دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال پنجم – آخرین شماره – تاریخ ۹۶/۲/۳۱)

ارسال شده توسط در 21 می 2017 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال پنجم       آخرین شماره       تاریخ ۹۶/۲/۳۱

گرفتن تصمیم، اراده می خواهد و اجرای تصمیم، قدرت؛ اراده و قدرت دو بال نیکبختی هستند و بدون بال نباید پرید.«گوته» 

۲۰۱۷۰۵۱۲_۱۷۰۷۵۲

به پایان آمد این دفتر 

حکایت همچنان باقی‌ست …

یاران گرامی هفته نامه دیواری اسپیلت ؛
بدین وسیله اعلام میدارم که آخرین شماره هفته نامه امروز منتشر می شود.
این هفته نامه که اولین شماره آن در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۱ تحت عنوان از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر؟ بر روی سایت باشگاه رفت ، تا امروز به فعالیت خود ادامه داد و تنها چیزی که توانست در این چند سال برای ما انگیزه باشد جهت هرچه بهتر و پربارتر بودن آن، همراهی خوانندگان عزیزی چون شما بود.  

مراتب تشکر و قدردانی صمیمانه خود را از حضور گرمتان اعلام میداریم که ما را در طی چهار سال و نیم حمایت کردید تا بتوانیم در خدمتتان باشیم .
قابل ذکر است با توجه به پیشرفت علم و تغییر شکل فضای مجازی ، به زودی مطالب به شیوه جدیدتر در اختیارتان قرار خواهد گرفت .

 

 

نشست هفتگی اعضا ۹۶/۲/۱۹ و ۹۶/۲/۲۶:
در چهارمین نشست هفتگی اعضا (۹۶/۲/۱۹)، گزارش برنامه صعود قله یال کبود همراه با عکس و فیلم توسط نیما اسماعیلی ارائه شد.در ادامه آموزش ساخت پاور پوینت در گزارش برنامه های کوهنوردی توسط رؤیا جوادی ارائه شد.
در پایان نیز به مناسبت دهمین سال ورود و فعالیت زینب داداشی از اعضای پایدار باشگاه توسط مسئول باشگاه از ایشان تقدیر به عمل آمد.
پنجمین نشست (۹۶/۲/۲۶)نیز اختصاص به ارائه دو گزارش برنامه داشت. صعود قلل شیورکش به کاسونک که همراه با عکس و فیلم توسط مهدی نجفی ارائه شد و گزارش سنگنوردی پل خواب نیز توسط محسن سلیمی همراه با عکس و فیلم ارائه شد.

 

 

تبریک تولد اعضا:
دوهفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود؛ ۲۶ اردیبهشت فاطمه سادات جدی ، فرید کازرونی و رضا عسکری – ۲۹ اردیبهشت علی طوطی – ۳۰ اردیبهشت مرتضی آهویی و ۳۱ اردیبهشت محمد رهبری .ضمن عرض تبریک به تک تک عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام ارکان زندگی داریم.

 

 

اجرای برنامه های باشگاه در دو هفته گذشته:شیورکش به کاسونک و پیمایش جنگل نقره سر:
دو هفته گذشته برنامه های جدول بهار باشگاه با موفقیت اجرا شد .

۲۰۱۷۰۵۱۲_۱۲۱۶۳۴

جمعه ۲۲ اردیبهشت صعود قلل شیورکش به کاسونک به سرپرستی رضا خلیل آبادی ، با حضور اعضا و با موفقیت اجرا شد.

740b9b5e-686d-4965-892c-139e870ec281

و جمعه ۲۹ اردیبهشت نیز پیمایش جنگل نقره سر به سرپرستی آقای حمیدی و حضور اعضا و با موفقیت اجرا شد.

