دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم -شماره‌های ۱۱۱ و ۱۱۲ -تاریخ ۹۳،۱۰،۷)

ارسال شده توسط در 28 دسامبر 2014 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت

سال سوم                 شماره‌های ۱۱۱ و ۱۱۲                تاریخ ۹۳،۱۰،۷
10849805_871343166230993_1077590546830761037_nعکاس : پروانه کاظمی 
این عکس چند روزی کاور فیس بوک شرکت «بستارد» بود
 
در این شماره می خوانید :
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳,۹,۲۵
–    تبریک تولد اعضای باشگاه
–    کویر حاج‌علی‌قلی پیمایش شد – قله روته صعود شد
–    برگزاری دوره عالی مدیران ورزش و جوانان کشور
–    فرا رسیدن فصل «زمستان»؛ توصیه‌های فدراسیون به علاقه‌مندان کوه‌نوردی
–    «آزمون ورودی داوری درجه یک و دو صعودهای ورزشی» برگزار شد
–    برگزاری سومین دوره مسابقات «درای‌تولینگ» جام فجر در بخش آقایان و بانوان 
–    پایان تلاش برای صعود زمستانی دره یخار
–    دعوت به حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «کوه بانو»
–    ارائه گزارش گشایش سه طول مسیربه صورت ابزارگذاری بر روی بیستون/مسیر«خانه»
–    کیلیان ژورنت و صعود سرعتی آکونکاگوا
–    غلبه بر هوای رقیق
–    ساسمیتا ماسکی
–    دستکش‌های مارمولکی
–    دو قلوهای رکورد دار گینس 
 
نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۹،۲۵:
سی و یکمین نشست هفتگی باشگاه با حضور اعضا برگزار شد. در این نشست گزارش دو گزراش برنامه ارائه شد. صعود قله آتش‌کوه همراه با عکس و فیلم توسط سارا هنرجو و صعود قله گاوکشان همراه با عکس و فیلم توسط احمدرضامحققی ارائه گردید. در ادامه ، متن توافق نامه صعودهای فنی توسط آقای حمیدی قرائت شد و در پایان به امضای اعضای هیئت رئیسه رسید.
 
 
تبریک تولد اعضای باشگاه:
در دوهفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود. ۲۷ آذر پگاه شارخی ، ۲۸ آذر محمدباقر شمس و توحید نوروزی ، ۱ دی پژمان میرفخرایی ، ۲ دی فاطمه عزیزخانی و ۵ دی باقر یوسفی.
ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و پیروزی در همه ارکان زندگی را داریم.

 
کویر حاج‌علی‌قلی پیمایش شد – قله روته صعود شد:
برنامه دو هفته گذشته باشگاه با توجه به تعطیلات ، پیمایش کویر حاج‌علی‌قلی در دامغان به سرپرستی آقایی حمیدی بود که با حضور ۹ نفر از اعضا و یک میهمان و در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه اجرا شد.
برنامه جمعه گذشته باشگاه نیز صعود قله روته در منطقه لواسان بود که به سرپرستی رضا خلیل آبادی و حضور ۱۷ نفر از اعضا و یک میهمان اجرا شد.

 
برگزاری دوره عالی مدیران ورزش و جوانان کشور:
5344_qvrxvsxl4uv2mm83q03
به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ روز پنج‌شنبه ۲۷ آذر و در محل آکادمی ملی المپیک با حضور وزیر ورزش و جوانان و برخی معاونین ایشان دوره آموزشی تدوین برنامه استراتژیک سازمانهای ورزشی برگزار گردید.این دوره که به مدرسی آقایان دکتر شعبانی بهار،دکتر حمیدی و دکتر یدالهی برگزار شد، اساتید ضمن بیان اهمیت توسعه ورزش، آموزشهای آکادمیک برنامه ریزی در ورزش و مبانی برنامه ریزی راهبردی را ارائه نمودند.
همچنین در ادامه برنامه روشهای کار به صورت کارگاهی تمرین شد.
رضا زارعی رئیس و منصوره گرجی نائب رئیس بانوان فدراسیون در این دوره حضور داشتند.

