آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان / به قلم محمد اسماعیلی(بخش چهارم)

ارسال شده توسط در 25 می 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

بخش چهارم : «هانس کامرلندر  (… -Hans Kammerlander (1956»

 

bergsteiger (1)

کامرلندر متولد تیرول ایتالیاست و یکی از کوهنوردان فوق العاده و اسطوره ای است که ۱۳ قله از ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری جهان را صعود کرده است.


در سال ۲۰۰۱ ، کامرلندر اعلام کرد که تلاشی برای فتح “ماناسلو” آخرین قله‌ی باقی مانده برای تکمیل پروژه چهاردهمین قله ۸۰۰۰ متری خود انجام نخواهد داد و دلیل این امر این بود که دوستان زیادی در این قله از دست داده بود.

در سال ۱۹۹۱ که او سرپرستی اکسپدیشنی به این قله (ماناسلو )را داشت ، دوتن از دوستانش «کاری» و «فردی» را از دست داد.

هانس کامرلندر در طول فعالیت کوهنوردی حرفه ای خود یکی از همنوردان همیشگی «رینولد مسنر » بود که به اتفاق او قله های چوآیو ، گاشربروم ۱ و ۲ ، دائولاگیری ، آناپورنا ، ماکالو و لوتسه را بدون استفاده از اکسیژن کمکی فتح کرد.

در سال ۲۰۱۲ کامرلندر اعلام کرد(Seven Second Summit) دومین قله‌ی بلند هر قاره را به عنوان اولین کوهنورد صعود کرده است.

در سال ۱۹۹۰ به عنوان اولین کوهنورد ،«نانگاپاربات» را با اسکی فرود آمد.

در سال ۱۹۹۶ در تلاش برای فرود با اسکی از قله‌ی اورست در ارتفاع ۳۰۰ متر پایین تر از قله (۸۶۱۱ متر) متوقف شد و از ارتفاع ۷۷۰۰ متر را با اسکی تا پائین فرود آمد . در جایی که او کمی پایین تر از قله‌ متوقف شد ، شیب ۶۰ درجه و شباهت به کره ای داشت که باید اسکی می کرد و این امر را ناممکن دانست و اعتقاد داشت روزی فردی این مهم را به انجام خواهد رساند.

هانس کامرلندر به عنوان اولین فرد توانست قله اورست را در مدت«۱۶ ساعت و ۴۵ دقیقه » از بیس کمپ تا قله ، از مسیر گردنه شمالی (North col) صعود کند.

او پس از صعود به قله K2 قصد داشت به عنوان اولین فرد با اسکی به پایین فرود آید ولی هنگامی که سقوط و مرگ کوهنورد کره ای را مشاهده کرد ، تصمیم خود را نیمه کاره رها کرد.

کامرلندر در حال حاضر راهنمای (UIAGM فدراسیون جهانی انجمن راهنمایان کوهستان) است . او تا به امروز از تصمیم خود برای تکمیل پروژه ۸۰۰۰ متری ها بازنگشته است .

در مصاحبه ای که با اشپیگل داشت عنوان کرد ؛
“صعودهای کوهنورد کره ای خانم «اوه سون» مورد تردید قرار دارد چون جنبه‌ی ورزشی ندارد . زیرا او با تعدادی زیاد شرپا و اکسیژن و با یدک کشیدن توسط دیگران صعود می کند و این امری بود که او نظاره گر آن بود.”

او عنوان می کند ؛ “صعود با اکسیژن جنبه ورزشی ندارد ! و شبیه شرکت در «توردوفرانس» با استفاده از موتور سیکلت است .”

کامرلندر در مصاحبه خود در مورد توریسم قله( Summit Turism) می گوید که این امر شاید تا اندازه ای به معرفی ارتفاعات بالا در کتاب های خود و رینولد مسنر مرتبط باشد و اعتقاد دارد که به سختی می توان از این تجاری سازی «اورست» ممانعت کرد چون مجریان پروژه های اکسپدیشن های کوهنوردی ریسک های صعود به قله را کمتر برای مشتریانشان خاطرنشان می کنند.

۲ دیدگاه to “آشنایی با کوهنوردان نامدار جهان / به قلم محمد اسماعیلی(بخش چهارم)”

  1. رضا می گوید:

    ممنون از قلم زیبای آقای اسماعیلی.
    پیشنهاد میکنم اگر مقدور است اندکی از زندگی عادی این افراد هم بنویسید. انسانهایی با توان فیزیکی و فکری و ذهنی متفاوت از سایرین، قطعا شیوه زیستن آنها نیز می بایستی جالب توجه باشد.
    ممنون

  2. بهمن ابراهیمی می گوید:

    با تشکر از آقای اسماعیلی بابت مطالب خوب و مفیدشان

دیدگاه خود را بیان کنید