 

 

کوهنوردان ایران زمین برفراز قلل مرتفع هیمالیا:

222

به نقل از سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور ، روز جمعه ۱۳۹۶/۲/۲۹ کوهنوردان ایران زمین در هیمالیا با موفقیت قله های مورد نظر خود را صعود کردند و افتخار بزرگی برای جامعه کوهنوردی کشور رقم زدند.
در این بین صعود عظیم قیچی ساز به قله لوتسه به ارتفاع ۸۵۱۶ متر (چهارمین قله مرتفع جهان )درخشان ترین آن ها بود زیرا که با این صعود کشور عزیزمان ایران و شخص عظیم قیچی ساز به عنوان شانزدهمین عضو باشگاه ۸۰۰۰ متری های جهان (دربخش صعودهای بدون اکسیژن مکمل )انتخاب گردید.
در بخش دیگر بانوی هیمالیانورد کشور پروانه کاظمی (عضو پایدار باشگاه اسپیلت) با پنجمین صعود ۸۰۰۰ متری خود به قله دائولاگیری به ارتفاع ۸۱۵۶ متر (هفتمین قله مرتفع جهان )افتخاری دیگر در بین بانوان کوهنورد کشور و جامعه کوهنوردی به ارمغان آورد.
اسامی کوهنوردان دیگر و قلل صعود شده آنان به شرح زیر می باشد؛
محمود هاشمی ، ایرج معانی ، حسین مقدم و سعید میرزایی (قله لوتسه)
سیدهادی ستار فروغ (قله دائولاگیری)
مهدی قلی پور ، جواد نوروزی (قله اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر مرتفع ترین قله جهان)
ضمن تبریک به همه این عزیزان به ویژه عضو گرامی باشگاه اسپیلت (بانو پروانه کاظمی) برای تک تک آنان بازگشتی ایمن و شکوهمند آرزومندیم.

 

 

فدراسیون جهانی کوه نوردی : فراخوان مقاله برای ثبت «آلپینیسم»:

4AL7FDD0AT

فدراسیون جهانی کوهنوردی UIAA در تلاش است تا نسبت به ثبت “آلپینیسم” (در کلام به معنای نوردیدن آلپها و در معنای عام کوهنوردی) به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو اقدام نماید. این فدراسیون قصد دارد مطالب ارسالی را در یک مجموعه ارائه نماید. لذا از علاقمندان و اصحاب قلم تقاضا میشود نسبت به بیان دیدگاه های خود با ارائه مقالاتی مرتبط اقدام نموده و فدراسیون جهانی را در این راه یاری نمایند.
علاقمندان میتوانند مطالب خود را حداکثر تا تاریخ ۱۳ خرداد ماه به آدرس پست الکترونیک فدراسیون info@msfi.ir ارسال نمایند. همچنین تقاضا می شود مقالات ارسالی به زبان های انگلیسی یا فرانسه تدوین گردد.

 

 

تراورس یال جنوبی هانتینگتون در آلاسکا:

huntington-cvl-143

پرسش و پاسخ با کلینت هلاندر و جس راسکلی
از ۱۸ تا ۲۵ آوریل، جس راسکلی و کلینت هلاندر، یکی از طولانی ترین مسیرهای کوهستانی را در ایالات متحده، یال جنوبی قله هانتینگتون در محدوده آلاسکا، ایجاد کردند. این تراورس غیرمستقیم علاوه بر بزرگی طول آن (۲۵۹۳ متر) به دلیل درجه بالای اختصاص یافته به آن (درجه آلاسکایی VI) ، دشواری (M6, A0, 95° snow) و شدت خطر که پیمایش از طریق برج های آویخته و نقاب های بزرگ بود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

