از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر ؟ ( ۹۱،۱۲،۱۳ تا ۹۱،۱۲،۲۰ ) گزارش صعود و حادثه شمالی دماوند با حضور تیم های امداد…..

ارسال شده توسط در 10 مارس 2013 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

آگاهی دانش سازمان یافته است و خرد، زندگی سازمان یافته. «امانوئل کانت»


جلسه هفتگی – گزارش صعود و حادثه شمالی دماوند باحضور تیم‌های امداد :
جلسه هفتگی روز سه شنبه ۹۱،۱۲،۱۵ اختصاص داشت به گزارش برنامه ۵ روزه صعود قله دماوند از جبهه شمالی که با حضور ۶ نفر از اعضا اجرا شد و همانطور که در جریان می باشید ، در حین صعود برای یکی از اعضا حادثه ای رخ داد که طی آن گروه‌های امدادی اعم از کوه‌نوردان باشگاه اسپیلت، سایر باشگاهها و گروهها شامل هیمالیانوردان و گروه امداد هلال احمر جهت نجات همنورد مصدوم اقدامات امدادی را انجام دادند .
طی هماهنگی هایی که مسئول باشگاه با تیم های امدادی داشتند، از ایشان دعوت به عمل آورده شد که در این گزارش برنامه حضور یافته تا از ایشان تقدیر به عمل آید .

جلسه اختتامیه ششمین صعودسراسری کوه‌نوردان استان تهران :
طی فراخوان هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران از مجموعه های کوه‌نوردی استان در خصوص برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای پرچم‌های یادبود ششمین صعود سراسری کوه‌نوردان استان تهران  به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب و یادبود هیمالیانورد فقید ، جعفر ناصری اجرا شد و همچنین دعوت از مسئول و نماینده بانوان باشگاه اسپیلت ، اینجانب روز دوشنبه ۹۱،۱۲،۱۴ در جلسه فوق در مکان باشگاه کوه‌نوردی تهران شرکت کردم . این جلسه با حضور رئیس هیئت کوه‌نوردی  استان تهران آقای کاوه کاشفی و نایب رئیس ایشان خانم نوروزی و آقای کفاش دبیر هیئت برگزار شد. در پایان ، پرچم های یادبود به شرکت کنندگان در این صعودها اهدا شد .
شایان ذکر است باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت به همین مناسبت ، در تاریخ ۱۳ بهمن صعود قله ورجین را با حضور ۱۸ نفر از اعضا اجرا کرد.

برنامه هفتگی :
جمعه گذشته برنامه هفتگی باشگاه صعود قله دارآباد و تیغه های سیاه بند بود . این برنامه با حضور ۲۰ نفر از اعضا و در دو تیم اجرا شد . تیم صعود قله به سرپرستی آقای حمیدی و تیم صعود تیغه های سیاه بند به سرپرستی آقای صفتدر ظهوری .

 

جلسه هم اندیشی در انجمن کوه‌نوردان :

طی دعوتی که به شکل پیام کوتاه در هفته قبل انجام شده بود ، جلسه ای امروز ۹۱،۱۲،۲۰ از ساعت ۱۷ تا ۲۰ با حضور ۳۰ نفر از اعضای انجمن کوه‌نوردان در محل دفتر این انجمن تشکیل شد . هدف از تشکیل این جلسه هم اندیشی در مورد انتخابات آینده انجمن کوه‌نوردان بود که با بحث های متعددی که از طرف اعضا ایراد شد ، شروع و در ادامه مقرر شد مانند دوره قبل کاندیداهای (نامزدها ) داوطلب قبل از روز جلسه از طرف هیئت مدیره فعلی به اعضای انجمن کوه‌نوردان معرفی گردد و در روز ۱۸ اردیبهشت این انتخابات به شکل مجمع عمومی برگزار شود . در این جلسه مسئول باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت آقای ذبیح اله حمیدی حضور داشت .