 
فرا رسیدن فصل «زمستان»؛ توصیه‌های فدراسیون به علاقه‌مندان کوه‌نوردی:
زمستان زیبا و فریبنده کم کم در گوشه کنار کشورمان خود نمایی میکند و به قول کوه‌نوردان : بهار کوه‌نوردی فرا رسیده است!کوهستان و طبیعت برفی بسیار زیبا و جذاب است و هر گونه فعالیت ورزشی در این گونه محیط ها بسیار لذت بخش و مفرح است . اما متاسفانه در کنار این جذابیت : خطرات و تهدیدهای زیادی نیز نهفته است که جز با آگاهی و پیش‌بینی‌های لازم نمی‌توان از آنها دوری کرد و استفاده لازم و مفید را برد .
بسیاری از این آگاهی‌ها جز با کمک آموزش‌های مداوم و تجربه طولانی بدست نمی آید . با این حال کار گروه پزشکی کوهستان فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی توصیه‌های زیر را جهت بهره‌وری بیشتر و سالم‌تر کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان عزیز از این فصل زیبا به اطلاع میرساند .
۱-    پوشاک مناسب مهمترین ابزار حضور در محیط‌های پر برف و سرد است . پیش بینی لازم را می‌بایست از نظر همه نوع هوا و شرایط  محیطی داشت . اگر چه ممکن است در میانه روز و شرایط بدون باد هوا چنان گرم شود که بتوان با یک لایه لباس نازک  فعالیت کرد ولی در ارتفاعات این شرایط ممکن است هر لحظه تغییر کند . میبایست البسه لازم را در کوله خود به همراه داشت . با تنها  یک کفش تابستانی و پیراهن استین کوتاه و شلوارک در زمستان به کوه رفتن همانقدر عجیب است که با کت پر در تابستان فعالیت کردن .
۲-    این پوشاک برای هر رشته ورزشی متفاوت است . با پوشاک اسکی به کوه رفتن همانقدر نادرست است که با کفش کوه به اسکی رفتن . حتما از پوشاک مناسب برای ورزش خود استفاده کنید . در کوه نیز بسته به ارتفاع و محل فعالیت این پوشش متفاوت است .
۳-    پای شما یکی از آسیب پذیر ترین نقاط در بدن شما در زمستان است . کفش مناسب مسیر ومحیط را انتخاب کنید . کفش مناسب برای صعود زمستانه حتما با کفش راه پیمایی  تابستانه متفاوت است .
۴-    امروزه یافتن اطلاعات هواشناسی با استفاده از اینترنت بسیار کار ساده‌ای است . بدون این اطلاعات هرگز به کوه نروید. اگر چه آب و هوای کوهستان به صورت موضعی ممکن است بسیار متغییر باشد و گاهی با پیش‌بینی‌ها همخوانی نداشته باشد ولی معمولا این اطلاعات قابل اتکا هست . در هوای نامناسب  : مسیرهای طولانی و خیلی دور انتخابهای عاقلانه ای نیستند . سایت مفیدwww.snow-forecast.com   در این زمینه بسیار کمک کننده است .
۵-    حتما دوستان و خانواده خود را از مسیر صعود مطلع نمایید .
۶-    زمان صعود خود را طوری تنظیم نمایید که تا ساعت ۲ به آخر مسیر خود رسیده باشید و قبل از تاریکی به پای کوه و مسیرهای شناخته شده باز گشته باشید .
۷-    مثلث مرگ در زمستان و کوهستان را به یاد داشته باشید .  باد – سرما – رطوبت. این  سه عامل دست به دست هم  میدهند و شرایط بسیار خطرناکی را برای فرد ایجاد میکنند . اگر بدون آمادگی لازم با این سه  !روبرو شوید احتمال آسیب و مرگ خیلی زیاد است .
۸-    شناسایی مسیر پیش‌رو و نقاط بهمن خیز آن در این فصل  ؛ کاری خردمندانه و از ملزومات اجرای یک برنامه ایمن است .  می‌بایست دقت نمود که مسیر صعود زمستانی و تابستانی خیلی از قلل با هم تفاوت دارد .
۹-    تغذیه مناسب در این فصل ، اهمیت دو چندانی دارد . قسمت مهمی از انرژی شما صرف گرم نگاه داشتن بدنتان میشود .
۱۰-  نوشیدن آب در این فصل به همان اندازه تابستان اهمیت دارد . کمبود آب بدن فرد را مستعد سرمازدگی  و هیپوترمی میکند .
۱۱-از عینک های مناسب برای شرایط برفی و پر نور استفاده کنید . گرانی و یا ارزانی  یک عینک ، به تنهایی دلیل بر کارآیی و یا عدم کارآیی آن ، نیست .
۱۲- تنفس هوای سرد در بعضی افراد سبب انقباض مجاری تنفسی میشود که به صورت تنگی نفس و سرفه خود را نشان میدهد . بهتر است در هنگام مواجهه با هوای سرد کوهستان پوششی نازک در جلوی بینی و دهان خود قرار دهید تا هوای گرم تری وارد دستگاه تنفس شما بشود .
۱۳-   افرادی که در پستهای امدادی مشغول اطلاع رسانی و راهنمایی هستند ، به صورت کاملا داوطلبانه برای کمک به شما و حفظ جان شما این فعالیت را انجام میدهند . لطفا به خاطر خودتان با آنها همکاری لازم را داشته باشید .
با آرزوی  روزهایی شاد و پر از  سلامتی .
کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون

 
«آزمون ورودی داوری درجه یک و دو صعودهای ورزشی» برگزار شد:
ztggwr6mluhhya9vwv1
به گزارش کارگروه صعودهای ورزشی فدراسیون ؛ «آزمون ورودی داوری درجه یک و دو صعودهای ورزشی» در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۹۳ در مجموعه ورزشی شیرودی با حضور ۲۹ نفر از داوران سراسر کشور برگزار شد.

 
برگزاری سومین دوره مسابقات «درای‌تولینگ» جام فجر در دو بخش آقایان و بانوان :
کارگروه مسابقات و لیگ فدراسیون در راستای اجرای تقویم سال ۹۳ و به مناسبت گرامی‌داشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با هدف توسعه کمی و کیفی رشته «درای‌تولینگ» و آمادگی نفرات پیش از شرکت در مسابقات برون‌مرزی؛ سومین دوره مسابقات جام فجر را در در دو بخش آقایان و بانوان و در منطقه «پلور» برگزار کرد.
5355_xzczt86bqbxs05fni2pg
در این دوره از مسابقات و در بخش مردان ؛ ۱۴ نفر با هم به رقابت پرداختند و در نهایت «مسعود زینالی»، «محمد رضا صفدریان» و «مجتبی ثقفی» به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست یافتند.(نتایج مرحله نهائی را از طریق فایل ، اینجا دریافت و ملاحظه نمائید.)
rv1m1ggvpdxufviw31p
همچنین در بخش بانوان این دوره از مسابقات ؛«زینب کبری موسوی»، «زهره عبداله خانی» و «شبنم اسدی» به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست یافتند.(نتایج مرحله نهائی را از طریق فایل ، اینجا دریافت و ملاحظه نمائید.)