huntington-cvl-211

هلاندر و راسکلی، یالی را که تراورس قله های ۹۴۶۰، ۹۸۰۰۰، ۱۰۱۰۰ و ادیوت را برای رسیدن به قله هانتینگتون (۳۷۳۳ متر) بدنبال داشت، گانتل نامیدند. راسکلی می گوید هنگام پیمایش تمامی این مسیرها به سمت قله، احساس می کردیم که مورد حمله قرار گرفته ایم. تیم دو نفره آنها ۶ روز صرف رسیدن و تراورس نمود و بعد از رسیدن به قله هانتینگتون در شرایط بوران چادر خود را برقرار کرد و قبل از فرود دو شب در انتظار بسر برد. دو روز آخر برنامه تقریبا بدون آذوقه بودند، فقط دو تکه آب نبات وکمی پودر فشرده و مکعبی شکل سوپ همراه داشتند. آز آنجائی که با هیچ نشانه ای از عبور قبلی از این قله مواجه نشدند به احتمال زیاد صعود آنها اولین در این فصل بوده.
هانتینگتون در روت آمفی تئاتر، شاید یکی از سه قله بزرگ محدوده آلاسکا، دنالی (۶۱۹۰ متر)، فوراکر (۵۳۰۴ متر) و هانتر (۴۴۴۰ متر) نباشد اما پیچیدگی آن کم نیست. پروژه کوهستان آن را به طور غیریقین دارای کمترین درصد صعود در محدوده آلاسکا می داند. هلاندر آن را دشوارترین فعالیتی می داند که در آلاسکا انجام داده. عقب نشینی از مسیر تقریبا می توانست غیرممکن باشد، شکستن یک ابزار حیاتی مثل تیغه کرامپون یا تیغه تبر یخ و یا افتادن اقلام ضروری فاجعه به بار می آورد.
تیم موفقیت خود را مرهون شرایط خوب، عدم بارش برف، برنامه ریزی دقیق، تنظیم وقت و کمی شانس می داند. به طور مثال در روز دوم با صعود از سومین قله به پایین نگاه می کنند تا رد پاهای خود را تماشا کنند و می بینند پای کوه پوشیده از آثار ریزش بهمن است. برای آمادگی در اجرای این برنامه هلاندر چهار سال به جمع آوری اطلاعات از این یال و انتظار برای پنجره مناسب آب و هوایی صرف کرده. این کار شامل یادداشت برداری های دقیق، جمع آوری صدها تصویر و توجه به کراکس ها در مجله اختصاصی خود بود. وقتی که همه چیز روبراه می شود او جس راسکلی تازه نفس، پسر جان راسکلی کوه نورد و نویسنده معروف را به علت شهرت او در کوه نوردی سنگین به همکاری فرامی خواند. راسکلی می گوید:
“برخی از بهترین صعودهای من با کسانی بوده که آماده حرکت بوده اند و نیاز به یک همنورد داشته اند و می دانستند که من مستعد چنین چالشی هستم” این چیزی است که در اینجا اتقاق افتاد.
دیگر چه کاری برای آمادگی صعود از این مسیر انجام دادید؟
هلاندر: من جزئیات را تقریبا مثل یک صفحه گسترده اکسل برنامه ریزی کردم، می دانستم که هر روز لازم است که کجا باشیم، آن را در ذهن خود شبیه سازی شده صعود کردم. تصور می کردم که در عرض ۵۵ روز صعود خواهد شد اما این تفکر فقط در ذهن من وجود داشت. می دانستم که اگر برای ما مشکلی پیش آید یا خطایی رخ دهد، این امر می تواند کاملا حماسی باشد. باعث افتخار است که ما در تمامی مواقع بهترین تصمیم را گرفتیم. ما به یک مکان خطرناک تا حد امکان با آمادگی گام نهاده بودیم.
من می دانم که با رسیدن به مسیر از طریق دخمه پرپیچ و خم آبشار یخی به سمت دره مرگ، یک چالش درخور توجه وجود داشته
هلاندر: من در مورد برج های یخی کمی نگران بودم اما می دانستم که ما فقط زیر یکی از آنها به مدت پنج دقیقه توقف خواهیم داشت، برنامه ما توسعه یافته بود و به سرعت از سنگری به سنگر دیگر می رفتیم.
دشوارترین بخش برنامه کدام بود؟
راسکلی : در فرود درون یک شکاف باریک در اولین قله (۹۴۶۰ متر) با تلی از مواد فاسد شده در اطراف روبرو شدیم که همراه شد با بارش ملایم برف، وقتی که فرود آمدم کوله پشتی ام را روی سر گرفتم تا موقعی که همنوردم به پایین می رسد نخاله ها بر سرم آوار نشود. ته مانده برف روی سر ما ریخت و اگر واقعا بارش برف شروع می شد ما دچار مشکل می شدیم.
هلاندر : ما هر کدام دیگری را دقیق زیر نظر داشتیم و طناب را جمع می کردیم، می دانستم که تنها راه خروج، صعود از هانتینگتون در فاصله ۱۸۰۰۰ متری است زیرا پایین رفتن بسیار خطرناک بود و پیمایش معکوس مسیر نیز غیر ممکن بود.
بعد از صعود چه احساسی در باره این مسیر پیدا کردید؟
راسکلی : ما احساس می کردیم که در یک تسلسل زمانی واقعی بسرمی بریم، من هرگز چنین احساسی را تجربه نکرده بودم، اکثر مواقع می توانستی در اطراف بچرخی و به جایی که از آنجا آمده ای متصل باشی اما نه در اینجا. احساس بودن در سیاره ای دیگر را داشتیم، باید به حرکت ادامه می دادیم ، این حس پایدار شامل همه چیز می شد.
چگونه خطر را کاهش دادید؟
راسکلی: صعود همزمان تقریبا ما را از خطر دور کرد، فوت و فن ایمن بودن، سریع از خطر گریختن بود.

