دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال پنجم-شمارگان ۲۲۳ و ۲۲۴-تاریخ ۹۶/۱/۲۷ و ۹۶/۲/۳)

ارسال شده توسط در 23 آوریل 2017 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
  سال پنجم            شمارگان ۲۲۳ و ۲۲۴           تاریخ ۹۶/۱/۲۷ و ۹۶/۲/۳

اگر ما به قدر کافی اراده داشته باشیم، به قدر کافی هم ابزار پیدا خواهیم کرد.”میلتون “

spring-mountain-lake-reflection1366x76850842

نشست هفتگی اعضا ۹۶/۱/۲۹:
دومین نشست اعضا در سال جدید اختصاص به ارائه گزارش برنامه نوروزی تلاش برای صعود قله کینو در خوزستان بود که همراه با عکس و فیلم توسط زینب داداشی ارائه شد.

در ادامه ، مسئول باشگاه ضمن توضیحاتی در مورد برنامه های فصل بهار ، دو نفر از مسئولین جدید باشگاه را به حضار معرفی کرد.شنتیا ربانی به عنوان عضو جدید هیئت رئیسه و محسن سلیمی بعنوان مسئول کارگروه صعودهای فنی . در پایان ایشان مراتب تشکر و قدردانی خود را نسبت به زحمات صفتدر ظهوری در سالهای گذشته در این خصوص ابراز نمود.

تبریک تولد اعضا:
دوهفته گذشته تولد چند نفر از اعضای باشگاه بود؛
۲۲ فروردین نوید شایسته ، ۲۷ فروردین مهران دهخدایی ، ۳۱ فروردین مصطفی وزیری ، ۲ اردیبهشت غلامرضا خلیل آبادی .ضمن عرض تبریک به تک تک عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام ارکان زندگی داریم.

 

اجرای برنامه های باشگاه در دو هفته گذشته:صعود قلل قلعه دختر و اسب گیرون:

دو هفته گذشته برنامه های جدول بهار باشگاه اسپیلت ، طبق روال اجرا شد.

IMG_7713

جمعه ۲۵ فروردین صعود قله قلعه دختر به سرپرستی ذبیح اله حمیدی ، با حضور اعضا و با موفقیت اجرا شد.

DSC00432

و جمعه ۲ اردیبهشت نیز صعود قله اسب گیرون به سرپرستی رضا خلیل آبادی ، با حضور اعضا و میهمان با موفقیت اجرا شد.

 

جام جهانی سنگنوردی در چین / بولدرکاران ایران از صعود به نیمه نهایی بازماندند:

GS7SX6PZBK

دومین مرحله از رقابت های جام های جهانی در ماده بولدر از صبح دیروز ۲ اردیبهشت در شهر چونگ کینگ چین آغاز و در مرحله مقدماتی ۷۷ ورزشکار از جمله ۵ سنگنورد از کشورمان با یکدیگر به رقابت پرداختند و نتایج زیر حاصل شد:
امیرنوری در رده ۳۵
علی برات زاده در رده ۵۱
صدرا تورکمان در رده ۵۹
محمدامین یزدی زاد در رده ۶۲
و سعید صفری در رده ۷۳
این رقابت ها در ماده سرعت ادامه خواهد یافت و رضا علیپور با حریفان به رقابت خواهد پرداخت.
منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

فراخوان چهارمین نمایشگاه کشوری عکس«بالاتر از ابر»:

