی ماند.

با اینحال، سریال NOVA “گمشده در اورست” این مسئله کلیدی را مطرح کرد که دو کوهنورد در سومین تلاش پذیرفتند که برای صعود به “اورست” باید از کپسول اکسیژن استفاده کنند.

“راوی” در ۱۹۹۹در سریال NOVA می‌گوید: در اولین تلاش “مالوری” و “جفری بروس” موفق به برقراری “هایکینگ کمپ” در پایین گردنه شمالی نشدند چون باربرهای آنها بعد از دو روز بعلت هوای نامناسب و احتمال ریزش بهمن اصرار به بازگشت داشتند.

“کلنل نورتون”، سرپرست اکسپدیشن بهمراه “هوارد سومرویل” (کوهنورد و پزشک جراح) از رخ شمالی بسوی قله اورست تلاش صعود خود را آغاز کردند.”

دو کوهنورد بدون استفاده از اکسیژن کمکی در تلاش صعود بودند اما “سومرویل” بعلت سرفه‌های شدید ناشی از ارتفاعات بالا مجبور به بازگشت شد.

“کلنل نورتون” به تنهایی به تلاش صعود خود ادامه داد و به ارتفاع ۸۵۹۵متر که رکورد بی‌سابقه‌ای بود دست یافت.

“سامرویل” از سرفه‌های شدید تقریبا در حال خفگی بود اما جان بدر برد و “نورتون” که بعلت برداشتن عینک برف، دچار کوربرفی شده بود با مشقت بسیار به پایین بازگشت.

سریال NOVA، زمینه تصمیم برای استفاده از اکسیژن کمکی در اکسپدیشن ۱۹۲۴ را از زبان راوی اینگونه بیان می‌کند:

“یکی دو روز بعد “سومرویل “به تایمز نوشت: ما عذر و بهانه‌ای نداریم ما در این مبارزه شکست خوردیم، شکست ما از ارتفاعات بالا و اینکه در آن ارتفاعات ما دشواری تنفس داشتیم، بود.

“اما در این میان “جرج مالوری” قانع نشد و مصمم بود که آخرین تلاش را برای صعود اورست انجام دهد.”

“این بار اما “مالوری” به این نتیجه رسید که شکست دو تلاش قبلی بعلت عدم استفاده از اکسیژن کمکی بوده است پس تصمیم گرفت سومین تلاش را با اکسیژن کمکی صورت دهد.”

با این وجود سریال NOVA از نامه‌ای می‌گوید که “ایروین” به دوستانش نوشته بود و عنوان کرده بود که او و “مالوری” از استفاده کپسول کمکی در صعود به اورست رضایتی نداشتند.

راوی در سریال NOVA ادامه می‌دهد:

“کپسول اکسیژنی که در دهه ۱۹۲۰ در کوهستان استفاده می‌شد ابتدایی بود، کپسول‌ها غیرقابل اعتماد بودند و وزنی در حدود ۳۳ پوند (۱۵کیلوگرم) داشتند و این وزن بالایی در ارتفاعات بالا بود.”

“اما آندره ایروین یک مهندس بود و با تغییرات زیادی که در کپسول داد توانست وزن آنرا تا ۵پوند تقلیل دهد و تمام ظرافت لازم را بکار برد.

“ایروین در نامه‌اش به دوستانش با دل‌نگرانی نوشت: کپسول اکسیژنی را که من برای ارتفاعات بالا طراحی کردم را دستکاری کرده‌اند و آنها در حقیقت از طرح من استفاده نکرده‌اند و این کپسول اکسیژن را اگر لمس کنید خواهد شکست!

“کپسول‌های اکسیژن به شکل مسخره‌ای زمخت و سنگین بودند و اکسیژن از آن به بیرون نشت می‌کرد، در آن زمان سیلندرهای اکسیژنی که به کلکته فرستاده شدند، از ۱۹سیلندر اکسیژن، ۱۵کپسول خالی از اکسیژن بودند و ۴کپسول هم نشتی اکسیژن داشتند!”

بدین ترتیب این اطلاعات حاکی است که “مالوری” و “ایروین” در تلاششان برای صعود به قله اورست از رخ شمالی احتمالا به علت کمبود اکسیژن و خرابی کپسول اکسیژن جانشان را از دست داده‌اند!

سرانجام “ادموند هیلاری” و “تنزینگ نورگای” در ۱۹۵۳ موفق شدند قله اورست را از مسیر جنوب‌شرقی، نپال صعود کنند.