منبع:وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه 

مسیری جدید در توده مونبلان:

45290

کوه‌نورد سوئیسی سیمون شاتلن صعود سولو و نخستین بار مسیر “Misanthropie i-coniqe ” را که ۳۰۰ متر، به درجه M7+ ، A2 و یک میکس جدید تا جبهه شمالی تت د بی سل، تغینت، در توده مونبلان است را گزارش داده:
” این مسیر یک گرانیت زیبای یکپارچه ۳۵۰۹ متری با رخ شمالی ۳۰۰ متری است که مشرف به یخچال طبیعی تغینت است. این قله در سمت سوئیس توده مونبلان قرار دارد و تا حدودی ناشناخته است. از همه مهمتر هیچ خط تله کابینی به این گوشه خلوت از بهشت کشیده نشده. رسیدن به پای آن ۴ ساعت طول می کشد و یک بیواک ضروری است و یا اقامت در کلبه کوهستانی کابان دو تغینت است که ۴۵ دقیقه از ابتدای مسیر فاصله دارد و من قویا به آن توصیه می کنم. الیور، مسئول این کلبه خوشحال خواهد شد که در حالیکه کمی ژنپی می نوشید درباره صعود شما صحبت کند.
در آوریل سال ۲۰۱۶ با همراهی دیوید پش یک مسیر مدرن جدید میکس و درای تولینگ درست سمت چپ این جبهه ایجاد کردیم. نام آن را Full day for love گذاشتیم، ۲۶۰ متر و ۹ طول تا +M7. در عرض دو روز در مجموع ۱۲ ساعت برای ایجاد این مسیر با ارزش وقت صرف کردیم. در این صعود، صخره مملو از شکاف و ایده آل برای درای تولینگ بود و حمایت با ابزارهای بادامکی و فرند انجام پذیرفت.
طبیعی بود که یک سال بعد به این مکان برگردم و مسیر جدید دیگری به همین سبک روی همین جبهه ایجاد کنم. متوجه یک شکاف داخلی بزرگ و سیستم تنوره در سمت راست شدم که مشخصه آن یک سری شکاف و یک یا دو سقف متمایل به پایین بود. ماه مارس و آوریل بهترین ماه ها برای صعود در این مکان است و رسیدن سریع به آن با اسکی و برگشتی سریع تر امکان پذیر است. بعد از تلاش های متعدد برای یافتن یک هم طناب، تاریخ مناسب و شرایط جوی خوب، ۷ آوریل تصمیم گرفتم که تنهایی عازم شوم. من ۱۴۰۰ متر برای رسیدن به کلبه صعود کردم، تجهیزات من بیش از ۲۵ کیلو وزن داشت.