58f1a037e83491.036213551492230199

فراخوان چهارمین نمایشگاه کشوری عکس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران کارگروه هیمالیانوردی و صعودهای بلند، تهران- پائیز ۱۳۹۶ :با عنوان” بالاتر از ابر “
” کوه نوردی تجربه ای منحصربفرد است و عکس هنری است برای به اشتراک گذاشتن تجربه ای تکرار ناشدنی “
کارگروه هیمالیانوردی و صعودهای بلند هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران در نظر دارد نمایشگاه عکسی با عنوان ” بالاتر از ابر ” با موضوع به تصویر کشیدن عکس های گرفته شده توسط کوه نوردانی که برنامه های برون مرزی کوه نوردی به ارتفاعات بالای ۶۰۰۰ متر داشته اند در دو محور:
۱٫ کوهنوردی در ارتفاعات و مواهب و زیبایی های کوه های بلند
۲٫ آداب،فرهنگ،رسوم و سبک زندگی مردم کوه پایه نشین
در دو بخش مستقل برگزار می گردد.لذا از کلیه علاقه‏ مندان دعوت می‏شود عکسهای خود را با توجه به شرایط و قوانین اعلام شده ارسال نمایند.
عکس ها در هر بخش با نظر ” هیئت انتخاب آثار ” برگزیده و در نمایشگاه به نمایش درخواهند آمد.
ارکان نمایشگاه:
 برگزارکننده : هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران
 مسئول برگزاری: کارگروه هیمالیانوردی و صعودهای بلند
 دبیر نمایشگاه: ابوالفضل عرب
 مسئول اجرایی: سید مصطفی شکرابی
لازم به ذکر است اسامی و مشخصات داوران و هیئت انتخاب آثار و دیگر عوامل اجرایی نمایشگاه در فراخوان های آتی اعلام خواهد شد.
تقویم نمایشگاه:
مهلت ارسال آثار: ۲۰ مهر ‌ماه ۱۳۹۶
اعلام نتایج هیئت داوران: ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۶
زمان برگزاری نمایشگاه: پائیز ۱۳۹۶
آئین نامه نمایشگاه:
• هر شرکت کننده می‏تواند در هربخش حداکثر ۵ عکس به صورت مجزا یا یک مجموعه ی ۵ عکسی ارائه نماید.
• تمام آثار می بایست با فرمتTif یا Jpg و رزولوشن ۳۰۰dpi ارائه گردند.
• کلیه شرکت کنندگان میبایست آثار خود را از طریق پست الکترونیکی نمایشگاه به آدرس abovethecloud.exhibition@gmail.com ارسال نمایند. (تائیدیه دریافت عکسها ظرف ۴۸ ساعت از طریق پست الکترونیکی به اطلاع فرستنده خواهد رسید و در صورت عدم دریافت تائیدیه دریافت، پیگیری آن با فرستنده آثار می باشد).
• آثار به همراه تکمیل فایل اکسل که به ضمیمه آمده است، قابل پذیرش است.
• به نامه های ارسالی که حاوی بیش از ۵ عکس در هر بخش است، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
• به عکس هایی که با پردازش و ویرایش نرم افزاری ساختار کلی آنها ،مخدوش شده باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد.
• ثبت هرگونه متن، عدد، لوگو و نام بر روی عکس ممنوع می باشد.
• طبق قوانین نمایشگاه، شرکت کننده به عنوان صاحب اثر شناخته شده و هیچگونه مسئولیتی متوجه برگزارکننده نمی باشد.
• ارسال آثار و شرکت در نمایشگاه به معنای پذیرش تمامی قوانین نمایشگاه است و تصمیم گیری در مورد مسایل پیش‏بینی‌نشده بر عهده برگزارکننده نمایشگاه خواهد بود.
• به صاحبان سه اثر برگزیده در هر بخش جوایزی به رسم یادبود اهدا می گردد.
توضیحات تکمیلی در خصوص موضوع نمایشگاه:
موضوع:
به تصویر کشیدن عکس های گرفته شده توسط کوه نوردانی که برنامه های برون مرزی کوه نوردی به ارتفاعات بالای ۶۰۰۰ متر داشته اند.
محورهای نمایشگاه:
۱٫ کوه نوردی در ارتفاعات و مواهب و زیبایی های کوه های بلند شامل: تصاویر ثبت شده در حین مراحل صعود، مسیر و منطقه قله مورد نظر از کمپ اصلی به بالا
۲٫ آداب،فرهنگ،رسوم و سبک زندگی مردم کوه پایه نشین شامل: تصاویری که در مسیر ترکینگ قله های بالای ۶۰۰۰ متر از فرهنگ،آداب و رسوم و همچنین سبک زندگی مردم بومی و کوه پایه نشین ثبت شده است.
آدرس دبیرخانه: میدان رسالت، خیابان شهید مدنی شمالی، بعد از مسیل باختر، اداره ورزش و جوانان شمال شرق (باشگاه دیهیم سابق)، طبقه اول ، دفتر هیئت کوه‌ نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران
تلفن: ۳-۷۷۸۴۵۵۵۲ دبیر نمایشگاه: ابوالفضل عرب ۰۹۱۲۲۵۷۷۰۳۰

Email: abovethecloud.exhibition@gmail.com
( above_the_cloud@ ( telegram:
(Instagram) above_the_cloud_exhibition

منبع : سایت هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

 

اکسپدیشن موفق زنان به کلاهک قطبی بارنز:

expedicionarias

چووز لاگو، ورونیکا رومرو و روسیو گارسیا ۲۰۰ کیلومتر از دشوارترین، دورافتاده ترین و غیرقابل دسترس ترین منطقه کره زمین در قطب شمال را پیمایش کردند تا نسبت به افزایش آگاهی عمومی در خصوص تغییرات شرایط جوی اقدام نمایند. آنها با این هدف بر موانع و ارتفاعات یخی بیش از ۱۰۰۰ متر غلبه کردند.

