برداشت دوم (شماره ۴)

ارسال شده توسط در 13 آوریل 2015 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, برداشت دوم (نقد و تحلیل اخبار مهم کوهنوردی کشور), گالری

برداشت دوم (شماره ۴)

در اولین قسمت «برداشت دوم» در سال ۱۳۹۴ به بررسی اخبار مهم کوهنوردی کشور از ابتدای سال تاکنون می‌پردازیم:

*****

 

هوشمندی و اقبال خوش رضا شهلایی در صعود به قله آناپورنا
این کوهنورد باسابقه و تکنیکی کرمانشاهی در هفته اول فروردین سال ۱۳۹۴ موفق شد یکی از مشکل‌ترین ۸۰۰۰ متری‌های جهان را صعود کند.

بعد از صعود قلل اورست ـ کانچن‌جونگا و K2، این چهارمین صعود او در عرصه قلل ۱۴گانه مرتفع و ۸۰۰۰ متری جهان بود.

او در این صعود به همراه تیمش با یک شب‌مانی (بیواک) ناخواسته در ارتفاع ۷۵۰۰ متری زیر قله مواجه شد. ولی با تدبیر و هوشمندی و همچنین خوش‌اقبالی از وجود هوایی آرام و بدون باد و طوفان، توانست آن شب را با حداقل سرمازدگی به صبح برساند.

متأسفانه دو نفر از هم‌تیمی‌های او که یک کوهنورد از فنلاند و دیگری از نپال بودند بدون توجه به هشدارهای او و شرپاها و کوهنوردان دیگر به خاطر تحمل نکردن شرایط دشوار به طرف کمپ پایین‌تر اقدام به فرود می‌کنند که هر دوی آنها هیچگاه به کمپ و منزلگاهی نمی‌رسند و اجسادشان بعد از دو روز پیدا می‌شود.

 

*****

 

پروانه کاظمی و آغاز تلاشی جدید
بعد از صعود قلل موستاق‌آتا ـ اورست ـ لوتسه ـ آمادابلام ـ ماناسلو ـ کانچن‌جونگا (تا ارتفاع ۸۲۰۰ متر) و دائولاگیری (تا ارتفاع ۷۲۵۰ متر)، پرافتخارترین کوهنورد زن ایرانی تصمیم به تلاش و صعود قله ماکالو، پنجمین قله مرتفع جهان گرفت.

این قله ۸۴۶۳ متری که به هیولای سیاه مشهور است فقط تاکنون یک صعودکننده ایرانی را به خود دیده که او کسی جز عظیم قیچی‌ساز نیست. البته ناگفته نماند در سال ۱۳۸۰ هفت نفر از اعضای تیم ۱۶ نفره ملی کوهنوردی ایران موفق به صعود این قله شدند ولی بعدها چند نفر از اعضای این تیم اعلام کردند قله اصلی را صعود نکرده و فقط به یکی از برج‌های ماقبل قله دست یافته‌اند.

امیدواریم بانوی هیمالیانورد ایرانی پروانه کاظمی، بتواند در امنیت و سلامتی کامل به این موفقیت بزرگ دست یافته و افتخاری دیگر به جمع افتخارات خود و جامعه کوهنوردی کشور بیافزاید.

 

*****

 

عظیم قیچی‌ساز و آخرین صعود پروژه ۱+۱۴
کوهنورد توانمند تبریزی راهی کشور نپال شد تا در وحله اول با صعود قله لوتسه به عنوان آخرین ۸۰۰۰ متری به باشگاه ۸۰۰۰ متری‌های جهان بپیوندد و در وحله دوم با صعود قله اورست بدون کپسول اکسیژن مکمل به جمع ۱۵ نفری بپیوندد که موفق شده‌اند تمام قله‌های ۸۰۰۰ متری جهان را (که چهارده عدد می‌باشد) بدون استفاده از اکسیژن همراه صعود کنند.

(لازم به ذکر است قیچی‌ساز قبلاً در سال ۱۳۸۴ یک بار قله اورست را با استفاده از کپسول اکسیژن مکمل صعود کرده بود و این برای دومین بار است که پای به بام جهان خواهد گذاشت.)

با پایان این پروژه عظیم قیچی‌ساز اولین و جوان‌ترین کوهنورد جهان خواهد بود که موفق شده است تمام قله‌های ۸۰۰۰ متری جهان را بدون استفاده از کپسول اکسیژن در مدت ۶ سال و هشت ماه صعود کند که این رکوردی ستودنی و افتخاری است برای جامعه کوهنوردی ایران و جهان.

 

*****

 

صعود دیواره تسارانورو
بدون شک صعود برج ترانگو پاکستان در سال ۱۳۹۱، نقطه عطفی در ورزش دیواره‌نوردی ایران بود.

دو نفر از اعضای آن تیم یعنی حسن گرامی و حمید شفقی مدت‌ها است که با هم به برنامه‌ریزی، تمرین و صعود دیواره‌های داخلی و خارجی می‌پردازند.

این ترکیب دونفره به اضافه همکاری سنگنوردان دیگر با آنها، گویا نوید یک حرکت نو و روبه جلو در ورزش سنگنوردی را دارد.

صعود دیواره تسارانورو در ماداگاسکار (آفریقا) شاید بتواند سرآغازی نو برای یک «تجربه تغییر» باشد.
«تجربه تغییر» نامی است که این سنگنوردان برای این مسیر گشایش شده خود گذاشته‌اند.

