برنامه خط الرأس منار به توچال در بهمن ماه ۱۳۸۸

ارسال شده توسط در 14 دسامبر 2011 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش صعود هاي تخصصي

خط الرأس منار به توچال
بهمن ۱۳۸۸
اعضا شرکت کننده: محمد رهبری (سرپرست)، مهدی دیده خوانی و احمدرضا مطهری
مشخصات مسیر : این یک خط الرأس شرقی غربی است که از قله منار در جاده چالوس شروع شده و تا قله توچال در تهران ادامه دارد. در این بین قلل اصلی و فرعی زیادی وجود دارد که طول این مسیر را به بیش از ۴۵کیلومتر میرساند.
قلل: منار ـ سه سنگ ـ لوارک ـ بازارک ـ شاه نشین ـ توچال
مدت برنامه: ۶روزه
نوع برنامه: استقامتی ـ نیمه فنی
روز اول: بالاخره بعد از کلی مقدمات و تدارکات برنامه ساعت ۷ صبح از ترمینال غرب حرکتمونو آغاز کردیم و بعد از ساعتی به پل خواب رسیدیم. اینجا ابتدای مسیر ما بود. حجم برف خیلی زیاد و صعودی جدی رو نوید می داد. به هر حال بعد از گرفتن اولین عکس مسیر خودمون شروع می کنیم. از جاده ای که به روستای مورود می ره تا نیمه های جاده پیش روی می کنیم. سپس مسیر رو به سمت یال عوض می کنیم و به سمت قله منار حرکت می کنیم که اولین قله خط الراسه، اما اون تصوری که از حجم برق داشتیم واقعاً خیلی بیشتر بود و سرعت صعود مونو کند کرد به نحوی که در ساعت ۵ غروب به زیر قله رسیدیم و صعود قله رو به فردا موکول کردیم.
(روز اول: ۷ صبح ترمینال غرب ـ ۵ غروب شب مانی زیر قله ـ مسافت طی شده ۱۱ کیلومتر)
روز دوم: امروز هوا بسیار بسیار باد دارد و صعودی دشوار را برای ما تداعی کرده است به طوری که تمام وجودمان یک باره برف و یخ شده. ساعاتی از صبح گذشته بود که قله منار را صعود می کنیم. از این جا به بعد چند قله فرعی داریم تا به قله سه سنگ برسیم. قله فرعی اما در هوای زمستانی فنی، که البته با وجود بادهای سهمگین درجه دمای پائین هوا و مه بسیار غلیظ حرکت ما را کند کرد ولی فقط این نبود. ساعت حدود چهار عصر بود که ناگهان صدایی از پشت سرم شنیدم. مهدی در یک تله برفی افتاد و پاش ضرب دید. طولی نکشید که متوجه شدیم قدم از قدم نمیتونه برداره. با مشورتی که با محمد کردم قرار شد چادرو همان جا قبل از قله سه سنگ بزنیم.
(روز دوم: شب مانی قبل از سه سنگ ـ مسافت طی شده ۴۰ کیلومتر ـ ۶ صبح تا۱۶:۰۰)
روز سوم: انقدر دیشب دعا کردم پای مهدی خوب بشه و همینطورم شد. ولی کوله سنگین حداقل امروز براش خوب نبود و مقدار زیادی از لوازم شو بین خودم و محمد تقسیم کردیم. دیگه وزن کوله ها نزدیک به ۴۰ کیلو می رسید و واقعا برفکوبی با کوله ۴۰ کیلوئی انرژی زیادی از آدم می گیرد. ولی خوب به هر حال بعد از صعود قله سه سنگ و گرفتن عکس یادگاری به سوی قله لوارک حرکت می کنیم که به نظرم ۵ قله فرعی و یک شیب زیاد و بسیار تند و کمی هم صخره ای پیش رو داریم. هوا رو به تاریکی گذاشته و ما در هر روز حداقل یک ساعت وقت برای چادر زدن توی اون باد لازم داشتیم.
(روز سوم: شب مانی زیر گردنه لوارک ـ ۶ صبح ۵ غروب ـ مسافت طی شده ۱۰ کیلومتر)
روز چهارم: دیشب هوا خیلی بد بود اما صبح بهتر شد. بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادر حرکتمونو شروع می کنیم و بعد از صعود که دو صخره ۵۰ متری خودش را در این قسمت جا داده بود و صعودشونو کمی دشوار و فنی کرده بود که کار با طناب و بالاکشی کوله رو همراه داشت و در نهایت در هنگام غروب بر روی قله لوارک پا گذاشتیم و با دیدن پرچم قدیمی باشگاه بر روی قله انرژی دوباره ای گرفتیم و چادر خود را کمی پائین تر از قله بر روی خط الراس لوارک ـ بازارک زدیم.
(روز چهارم: شب مانی قله لوارک ـ ۶ صبح تا ۶ شب ـ مسافت طی شده ۱۰ کیلومتر)
روز پنجم: امروز حتماً روز خیلی خوبی خواهد بود. چون تقریباً از اینجا بعد برنامه رو هر سه مون حفظ بودیم و بارها در برنامه های مختلف لوارک و بازارک و شاه نشین را صعود کرده بودیم. عبور از خط الراس لوارک ـ بازارک در زمستان به دلیل سنگین بودنش کمی وقت گیر بود، اما ما با سرعت خوبی تونستیم ردشون کنیم و به گردنه شاه نشین رسیدیم و با خوردن کمی آب و تنقلاب مون که رو به اتمام بود به حرکت خود ادامه دادیم و با صعود شاه نشین و دیدن قله توچال در دور دست امید و انرژی فراوانی گرفتیم و با ادامه مسیر به ایستگاه ۷ و سپس در نیمه شب به قله توچال می رسیم. با در آغوش گرفتن یکدیگر و خوشحالی برای اتمام برنامه به داخل جانپناه قله رفتیم.
(روز پنجم: ۶ صبح تا ۱۱ شب ـ مسافت طی شده ۱۲ کیلومتر)
روز ششم: با یاد و نام خدا حرکت مون به سمت دربند شروع می کنیم و بعد از ساعاتی و با دیدن دوستان بسیار زیاد در طول مسیر و تبریک گفتن به ما با انرژی و روحیه ای مضاعف بعد از شش روز به میدان سربند می رسیم و برنامه ای دیگر به پایان میرسد.
(روز ششم: ۶ صبح تا ۱۲ ظهر ـ میدان دربند و در پایان از تمامی کسانی که در اجرای این برنامه ما را یاری کردن تشکر می کنیم.)