دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال پنجم-شمارگان ۲۲۵ و ۲۲۶-تاریخ ۹۶/۲/۱۰ و ۹۶/۲/۱۷)

ارسال شده توسط در 7 می 2017 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال پنجم           شمارگان ۲۲۵ و ۲۲۶          تاریخ ۹۶/۲/۱۰ و ۹۶/۲/۱۷

گرفتن تصمیم، اراده می خواهد و اجرای تصمیم، قدرت؛ اراده و قدرت دو بال نیکبختی هستند و بدون بال نباید پرید.«گوته»

green-mountain

نشست هفتگی اعضا ۹۶/۲/۱۲:
سومین نشست هفتگی اعضا در سال جدید اختصاص به ارائه دو گزارش برنامه داشت. صعود قله اسب گیرون همراه با عکس توسط علیرضا برزگر ارائه شد و آهنگرک به سی چال همراه باعکس توسط بیتا مهاجر ارائه شد.

 

تبریک تولد اعضا:
دوهفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود؛
۴ اردیبهشت شنتیا ربانی ، ۵ اردیبهشت باقر یوسفی ، ۷ اردیبهشت رضا طهماسبی – کریم شمشاد و امیر چایچی ، ۱۰ اردیبهشت مریم میرزایی ، ۱۳ اردیبهشت محسن سلیمی .ضمن عرض تبریک به تک تک عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام ارکان زندگی داریم.

 

اجرای برنامه های باشگاه در دو هفته گذشته:صعود قلل آهنگرک به سی چال و یال کبود:
دو هفته گذشته برنامه های جدول بهار باشگاه اجرا شد .

20170428_092121

جمعه ۸ اردیبهشت صعود قلل آهنگرک به سی چال به سرپرستی ذبیح اله حمیدی ، با حضور اعضا و با موفقیت اجرا شد.

DSC00556

و جمعه ۱۵ اردیبهشت دو برنامه اجرا شد .برنامه اصلی صعود قله یال کبود در نهاوند بود که به سرپرستی ذبیح اله حمیدی ، با حضور اعضا و کوهنوردان همدانی با موفقیت اجرا شد و صعود قله اسپیلت ها (که برنامه دوم بود) به سرپرستی غلامرضا خلیل آبادی و حضور اعضا با موفقیت اجرا شد.

 

«رضا علیپور» سریع‌ترین مرد جهان / یوزپلنگ ایرانی رکورد سرعت جهان را شکست !

U07Q4BGZ58

«رضا علیپور» قهرمان سنگ‌نوردی ایران موفق شد با ثبت رکورد ۵ ثانیه و ۵۴ صدم ثانیه عنوان قهرمانی مسابقات سنگ‌نوردی جام جهانی «نانجینگ» را ازآن خود کند.«علیپور» در تمامی مراحل مسابقات، زمان کمتر از ۶ ثانیه را ثبت نمود و در نیمه نهایی نیز با زمان ۵ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه رکورد دنیا را که متعلق به «دانیل بودیرف» اوکراینی با زمان ۵ ثانیه و ۶۰ صدم ثانیه بود، ۱۲ صدم ثانیه جابجا نمود.او در فینال این رقابت ها بازمان ۵ ثانیه و ۵۴ صدم ثانیه بر ورزشکار روس غلبه کرد و به عنوان قهرمانی دست یافت. 

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

پیام تبریک معاون وزیر ورزش و جوانان در پی قهرمانی و رکورد شکنی رضا علیپور:

A27OUQWVHA

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، قهرمانی و رکوردشکنی رضا علیپور، سنگ‌‏نورد ایرانی در رشته سرعت جام جهانی نانجینگ چین را تبریک گفت.‏به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، متن این پیام به شرح زیر است:‏
“قهرمانی «رضا علیپور » سنگ نورد ایرانی که با ثبت رکورد ‏جدید سرعت دنیادر رقابتهای جام جهانی نانجینگ چین به دست ‏آمد باعث افتخار و غرور ملی شد .‏اینجانب به سهم خود رکوردشکنی و مدال ارزشمند رضا علیپور ‏را به ایشان،عموم مردم ایران و خانواده بزرگ ورزش کشور به ‏ویژه مسئولان و کادر فنی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ‏تبریک می گویم و امیدوارم این موفقیت ها ادامه دار باشد.‏” 