 
پایان تلاش برای صعود زمستانی دره یخار:
yakhar
وبلاگ کوه‌نامه ؛ چند روز پیش تیمی متشکل از اعضای باشگاه کوه‌نوردی تهران و کوه‌نوردان استان زنجان جهت اجرای اولین صعود زمستانی دره یخار دماوند کارخود را  با حرکت به سوی شهرستان گزنه آغاز خواهد کردند.بر طبق اطلاعیه منتشر شده قرار بود این صعود در زمستان سال جاری و در مدت تقریبی ۸ روز انجام شود. برنامه شناسایی نهایی و بارگذاری نیز در آذر ماه سال جاری توسط تیم مذکور صورت گرفته بود.تلاش برای انجام این صعود به صورت مستقل وبا حمایت باشگاه کوه‌نوردی تهران، هیئت کوهنوردی استان زنجان، انجمن کوه‌نوردان ایران، انجمن کوه‌نوردان زنجان، شرکت گایا، وب سایت یخچال‌های ایران و موسسه تصویری آنامِد صورت  گرفت.اما بر طبق آخرین خبر اعلام شده از سوی وب سایت باشگاه تهران اعضای تیم به تلاش خود برای صعود را خاتمه داده و به سوی روستای گزنه بازگشته اند.
آخرین خبر منتشر شده باشگاه تهران :
طی آخرین تماس برقرارشده با تیم یخار درساعت ۱۸ امروز جمعه ۹۳،۱۰،۵ تمامی اعضای تیم پس از جمع آوری کمپ‌های برقرارشده در دره یخار دقایقی پیش به گزنه رسیده و استقرار یافته اند .تیم یخار در مسیر صعود چهار کمپ در ارتفاع های ۳۰۰۰ ، ۳۶۰۰ ، ۴۲۰۰ و ۴۹۰۰ برپا نموده بودند. دراین صعود گشایش مسیری جدید در دره‌ی یخار نیز شکل گرفته است که گزارش کاملی از این برنامه نیز توسط اعضای تیم ارائه خواهد شد.ضمن تبریک به اعضای تیم به جهت تلاش و گشایش مسیری نو ،خدا را شاکریم که این برنامه درعین شرایط سخت و دشواری که به همراه داشت با سلامتی این عزیزان به پایان رسید. 

 
دعوت به حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «کوه بانو»:
POSTER-12
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ به استحضار می رساند افتتاحیه نمایشگاه عکس "کوه بانو" با حضور و سخنرانی Gerlinde Kaltenbrunner تنها بانوی جهان که بدون استفاده از اکسیژن کمکی و شرپا موفق به صعود ۱۴ قله ۸۰۰۰متری جهان گردیده و نیز هیمالیانورد و بانوی فرهیخته آلمانی خانم Billi Bierling به شرح ذیل برگزار می گردد:
لذا از مسئولین و کلیه اعضای مجموعه های کوه‌نوردی و همه علاقه‌مندان دعوت می گردد در این مراسم شرکت نمایند. همچنین نمایشگاه در سه بخش داخلی، خارجی و پیشکسوتان به مدت ۱۱ روز برپا خواهد بود.
زمان برگزاری مراسم افتتاحیه:
روز شنبه ۲۰ دی ماه ۹۳ ساعت ۱۶ الی ۲۰
محل برگزاری:
خیابان شریعتی- بین چهار راه شهید قدوسی و پل سید خندان- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات-مرکزهمایش های شهید قندی- ورودی شماره ۱
مراسم گشایش نمایشگاه:
روز یکشنبه ۲۱ دی ماه ۹۳ از ساعت ۱۷ الی ۱۹
بازدید از نمایشگاه:
نمایشگاه تا روز پنج شنبه ۲ بهمن ماه ۹۳ همه روزه از ساعت ۱۰الی ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان محترم می باشد.(گالری روز جمعه تعطیل می باشد).
محل برگزاری نمایشگاه:
خیابان شریعتی- خیابان جلفا- خیابان ارسباران- فرهنگ سرای ارسباران-گالری شماره ۳

