آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان / به قلم محمد اسماعیلی با مقدمه‌ای از ذبیح‌اله حمیدی

ارسال شده توسط در 4 می 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان / به قلم محمد اسماعیلی با مقدمه‌ای از ذبیح‌اله حمیدی

بخش اول: معرفی «راب هال» و «اسکات فیشر»

مقدمه:

شاید کمتر کسی در قرن گذشته فکر می‌کرد انسان به این حد از پیشرفت و شجاعت برسد که قادر باشد قله‌های مرتفع و سرسخت جهان را چنین به تسخیر خود (حتی برای دقایقی) درآورده، آنها را یکی پس از دیگری در فصول گوناگون و از مسیرهای دشوار صعود نماید.

فتح قله اورست در می سال ۱۹۵۳ توسط سرادموند هیلاری و شرپا تنسینگ نورگی، نقطه عطف این پیشرفت در اواسط قرن گذشته بود.

از آن سال تاکنون پیشرفت فزاینده ورزش کوهنوردی البته در کشورهای ثروتمند جهان که جنگ‌های مهم اول و دوم جهانی را پشت‌سر گذاشته بودند، رو به فزونی نهاد. تا جایی که در سال ۱۹۸۶ اولین کوهنورد جهان به نام رینهولد مسنر موفق شد با تلاشی ستودنی و آرمانی نوین تمام قله‌های بالای ۸۰۰۰ متری جهان را صعود نماید و این شاید دومین نقطه عطف پیشرفت این ورزش در قرن بیستم به شمار می‌رفت.

از آن صعود تا به امروز سرعت این پیشرفت‌ها اضافه شده و چنانکه روزبه‌روز خبرهایی از صعودهای گوناگون و دشوار به گوش می‌رسد.

ولی آیا می‌دانیم چه کسانی طلایه‌داران و پیشگامان این تلاش‌ها و صعوهای نخستین در جهان بوده‌اند؟

کسانی که با ازخودگذشتگی و پشت‌سر‌گذاشتن سختی‌های فراوان، راه این گونه صعودها را گشوده و نام خود را برای همیشه در این ورزش جاودانه ساخته‌اند….

به همت دوست ورزشکار و فرهیخته‌ام جناب آقای محمد اسماعیلی از این پس در این سایت شاهد معرفی تدریجی افرادی خواهیم بود که در این ورزش نقش مهمی را ایفا کرده و اثری بیادماندنی از خود بجا گذاشته‌اند.

کسانی که نامشان با صعودهایشان گره خورده و به عنوان یک کوهنورد توانسته‌اند از مرزهای عادی این ورزش گذشته و کوهنوردی را تا به امروز به این اوج شکوفایی برسانند.

از شما اعضای باشگاه اسپیلت و دیگر خوانندگان گرامی که مطمئناً مخاطبان اصلی این سایت هستند، انتظار می‌رود به مطالب ارائه شده در این بخش توجه کرده، با ارائه نظرات خود ما را در این راه یاری فرمایید.

در پایان لازم می‌دانم از زحمات آقای محمد اسماعیلی کمال تشکر و قدردانی را ابراز نمایم که با دقت، علاقه و حوصله تمام به جمع‌آوردی و ترجمه این مطالب همت گمارده و ما را با جهانی مملو از انسان‌هایی خاص و از خودگذشته، عاشق ورزش و کوهستان و در یک کلام «ناب» آشنا می‌نمایند.

به مناسبت نقد فیلم اورست که هفته گذشته در این سایت منتشر شد ، اولین قسمت این مجموعه را به معرفی دو کوهنورد نامی و درگذشته‌ ، موضوع این فیلم «اسکات فیشر و راب هال» اختصاص داده ایم که امید است مورد توجه شما همنوردان گرامی قرار گیرد.

 

مؤسس و مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
                             اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

 

 

اسکات فیشر(۱۹۵۵-۱۹۹۶):

MTM1MjQzNzk4MzcxNDA4MzUw - Copy 
اسکات فیشر و «والی برگ» اولین کوهنوردان آمریکائی بودند که قله لوتسه (۸۵۱۶ متر) را بدون اکسیژن صعود کردند.

اسکات فیشر به همراه «ادویستور» اولین آمریکائی هایی بودند که k2 را بدون اکسیژن فتح کردند. باوجودی که مشکلی برای شانه اش ایجاد شده بود و در بیس کمپ پزشک موافق صعود او نبود .

«اسکات» اورست را برای اولین بار در ۱۹۹۴ بدون اکسیژن فتح کرد و در بار دوم دچار اِدِم شد و در ماه مه ۱۹۹۶ در نزدیکی اورست کشته شد.

اسکات فیشر به همراه دو نفر از دوستان و همنوردانش شرکت کوهنوردی – تجاری جنون کوهستان (Mountain Madness) را تأسیس کردند و کوهنوردان بسیاری را به قلل مهم جهان سرپرستی کردند.

او کوهنوردی با هدف خیریه را هم در برنامه های خود داشت .

او اکسپدیشنی به راه انداخت و به همراه «راب هس» حدود ۵۰۰۰ تن (زباله های به جا مانده در اورست)به همراه ۱۵۰ کپسول اکسیژن را از اورست جمع آوری کردند.

اسکات ۶ کوه از ۷ کوه Seven Summit را به جز قله‌ی «وینسون» فتح کرد.

انجمن کوهنوردان آمریکا (AAC) به او و تمام اکسپدیشن همراهش برای پاک سازی اورست ، جایزه David Brower را اهدا کرد.

مقبره ای به عنوان یادگار توسط شرپاها در ۱۹۹۶ برای اسکات فیشر در دهکده‌ی Dughla در ناحیه‌ی سولوخومبو نپال ساخته شده است .