مذاکرات و توافقات فدراسیون با هلال احمردرخصوص تجهیز پناهگاه‌ها به ملزومات امدادی :
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور اعلام کرد در جریان نشست مشترک فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و سازمان امداد و نجات هلال احمر و مذاکرات و توافقات انجام شده، پناهگاه‌های کوهستانی به امکانات و ملزومات امدادی مجهز خواهند شد.
پیرو جلسه‌ی «محمودشعاعی» سرپرست فدراسیون در محل سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر، با «مظفر» رئیس، دکتر «مقدسی» و «پیمان یاوری» از عوامل این سازمان، پیرامون مسائل مشترک درخصوص حوادث کوهستان و فرآیندهای امدادی، مذاکرات و توافقاتی به شرح ذیل انجام شد:
ـ فدراسیون و سازمان امداد و نجات هلال‌احمرتمایل و آمادگی کامل خود را مبنی بر تقویت همکار‌ی‌های مشترک و بیش از گذشته اعلام داشتند تا در راستای کاهش حوادث کوهستان و امدادرسانی نهایت تلاش، توسط هر دو سازمان انجام شود.
– سازمان  امداد و نجات هلال‌احمر با درخواست فدراسیون مبنی بر تجهیز پناهگاه‌های کوهستانی به امکانات و ملزومات امدادی، بر اساس لیست اقلام مورد نیاز از سوی فدراسیون‌ موافقت کرد.
این پناهگاه‌ها عبارتند از: پلور ـ رینه ـ بارگاه سوم ـ ناندل ـ سیمرغ ـ تخت فریدون ـ جان‌پناه شمالی ـ ونداربن ـ رودبارک ـ سرچال ـ سیاه‌سنگ ـ خرسان – حسینیه سبلان ـ شیرپلا ـ پلنگ‌چال ـ سنگ‌سیاه و توچال.
– آمادگی کامل فدراسیون در زمینه آموزش امدادگران هلال احمر. در این‌باره مقرر شد نمایندگانی از دو طرف؛ از هلال‌احمر (پیمان یاوری) و از فدراسیون (امیرحسین جابرانصاری) نسبت به پیشبرد مسائل آموزشی اقدام نمایند. هم‌چنین توافق شد در برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، از امکانات هلال‌احمر نیز در زمینه‌ی تجهیزات موجود فنی، استفاده شود.
ضمن ارج نهادن به این اقدام ارزنده ، امیدواریم به زودی شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم .


فراخوان جشنواره فیلم و عکس همراه تهران/حوزه‌ی ورزش :
سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ، با عنایت به توافقات انجام شده با کمیته ملی المپیک کشور در خصوص همکاری و مشارکت با «جشنواره فیلم و عکس همراه تهران» به استحضار می‌رساند ، دبیرخانه جشنواره در نظر دارد به آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره از سوی همکاران و کارکنان فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی در سراسر کشور، ورزشکاران و قهرمانان و خانواده بزرگ ورزش جوایز ویژه و ارزنده‌ای اعطا نماید. این آثار می‌بایست در قالب فیلم و عکس موبایلی با موضوع صحنه‌های جذاب با رویدادهای ورزشی، حواشی میادین و مسابقات سکوهای قهرمانی، لحظات غرورآفرین، روحیه جوانمردی و پهلوانی، ورزش‌های سنتی و محلی، امکانات و تجهیزات ورزشی و… با تلفن همراه گرفته شود و به نشانی www.tfpf.mobi ارسال شود.
این سایت در ادامه می افزاید : به استحضار می رساند که «اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران» با مجوز رسمی از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف تقویت و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در حوزه فرهنگ هنر و رسانه‌های دیجیتال به‌خصوص در راستای افزایش و توسعه فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه در دو بخش عکس و فیلم در اردیبهشت ماه سال ۹۲ برگزار می‌شود.
شایان ذکر است مهلت ارسال آثار در این بخش ۱۷ فروردین ۹۲ می‌باشد. لذا تقاضا می‌شود نسبت به اطلاع‌رسانی موضوع به سایر همکاران، کارکنان و ورزشکاران در سطوح مختلف سنی در آن رشته اقدام مقتضی مبذول نمایند.


مسابقات جهانی یخ نوردی روسیه و اعزام دو نفر از ایران :
بنا به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور ، تیم یخ‌نوردی کشورمان متشکل از زهره عبد الله خانی و مسعود زینالی ، به سرپرستی عصمت گنجعلی پور، روز ۱۶ اسفند به مسابقات قهرمانی یخ‌نوردی جهان در رشته سرعت و جام جهانی یخ‌نوردی در رشته سختی مسیر که از روز ۸ مارچ در روسیه آغاز خواهد شد ،  به این کشور اعزام شدند .