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

رضا علیپور ورزشکار هفته فدراسیون جهانی سنگنوردی:

WIFK68U2KW

“رضا علیپور ورزشکار هفته فدراسیون جهانی سنگنوردی”

پس از قهرمانی رضا علیپور ورزشکار ماده سرعت سنگنوردی کشورمان در رقابتهای جام جهانی نانجینگ چین، سایت فدراسیون جهانی سنگنوردی او را به عنوان ورزشکار هفته معرفی نمود.
یکشنبه گذشته علیپور موفق شد در دومین مرحله از جام های جهانی سنگنوردی با شکستن رکورد دانیل بودیرف اکراینی که از سال ۲۰۱۴ به ثبت رسیده بود به میزان ۱۲ صدم ثانیه ضمن کسب عنوان قهرمانی، صاحب رکورد جدید صعود عمودی دنیای سنگنوردی شود.
سایت فدراسیون جهانی همچنین خانم JANJA GARNBRET از اسلونی قهرمان ماده بولدرینگ مسابقات چونگ کینگ را به عنوان ورزشکار هفته زنان معرفی نمود.
ما نیز این موفقیت را به علیپور و جامعه سنگنوردی کشورمان تبریک می گوئیم. 

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و ضعودهای ورزشی 

 

چهارمین راک تریپ چالابه برگزار شد :

chalabeh-full (1)

چهارمین راک تریپ چالابه یادواره « حسن جوادیان » در منطقه سنگ نوردی چالابه معروف به مدرسه سنگ نوردی حسن جوادیان به همت دوستان و شاگردان ایشان برگزار شد . این رویداد ورزشی و سنگ نوردی با نظم و ثبت نام از شرکت کنندگان و ارایه هدایا آغاز شد.
سنگ نوردان زیادی از شهرهای مختلف ایران در این گردهمایی شرکت کردند.با توجه به چاپ کتاب راهنمای منطقه سنگنوردان با استفاده از این کتابچه بر روی مسیر های مورد نظر خود تلاش نمودند.

در کنار سنگنوردی فعالیت های ، اسلک لاین ، هایلاین ، دوچرخه کوهستان و … نیز انجام گرفت.

منبع : کوه نامه

 

گزارش برگزاری ششمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران:

LCALNLZP30

ششمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات توچال روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۶ با هدف ارتقای ایمنی ارتفاعات شمالی تهران در محل فدراسیون برگزار شد.
در این جلسه مسائل و مشکلات امداد و نجات و راه کارهای بهبود خدمات و ایمنی ارتفاعات توچال با حضور متولیان و سازمانهای دست اندرکار از جمله شهرداری ناحیه کوهستان، آتش نشانی، هلال احمر استان تهران، تله کابین توچال، هیات کوهنوردی استان تهران، پلیس کوهستان، آتش نشانی، و … برگزار گردید.
در این جلسه افزایش ضریب ایمنی مسیرهای عبوری ارتفاعات توچال و اقدامات انجام شده و راه کارهای پیشگیرانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. توسعه امکانات فیزیکی از جمله پایگاه های امداد و نجات کوهستان، ستادهای اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان، و …بررسی گردید.
در این جلسه آقایان رضا زارعی رییس محترم فدارسیون کوهنوردی ، دکتر مساعدیان رییس بخش کارگروه جستجو و نجات فدارسیون ، مصطفی آقا میر شهردار ناحیه کوهستان منطقه یک، رامین نائب پور رییس ایستگاه ۶۴ و نجات کوهستان آتش نشانی، مزدک بلوک دبیرکارگروه جستجو و نجات و نماینده هییت کوهنوردی استان تهران ، علی عسگری رییس بخش ایمنی ، محمود رضا قیدی مدیر حراست تله کابین توچال، ابوالفضل قیطانی رییس اداره عملیات جمعیت هلال احمر استان تهران، سرگرد شهرام معظمی گودرزی نماینده پلیس کوهستان حضور داشتند.