 
 ارائه گزارش گشایش سه طول مسیر به صورت ابزارگذاری بر روی بیستون/مسیر«خانه»:
به اطلاع می‌رساند؛ ارائه گزارش گشایش سه طول مسیربه صورت ابزارگذاری (به نام؛ «خانه») بر روی دیواره بیستون در جریان «سومین جشنواره بین‌المللی سنگ‌نوردی بیستون»، توسط خانم‌ها «فرشته خادمی‌»و «سحرناز حاجی‌زاده» به شرح زمان و مکان ذیل برگزار می‌شود:
– سه‌شنبه ۹ دی ماه ۹۳  ساعت ۱۷:۳۰
– دفتر خانه کوه‌نوردان تهران، انقلاب، بین لاله‌زار و سعدی، پلاک ۵۹۰، طبقه سوم،‌ واحد ۷

 
های ریسک تروریسم: دلیل عدم صدور مجوز صعود K2 :
unnamed
وبلاگ بیواک ؛ دنیس اوروبکو نامه‌ای از سوی مقامات چینی دریافت کرده است که به موجب آن مجوز صعودK2؛ به دلیل ریسک بالای فعالیت های تروریستی در شمال غربی کشور؛ صادر نخواهد شد.

 
کیلیان ژورنت و صعود سرعتی آکونکاگوا :
9495_10204352537586252_4018466129526197811_n
وبلاگ بیواک ؛ کیلیان ژورنت اسپانیایی و دونده کوهستان، صعود سرعتی قله آکونکاگوا را شکست. آکونکاگوا بلندترین قله نیم‌کره غربی در کشور آرژانتین واقع شده و ارتفاع آن ۶۹۶۰ متر است. ژورنت، این قله را حدود ۹ ساعت صعود کرد و کمتر از ۴ ساعت فرود آمد؛ مجموع زمان صعود و فرود او ۱۲ ساعت و ۴۹ دقیقه است. 
ژورنت روز ۱۵ دسامبر روی همین قله آکونکاگوا هم‌هوایی کرد. روز ۱۹ دسامبر صعود سرعتی خود را استارت زد اما در فاصله ۴۵۰ متری زیر قله به دلیل سرعت شدید باد مجبور به عقب نشینی شد؛ سرعت باد بیش از ۸۸ کیلومتر در ساعت بود. ژورنت، سرانجام روز ۲۳ دسامبر قله را صعود کرد و رکورد ۱۲ ساعت و ۴۹ دقیقه را ثبت نمود. او برای رسیدن به قله ۶۹۶۰ متری حدود ۴۰۰۰ متر طول دیواره‌ای را در مسافتی حدود ۴۰ کیلومتر طی کرده است. رکورد صعود و فرود سرعتی قله‌های ماترن‌هورن و مونبلان از آن ژورنت است. ژورنت، ژوئن امسال قله دنالی در امریکای شمالی را ظرف ۱۱ ساعت و ۴۸ دقیقه صعود کرد و فرود آمد که این رکورد ۵ ساعت سریع تر از صعود و فرود قبلی است. کیلیان ژورنت قرار است سال آینده روی بلندترین قله اروپا ( البروس ) و بلندترین قله آسیا ( اورست ) برای ثبت رکوردهای جدید تلاش کند.
توجه داشته باشیم که کیلیان ژورنت در صعود و فرود قله ها مسابقه نمی دهد. تلاش های او صرفا ثبت رکورد است.