تیم لهستان و ثبت اولین صعود زمستانه برودپیک :
همانطور که در همین بخش و هفته های گذشته ملاحظه کردید ، تیم لهستانی صعود زمستانی برودپیک مدتی بود که روی این قله در تلاش بوده و با توجه به مشکلاتی که در این صعود با آن دست به گریبان بودند و با پیش بینی‌های هواشناسی بهترین زمان برای صعود قله ۵ مارس (سه شنبه ۱۵ اسفند) بود ، برای این صعود چند گزینه را پیش رو داشتند از جمله :
گزینه اول :شنبه دوم مارس از بیس کمپ به کمپ دو حرکت کنند
– روز سوم مارس خود را به کمپ چهار برسانند
– و چهارم مارس برای صعود قله تلاش کنند
– و روز پنجم مارس را به عنوان رزرو داشته باشند که از میان این گزینه‌ها ، گزینه ۲ را انتخاب کرده و نهایتا توانستند روز سه شنبه ۱۵ اسفند ماه بر روی این قله بیاستند و اولین صعود زمستانی این قله را بنام خود به ثبت برسانند .  
بنا بر گزارش وبلاگ سولدوز کلوب ، لهستانی‌ها بالاخره بعد از تحمل سختی های فراوان و تلاش حماسه آمیز خود تیم چهار نفره قله (آرتور ماوک، آدام بیلیسکی، ماسی بربکا و توماش کووالسکی) به رهبری کرزیشتف ویلیسکی توانستند اولین صعود زمستانی برودپیک را به نام لهستان به ثبت برسانند.
طبق گزارش آرتور هایزر (Artur Hajzer) که رهبر صعود های زمستانی لهستان (۲۰۱۰/۲۰۱۵) در هیمالیا ست این صعود بین ساعت های ۱۷:۳۰ الی ۱۸:۰۰ به وقت محلی پاکستان اتفاق افتاد.لازم به ذکر است که با این صعود تنها دو قله دیگر باقی ماندند که در زمستان صعود نشده اند و آن دو قله K2 و نانگا پاربات می باشند که چند مدتی پیش تمام تلاش ها برای صعود نانگا به شکست انجامید.
اما در این میان یادداشت هایی نیز درباره تیم صعود کننده به برودپیک (۸۰۴۷ متر) منتشر شده که از جمله آنها درباره آدام بیلیسکی ست (Adam Bielecki) که با این صعود تعداد صعودهای او در بازه زمانی یک سال به عدد سه رسید که هر سه آنها در هیمالیای پاکستان اتفاق افتاده اند. این صعودهای عبارت اند از اولین صعود زمستانی گاشربروم یک در سال ۲۰۱۲، صعود K2 در سال ۲۰۱۲ و اولین صعود زمستانی برودپیک در سال ۲۰۱۳.
دیگر یادداشت مربوط به ماسی بربکا ست (Maciej Berbeka). ماسی که متولد ۱۹۵۴ بوده و ۵۹ ساله می باشد با این صعود سومین صعود زمستانی خود را به قلل بالای هشت هزار متری رقم زد (صعود در تقویم زمستان) و در این عنوان با سیمونه مورو از ایتالیا برابری می کند و البته باید اضافه کنیم که این سه صعود همگی برای اولین بار بوده اند. اولین صعود زمستانی او به قله ماناسلو در سال ۱۹۸۴ بود که به همراه ریشارد گایوسکی (Ryszard Gajewski) صعود کرد، دومین صعود زمستانی او به قله چو آیو در سال ۱۹۸۵ بود که به همراه ماسی پاولیکووسکی (Maciej Pawlikowski) صعود کرد و نهایتا امروز ۵ مارس ۲۰۱۳ به همراه سه همنورد خود از لهستان سومین صعود زمستانی را در برود پیک رقم زد.