در ابتدای پیمایش چووز و ورونیکا به آنفولانزای نابهنگام مبتلا شدند که این بیماری باعث ضعف قوای جسمانی آنها در ابتدای برنامه شد. طوفان شدیدی که در سه روز متوالی تمامی فعالیت ها را متوقف ساخت . دیواره های عمودی و تقریبا غیر قابل عبور، بوران مخوف، مه غلیظی که مانع از تشخیص آسمان و زمین شد و اسکی کردن را فوق العاده دشوار کرد.

حالا این ماجراجویان اعتراف می کنند که تلاش آنها هیجان انگیر بوده و چووز معترف است که عاشق این تجربه شده که در آن شکل تیم به صورتی درآمده که قبلا وجود نداشته.

آنها در قدم بعدی به سمت ” دریاچه ژنراتور” می روند که در آنجا اینوئیت ها به استقبال آنها می روند و تیم را به سمت رودخانه کلایدر هدایت می کنند، در آنجا سوار بر کشتی می شوند و به اسپانیا برمی گردند.
سایت دسنیول با آنها مصاحبه ای داشته که در تلویزیون این سایت پخش شده، در این مصاحبه چووز توضیحات بیشتری در خصوص هشدار به جهانیان در خصوص تاثیرات تغییر در شرایط جوی ارائه داده، با آنها در مورد اینکه چگونه زنان در هر رشته و زمینه ای نیاز دارند که بپا خیزند و دیده شوند و در نهایت از صعود چووز به اورست و برنامه انفرادی او به قطب جنوب به گفتگو پرداخته اند.
توضیحات :
جزیره بافین = جزیره ای است واقع در اقیانوس منجمد شمالی که در شرق نوناووت در کانادا قرار دارد.
کلاهک قطبی بارنز = در مرکز جزیره بافین، نوناووت کانادا قرار دارد، نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع در منطقه کوهستانی بافین را تحت پوشش دارد و در اثر گرمای منطقه در حال پس رفت و نازک شدن است، در فواصل سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ این کلاهک حدود یک متر در هر سال نازکتر شده است.
نوناووت = جدیدترین و بزرگ ترین قلمرو کانادا است، این قلمرو در اول آوریل ۱۹۹۹ از قلمرو نواحی شمال غرب جدا شد. این قلمرو پنجمین بخش (زیرشاخه کشور) بزرگ دنیا است.
اینوئیت = گروهی از مردم بومی در مناطقی از امریکا، کانادا و گرینلند هستند که در منطقه شمالگان زندگی می کنند و در اصطلاح به آنها اسکیمو می گویند.

منبع : وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه 

 

 

مصاحبه با مارگو هیز، اولین زنی که ۵٫۱۵a+/9a صعود کرد:

margo-hayes-greg-mionske-lower-portion_h

در ۲۶ فوریه سال ۲۰۱۷، مارگو هیز با صعود از لارامبلا در سیورانای اسپانیا تاریخ اولین صعود ۵٫۱۵a زنان را رقم زد. سایت Climbing مصاحبه ای با این بولدرکار ۱۹ ساله اهل کلرادو در باره تجریه این تلاش و شکستن سد ۵٫۱۵ در ۱۵ مارس داشته که بدین شرح منتشر کرده:
چه چیزی توجه شما را به لارامبلا جلب کرد؟
یک سال بود که نگاهم بر آن بود، زمانی که جان کاردول و متی هنگ از من دعوت کردند که در سیورانا به آنها ملحق شوم به این نتیجه رسیدم که می تواند هدف من باشد.
آیا تمرینات خاصی برای این مسیر انجام دادید؟
برای لارامبلا تمرین خاصی نداشتم چون تمرکز من بر سری مسابقات قهرمانی آزاد بولدر امریکا، ABS(American Bouldering Series) بود که درست قبل از عزیمت به سیورانا در آن شرکت کردم (مارگو در این مسابقات نفر هفتم رقابت های آزاد شد و در رده بندی جوانان در بخش زنان مقام اول را بدست آورد) با این حال احساس می کردم که کاملا برای این کار آماده هستم زیرا سال گذشته مجموعه ای متنوع از ۵٫۱۴ را صعود کرده بودم (مارگو در کنار متی هنگ، مفتخر به کسب میخ طلایی صعودهای اسپرت ازسوی مجله Climbing شد)
اولین باری که این مسیر را دیدید، شخصا چه تصوری از آن داشتید؟
اولین بار که این مسیر و دیواره ال پتی را دیدم از آنها ترسیدم و شگفتی من هرگز کاهش نیافت. در اولین تلاشم متوجه شدم که دشوارترین مسیری است که تاکنون روی آن تلاش کرده ام.
چه میزان تلاش بر روی آن انجام دادید؟
در کل هفت روز و حدود ۱۷ بار تلاش انجام شد، در اولین تلاش دریافتم که قادر به صعود از آن هستم زیرا موفق به انجام تمامی تکنیک ها برای پیشروی شدم. من بر این باور هستم که اگر بتوانید تکنیک ها را اجرا کنید، قادر به صعود خواهید بود. روز قبل از صعود من دو بار از بالای کراکس مسیر سقوط کردم، در آن نقطه، اتصال ابزار برای من تست قدرت ذهنی و اراده شده بود.
برنامه ریزی کرده بودید که کمتر از دو هفته در سیورانا باشید، آیا این کار کمک به انگیزه صعود سریع از آن یا دلهره داشتن چنین فرصت کوتاهی برای تلاش روی مسیر نشد؟
همیشه وقتی که می خواهید صعودی را در فرصتی معین انجام دهید، کمی به شما فشار وارد می شود، من برنامه ام را چند روزی تمدید کردم و روزی که موعد برگشتن من بود صعود پایان یافت. من از فرصت اضافی برای کاوش و صعود از سایر مسیرها بهره بردم.
وقتی به کارگاه رسیدید، چه چیزی به ذهن شما خطور کرد؟
وقتی که آخرین اتصال را روی لارامبلا انجام دادم، غلیان احساسات مرا شگفت زده کرد، بلافاصله به گریه افتادم، تصور می کنم که ترکیبی از شادی و ناباوری بود، هرگز، هرگز آن لحظه را فراموش نخواهم کرد.
صعود خود را چگونه جشن گرفتید؟
متی، جان و گرگ (مانیسک) را به همبرگر در “ال کافه دل گوما” در کورنیدل دعوت کردم. صعود از لارامبلا به من حس بزرگ آزادی داده بود. لین هیل سد ۵٫۱۴ را در سال ۱۹۹۰ برای زنان شکست و به سرعت سنگ نوردانی چون رابین اربست فیلد، سوزی گود و میا اکسن آن را دنبال کردند، دوازده سال بعد “جوسونه برزیارتو” با صعود از بیمبالونا اولین زنی شناخته شد که ۵٫۱۵a/5.14d صعود کرد، اخیرا آشیما شیرایشی با صعود از Open your mind direct و Ciudad de Dios که هر دو ۵٫۱۴d/5.15a هستند در سانتالینای اسپانیا در سن ۱۳ سالگی، براین سد بیشتر فشار آورده. افتخار می کنم که اولین زنی هستم که ۵٫۱۵a صعود کرده ام و در کنار این زنان و دیگرانی که موجب جهش رو به جلوی این ورزش شده اند، قرار گرفته ام.
در رسانه های اجتماعی از چگونگی حمایت خانواده و جامعه سنگ نوردی و کمک آنها در موفقیت خود گفته اید، آیا می شود در این باره توضیح دهید؟
همیشه احساس می کنم که از حمایت جامعه سنگ نوردی برخوردار هستم، من خوش شانس هستم که با تیم ABC کلرادو = Agility,Balance and Coordination (چابکی، تعادل و هماهنگی) بزرگ شدم و کسانی چون رابین اربست فیلد – روبوتو، اوبه کاریون، گرت گرگور و الیوت بیتس به من آموزش دادند و از من حمایت کردند. خانواده من همیشه به من آموختند که خود را باور داشته باشم و مهمتر از همه بهترین انسانی باشم که می توانم. لارامبلا اولین صعودی است که با متی و جان داشتم، تماشای آنها، یادگیری، حمایت از آنها در تلاش هایشان به من انگیزه می داد، لارامبلا ما را به یکدیگر نزدیک تر کرد و من در انتظار فرصت های بعدی برای تلاش های مشترک با آنها هستم.
آیا شما خود را به عنوان یک الگو برای سایر زنان و دختران جوان تر قبول دارید؟
امیدوارم که یک الگوی مثبت برای زنان و مردان در تمامی سنین باشم، من الگوهای بسیاری در جامعه ورزشی خود دارم، باعث افتخار خواهد بود اگر به سایرین انگیزه دهم، همانگونه که آنها الهام بخش من هستند.
گام بعدی چیست؟
خواهیم دید!