در صعود K2 «اسکات» درون شکاف یخی می افتد و از ناحیه‌ی شانه راست آسیب می بیند . توصیه پزشک بازگشت او بود ولی دو هفته ریکاوری می کند و از«ادویستور» می خواهد شانه و دست راستش را محکم به پهلو ببندد و او فقط از دست چپ استفاده می کرد.

در اولین تلاشِ «اسکات» و «ادویستور» ، آنها در کمپ ۳ در k2 صعود خود را رها می کنند تا سه نفر کوهنورد گرفتار؛ «چانتال مادویت»، «آلکسی نیکیفروف» و «تورکایسر»با عملیات نجات به پایین برسانند.

در تلاش دوم اسکات ، ادویستور و چارلی میس بدون استفاده از اکسیژن K2 را فتح کردند در مسیر بازگشت به «راب هال» و «گری بال» برمی خورند که «راب »و« گری بال» دچار بیماریهای ارتفاع شده بودند که «راب هال» در پایین آمدن بهبود یافت ولی «گری بال » به کمک فیشر و ادویستور و میس تا پایین همراهی شد.

 

 

راب هال(۱۹۶۱-۱۹۹۶):

04_9b9ec8c4-5d80-1_2490953a (1)

راب هال کوهنورد نامدار نیوزلندی ، سرپرست تیم مشاورین ماجراجو که در حادثه ۱۰ و ۱۱ ماه مه سال ۱۹۹۶ جان خود را به همراه دو کوهنورد و راهنمای تیمش از دست داد .

در زمان مرگ ، او پنجمین صعود به اورست را به پایان رسانده بود.

در سال ۱۹۹۰ در صعود به اورست با همسرش «جین آرنولد» پزشکی نیوزلندی آشنا شد و سپس با او صعودی به قله‌ی دنالی در آلاسکا داشتند و سپس ازدواج کردند .

در سال ۱۹۹۳ راب هال به همراه همسرش جین آرنولد به اورست صعود کردند.در ۱۹۹۶ همسرش نیز قرار بود در اکسپدیشن به همراه تیم باشد ولی چون باردار بود در نیوزلند باقی ماند. «جین آرنولد»دو ماه بعد از مرگ راب ، دخترشان «سارا » را به دنیا آورد و در سال ۲۰۰۲ «جین»  با فردی آلمانی به نام آندرس نیمان ازدواج کرد .

در سال ۱۹۸۹ راب هال با گری بال آشنا شد و از آن به بعد آنها دوستان نزدیک و همنورد هم شدند و تصمیم گرفتند Seven Summit را در ۷ ماه کامل کنند که نهایتاً موفق شدند.

این دو دوست همنورد در سال ۱۹۹۲ کمپانی کوهنوردی – تجاری «مشاورین ماجراجو» را تأسیس کردند که به زودی دارای شهرتی جهانی شد.
در سال ۱۹۹۲ آنها موفق شدند که ۶ کوهنورد را به قله‌ی اورست برسانند.

در اکتبر ۱۹۹۳ گری بال شریک راب در دائولاگیری دچار اِدِم (HACE) می شود و در می گذرد و سپس راب ، کمپانی «مشاورین ماجراجو» را به تنهایی اداره می کرد.

او از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ موفق به سرپرستی و صعود ۳۹ نفر به قله اورست شده بود.

مبلغ ثبت نام برای قله‌ی اورست در کمپانی او ۶۵ هزار دلار بود که کمی بیشتر از کمپانیهای مشابه بود، امنیت و اعتماد به «راب هال» و کمپانی اش کوهنوردان زیادی را به «مشاورین ماجراجو» از سراسر جهان می کشاند .همان شهرت و اعتباری که امروز «راسل برایس» دارد .

 

صعودهای راب هال :
۱- سال ۱۹۹۰ : تکمیل سِوِن سامیت(Seven Summit)و صعود به قلل «آوکونکاگوا، اورست،البروس،کلیمانجارو،دنالی،وینسنت،کوسیوسکو
در ۷ ماه»
۲- سال ۱۹۹۲ : صعود به K2 به همراه گری بال که در بازگشت با اسکات فیشر ، ادویستور و چارلی میس همراه شدند که آنها کمک کردند تا گری بال که دچار اِدِم شده بود به پایین رسانیده شود.
۳- سال ۱۹۹۲ : صعود به اورست
۴- سال ۱۹۹۳ : صعود به دائولاگیری (گری بال دچار اِدِم می شود و می میرد)این صعود کاملاً دقیق نیست انجام شده یا خیر.
۵- سال ۱۹۹۳ : صعود به اورست با همسرش جین آرنولد
۶- سال ۱۹۹۴ : صعود به اورست
۷- سال ۱۹۹۴ : صعود به لوتسه
۸- سال ۱۹۹۴ : چوآیو
۹- سال ۱۹۹۴ : صعود به ماکالو
۱۰- سال ۱۹۹۵ : صعود به چوآیو
۱۱- سال ۱۹۹۶ : صعود به قله‌ی اورست که در بازگشت دچار«هیپودرمی» می شود و در می گذرد.

۲ دیدگاه to “آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان / به قلم محمد اسماعیلی با مقدمه‌ای از ذبیح‌اله حمیدی”

  1. مهدی موسی نژاد می گوید:

    با تشکر از دوستانی که در ترجمه و جمع آوری مطالب کوشش بسیار نمودند
    امیدوارم این گونه مقالات ادامه دار باشد تا برای علاقمندان آرشیو مناسبی تهیه گردد.

  2. بهمن ابراهیمی می گوید:

    بسیار عالی
    ممنون