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

یولی اشتک، ماشین سوئیسی جان سپرد!:

Ueli-steck

یولی اشتک ۴۱ ساله که در عالم کوه نوردی معروف به ماشین سوئیسی است، در اثر حادثه ای نزدیک به کمپ یک اورست، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱ آوریل ۲۰۱۷ جان سپرد. منابع متعددی در کمپ اصلی بلندترین کوه جهان، این خبر را تائید کرده اند.یک گروه ۶ نفره از امدادگران، پیکر این کوه نورد دارای چندین رکورد را نزدیک به رخ نوپتسه اورست، یافته اند، جایی که او احتمالا در اثر لغزش، درون شکاف سقوط کرده . “این تیم تکه های پراکنده پیکر این کوه نورد را جمع آوری کرده اند” به گفته یک منبع از کمپ اصلی، یک هلیکوپتر از نپال نیز به کمپ یک اعزام شده تا به خط طولانی نجات ملحق شود.هدف یولی اشتک و تنزینگ تنجی شرپا، منطقه خومبو بود تا اورست را از سمت جبهه غربی، دهلیز هورنبین که هرگز تکرار نشده، بدون اکسیژن مکمل در این فصل صعود کنند. آنها همچنین قصد داشتند از گردنه جنوبی قله فرود آیند و از مسیر مستقیمی که درست زیر جبهه لوتسه قرار دارد برای کسب رکورد، صعود کنند.
اشتک در ۲۶ آوریل در فیس بوک خود نوشته :
” یک روز سریع از کمپ اصلی تا ارتفاع ۷۰۰۰ متر و برگشت به کمپ، من عاشقش هستم، اینجا مکانی است فوق العاده، من هنوز به هم هوایی فعال اعتقاد دارم، این روش بسیار موثرتر از شبمانی در ارتفاع است”.

اشتک که دو جایزه معتبر کلنگ طلایی سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ را در اختیار دارد، برای رکوردهای سریع به جبهه های سه گانه شمالی آلپ نیز معروف است، او دومین کلنگ طلایی خود را در سال ۲۰۱۴ بعد از صعود سولو به آناپورنا کسب کرد. اشتک که اولین دریافت کننده جایزه آیگر برای دستاوردهای کوه نوردی خود در سال ۲۰۰۸ می باشد در سال ۲۰۱۵ پروژه ۸۲ قله را نیز اجرا کرده که در آن تمامی قله های ۴۰۰۰ متری آلپ را در عرض ۶۱ روز پشت سر گذاشته است.
به گفته او در ۲۴ آوریل در فیس بوک، وی دو شب در کمپ ۲ بوده و اعلام کرده که تنزینگ چند روز پیش دچار سرمازدگی شده، امیدوار است که بزودی بهتر شود تا با هم دوباره در کوهستان باشند.
در سال ۲۰۱۳ طرح بلندپروازانه صعود به قله اورست بعد از درگیری او و همراهانش، سیمونه مورو و جاناتان گریفیث با شرپاهایی که طناب ثابت نصب می کردند، متوقف شد. سال گذشته او و همنورد آلمانی اش، دیوید گاتلر، اجساد آلکس لوو و دیوید بریجز را که در اثر بهمن در سال ۱۹۹۹ در شیشاپانگما جان سپرده بودند، شناسایی کردند. به گفته اداره گردشگری نپال، یولی اشتک سرپرست یکی از گروه های اعزامی به اورست بوده که مدیریت بومی آن به عهده رویال ارکید کاتماندو بوده.