تنزینگ نورگای در ۱۹۵۲ با اکسپدیشن سوئیسی‌ها موفق شده بود تا ارتفاع ۸۵۹۵متری اورست صعود کند.

اکسپدیشن چینی‌ها شامل کوهنوردان (وانگ فوزو، گونپو و “کو یین هو”) اولین صعود به قله اورست از رخ شمالی، تبت در ۲۵می ۱۹۶۰ را بنام خودشان ثبت کردند.

 

منبع: ماونتین پلنت

 

*****

 

مرگ یک مرد کوهنورد در ارتفاعات توچال تهران

 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ یک مرد کوهنورد ۶۵ ساله در ارتفاعات توچال خبر داد.

سید جلال ملکی عصر جمعه اطلاع داد: ساعت ۹:۵۰ امروز در پی تماس کوهنوردان مبنی بر بدحال شدن یک کوهنورد در ارتفاعات توچال با سامانه ۱۲۵، عوامل گروه نجات ویژه کوهستان سازمان آتش‌نشانی که در ایام آخر هفته در ایستگاه ۵ توچال مستقر هستند به محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در مسیر بین ایستگاه چشمه و تله‌کابین شماره ۲ توچال مشاهده شد که یک مرد ۶۵ ساله بی‌‌حال بر زمین افتاده بود، خاطر نشان کرد: با حضور آتش‌نشانان و معاینات اولیه مشخص شد که این فرد هیچ علایم حیاتی ندارد اما آتش‌نشانان سریع به وسیله تله‌کابین کوهنورد میانسال را به ایستگاه تله‌کابین شماره یک منتقل کرده که با تایید عوامل اورژانس مشخص شد این کوهنورد جان خود را از دست داده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه علت مرگ این کوهنورد در دست بررسی پزشکی قانونی است اظهار کرد: ایست قلبی می‌تواند یکی از عوامل مرگ این کوهنورد ۶۵ ساله باشد.

وی در ادامه از دومین حادثه کوهنوردان در ارتفاعات درکه خبر داد و گفت: ظهر امروز در پی تماس شهروندان مبنی بر بدحال شدن یک خانم در ارتفاعات درکه، بلافاصله ماموران ایستگاه شماره ۶۴ ولنجک به محل اعزام شدند.

ملکی ادامه داد: با حضور آتش‌نشانان مشاهده شد که یک خانم ۳۸ ساله به هنگام کوهپیمایی دچار ضعف و بی‌حالی و همچنین افت فشار شده که پس از انجام اقدامات اولیه این فرد به وسیله برانکارد به پایین منتقل و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفت.

وی از همه کوهنوردان خواست بصورت گروهی کوهپیمایی کنند و در ایام فصل سرما به هنگام کوهپیمایی حتما از سلامت جسمانی خود آگاه بوده و با تجهیزات لازم در ارتفاعات حضور یابند.

 

منبع: ایرنا

 

*****

 

اخبار تلاش صعودهای زمستانه هیمالیا

 

اولین صعود زمستانه امسال با آمادابلام رقم خورد.

صعود آمادابلام

آلکس تکسیکون کوهنورد اسپانیایی و تیمش موفق به صعود آمادابلام شدند.

اکنون “تکسیکون” و تیمش عازم اورست می‌شوند تا از مسیر “جنوب‌شرقی” برای صعود زمستانی بدون اکسیژن کمکی به قله اورست تلاش کنند.

اکسپدیشن تکسیکون شامل کوهنوردان اسپانیایی “اسکار کاردو” و “جوناتان گارسیا” و شرپاهای نپالی (چیهیجی نوربو شرپا، پچهومبه شرپا و تنجن شرپا) هستند.

“تکسیکون در اینستاگرامش نوشت:

روز پرشوری در هنگام صعود به آمادابلام بود و بدون کار و تلاش همگی اعضای تیم این مهم عملی نمی‌شد.

آپدیت اکسپدیشن در بیس این گزارش را انتشار داد:

“آلکس تکسیکون” اولین صعود زمستانی در هیمالیا را به وقت محلی ۱۰:۱۵ صبح با موفقیت به انجام رسانید، “تکسیکون” بهمراه “جوناتان گارسیا”، پاسانگ شرپا، چپال شرپا و کالدن شرپا به قله “آمادابلام” (۶۸۵۸متر) صعود کردند.