این صعود دوازدهمین صعود زمستانی بر روی قلل هشت هزار متری ست که ده تای آن توسط لهستانی هایی ست که عضو تیم های صعود کننده بودند و نهمین صعود زمستانی ست که منحصرا توسط لهستانی به ثبت رسیده است.
در این اکسپدیشن سه باربر حرفه ای نیز از پاکستان حضور داشتند، شاهین بیگ و امین الله که هم اکنون در بیس کمپ هستند و کریم حیات که در ارتفاع ۷۴۰۰ متری منتظر تیم صعود کننده ست.
وبلاگ سولدوز کلوب در ادامه اخبار این اکسپدیشن نقل کرده پس از صعود این تیم ، از ماسی بربکا و توماش کووالسکی دو نفر از اعضای تیم صعود کننده خبری در دست نیست . این دو کوه‌نورد به دلیل خستگی زیاد تصمیم به بیواک در ارتفاع ۷۹۰۰ متری گرفتند اما به دلیل وخامت وضعیت هوا که لحظه به لحظه بدتر می شده رهبر اکسپدیشن دستور بازگشت اعضای تیم را به ارتفاع پایین تر از کمپ سه را داده بود اما تا کنون هیچ خبری از دو کوه‌نورد یاد شده به دست نرسیده است. در همین راستا کریم حیات با پیشروی تا ارتفاع ۷۶۰۰ متری نیز هیچ کدام از این کوه‌نوردان را ندیده .
این وبلاگ همچنین در ادامه افزوده است : روز جمعه ۸ مارس ۲۰۱۳ (۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ) طبق گزارش یان کوموروسکی یکی از دوستان دانشگاهی توماش کووالسکی به سایت اکس وب ؛ کرزیشتف ویلیسکی، آدام بیلیسکی و آرتور ماوک از اکسپدیشن زمستانی لهستان در برودپیک به همراه شاهین بیگ، امین الله و کریم حیات از پاکستان حرکت خود را از طریق یخچال بالترو به طرف خانه شروع کردند و به این ترتیب پایان اکسپدیشن را نیز اعلام کردند.
کرزیشتف ویلیسکی که رهبر اکسپدیشن زمستانی برودپیک لهستانی‌ها بود در خبری اعلام کرده است که: " با توجه به تمامی شرایط محیط، وقایع پیش آمده، تجربه من و تاریخ کوه نوردی هیمالیا و همینطور با توجه به دانش پزشکی و فیزیولوژی ارتفاع و حتی بعد از مشاوره های دوباره با پزشکان و همکاران مان در لهستان، باید به این نتیجه رسید که ماسیج بربکا (۵۹ ساله) و توماش کووالسکی (۲۷ ساله) جان خود را از دست داده اند."
" با زمانی که از آخرین تماس گذشته، ارتفاعی که حادثه رخ داده است، شرایطی که کوه‌نوردان یاد شده درگیرش بوده اند، شرایط نامساعد جوی که در حال حاضر جریان دارد و تمام عوامل دیگر، من به این نتیجه رسیدم که پایان این اکسپدیشن را اعلام کنم."
" ما بیس کمپ را برچیده و شروع به فرود کرده ایم. کوه‌پیمایی در یخچال بالترو پنج روز طول خواهد کشید و تقریبا بیست مارس به لهستان خواهیم رسید. و از اکنون تا پانزده مارس به دلیل عدم دسترسی به برق تماس تلفنی یا ارتباط از طریق ایمیل نخواهیم داشت و بنابراین خبری نیز ارسال نخواهد شد."