منبع : وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه 

 

رینهولد مسنر از مرگ اشتک می گوید:

ueli-steck-portrait-christian-beutler_h

پدرخوانده کوه نوردی، دیدگاه خود را در خصوص یولی اشتک، سقوط این همنورد، خطرات کوهستان و اینکه چگونه دیدگاه های او با گذر زمان تغییر کرده، به اشتراک گذاشته است.
در ادامه اخبار مرتبط با یولی اشتک، یکی از توانمندترین کوه نوردان جهان که حین کوه نوردی در نپال جان خود را از دست داد، کل جامعه کوه نوردی عزادار است. در حالیکه تعدادی از سفیران ورزشی از روشی که ماشین سوئیسی زندگی و مشغله خود را وقف آن کرد قدردانی می کنند، اخبار مرگ او یادآور هشیاری در مورد خطرات ذاتی کوه نوردی در سطح حرفه ای است. اگر این اتفاق برای فرد با تجربه و دقیقی همچون اشتک رخ داده، می تواند برای هرکسی اتفاق افتد، همانطور که آلکس هانولد اشاره کرده ” همیشه با درجه ای از حوادث درگیر است” در مصاحبه رینهولد مسنر که با الکساندر کوهلر برای روزنامه سوئیسی نویه زورشر زایتونگ در پی مرگ اشتک انجام شده، موجی از احساسات منعکس است، این مصاحبه از زبان آلمانی برگردانده شده. در کنار دستاوردهای متعدد، رینهولد مسنر ۷۲ ساله برای صعود به اورست بدون اکسیژن و همچنین اولین فردی که تمامی هشت هزارمتری ها را صعود کرده، معروف است.
کوهلر: جناب مسنر، زمانی که خبر مرگ اشتک را برای اولین بار شنیدید، چه چیزی از ذهن شما گذشت؟
مسنر: صادقانه بگویم، شگفت زده شدم، توقع چنین چیزی را نداشتم، در سن ۴۰ سالگی با سطوح بسیار بالای تجارب کوه نوردی، در این نقطه از حرفه خود سقوط می کند. او کسی بود که دقیقا می دانست که دارد چکار می کند.
کوهلر: سقوط او در کوه نوپتسه، نزدیک اورست رخ داده، منطقه ای که شما با آن آشنا هستید، نوپتسه آنقدرها برای کوه نوردی با سطح تجربه یولی اشتک دشوار نبود، شما چه ارزیابی از دشواری این صعود دارید؟
مسنر: او ظاهرا نوپتسه را از جبهه شمالی صعود می کرده، مسیری که نباید آن را دست کم گرفت. برای من کاملا روشن نیست که چرا او در وهله اول نظر به نوپتسه داشته، او پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال تلاش برای عبور از مسیری از اورست به سمت لوتسه است ، برای این منظور می توانست روی اورست هم هوا شود، تنها توضیحی که من تصور می کنم این است که وی بدنبال تلاش بر روی “نعل اسب” معروف بوده، صعود از نوپتسه، لوتسه و اورست در یک تور. مسیری که چالش کوه نوردی قابل توجهی می طلبد. بسیاری از کوه نوردان رویای انجام آن را دارند.
کوهلر: اشتک اعلام نکرده بود که قصد او صعود از نعل اسب است؟
مسنر: خیر، همگی ما تمایل داریم که در ابتدا اهداف متواضعانه ای از برنامه های خود اعلام کنیم، به نحوی که در صورت موفقیت(دستیابی به هدفی بلندپروازانه) بعدا می توانیم موفقیت خود را اعلام کنیم. نعل اسب، بسیار دشوار است، تا به حال هیچ کس موفق به انجام آن نشده، اما اگر کسی قادر به انجام آن بود، کسی جز یولی اشتک نبود.
کوهلر: اشتک کوه نوردی بود که مرزها را لمس کرده بود و خطرات زیادی را پشت سر گذاشته بود، تصور نمی کنید که دچار زیاده روی شده بود؟