کوهنوردان از کمپ سوم (۶۳۰۰متر) در ساعت ۴:۳۰ صبح صعود را آغاز کردند. “آلکس” از قله با تلفن اطلاع داد “صعود بسیار مشکلی بود، طوفان بشدت در تمام مسیر می‌وزید، اما سرانجام هر پنج نفر موفق شدیم برفراز قله بایستیم! حالا باید در فرود دقت کافی بکار ببندیم.”

 

اما در دیگر قله‌های هیمالیا بنظر می‌رسد پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. پیش‌بینی هوا از شرایط مساعد هوایی امروز ۲۶ ژانویه گزارش می‌دهد اما شرایط ممکن است فردا روبه وخامت بگذارد.

 

اورست ـ بیس‌کمپ

اکنون که آلکس تکسیکون قله آمادابلام را صعود کرده است، او برای صعود زمستانه اورست از مسیر استاندار اقدام می‌کند و این سومین تلاش او بدون اکسیژن کمکی محسوب می‌شود. جالب خواهد شد اگر ببینیم که “جوست کوبوش” آلپنیست ۲۷ساله آلمانی به اکسپدیشن “تکسیکون” ملحق شود (بنظر می‌رسد عالی خواهد شد و او می‌تواند در یکی دو سال آینده برای صعود سولوی زمستانه اقدام کند.)

جوست کوبوش بر اساس ترکرش در بیس‌کمپ اورست است، ترکر او صعودش به ارتفاع ۶۱۴۶متر از مسیرLho La را قبلا نشان می‌داد که او قصد دایر کردن کمپ اول و دوم را داشت.

“جوست کوبوش” قصد دارد قله اورست را به تنهایی بدون ساپورت شرپا و بدون استفاده از اکسیژن کمکی صعود زمستانه کند، تا بحال کسی جرئت بیان این ایده را نداشته است!

“جوست کوبوش” هم‌هوایی خود را قبلا در قله‌های آموتسانگ (۶۳۹۳متر)، آیلندپیک (۶۱۸۶متر) و پاچرموپیک (۶۲۵۹متر) انجام داده است.

 

اکسپدیش k2 ـ بدون اکسیژن مکمل

“انتقال تجهیزات تا ABC

اکسپدیشن ایمجین نپال به سرپرستی”مینگما گیالجه شرپا” در میان برف عمیق به بیس‌کمپ “برودپیک “رسیدند و شروع به انتقال تجهیزات به دامنه مسیر آبروزی در ارتفاع ۶۴۳۶متر کردند.

“جان اسنوری” یکی از اعضای اکسپدیشن در اینستاگرامش نوشت:

“امروز ما موفق شدیم ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم از تجهیزات را به ارتفاع ۵۶۰۰متر “مسیر آبروزی” انتقال دهیم.

آبشار یخی در بعضی نقاط خطرناک بود، بنابراین ما مجبور بودیم که برای بالا رفتن طناب‌ها را در مسیر فیکس کنیم.

ما بیس‌کمپ پیشرفته (ABC) را برقرار نکردیم چون معتقدیم که بعلت شدت بادها چادری در آنجا دوام نخواهد آورد. ما هنوز در حال هم‌هوایی هستیم.

روزهای آینده هوا خراب خواهد شد، بنابراین ما باید با شرایط هوایی خود را وفق دهیم. تیم احساس خوبی دارد و همگی با قدرت هستند.

 

برودپیک ـ ابتدا برودپیک و سپسK2

“صعود به ارتفاع ۶۸۰۰متر و بازگشت به بیس‌کمپ”

کوهنوردان اکسپدیش برودپیک درصدد بودند یک شب‌مانی در ۷۰۰۰متر داشته باشند تا هم‌هوایی خود را کامل کنند و سپس با آمادگی کامل در هفته آینده “تلاش نهایی” صعود به قله برودپیک را عملی کنند.

آنها قبل از شروع هوای نامساعد در ۱۹ژانویه تا ارتفاع ۶۶۵۰متر صعود کردند.

هدف دنیس اوربکو اولین صعود زمستانی واقعی به قله برودپیک است و سپس در فرصت باقیمانده تا قبل از ۲۹فوریه (که زمستان به زعم او به پایان می‌رسد) قله k2 را هم صعود کند.

دنیس اوربکو و “دان بوئی” و “لوتا هینستا” برای صعود زمستانه به “برودپیک” هم‌تیمی هستند.