 

*****

 

شرکت «دوباره» کوهنوردان ایرانی در نظرسنجی شرکت Millet
گویا برنده شدن تیم ایرانی زمستانی نانگاپاربات در نظرسنجی سال گذشته شرکت Millet انگیزه برخی از کوهنوردان دیگر کشورمان را برانگیخته که تلاش کنند برای بار دوم کوهنوردی کشورمان آن هم به شکل پیاپی در این نظرسنجی به پیروزی برسد.

این بار کوهنورد خوش‌فکر و فعال باشگاه دماوند «مهدی فرهادی» پیشنهاد صعود و گشایش مسیری را بر روی برج عظیم ترانگو (در هیمالیای پاکستان) را ارائه داده است که همچنان در حال رقابت با پیشنهادهای رده اول و دوم این نظرسنجی است.

 

*****

 

خاموشی کلاغ‌ها
وبلاگ کلاغ‌ها به نویسندگی فرامرز نصیری با بیش از ده سال سابقه تعطیل شد.

هرچند نصیری دلیل واضحی را در این خصوص اعلام نکرده است ولی از آنجایی که مطالب این وبلاگ همواره با موافقت‌ها و مخالفت‌های شدیدی همراه بوده، می‌توان حدس زد نویسنده این وبلاگ به میل خود و یا بنابر فشارهای حاشیه‌ای متعددی که به گفته خود ایشان همواره وجود داشته دست به این اقدام زده است.

یکی از شعارهای این وبلاگ، موظف بودن کوهنوردان به پاسخگویی در مقابل افکار عمومی این ورزش بود که دائماً گوشزد می‌کرد. ولی متأسفانه شاهدیم این وبلاگ بدون اظهار دلیل و علت واضحی در برابر افکار عمومی (کوهنوردان) به خاموشی و سکوت روی آورده است.

 

*****

 

حمایت انجمن کوهنوردان ایران و بخشی از جامعه کوهنوردی از باشگاه دماوند و شخص سعید صبور
در جلسه‌ای که هفته گذشته در دفتر انجمن کوهنوردان برگزارش شد، جمعی از پیشکسوتان و کوهنوردان و مسئولین باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی ضمن دیدار نوروزی با هم، اعلام کردند قویاً از باشگاه دماوند و مدیرعامل وقت آن سعید صبور در برابر حکم قضایی «بهمن سال ۱۳۸۸» حمایت خواهند کرد و تمام امکانات معنوی و مادی خود را در اختیار آنان قرار خواهند داد.

بدین منظور انجمن کوهنوردان ایران پیشنهاد انتشار مطلبی در سایت خود را کرد که در آن جلسه به تأیید حضار رسید و هم‌اکنون در سایت انجمن کوهنوردان قابل مشاهده است.

ضمناً قرار شد کوهنوردان و سازمان‌های کوهنوردی همکاری‌های خود را در این خصوص داوطلبانه تحت مدیریت انجمن کوهنوردان تا برطرف شدن تمام موانع موجود ادامه دهند.

 

*****

 

شرکت هفت‌گوهر و دریافت استاندارد از UIAA
مدت‌ها است که در میان کوهنوردان رواج دارد، اگر می‌خواهید لوازم استانداردی خریداری کنید باید با استاندارد UIAA و یا EC باشد.

حال که شاهدیم شرکت پرتلاش هفت‌گوهر با مدیریت مهندس سلیمانی که خود از کوهنوردان باسابقه اراکی هستند چنین موفقیتی به دست آورده‌اند، باعث خوشحالی و دلگرمی اهالی کوه است که می‌توانند از این پس با خیال راحت و با افتخار محصولات این شرکت ایرانی را بیش از گذشته خریداری و مصرف نمایند.

 

*****

 

با حوادث کوهنوردی چه کنیم؟
متأسفانه در این روزها خبر بروز حوادث گوناگون و بسیاری در ورزش کوهنوردی به چشم می‌خورد که حاکی از آن است که:

۱- این ورزش در بین مردم بسیار رواج یافته است.
۲- اکثراً بدون دریافت آموزش‌های اولیه و ضروری راهی کوهستان می‌شوند.
۳- این افراد اغلب عضو سازمان‌های کوهنوردی نیستند و به طور آزاد کوهنوردی می‌کنند.
۴- وسایل و امکانات لازم را دراختیار ندارند.
۵- و در نهایت ورزش کوهنوردی را با تفریح کوهنوردی اشتباه گرفته، خود را ناخواسته در گرداب حوادث و رخدادها یا همان «قهر طبیعت» گرفتار می‌کنند.

گویا این سازمان هلال‌احمر است که رسماً متولی و مسئول پیگیری حوادث کوهنوردی در کشور درنظر گرفته شده، هرچند این خبر هیچگاه به طور رسمی اعلام نگردیده و به نظر می‌رسد هیچ هماهنگی لازمی با مراجع کوهنوردی ذی‌صلاح مانند فدراسیون، هیئت‌ها و یا باشگاه‌ها و گروه‌های کوهنوردی انجام نپذیرفته است.

 

ذبیح ا… حمیدی

۱۳۹۴٫۱٫۲۴

یک دیدگاه to “برداشت دوم (شماره ۴)”

  1. مازیار مهران می گوید:

    با سلام و خدا قوت
    مطالب ارزنده و مفیدی بود سپاس از زحمات شما.

دیدگاه خود را بیان کنید