هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم -شماره۱۸۸- تاریخ ۹۵/۵/۳)

ارسال شده توسط در 24 جولای 2016 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم              شماره۱۸۸              تاریخ ۹۵/۵/۳

 IMG_6204

عکاس : حسام تکلو (آرشیو باشگاه)

 

* افق روشن *

روزی ما دوباره کبوتر هایمان را پیدا خواهیم کرد

و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت.

روزی که کمترین سرود

بوسه است

و هر انسان

برای هر انسان

برادری است

روزی که دیگر درهای خانه شان را نمی بندند

قفل

افسانه‌یی ست

و قلب

برای زندگی بس است.

روزی که معنای هر سخن دوست داشتن است

تا تو به خاطر آخرین حرف دنبال سخن نگردی.

روزی که آهنگ هر حرف

زندگی ست

تا من به خاطر آخرین شعر رنج جست و جوی قافیه نبرم.

روزی که هر لب ترانه یی ست

تا کمترین سرود ، بوسه باشد.

روزی که تو بیایی برای همیشه بیایی

و مهربانی با زیبایی یکسان شود.

روزی که ما دوباره برای کبوترهایمان دانه بریزیم . . .

و من آن روز را انتظار می کشم

حتی روزی که دیگر نباشم

  

احمد شاملو 

 

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۵/۴/۲۹:
شانزدهمین نشست هفتگی در سال ۹۵ به ارائه گزارش برنامه توچال به دماوند تحت عنوان «عاشقانه های البرز» اختصاص یافت . این برنامه توسط ۳ نفر از اعضا و حضور یک میهمان در روزهای پایانی خرداد ماه و به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس باشگاه اسپیلت انجام گرفت .
در پایان گزارش از اعضای شرکت کننده در این برنامه با اهدائ لوح یادبود توسط مسئول باشگاه ، تقدیر به عمل آمد.

 

حمید محمودی در راه صعود به قله پوبدا:

2704-main-1706825614

هفته گذشته حمید محمودی عضو هیئت رئیسه و از اعضای پایدار باشگاه اسپیلت در قالب تیم خراسان رضوی عازم قله پوبدا در پامیر شد .
برای آقای محمودی عزیز و تیمشان آرزوی سلامتی و صعودی موفق داریم.

 

تبریک تولد اعضا :
روز اول مردادماه تولد سه نفر از اعضای باشگاه بود.بیتا مهاجر،محمدتقی غلامی و صادق آوانلو . ضمن عرض تبریک به تک تک این عزیزان ، آرزوی سلامتی و موفقیت در همه مراحل زندگی را برایشان داریم.

 

اجرای موفقیت آمیز صعود قله ناظر بزرگ:

IMG_6112

برنامه هفته گذشته باشگاه ، صعود یک روزه قله ناظر بزرگ در منطقه نمارستاق بود که با حضور ۲۵ نفر و با موفقیت اجرا شد.

 

 

«نخستین نمایشگاه عکس یخچال کوهستانی ایران»:

2711-main-1973840769

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌کند:
«نخستین نمایشگاه عکس یخچال کوهستانی ایران»؛

زمان: ۴ الی ۷ مرداد ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۹ صبح الی ۲۰ 

مکان: نگارخانه اندیشه واقع در فرهنگ‌سرای اندیشه

آدرس: خیابان شریعتی، نرسیده به سیدخندان، پارک اندیشه

زمان برگزاری آئین اختتامیه و معرفی آ ثار برگزیده: چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ – ساعت ۱۸ الی ۲۰

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

تیم ۴ نفره کشورمان عازم فستیوال صعود مشترک جوانان آسیا شد:

2724-main-1275884842

تیمی ۴ نفره از کوه نوردان کشورمان جهت حضور در فستیوال صعود مشترک جوانان آسیا بر روی قله ٧١٣۴ متری لنین؛ بعد از ظهر پنجشنبه ٣١ تیر ١٣٩۵تهران را به مقصد قرقیزستان ترک کردند. این تیم به سرپرستی خسرو جمشیدی و حضور سه نفر از اعضای سابق تیم ملی امید؛ مهدی بیگدلی، محمدجواد اله یار نژاد و سهند جمشیدی می باشد که در مدت یک ماه تلاش، صعود خود را بر روی این کوه بلند در منطقه پامیر انجام خواهند داد. 

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

 

دیواره‌نوردان گشایش مسیر فرانسوی‌ها وارد «ایران»‌ شدند:

2730-main-1953812230

 

50th anniversary-alamkooh

در تابستان ۱۳۴۵ تیمی ۴ نفره از کوه‌نوردان فرانسوی موفق شدند دومین مسیر دیواره علم کوه را در مدت ۲۵ روز حضور در ایران گشایش نمایند. اینک پس از گذشت ۵۰ سال دوتن از اعضای آن تیم به منظور گرامیداشت آن صعود و ارائه گزارشی از آن تلاش افسانه ای میهمان کشورمان خواهند بود.
آنها بامداد شنبه دوم مرداد وارد «ایران»‌شدند.