مسنر : این سئوالی برای تصمیم درست یا نادرست نیست، بلکه ستوالی است برای امکان یا عدم امکان یک صعود و یولی اشتک فردی بود که هر چیزی را که قبلا غیرممکن بود، ممکن می ساخت. در روزگار من، صعود ده ساعته جبهه شمالی آیگر یک صعود سرعتی محسوب می شد. دو ساعت و ۲۳ دقیقه (رکورد فعلی که در اختیار اشتک است) در آن زمان قابل تصور نبود. اشتک همیشه آرمان های بزرگ داشت و مدام در حال تحول بود که من او را از این لحاظ تحسین می کردم، با این حال هیچگاه روش صعودهای سریع او را در پیش نگرفتم.
کوهلر : چرا؟
مسنر: به نظر من زیاد مهم نیست که کسی آیگرواند را در عرض ده یا سه ساعت صعود کند، به عنوان مثال من بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم که اشتک تمامی ۸۲ قله ۴۰۰۰۰ متری آلپ را فقط در عرض یک تابستان صعود کرد، در ۱۵ سال گذشته تاثیر اشتک بر ورزش کوه نوردی اساسی بوده است.
کوهلر: شما یک بار گفته بودید که یک کوه نورد خوب باید قوی و سریع باشد تا شانس زنده ماندن خود را افزایش دهد، فکر می کنید که نمونه های چالش برانگیز اشتک این فرضیه را تقویت کند که او صرفا یک کوه نورد سریع نبود بلکه به شدت سریع بود و این کار ممکن است به طرز قابل توجهی خطر را افزایش دهد؟
مسنر: هر کسی که تا به حال شاهد پرواز یولی اشتک به آیگرواند بوده می داند که اعمال او همیشه تحت کنترل وی بوده، او همیشه با دقت و احساس امنیت صعود می کرد. هنوز عنصر خطر برای همیشه باقی است، اگر یک سنگ بزرگ از بالای آیگرواند روی سر شما بیفتد، سقوط کرده و خواهید مرد، یک قانون وجود دارد با این حال هر فرد باید آن چیزی را که قادر به انجام آن است، انجام دهد. این بدان معنی است که هر کس باید کمی داخل حد شخصی خود باقی بماند. این کوه نورد است که می داند این حد کجا قرار گرفته بنابراین، زمانی که دیگران تصمیم به خطر کردن می گیرند، نباید قضاوت کرد.
کوهلر: چگونه امروزه یک کوه نورد نخبه می تواند به چالش مبادرت ورزد، وقتی که تمامی کوه های بزرگ صعود شده اند و تمامی جبهه های شمالی فرسوده شده اند؟ این روزها کوه نورد نخبه بودن نیاز به در پیش گرفتن پروژه هایی است که زندگی را تهدید می کند تا اینکه توجهی جلب شود.
مسنر: این در حدی که در گذشته کوه نوردان شاخص در مقایسه با امروز در حداقل بودند، صدق می کند. ایستادگی آن را آسان تر می کند. این روزها لیست کوهنوردان حرفه ای طولانی است، از سویی دیگر سفر کردن آسان تر از گذشته شده و آن را مقرون به صرفه تر کرده، برای بسیاری از مردم سفر به هیمالیا امکان پذیر شده، همچنین حامیان مالی کوه نوردان و ورزش های کوه نوردی بیشتر شده اند، بنابراین در این حیطه پول بیشتری وجود دارد. با این حال این واقعیتی است که امروز عبور از مرزها نیاز به انجام یکی از این سه مورد دارد، صعود شما باید دشوارتر، خطرناک تر و چشم گیرتر باشد. هرچقدر شما با تجربه تر باشید باید بیشتر بر این مرزها فشار وارد کنید، اشتک به نظر من به طور خاص یک محرک درونی بسیار قوی برای وارد آوردن فشار به این مرزها داشت، او مجموعه ای از استانداردهای بالا را در وجود خود جمع کرده بود.

منبع : وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه 

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

دیدگاه خود را بیان کنید