خجسته باد هشتم مارس: روز جهانی زن

ارسال شده توسط در 8 مارس 2015 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, مقالات و نوشته ها

امروز، هشتم مارس، روز جهانی زن است؛

روزی که بیش از یک قرن از شکل‌گیری‌اش می‌گذرد. شاید زنان کارگر کارخانه‌های نساجی که در اعتراض به شرایط غیرعادلانه و تبعیض‌آلود کار زنان در کارخانه‌های امریکا در نیویورک در سال ۱۹۰۸ دست به اعتصاب زدند تصور نمی-کردند که این اتفاق علی الظاهر ساده به نقطه¬ی عطفی در تاریخ مبارزات زنان و به نماد اصلاح طلبی وحق طلبی در جهان بدل خواهد شد. 


امسال (۲۰۱۵) سازمان ملل متحد روز جهانی زن را این گونه توصیف کرده است:

“روز جهانی زن، زمانی برای انعکاس موفقیت‌های به دست آمده است، روز دعوت به تغییر و روز جشن گرفتن و گرامی داشتن اقدامات شجاعانه و مصممانه‌ای است که توسط زنانی معمولی انجام گرفته که نقشی فوق العاده در تاریخ کشورها و جوامع خویش ایفا کرده‌اند”.

با اندکی تأمل می‌توان دریافت که تا چه میزان این روز الهام بخش و امیدآفرین است اگر کُنهِ وجودی‌اش درک شود چرا که به تمامی بر کنشگری و رویکردی رهایی‌بخش بنیان نهاده شده است. اگرچه این روز به نام “زن” نامیده شده اما به واقع روزی است که تلنگر محقق ساختن وضعیت شایسته و درخور”انسانی” و تلاش برای رفع تبعیض‌ها را در ذهن هر انسانی ایجاد می‌کند. بنابراین این روز تنها برای زنان نیست بلکه فرصتی برای همه‌ی بشریت است. به گمان من تأثیر اجتماعی عمیق این روز و تحولات تاریخی جدی که در بیش از یکصد سال گذشته در بسیاری از جوامع دنیا مثل فنلاند، روسیه، امریکا، امریکای لاتین، آلمان به وجود آورده خود گواه اهمیت این روز است.

جامعه ما نیز در چند دهه اخیر پویایی‌اش را مدیون فعال شدن نیمه پنهان‌اش است که از پرده برون آمده و به دنبال محقق ساختن وضعیت مطلوب خویش است. ورزش از جمله فعالیت‌هایی است که زنان مشخصاً در آن به دنبال برساختن هویت واقعی خویش اند آن گونه که هستند. کوهنوردی در ایران و مشخصاً در باشگاه اسپیلت بی تردید یکی از آن عرصه‌هاست. و کوهنوردان و سنگنوردان زن باشگاه اسپیلت را نیز من در همان تصویر کلی زنان کنشگری می‌بینم که به دنبال تعریف هویت فردی خویش‌اند.

با این همه، به نظرم “روز جهانی زن” را باید به همه خجسته باد گفت و نه صرفاً زنان ، چرا که این روز دستاوردی بشری‌ست برای تحقق وضعیت درخور انسانی و نه توفیقی صرفاً زنانه برای “زن شدن”.

همیشه اینطور فکر می‌کنم چیزی که حاصل تلاشی طاقت سوز و پیکاری اومانیستی است به غایت ارزشمندتر و بسوده تر از آن چیزی است که از سوی هر سنت و مکتبی به نام روز زن و یا مرد و… به ما اهدا شده یا تلاشی برایش صورت نگرفته است؛ از این رو هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن، که برساخته‌ی زنان کارگر معترض به وضعیت نابرابر و تبعیض آلود صنعت نساجی امریکاست موقعیتی تکین و یگانه را برای خود خلق کرده است و کاملاً خودبنیاد و مستقل از هر نوع داد و دهشی از سوی هر نهاد و مکتبی شکل گرفته است.

مشخصاً این روز را به همه‌ی زنان، شما که دوست، همکار، همکلاسی،خواهر،مادر، شریک زندگی، همسر،معلم،کارگر،پرستار،ورزشکار،پزشک، مهندس،سرپرست خانواده و به ویژه همنوردان من در این باشگاه، و در یک کلام همزاد من‌اید خجسته باد می گویم؛ به شما،
“شما که عشق‌تان زندگی است
شما که خشم‌تان مرگ است،
شما که تابانده‌اید امید ستاره‌گان را
و مردانی زاده‌اید که نوشته‌اند بر چوبه‌ی دارها
یادگارها،
و تاریخ بزرگ آینده را با امید
در بطن کوچک خود پرورده‌اید،
و شما که پرورده‌اید فتح را
در زهدان شکست،
شما که عشق‌تان زندگی‌ست…

علی صباغی – عضو باشگاه اسپیلت

۲ دیدگاه to “خجسته باد هشتم مارس: روز جهانی زن”

  1. محمد اسماعیلی می گوید:

    آقای صباغی عزیز به حق یاد آوری این روز ارج نهادن به تمام تلاشهای انسانی بالاخص زنان که گاه حتی در جوامع پیشرفته به گفته سیمون دوبوار جنس دوم تلقی میشوند.و گاه با تلاش خود جایگاه واقعی خود را به تمام انسانها یادآوری میکنند.
    روزی رینهولد مسنر به ادورنه پاسابان گفت : مهم این نیست تو یا Oh-sunنفر اول یا دوم ۱۴ هشت هزار متری باشید مهم اینست که زنان نیز به این یاشگاه پیوستند.
    روز جهانی زن بر تمامی زنان مبارک باد وامید به آنکه در تمامی جوامع حقوق برابر برای تمامی انسانها بدور از جنسیت با احترام پذیرفته شود.

  2. محمدرضا می گوید:

    از شما مدیر عزیز و بازدید کنندگان گرامی وب سایت دعوت می کنم از وب سایت ما و قالب های حرفه ای ، افزونه ها ، مقالات و آموزش های وردپرسی اون دیدن نمایید. در زیر چند پیشنهاد برای وب سایت شما دارم که می تواند در بهتر شدن اون به شما کمک بسیار زیادی کند و تاثیر فوق العاده ای روی سئو و تعداد بازدید شما خواهد داشت.

    مورد اول: افزونه تگ کردم خودکار مطالب
    برای سئو سایت و رتبه شما در موتور های جستجوی گوگل و.. افزونه تگ کردن خودکار مطالب رو بهتون پیشنهاد میکنم که در صورت تنظیم و استفاده درست از اون می تواند شما رو توی ردیف اول نتایج جستجوی مربوط به سایت و شهر و استان خودتون قرار بده.
    افزونه تگ کردن خودکار مطالب یکی از بهترین افزونه هایی است که می تواند در بالا بردن سئو و بازدید وب سایت به شما کمک کنه. بیشتر صاحبان وب سایت ها از قرار دادن برچست یا تگ برای مطالب خودشون به دلایل مختلفی مثل عدم اطلاع از مهم بودن این موضوع ، مقداری زمانبر بودن و صرف وقت برای قرار دادن برچسب ، یا فراموش کردن و … خودداری می کنند. اما باید بدانید همین کار ساده می تواند بازدید و سئو وب سایت شمارو بصورت چشم گیری بالا ببره.
    این افزونه می تواند کار برچسب گذاری را برای شما به سادگی و در کمترین زمان ممکن انجام دهد، قانون کار این افزونه به این شکل است که شما بعد از نصب افزونه کلمه یا کلماتی رو به افزونه معرفی می کنید که در صورت وجود داشتن کلمه مورد نظر در متن و یا عنوان مطالب کلمات مشخص شده دیگری را به عنوان برچسب اون مطلب بصورت خودکار قرار می دهد. یا اینکه اگر شما مطالبی از قبل دارید و برچسب گذاری نکردید می توانید با این افزونه کلیه مطالب رو برچسب گذاری کنید. این افزونه مفید و کار آمد رو به کلیه دوستان پیشنهاد می کنم.
    اطلاعات بیشتر»
    http://wpparsi.ir/افزونه-تگ-کردن-خودکار-مطالب/

    مورد دوم: ایجاد نسخه موبایلی سایت
    احتمالا همه شما تا بحال خیلی توی موتورهای جستجو و وب سایت های مختلف به دنبال افزونه و ابزاری بودید که بتوانید به سادگی با استفاده از اون قابلیت نسخه موبایل رو به وب سایت وردپرسی خودتون بدید اما معمولا افزونه مناسبی برای اینکار پیدا نکردید و در این راه موفق نبودید. افزونه موبو تم کاملا ایرانی بوده و طبق نیازهای کاربران ایرانی طراحی و آماده سازی شده. با استفاده از این افزونه می توانید قابلیت نسخه موبایل رو به وب سایت وردپرسی خود بدید و به راحتی اون رو کنترل کنید.
    این افزونه یکی از بهترین و کاربردی ترین افزونه های فارسی ساخت نسخه موبایل سایت می باشد ، بصورتی که عملکرد این افزونه کاملا خودکار و هوشمند می باشد ، این افزونه کاربرانی که با تلفن های همراه هوشمند خود وارد سایت شده اند را شناسایی کرده و نسخه بهینه شده سایت برای تلفن های آنان را آماده و نمایش می دهد. این افزونه با در اختیار گذاشتن ابزارهایی در بخش مدیریت سایت قابلیت کنترل و مدیریت هرچه بهتر نسخه موبایل سایت را در اختیار شما قرار می دهد. توجه داشته باشید نسخه موبایل سایت می تواند تاثیر فوق العاده ای روی بازدید وب سایت شما داشته باشد.
    اطلاعات بیشتر»
    http://wpparsi.ir/افزونه-موبو-تم/
    دمو افزونه موبو تم»
    http://gozarnews.ir

    مورد سوم: ایجاد صفحه پرینت مطالب
    برای صفحه پرینت اخبار سایتتون هم قالبی برای اون داریم که در صورت تمایل می توانید از اون استفاده کنید و کاربر مطالب رو به شکل زیبا و مرتب می تواند روی کاغذ چاپ کند. برای مشاهده دمویی از این صفحه پرینت مطالب به آدرس زیر بروید و یکی از مطالب سایت رو باز کرده و دکمه پرینت مطلب رو بزنید تا صفحه پرینت رو بتوانید ببینید.
    http://maroofilam.ir

    مورد چهارم: انتخاب قالبی زیبا و حرفه ای با سئو بالا
    همیشه برای وب سایت های خود سعی کنید از بهترین و زیباترین قالب ها و طرح های روز استفاده کنید، و در عین زیبایی باید به لود سریع سایت و سئو بودن قالب و سایر امکانات مورد نیاز برای سایتی که راه اندازی کردید هم دقت داشته باشید چون همه این موارد خود باعث افزایش بازدید و جذب بازدید کننده وب سایت خواهند شد. پس از همین حالا شروع کنید و سایت خود را ارتقاء دهید. برای مشاهده قالب های حرفه ای و زیبا به وب سایت ما مراجعه نمایید.
    http://wpparsi.ir

دیدگاه خود را بیان کنید