گزارش صعود دیواره بیستون از مسیر کام اژدها – آبان ۱۳۹۰

ارسال شده توسط در 28 نوامبر 2011 ۶ دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

صعود دیواره بیستون، مسیر کام اژدها
دیواره بیستون با ۱۲۰۰ متر ارتفاع و ۷ کیلومتر عرض، بزرگترین دیواره ایران و پنجمین دیواره بلند جهان است که در منطقه تاریخی بیستون و به فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر کرمانشاه قرار دارد. بر این دیواره ۶۶ مسیر معروف و چهار جانپناه باز شده که البته تعدادی از آنها ناتمام مانده است. از نمای روبرو  بر روی دیواره ۳ پله دیده می شود.

مسیر صعود تیم ۴ نفره ما قرارگاه کام اژدها بود که از کف (ارتفاع ۱۳۰۰ متر از سطح دریا) شروع می شود و تقریباً با ۱۱ طول طناب به جانپناه کام اژدها (ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا) می رسد، که با انتهای پله دوم برابر است. روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت ۵ بعد از ظهر در یک هوای ابری از تهران به سمت بیستون حرکت کردیم. با توجه به بارانی بودن هوا شب را در کرمانشاه و در منزل سرپرست برنامه بودیم و صبح روز پنج شنبه به سمت بیستون حرکت کردیم. پس از ۴۵ دقیقه پیاده روی به ابتدای مسیر می رسیم و در ساعت ۹ صعودمان را شروع می کنیم. با توجه به اطلاعات هوا شناسی و احتمال بارندگی تصمیم می گیریم که سریع بالا رفته و قبل از تاریکی هوا پایین برگردیم. سه طول نخست را سریع بالا می رویم. از طول سوم به بعد با توجه به اینکه مسیر تابلو و علامت مشخصی ندارد و همچنین در طول مسیر رول و میانی ها خیلی کم هستند و نیاز به راهنما دارد به ناچار هر چهار نفر در یک کرده صعود می کنیم. با کم شدن سرعت تیم و پس از۴ طول طناب صعود دیگر به ابتدای پله یک می رسیم.

با تاریک شدن تدریجی هوا تصمیم می گیریم قبل از تاریکی به جانپناه برسیم. در اواسط صعود طول هفتم بارش نم نم باران و پس از مدت زمان کوتاهی بارعد و برق مواجهه می شویم. از اینجا تا جانپناه ۴ طول فاصله داریم که با وجود باران و رعد و برق چاره ای جز صعود به جانپناه را نداشتیم. بالاخره با تلاش فراوان هر ۴ نفر در ساعت ۹ شب به جانپناه کام اژدها رسیدیم و صبح روز بعد فرود آمدیم. تا پله یک با طناب فرود آمدیم و از آنجا تا کف از مسیرهای (کل رو) و ( کچگ لق) دست به سنگ و بدون حمایت پایین آمدیم.

نفرات شرکت کننده: خانم شهربانو درزی و آقایان صفتدر ظهوری (سرپرست )، محمدرضا بهروزی و محمدباقر شمس
در پایان از خانواده محترم آقای ظهوری که با مهمان نوازی گرمشان در کرمانشاه و همینطور خود ایشان که با جسارت هر چه تمام در ۴ طول آخر مسیر را با وجود باران و رعد و برق سر طناب و بدون حمایت صعود کردند تا تیم به سلامت به جانپناه برسد کمال تشکر را داریم.

محمدباقر شمس
۰۱/۰۹/۹۰

۶ دیدگاه to “گزارش صعود دیواره بیستون از مسیر کام اژدها – آبان ۱۳۹۰”

1. فاطمه درزی می گوید:

با سلام
    خدمت آقای ظهوری و سایر دوستان عزیز تیم سنگنوردی عرض خسته نباشید دارم. با آرزوی سلامت و پیشرفت روزافزون برای اعضای سختکوش این تیم.

2. باقر یوسفی می گوید:

تبریک به دوستان شرکت کننده و تشکر از دوست خوبم محمد باقر شمس بخاطر ارائه گزارش .
    همیشه در اوج باشید .

3. احمد مطهرى می گوید:

تبریک به بچه هاى فنى باشگاه و استاد ظهورى عزیز که زحماتشون واقعا مشهوده،با آرزوى موفقیت روز افزون براى تیم فنیه باشگاه

4. masoud jafarian می گوید:

tabrik arz mikonam va omid varam hamishe dar tamam marahel zendegi moafagh bashan .ba es eftekhar man va dostanam shodand

5. معصومه رجبعلی می گوید:

سلام به همه ی بچه های سنگنورد با حاااااااااااااال . م م م خوش به حالتون منم میخوام …. به امید اینکه بالاخره کارهای منم به یه پایانی برسه که باهاتون بیام برنامه .حسابی غول شدید هااااااا .