منبع : وبلاگ کوهنوردی و صعودهای ورزشی گل کوه 

 

مسیر آزاد سه سنگ نورد بلژیکی در برج مرکزی تورس دل پاین:

el-regalo-de-mwono-1

دیواره تورس دل پاین (Torres del Paine) در پاتاگونیا در آمریکای جنوبی واقع شده است.
این دیواره برای اولین بار در سال ۱۹۹۱-۹۲ توسط چهار دیواره نورد به نام های پل پیچارد (Paul Pritchard)، شان اسمیت (Sean Smith)، نوئل کرین (Noel Craine)، و سایمن یتز (Simon Yates) صعود شد و با درجه سختی VI 5.10 A4 درجه بندی شد اما حالا این درجه به ۵٫۱۳b ارتقا یافته است.
سه دیواره نورد به نام های Nico Favresse، Siebe Vanhee و Sean Villanueva O’Driscoll موفق شدند در یک صعود آزاد ۱۹ روزه مسیر ۱۲۰۰ متری El Regalo de Mwono را تکمیل کنند.
به قول یکی از بزرگترین سنگ نوردان و مورخ و مؤلف منطقه به نام رولاندو گربوتتی (Rolando Garibotti)، این صعود نه تنها صعود برتر فصل محسوب میشود بلکه بالاتر از آن ، یعنی یکی از سخت ترین صعودهای آزاد دیواره بزرگ سلسله جبال مرتفع محسوب می گردد.
این سه دیواره نورد در ۳۱ ژانویه زمین صاف را با ۱۵ روز غذا ترک کرده و به شیوه کپسولی اقدام به صعود می کنند و چادرهای دیواره را در مناطق استراتژیک که احساس می کردند به قدر کافی بالا رفته اند، نصب می کردند. هوای غیرقابل پیش بینی صعود آنها را کند می کرد و حتی تولد یکی از همنوردانشان، ویلانو، را در چادر با پاپ کورن و موسیقی جشن گرفتند.

در روز ۱۵ آنها به انتهای مسیر به عنوان سومین صعود خود رسیده بودند ولی هنوز یکی از کارگاه های ۵٫۱۳b را صعود آزاد نکرده بودند بنابراین علی رغم غذای ته کشیده خود و پروازی که نهایتا از دست می دادند، آنها تصمیم گرفتند چند دیگر را صبر کنند تا شانسی به دست بیاورند.
در روز ۱۹ همگی شکست را پذیرفتند و شروع به آماده شدن کردند تا بیایند پایین اما در همین موقع هوا به قدر کافی صاف شد تا یکی از همنوردانشان یعنی نیکو فاورس مسیر شکاف نازک را ردپوینت کند…
طبق گزارش سه سنگ نورد مسیر یاد شده در هفت کارگاه اول دارای درجه سختی ۵٫۱۰ می باشد ولی در ادامه مسیر شیب دار میشود و کارگاه ها به ترتیب با درجه سختی که با فلش نشان داده شده ادامه پیدا می کند.
[۵٫۱۰d → ۵٫۱۱a/b, 5.11d, 5.12a/b, 5.13b, 5.13b, 5.11c, 5.12b, 5.12d, 5.11a, 5.10d, 5.10b]
بعد از این مرحله ۵ کارگاه منتهی به قله به درجه سختی ۵٫۱۰a تغییر پیدا میکند اما چاشنی برف و یخ هم اضافه میشود.
اما درباره نام مسیر یعنی El Regalo de Mwono، فاورس میگوید که Mwono به معنی مرد برفی (یا همان یتی ست) و بدین ترتیب نام مسیر به این شکل ترجمه میشود: The Gift of the Snow Man به معنی هدیه مرد برفی.

منبع : گروه کوهنوردی آلپ سولدوز

 

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “دوهفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال پنجم-شمارگان ۲۲۳ و ۲۲۴-تاریخ ۹۶/۱/۲۷ و ۹۶/۲/۳)”

  1. دانلود فیلم های 2018 می گوید:

    وای خیلی خوبه ساییتون

دیدگاه خود را بیان کنید