 
غلبه بر هوای رقیق:
IMG_0357-1024x682

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ «آدریان بالینگر » راهنمای ۳۸ ساله بریتانیایی ایده صعود سریع به اورست را ایمن ترین راه در دستیابی به بام جهان می داند ، این کوه نورد با تجربه، یکی از معدود کوه نوردان غربی است که به شرپاهای بومی در نصب طناب ثابت برای صعود به اورست کمک می کند و معتقد است روش او بهترین راه در عبور از آبشار یخی است.او به مشتریان خود توصیه می کند هشت هفته قبل از شروع برنامه در یک چادر هیپوکسیک (کم اکسیژن) بسر ببرند. تولید نیتروژن در این چادرهای بسته ، محیطی شبیه به ارتفاعات بالا با کاهش سطح اکسیژن بوجود می آورد و بدن شروع به سازگاری با هوای رقیق می کند. این شبیه سازی را حتی می توان در منزل بوجود آورد ، استفاده از ماسک ارتفاع موجب کاهش جربان هوا برای فرد  و نفس های عمیق او می شود در نتیجه به جای هفته ها سپری کردن در کمپ اصلی و به هدر دادن پول و وقت ، می توان به فرم مطلوب دست یافت و از کاهش وزن و از دست دادن عضله جلوگیری کرد ، چادرهای هیپوکسیک موجب افزایش حجم شش ها در طول تمرین نیز خواهد شد.
تراژدی مرگ ۱۶ شرپا در منطقه آبشار یخی خومبو در اوایل سالجاری به علت ریزش بهمن موجب  تقویت این تفکر شده و او عقیده دارد عبور سریع از آبشار خطرات احتمالی را کاهش می دهد. مانند مابقی روش ها و ایده های پیشنهادی در کوه‌نوردی ایمن ، هنوز پژوهشگران روش او را تائید نکرده و مطمئن نیستند که کارایی لازم را داشته باشد. بخصوص خانم هاولی وقایع نگار معروف که مخالف صعود سریع و حضور کوه‌نوردان بی تجربه در منطقه  اورست است اما آدریان ادعا می کند در یک دهه آینده اکثر کوه‌نوردان روش او را اجرا خواهند کرد.
ml-artw-raiders620x349
060823_altitude_train_vlrg_8a.grid-6x2
در تصاویر بالا که از سایت های مختلف برداشته شده ، استفاده از چادرهای هیپوکسیک ، ماسک و ایجاد فضای محدود را ملاحظه می کنید که بخشی از تمرینات ورزشکارانی است که قصد دارند به استقامت لازم در هوای رقیق دست یابند .

 
ساسمیتا ماسکی :
1377846858
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ ساسمیتا ماسکی بانوی ۳۵ ساله نپالی بعد از صعود به قله وینسون بلندترین قله قطب جنوب که آخرین قله از هفت قله بلند هفت قاره جهان بود به نپال برگشت . ساسمیتا اولین بار در ۲۲ ماه مه سال ۲۰۰۸ اورست را با موفقیت صعود کرد و دوباره در ۱۸ ماه مه سال ۲۰۱۱ به آن دست یافت سپس مابقی قله های بلند شش قاره باقیمانده را در عرض ۱۷ ماه صعود کرد.او بومی نپال ، فعال اجتماعی و یک سخنران انگیزشی است ، طی دوازده سال گذشته با کوه‌نوردی و سخنرانی های متعدد خود توجه رسانه‌های عمومی جهان را به این ایده جلب کرده " ایمنی زنان ودختران" ، "توانمند سازی و آموزش" . ساسمیتا علاوه بر ۲ بار صعود به اورست بلندترین قله قاره آسیا، البروس (اروپا) ، کلیمانجارو(آفریقا) ، آکونکاگوا(امریکای جنوبی) ، کوزیوسکو(استرالیا) و قله دنالی/مک کینلی در امریکای شمالی را صعود کرده و وینسون آخرین هدف پروژه هفت قله بلند جهان او بود. 
سال ۲۰۰۸ او یک تیم موفق از ۱۰ زن نپالی را به صعود تاریخی اورست هدایت کرد ، شعارهای این تیم "وحدت در جنسیت" ، "توانمندی زنان و برابری در جنسیت" بود و در همین سال او مشعل قهرمانی فراخوان جهانی دانمارک به هدف توسعه هزاره سوم را دریافت کرد، سال ۲۰۱۰ سفیر صلح جهانی شد و توسط وزارت امور خارجه امریکا دعوت به حضور در برنامه جوانان ، رهبری الهام بخش و مشارکت مدنی شد. سال ۲۰۱۱ وزارت گردشگری نپال او را به عنوان سفیر حسن نیت صنعت گردشگری نپال معرفی کرد.