دان بوئی در جمعه ۲۴ژانویه آپدیت مختصری را ارائه داد:

“دنیس اوربکو و من (بوئی) دیروز ۲۳ژانویه صعودی سریع از بیس‌کمپ ۴۸۵۰متر به ارتفاع ۶۸۴۰متر داشتیم، یک مقداری کار در آن ارتفاع انجام دادیم و سپس به بیس‌کمپ بازگشتیم.

روز بلندی با ۲۰۰۰متر ارتفاع صعود عمودی بود (و سپس فرود به بیس‌کمپ)

هنگامی که در پیش‌بینی هوا چند ساعت هوای مساعد را مشاهده می‌کنند برای انجام کار در ارتفاعات بالا مجبورید صعود ماراتون‌وار صورت دهید. ما ارتفاع را ۱۰۰متر بالاتر بردیم درست زیر کمپ‌سوم.

قبل از اینکه با طوفان‌های هاریکن و پایین آمدن درجه حرارت مواجه شویم سریعا به بیس‌کمپ بازگشتیم، ما در انتظار پنجره هوایی مساعد هفته آینده در بیس‌کمپ خواهیم ماند.

 

منیع: آلن آرنته

 

*****

 

اخبار k2

 

مینگما گیالجه شرپا در پستی در فیس‌بوک نوشت:

زمستان K2 برخلاف انتظاراتمان است، هوا فوق‌العاده سرد با بادهای شدید است، کیسه‌خواب‌های ما یخ‌زده‌اند و لباس‌هایمان خشک نشده‌اند.

روز دوشنبه ۲۷ژانویه بعضی از اعضای تیم در کمپ اول شب‌مانی می‌کنند و تلاش می‌کنند تا مسیر به کمپ دوم را باز کنند.

تماس اینترنتی من با اشکال مواجه شده است بنابراین امکان ارسال فیلم و عکس را تا رسیدن به بیس‌کمپ ندارم.

 

منبع: فیس‌بوک مینگما گالجه شرپا

 

*****

 

“دی مولنار” آخرین بازمانده اکسپدیشن ۱۹۵۳ آمریکایی‌ها به k2 در ۱۰۱سالگی درگذشت.

 

“دی مولنار” کوهنورد، نویسنده و هنرمند نقاش آمریکایی و یکی از اعضای پنجمین اکسپدیشن امریکایی‌ها به k2 در ۱۹ژانویه ۲۰۲۰ درگذشت. او یک راهنما و رنجر کوه راینیر بود که ۵۰بار آنرا صعود کرد.

“مولنار” کارنامه درخشانی در کوهنوردی دارد.

 

اکسپدیشن k2 آمریکایی‌ها در ۱۹۵۳

“دی مولنار” یکی از اعضای اولین تلاش به k2 در سال ۱۹۵۳ به سرپرستی چارلز هوستون بود. با بهره‌برداری از تجربیات اکسپدیشن‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۳۹ آمریکایی‌ها، ۸کوهنورد به سرعت در ۲آگوست به ارتفاع ۷۷۵۰متر رسیدند. آنها قصد داشتند ۲روز بعد قله k2 را صعود کنند (در دو گروه ۲نفره) و بقیه تیم ساپورت باشند.

اما طوفان شدید در نیمه‌شب چادرشان را درهم کوبید و “آرت گیلکی” بیمار شد و آنها ۸روز در طوفان گرفتار شدند و سرانجام تصمیم گرفتند که همگی “گیلکی” را به پایین حمل کنند، اما با خطرات متعددی در فرود مواجه شدند، در مسیر فرود “آرت گیلکی” با ریزش بهمن ناپدید شد در پایین کوه برایش بنای یادبودی برپا کردند…..

 

منبع: دسنیول

 

*****

 

اجرای یک برنامه زمستانی نو و ارزشمند

 

مورخ ۱ الی ۵ بهمن ۱۳۹۸

مسافت ۵۰ کیلومتر

صعود قلل کل‌خسون، کلون‌بستک، سرکچال‌ها، گردنه ورزاب، هرزه‌کوه، فراخ‌نو، سه‌چال و سکنو

اعضای تیم آقایان: مجید ملک‌محمدی (سرپرست)، علی افشاری (مسئول فنی)، مجتبی دهقان، مسعود خرسند و معین عباسی

باشگاه اسپیلت اجرای موفق این برنامه را شادباش می‌گوید

 

*****

 

جمع‌آوری، ترجمه و تدوین: محمد اسماعیلی

۱۳۹۸٫۱۱٫۷

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید