تلاش صعود زمستانی قله k2 در سال ۲۰۱۸ توسط تیم لهستانی ها (به همراه مصاحبه با دنیس اوربکو) ترجمه : محمداسماعیلی

ارسال شده توسط در 27 ژانویه 2018 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

تلاش صعود زمستانی قله k2 در سال ۲۰۱۸ توسط تیم لهستانی ها:

pic#1

به علت اهمیت این تلاش تاریخی توسط اکسپدیشن لهستانی ها در سال ۲۰۱۸ این مقاله به اختصار در سه بخش مورد بررسی قرار می گیرد:
۱- اخبار تلاش صعود زمستانی به قله k2 از مسیر سزن
۲- مصاحبه مجله آلپینسم آن لاین با دنیس اوربکو یکی از اعضای اکسپدیشن
۳- مختصری از بیوگرافی دنیس اوربکو

۱- اخبار تلاش صعود زمستانی به قله k2 از مسیر سزن :

pic#2

تیمی ۱۳نفره از کارآزموده ترین کوهنوردان از لهستان به اسلام آباد پاکستان رسیدند و گروهی ۱۰۰ نفری از باربرهای پاکستانی وسایل این تیم را که در حدود ۱۰۰۰ کیلو می باشد را به بالا حمل کردند و در ۱۱ ژانویه لهستانی ها به سرپرستی کریستف ویلیچکی بیس کمپ k2 را برقرار کردند ، اکسپدیشن در انتظار حمل تمامی وسایل در بیس کمپ مستقر شدند و بعد از چند روز، صعود به کمپ های بالا را تعدادی از اعضای تیم آغاز کردند. برای صعود مسیر سزن توسط سرپرست تیم انتخاب شده است جت استریم قدرتمندی با سرعت ۱۲۵ کیلومتر در ساعت قله k2 را در می نوردد و تیم با رسیدن به ارتفاع ۵۷۰۰ متر و بدون برپایی کمپ یک، قصد برقراری کمپ ۲ در ارتفاع ۶۲۰۰ متری در مسیر سزن را دارند.

مسیر سزن از آن جهت انتخاب شده است که زمان کمتری صعود تا شولدر k2 در ارتفاع ۸۰۰۰ متر زمان خواهد برد جایی که اکسپدیشن لهستانی ها احتمالا کمپ نهائی خود را برای تلاش نهایی صعود به k2 بر پا خواهند کرد.

البته مسیر سزن لزوماً مسیر ساده تری از مسیر آبروزی نیست ، شیب مسیر سزن تندتر است و مسیری است که کمتر توسط کوهنوردان برای صعود به قله k2 انتخاب می شود .

باتوجه به خطر سقوط بهمن در سال های اخیر در کمپ ۳ آبروزی و در عین حال صعود از قسمت های تکنیکال پیرامید و دودکش هاوس در مسیر آبروزی که کار صعود را دشوار می کند احتمالا سرپرست تیم کریستف ویلیچکی مسیر سزن را به مسیر آبروزی ترجیح داده است .

تیم لهستــانی ها که توسط وزارت ورزش لهستـــان حمایت مالی می شوند برای صعود زمستانی k2 (2018) در حدود ۲ سال خود را آماده می کرد تا بهترین وسایل کوهنوردی مدرن را خریداری کند و در ضمن شرایطی مهیا شده است تا از دانش متخصصین هواشناسی، تغذیه و پزشکان بهره مند شوند.

اکسپدیشن لهستانی برای صعود به k2 از حرفه ای ترین کوهنوردان به سرپرستی کریستف ویلیچکی تشکیل شده است ، ویلیچکی اولین فردی است که در سال ۱۹۸۰ صعودی زمستانی به قله اورست را به سرانجام رسانید او سه اکسپدیشن زمستانی به k2 را سرپرستی کرده است ( سال های ۱۹۸۷ ، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ ) که در نهایت مجبور شدند که اکسپدیشن را نیمه کاره رها کنند .

اکسپدیشن ۲۰۱۸ برای صعود به k2 از کوهنوردان نامداری چون آدام بلیچکی، دنیس اوربکو، یانوش گولاب، آرتور مالک … تشکیل شده است .

از ۱۳ قله بالای ۸۰۰۰ متر که تا بحال در زمستان صعود شده است ، ۹ قله توسط لهستانی ها صعود شده است و یک قله دیگر توسط تیم لهستانی – ایتالیائی صعود شد ، بنابراین لهستان کشوری است که می تواند باتوجه به این سابقه درخشان در صعودی های زمستانی ، توان صعود به آخرین قله باقیمانده k2 را داشته باشد در هر صورت باید تا انتهای زمان تعیین شده برای دوره زمستان ۲۰۱۸ در انتظار بود.

۲- مصاحبه با دنیس اوربکو چند هفته قبل از صعود زمستانی به k2 توسط مجله آلپنیسم آن – لاین:
دنیس اروبکو یکی از کوهنوردان نامداری است که تابعیت روسی – لهستانی و ایتالیایی دارد و دو صعود زمستانی به ماکالو و گاشربروم II داشته است .او موفق شد بعنوان هشتمین فرد در جهان سال ۲۰۰۹ تمامی قله های ۸۰۰۰ متری را صعود کند .او با دعوت کریستف ویلیچکی به اکسپدیشن برای صعود زمستانی به k2 دعوت شد و در حال حاضر در هم هوائی برای صعود به k2 در قره قروم بسر می برد .این مصاحبه با مجله آلپنیسم آن-لاین چند هفته قبل از عزیمت به اکسپدیشن انجام شده است .

مجله آلپنیسم آن-لاین :تاریخ صعودی های زمستانی نشان داده است که کوهنوردان اروپای شرقی از خمیره متفاوتی هستند ، چرا کوهنوردان غربی توانایی کمتری در صعودی های زمستانی از خود نشان می دهند ؟

دنیس : این مقایسه صحیح نیست ، چندین صعود زمستانی جالب توسط کوهنوردان فرانسوی ، ایتالیائی و اسپانیایی انجام شده است ، روح و روان و توان بدنی آدمها در سراسر جهان خیلی شبیه به هم است، اما بسیاری از گزینه ها بستگی به فرهنگ و روابط تاریخی دارد ، در اروپای غربی مردم معمولاً در زمستان فعالیت های متفاوت تری انجام می دهند که اسکی از مهمترین آنهاست که کمتر در روسیه و لهستان در سال های قبل به آن توجه می شد .

مجله آلپنیسم :آلکس تکسیکون به اکسپدیشن شما به k2 در این زمستان « نه » گفت و اکنون بار دیگر برای صعود اورست تلاش می کند ، آیا فکر می کنید بعد از تلاش سال قبل که نیمه کاره رها کرد امسال کاردرستی انجام میدهد ؟
دنیس : البته آلکس در مسیر درستی است ، او در صورت موفقیت به رویای بزرگی دست پیدا می کند من برای او احترام ویژه ای قائل هستم ، اما باید شور و هیجان ماجراجویی و اکتشاف را درک کنیم . به عقیده من در دومین تلاش این شور وماجراجوئی کاهش می یابد و دفعات بعد به مراتب از میزان آن کاسته می شود، من از اینکه او بار دیگر در حال تکرار سناریوی قبلی و مسیر قبلی است غمگین شدم .
در تلاش این زمستان من بر روی k2 در ۲۰۱۸ و در ضمن با آشنائی قبلی من با مسیر سزن امکانات بیشتری برای من دارد ولی از هیجان کمتری برخوردار است ولی در کل صعود زمستانی بخودی خود یک ماجراجویی است ، من و آلکس در چالشی موازی و غیر قابل پش بینی هستیم ، من امیدوارم آلکس را بر فراز قله اورست در این زمستان ببینم .

مجله آلپنیسم : شما بعنوان قدرتمندترین کوهنورد صعودهای زمستانی شناخته شده اید ، آیا شما در حال بستن و اتمام لیست صعودی های زمستانی (صعود k2 ) و ورود به تاریخ هستید ؟
دنیس اوربکو : با صعود زمستانی k2 لیست صعودی های زمستانی بسته نمی شود چون برودپیک و گاشربروم I ( یک ) در پریود و دوره زمستانی صعود نشده اند (مجله آلپنیسم: برود پیک در ۵ مارس ۲۰۱۳ و گاشربروم I در ۹ مارس ۲۰۱۳ صعود شد ولی دنیس اوربکو این زمان های صعود را در زمستان نمی داند)
و به نظر من چالش خوبی خواهد بود اگر اکسیدپشن به این کوه ها در زمستان صورت بگیرد . بعد از این صعودها ما می توانیم شاید درباره تاریخ صحبت کنیم ، بسیاری از مردم علاقمندند که به صفحات تاریخ بپیوندند و در مورد من هم استثنائی وجود ندارد .
اما بهتر است بعنوان یک کوهنورد این هدف را دنبال نکنیم .

آلپنیسم : در مورد روش آلپنیسم کنونی چه فکری می کنید؟ سبکتر، سریع تر، کم زمان تر و کم هزینه تر …
دنیس : حق با شماست ، سال به سال ، کوهنوردان امکانات بیشتری بدست می آوردند و این از مزایای دنیای مدرن است .
تکنیک ، تکنولوژی ها و دانش مدرن به گسترش امکانات جدیدی کمک می کنند ، نسل جدید امکانات پیش بینی هوا ، درک بهتر از دانش هم هوائی ، کرامپون های جدید ، چادر و اجاق و امکانات به مراتب بهتری در اختیار دارند این امکانات یک گام به جلو را امکان پذیر می کنند .

آلپنیسم : آیا موافق تجاری سازی گسترده کنونی در کوه های بزرگ هستید ؟
دنیس : برای من درک اینکه چرا بیزینس در کوه ها این قدر بحث بر انگیز و پر سر و صدا شده است مشکل است ، من علاقه ای به کوهنوردی تجاری ندارم . اما از نظر من هیچ اشکالی وجود ندارد که مردم این آزادی را داشته باشند که پولشان را در این راه هزینه کنند.
کوهنوردان می توانند انتخاب خودشان را بکنند ، مشکل با حکومت ها آغاز می شود ( نپال ، پاکستان ، آمریکا و چین ) وقتی که قوانین برای اکسپدیشن های تجاری برقرار می کنند ، ۲ سال قبل هر کسی آزاد بود که خودش به خومبو یا جنوب «کولادو » برود ، اما اکنون شما مجبورید هزینه یک شرپا را بدهید و حتی هزینه های پرمیت ها ( اجازه صعودها ) !

آلپنیسم : پی پی کارول و شما مسیر جدیدی را در تابستان در قله «چاپایوا » بازکردید ، تجربه تان در آن کوهستان سرد چطور بود ؟
دنیس : از سال ۱۹۹۳ یکی از آروزهای من صعود به قله « چاپایوا » بود تا آنجایی که می دانم در عرض ۲ سال اخیر کسی به قله صعود نکرده است و در ۳۷ سال گذشته هیچ کسی مسیر جدیدی بسوی این قله باز نکرده است .
من برای صعود به این قله زمان مناسب و همنورد مناسبی را انتخاب کردم .
و بسیار مهم بود که با ماریاکاردل یک همراهی مثبت و خوب در شرایط سخت برقرار کنم : که همدیگر را کنترل کنیم ، ما موفقیت هایی در اروپا و آسیا سال گذشته با هم داشتیم و قدم به قدم سطح مان را بالا بردیم و با همکاری بسیاری از زوایایی شخصیتی همدیگر را بدست آوریم و این فرصتی به من داد تا بتوانیم به اهداف بلند پروازانه بیشتری دست بیابم ، من و ماریا می توانیم بسرعت حتی در مکان نامشخص از قبل صعود کنیم ، ما کمپ های سرد زیادی را بدون چادر سپری کردیم ، ما تا آخرین قطرات آب و آخرین ذخیره غذایی خود را با هم سهیم بودیم ، ما همیشه درباره مشکلات و ریسک ها صحبت می کردیم و آن شرایط بسیار دشوار و تجربیات ذهنی ای بودکه ما سرانجام با موفقیت سپری کردیم .

آلپنیسم : دنیس آنسوی برنامه ریزی برای زمستان پیش رو ( صعود k2 ) چگونه عمل می کند ؟
دنیس : برای صعود زمستانی k2 من از نظر کیفی و از نظر کمی کوهنوردی می کنم و تجربه در کوهستان با مسیرهایی نه چندان شدید تجربه کسب می کنم بعلت اینکه هر اشتباه کوچکی با توجه به زمستان در k2 بسیار خطرناک خواهد بود و تا آنجایی که امکان دارد از خودم مواظبت می کنم و دویدن یکی از برنامه هایی است که بصورت مرتب در برنامه هایم دارم .
در دهکده والکانال ( valcanal ) زیر استحکامات صخره بزرگ با دوستان در حال برقراری چیزی شبیه کمپ بین المللی هستیم من قصد دارم که کوهنوردان جوان توانایی های خود را بهبود دهند ، در طرح ما رفتن به اسپانیا و لهستان با اتومبیل با صعودی های متوسط در این مناطق قرار دارد ، من قصد دارم که چندین ایده در مورد تیم کمپ ( Camp team) را به پایان برسانم و در عین حال بدنبال زمانی هستم که کتاب جدیدم را به زبان ایتالیائی انتشار دهم خب ، کار زیادی دارم که باید انجام دهم و در انتهای روز من شدیداً خسته و شاد به خواب عمیقی خواهم رفت !

آلپنیسم: در این صعود زمستانی به k2 در ۲۰۱۸ ، آیا کلمه دوزخ در زمستان k2 عبارت مناسبی است ؟
دنیس: k2 چالش بزرگی برای هرکوهنوردی است، شبیه رویای کسی است که آن را آرزو می کند من با اطلاق کلمه «جهنم» برای فاکتورهای مثبت k2 موافق نیستم ، هیچ شخصی نمی خواهد در دوزخ خود را بیابد و اکسپدیشن ما از آدم های احمق تشکیل نشده است ما قصد داریم که برنده باشیم علیرغم تمامی مشکلات و ناملایماتی که این هدف ممکن است برایمان داشته باشد ما باید قلب خود را تپنده برای مسئولیت های خود در پاکستان ، در کوه ها ، برای اعضای تیم ، دوستان و خانواده خود نگه داریم ، ما چالش های بزرگی پیش رو داریم ، بادهای شدید ، شیب های یخی ، دمای بسیار پایین و منجمد کننده ، آبشار و سقوط بهمن همه چیزهایی هستند که ما درصعود زمستانی خود به k2 با آن مواجهیم این عوامل و فاکتورها در شرایط زمستانی k2 معمول هستند ، ما باید خود را برای تمامی این شرایط آماده کنیم.

آلپنیسم: چه عواملی باعث شدند که شما سرانچام این چالش ها در صعود زمستانی به k2 را بپذیرید ؟
دنیس : سال سرشار از صعودها به ارتفاعات بالا در تابستان وزمستان در سال ۲۰۱۷ داشتم ، تمام تصمیمات باید با سبکباری در اکسپدیشن زمستانی ارتفاعات بالا گرفته شود و این هنر واقعی است و علاقه مندم که این صعود زمستانی مانند یک انفجار احساسات عالی و شکست ناپذیر برایم باشد و در عین حال برای این صعود آزادی بیشتری حس می کنم .

آلپنیسم : هر تلاشی بدون صعود به قله را شکست نمی نامم و به تیم آگاهی و تجربه و استحکام می دهد ، بعد از تلاش های زیادی که برای صعود k2 شکل گرفته و از آنهایی که شما هم در آنها شرکت داشتید آیا شما فکر می کنید که این تلاش زمستانی به k2 به اندازه کافی به « بار » نشسته است و اکنون زمان درو کردن تلاش هاست ؟
دنیس : زمان تاثیری بر شرایط در این حالت ندارد ، بله حق با شماست که بروی k2 تلاش های زیادی شده است ، تمام امور و ایده ها کاملاً شناخته شده اند اما باید بخاطر داشته باشیم که هر شکستی ترس و تردید را با خود بهمراه خواهد داشت ، این یک مصالحه است و این تصویر نادرست است که هر اکسپدیشن جدیدی شانس موفقیت را خواهد داشت به این علت که قبلاً تلاش صعود صورت گرفته است . اما البته باید توجه داشت که روش های جدید سازماندهی و تکنولوژی جدید اکسپدیشن های جدید را قدرتمندتر می کند .

آلپنیسم : چه استراتژی در این نوع تیم به این پیچیدگی وجود دارد تا بتواند به موفقیت برسد؟
دنیس : با دانش اندک من، استراتژی کلی بر پایه قوانین ساده ای استوار است :
کار کم ، آرام بودن ، حس واقعیتی که به مثابه بازی ! است .
اما من تنها نیستم ما نیاز به یک استراتژی اکسپدیشن داریم ، دلایل وعقاید دیگر اعضای تیم برای من بسیار مهم هستند ، من هرگز تسلیم نمی شوم من تمام تلاش خودم را می کنم که تیم به موفقیت دست پیدا کند، همه مردم لهستان و بسیاری از مردم جهان بخشی از اکسپدیشن به k2 در زمستان ۲۰۱۸ هستند .

آلپنیسم : آیا در مورد استراتژی صعودبه k2 نظری داشته اید ؟
دنیس : این سوال بهتر است از سرپرست اکسپدیشن ویلیچکی پرسیده شود ، من تا حد امکان خود را آماده می کنم تا بعنوان یک عضو از تیم برای صعود به قله مورد اعتماد باشم .

آلپنیسم: برای تمامی صعودهای زمستانی ۸۰۰۰ متری ، بدون در نظر گرفتن اینکه به صعود ختم شده یا تلاش برای صعود بوده ، چه چیزی تا بحال پیچیده بوده است ؟
دنیس : k2 ،ماکالو و گاشربروم II پروژه های زمستانی بسیار دشواری بودند ، از ۴ پروژه کاملاً متفاوت زمستانی در تمامی آنها تا حد آستانه و حتی بالاتر از توانایی مان جنگیدیم فقط در نانگاپاربات در سال ۲۰۱۳ اوضاع خوب نبود به علت موقعیت های روز به روز و ارتباط بد. من تجربه دیگری از صعود زمستانی ندارم .

آلپنیسم : شما عقیده دارید که در صعود زمستانی باید به « فاکتورهای آب و هوائی » توجه شود و نه تقویم هواشناسی بنابراین با در نظرگرفتن زمستان هیمالیا و قره قروم فصل زمستان بین ۲۱ دسامبر آغاز می شود و به ۲۸ فوریه ختم می شود؟ آیا شما بر روی عقیده تان هستید؟ آیا ۲۸ فوریه ۲۰۱۸ آخرین مهلت صعود زمستانی k2 خواهد بود ؟
دنیس:من معتقدم که زمستان واقعی از ۲۸ دسامبر تا ۲۹ فوریه است ، درباره یک پروژه صعود زمستانی ما به k2 من وظیفه خود را به عنوان عضوی از اکسپدیشن انجام می دهم، من دوست دارم به قله برسم ، دیر یا زود برایم فرقی نمی کند ، موفقیت مهم است ، بعد از اکسپدیشن ما درباره تردیدها ، مفاهیم ، و گزینه ها با کریستف ویلیچکی صحبت می کنیم .

pic#3

 پ . ن :
سیمونه مورو در مورد دیدگاه دنیس اوربکو در مورد دوره یا پریود زمستانی می گوید که او به راحتی می تواند گوگل کند که زمستان هواشناسی ( آسترونومیکال ) از ۲۱ دسامبر آغاز می شود و ۲۰ مارس به پایان می رسد بنابراین سیمونه مورو صعودهای برودپیک و گاشربروم یک که در ماه مارس انجام شد را معتبر میداند ولی از دیدگاه اوربکو این دوصعود نامعتبر هستند وصعود زمستانی محسوب نمی شوند.

۳- بخشی از بیوگرافی دنیس اوربکو:
دنیس اوربکو متولد ۱۹۷۳ (۴۴) ساله و یکی از قدرتمندترین کوهنوردان روسی است او تابعیت شوروی سابق را داشت که پس از فروپاشی شوروی شهروند قزاقستان شد و در سال ۲۰۰۹ موفق شد به عنوان شهروند قزاق و هشتمین فرد در جهان بدون استفاده از اکسیژن تمامی قله های ۸۰۰۰ متری (۸۰۰۰×۱۴) را صعود کند.
او در سال۲۰۱۲ از تابعیت قزاقستان خارج شد و ۲۰۱۳ تابعیت روسی و سپس در سال ۲۰۱۵ تابعیت لهستانی را بدست آورد.
در سال ۲۰۰۶ در صعود سرعتی به قله البروس (بلندترین قله در اروپا) موفق شد در عرض ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه و ۵۸ ثانیه از ایستگاه آزائو (Azau) به قله البروس را به نام خود ثبت کند. (این رکورد در سال ۲۰۱۰ توسط آندره بارگیل ۲۹ ساله اسکای رانر و کوهنورد لهستانی در زمان ۳:۲۳:۳۷ ساعت شکسته شد)
در سال ۱۹۹۲ او عنوان پلنگ برفی را با صعود به ۵ قله شوروی در ۴۲ روز بدون اکسیژن را از آن خود کرد.
دنیس اوربکو تا کنون دو صعود زمستانی ماکالو در ۲۰۰۹ با سیمونه مورو و گاشربرومII در سال ۲۰۱۱ به اتفاق سیمونه مورو و کوری ریچاردز را در کارنامه خود دارد.
در کل او تا به حال ۱۹ صعود به قله های بالای ۸۰۰۰ متر در هیمالیا داشته است.

بهمن ۱۳۹۶

دیدگاه خود را بیان کنید