گشایش مسیر روی مخروط سنگی «توره إگر » :

به نقل از وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه « Rangi di lecco = یا عنکبوتهای لکو » ، یک گروه کوه‌نوردی است که در سال ۱۹۴۶ در ایتالیا تشکیل شده و اعضاء اولیه آن کوه‌نوردان معروفی چون بوناتی ، کاسین ، فراری و کونتی بوده اند ، لکو شهری است در شمال ایتالیا در ناحیه لومباردی و مرکز استان در فاصله ۵۰ کیلومتری میلان.
شنبه ۲ مارچ ۲۰۱۳ ماتئو دلا بوردلا و لوکا اسکیه را ، برای نخستین بار پای بر جبهه غربی مخروط سنگی «توره إگر »در پاتاگونیا گذاشتند، اس ام اس آنها این چنین بود "صعود دیروز انجام شد و فرود نیز به اتمام رسید و حالا در چادرمان هستیم ، چهار روز طاقت فرسا که ما را از پای درآورد اما از این بابت از تمامی عنکبوتها سپاسگزاریم"
تلاش اولیه آنها در سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود و امسال سومین حضورآنها در منطقه از ماه ژانویه بود ، آنها ۷ روز در چادری که روی یخچال نصب شده بود برای مساعد شدن هوا انتظاری طاقت فرسا داشتند ، و در مقطعی از زمان حتی برگشت به پائین نیز برای آنها خطرناک بود اما به هر تقدیر مائو برناسکونی که تا این مرحله همراه آنها بود به دلیل حضور در یک دوره آموزشی راهنمای کوهستان از صعود منصرف می شود و دو نفر باقیمانده تصمیم می گیرند که ادامه دهند ، نوعی قمار با زندگی که نیاز به دعای عنکبوت بزرگ تیمشان داشته ، روز جمعه به منطقه Col de Lux می رسند و مسیری را در پیش می گیرند که با مسیر سال قبل آنها متفاوت بوده ، ۴ یا ۵ طولی که آنها را از کلاهک خطرناک و مملو از برف دور نگه می دارد، بیواک می کنند و روز بعد به قله می رسند. ۱۱۰۰ متری که عاقبت تا انتها صعود شد ، در بازگشت نیز یک بیواک داشتند و ریزش سنگ و خستگی مفرط آنها را تهدید می کند اما به سلامت به چادر برمی گردند. جزئیات صعود و تصاویر آن هنوز منتشر نشده.
ایتالیائی ها با این جبهه داستانی طولانی دارند ، نخستین بار در سال ۱۹۸۵ تیمی به سرپرستی جینو بوسکین بر روی آن تلاش می کند ، سال ۱۹۸۹ اعضاء گروه عنکبوتها پائولو کریپا ، موریزیو مگی و الیانا دی زوتو تلاش خود را آغاز می کنند ، مگی به ایتالیا برمی گردد اما مابقی به تنهائی به تلاش خود ادامه می دهند و البته هرگز به خانه برنمی گردند ، اجساد آنها را در ابتدای جبهه پیدا می کنند ، این تراژدی تاثیر عمیقی بر تاریخ کوه‌نوردی لکو از خود باقی می گذارد. سال ۱۹۹۲ ماریزیو جیارولی ، آندرا سارچی و اودوآردو راویرا تا شکاف پونتاهرون پیش می روند. سال ۱۹۹۶ تلاش شجاعانه ای تا مرکز جبهه توسط لورنزو نادالی، پیترو دل پرا و آندرا سارچی صورت می گیرد که ریزش سنگ و یک سقف بزرگ و دشوار که مشخصه بخش پائینی این جبهه است ، کار آنها را متوقف می سازد. در سال ۱۹۹۷ ارمانو سالواترا و آدریانو کاوالارو ، روی مسیری تلاش می کنند که تا Col del lux پیش می روند اما بعد از ۳۰۰ متر به دلیل سقوط ممتد سنگ کار خود را متوقف می سازند و حالا همین مسیر است که کوه‌نوردان جوان آن را به پایان می رسانند، یک تلاش شجاعانه و منحصر به‌فرد.

بسته پیشنهادی هفته :

« اولین صعود زمستانی خط الراس پسنده کوه تا قله خرسان شمالی به قلم آیدین بزرگی » وبلاگ داستان کوه

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “از یکشنبه تا یکشنبه چه خبر ؟ ( ۹۱،۱۲،۱۳ تا ۹۱،۱۲،۲۰ ) گزارش صعود و حادثه شمالی دماوند با حضور تیم های امداد…..”

  1. محسن می گوید:

    زنده بـــــــــــــــاد خانوم محمودی…خسته نباشید
    به نظر من هر کوهنورد بایدبرای خودش یک امداد گر باشه وصعودی که انجام میشه بدون آگاهی هیچ ارزشی نداره…
    ازباشگاه اسپیلت درخواست دارم که این دوره هارو ایجاد و برای همه اجباری کنه…باید به این شعار برسیم که “هر کوهنورد یک امدادگر باشه”
    با تشکر فراوان…

دیدگاه خود را بیان کنید