 
دستکش‌های مارمولکی:
Researchers-Invent-Gecko-Gloves-allow-Humans-Scale-Walls
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ دانشجویان دانشگاه استنفورد پدال یا پنجه‌هایی ساخته اند که این امکان را به انسان می دهد که از دیوارهای شیشه‌ای همچون گکو (مارمولک) بالا رود. نام این پنجه‌ها را "دستکش مارمولکی" گذاشته‌اند. برای تولید این دستکش‌ها محققان همان اصولی را در نظر گرفته‌اند که توسط حرفه‌ای‌ترین بالا رونده طبیعی از دیوار (مارمولک) بکار می‌رود. در استفاده از این پنجه‌ها یکی از اعضای تیم تحقیق ، الیت هکس گفته که مهم‌ترین مورد در اختراع این دستکش ها قابل کنترل بودن آنها است . عملکرد آن نظیر نوارچسبی است که هرموقع بخواهند می چسبانند و یا جدا می کنند. هکس بالا رفتن با این پنجه‌ها را یک تجربه جادویی می‌داند . هنگام استفاده ، توقعی برای کارایی آن وجود ندارد اما عمل خواهد کرد. تیم تحقیقاتی در انتظار ثبت این اختراع است و پژوهشگران در حال مذاکره با برخی کمپانی‌های اسباب بازی هستند تا برای کاراکتر اسپایدرمن از آن استفاده کنند و به زودی به بازار عرضه خواهد شد. طبق اخبار واصله این تیم در ماه ژانویه قرار است که با یک کارآفرین سوئیسی درمورد کاربرد این دستکش‌ها در صخره‌نوردی مذاکره نماید ، برنامه آنها همکاری تیم یاد شده با ناسا و آزمایشگاه پیشرانه جت در پاسادنا است تا آژانس فضایی از نمونه‌ای از این دستکش ها برای گرفتن اشیاء معلق در فضا استفاده کند.  
مارک کاتوسکی عضو هیات علمی مهندسی مکانیک و محقق این تیم پژوهشگر گفته : 
" در تولید این دستکش‌ها از ویژگی چسبندگی بدن مارمولک الهام گرفته شده است، یکی از معدود فن‌آوریهایی که در فضا کاربرد خواهد داشت ، جایی که با خلاء و دمای بسیار پایین مواجه هستید. او ضمن اعلام تصمیم ناسا در استفاده از این دستکش‌ها  گفته که پنجه ها برای آژانس فضایی مفید خواهند بود."
 

دو قلوهای رکورد دار گینس :
Training_malik sisters_sheroes
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ نانگشی و تاشی مالک دو دختر کوه‌نورد ۲۳ ساله هندی  هفته پیش در کتاب رکوردهای جهانی گینس اولین دختران دوقلویی شناخته شدند که موفق به صعود کامل هفت قله بلند هفت قاره جهان شدند .
 
گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

 

۵ دیدگاه to “دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال سوم -شماره‌های ۱۱۱ و ۱۱۲ -تاریخ ۹۳،۱۰،۷)”

  1. محسن می گوید:

    هزاراااااان دروووووووووووود بر شما خانم محمودی عزیز
    بسیاااااااار مفید بود

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و خسته نباشد.مطالب بسیار خوب واموزنده بود.

  3. علی اصغر ملکی می گوید:

    با سلام و خسته نباشید خدمت خانم محمودی ، مطالب بسیار مفید فایده بود به امید شماره های چهار رقمی دو هفته نامه .

  4. صابر اسدنیا می گوید:

    ممنون و خسته نباشید به خانم محمودی بابت مطالب بسیار خوب. شاد باشید و برقرار

  5. فردین کولائیان می گوید:

    سلام و درود بر خانم محمودی عزیز. ممنون از زحمات شما, مطالب خبرنامه بسیار جالب و خواندنی بود. بهترین ها رو برای شما آرزو میکنم

دیدگاه خود را بیان کنید