روز شنبه ۸ آوریل ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه صبح از برگ شرود عبور کردم و اولین طول را روی سنگ تا حدودی ظریف آغاز کردم. در سپیده دم من شیب برفی را برای رسیدن به شکافی که به گوشه سیستم تنوره منتهی می شد، صعود کردم. از دو طول درای تولینگ عبور کردم، هر دو محکم و ۳۰ متر بودند. ساعت ۱۱ صبح به ابتدای تنوره بزرگ رسیدم. علیرغم جمع کردن کارگاه بعد از هر طول و پاکسازی مسیر از ابزارهای خودحمایت، پیشرفت خوبی داشتم. طول تنوره فنی بود با این حال آسان تر از آن چیزی بود که انتظار داشتم. ساعت ۱۲ به سقف رسیدم ، در آنجا چیزی که پذیرفتم، کراکس این مسیر بود و مطمئن نبودم که به روش آزاد بتوانم از آن عبور کنم. بعد از ۳۰ دقیقه استراحت من شروع به تراورس مورب روی ورقه های ناامن به سمت بالا کردم. به خاطر سایش طناب و فقدان گیره پا، تصمیم گرفتم که این طول را به شیوه مصنوعی صعود کنم. اینطور حساب کردم که عبور آزاد از این بخش می تواند در حدود +M9/M8 باشد. هنگامی که روی سقف قرار گرفتم، طول آخر یک شکاف لذت بخش بود که یک راست به قله ختم می شد. ساعت ۱۵ قله را صعود کردم و از دو کارگاه ۵۰ متری و دهلیز ۴۵ درجه ای “کپت” در جبهه شرقی فرود آمدم.
یک ساعت بعد به پای مسیر و تجهیزاتم رسیدم و یک ساعت بعد از آن نیز در ماشین خود بودم. نامگذاری مسیر به “Misanthropie i-coniqe ” به معنی “مردم گریز بی همتا ” ناشی از این است که تلاش های من برای یافتن همطناب موثر نبود و تصمیم گرفتم که این صعود نو را به تنهایی انجام دهم. ” 

منبع:وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال پنجم – آخرین شماره – تاریخ ۹۶/۲/۳۱)”

  1. ذبیح اله حمیدی می گوید:

    بانو ساقی محمودی
    باید اعتراف کنم روزی که این پیشنهاد را به شما ارائه کردم به هیچ وجه حدس نمی زدم که انتشار آن تا شماره ۲۲۸ (چهار سال و نیم) ادامه یابد، زیرا این رویداد مهم در باشگاه اسپیلت نیاز به علاقه و جدیت وافر داشت که الحق شما با صرف وقت بسیار و ازخودگذشتگی و پشتکاری مثال زدنی به تحقق این امر پرداخته و به آن جامه عمل پوشاندید.
    از طرف خود و تمام اعضای باشگاه صمیمانه به شما خداقوت گفته، امیدوارم به زودی با راه اندازی رسانه ای جدید در اسپیلت از تجارب ارزنده شما در این خصوص بهره مند شویم.

    ذبیح اله حمیدی
    مؤسس و مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
    ۱۳۹۶٫۳٫۱

  2. سید محمود قاسمی می گوید:

    با سپاس فراوان وآرزوی طول عمر با عزت برای این بانوی پر تلاش و ستون باشگاه اسپیلت

دیدگاه خود را بیان کنید