 زمان برنامه: دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ از ساعت ۱۷ الی ۲۰

مکان: سالن اجتماعات شهید قندی ، خیابان شریعتی، بعد از چهارراه قصر، ورودی یک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.

منبع : سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی 

 

مرگ چهار کوه نورد با تجربه در کوه های آلپ:

ArticleImageHandler

وبلاگ کوهنوردی آلپ سولدوز ؛ طبق گزارش سایت BMC اخیرا چهار کوه نورد شناخته شده و با تجربه در قلل مون بلان، برنیس اوبرلند و برنینا دچار حادثه شده و جان باخته اند. این کوه نوردان شامل نفرات زیر هستند:
دس روبنز (Des Rubens) کوه نورد بسیار با تجربه اسکاتلندی روز سه شنبه تاریخ ۲۸ ژوئن در حال صعود گرده جنوب شرقی برنیس اوبرلند بود که دچار حادثه شد و بعد از ۴۰۰ متر سقوط جان باخت. روبنز ۶۴ ساله و رئیس سابق فدراسیون کوه نوردی اسکاتلند بود که به تازگی از تدریس فعالیت ها و صعودهای ورزشی بازنشسته شده بود.
او در کارنامه خود حضور در اکسپدیشن ها و صعود مسیرهای نو در هیمالیا و کانادا را دارد و در صعود اخیر که منجر به حادثه شد با همنورد قدیمی خود جف کوهن (Geoff Cohen) در حال صعود بود.
یکی از شاخص ترین تلاش های او مربوط به سال ۱۹۸۵ می شود که در این اکسپدیشن او به همراه کوهن و پول نان (Paul Nunn) و کلیو رولند (Clive Rowland) بر روی گرده صعود نشده، طولانی و سنگی جنوب غربی گاشربروم ۳ به ارتفاع ۷،۹۵۲ متر تلاش سختی داشت. این تیم از ارتفاع ۷،۴۰۰ متر بیواک داشته ولی از ارتفاع ۷،۷۰۰ متری به خاطر هوای نامساعد و کمبود زمان مجبور به بازگشت شدند. این مسیر هنوز تکمیل نشده باقی مانده و قله یاد شده تا به حال فقط دو صعود به خود دیده است.
جان فرانسیس هگنمولر (Jean-Francois Hagenmuller) یکی از ساکنین قدیمی شامونی و یکی از راهنمایان کوهستان و از مربیان مدرسه معتبر اسکی و کوه نوردی (ENSA) در ماه ژوئن در یکی از قلل مون بلان به نام راکفورت آریت (Rochefort Arête) از گرده کلاسیک راکفورت سقوط کرده و جان باخت.
به نظر میرسه هگنمولر که در اواخر ۵۰سالگی خود بود در یک قرنیس دچار حادثه شده و ۶۰۰ متر سقوط کرده که منجر به مرگ او شده است. او مسیرهای نو زیادی رو در مون بلان صعود کرده بود و فعالیت های سنگ نوردی و یخ نوردی زیادی در کارنامه خود دارد. او در طول ۲۰ سال اخیر یک عکاس کوهستان بود که جایزه نیز برده بود.
راسل برداک (Russell Braddock) کوه نورد و راهنمای ۶۰ ساله نیوزلندی در یک روز عادی برای اسکی در یکی از مسیرهای مون بلان راهی شده بود که در مسیر صعود خود و در همان اول مسیر با برخورد یک بهمن بزرگ کشته شد. گفته میشه که بهمن به وجود آمده توسط دو کوه نورد فرانسوی که بعد از تکمیل یک مسیر متفاوت در حال فرود از مسیر راسل بودند ایجاد شده است.
راسل مسیرهای نو زیادی رو در نیوزلاند صعود کرده بود و راهنمای کوهستان بود و مسیرهای معروف سرو توره، فیتسروی رو صعود کرده و اولین صعود گرده جنوب غربی چوبوتسه (۶،۶۸۶ متر) در نپال را در کارنامه خود داشت. او قبلا برای شرکت تور کوه نوردی ادونچرز کنسالتنتس (Adventure Consultants) کار می کرد.
نوربرت جووس (Norbert Joos) راهنما و کوه نورد معروف سوئیسی که در ۱۰ جولای به همراه دو مشتری خود تازه به قله پیتز برنینا (شرقی ترین قله ۴۰۰۰ هزار متری آلپ) رسیده بود و در مسیر برگشت بود که یکی از اعضای تیم در ارتفاع ۳،۹۰۰ متری سر خورد و سقوط کرد و همه تیم را با خود ۱۶۰ متر در طول گرده پایین کشید. جووس در دم جان باخت و دو کوه نورد دیگر در وضع وخیمی به بیمارستان اعزام شدند.
جووس ۵۵ ساله بود و مترهورن را در ۱۲ سالگی صعود کرده بود. او قبل از اینکه ۲۰ ساله بشه جبهه های شمالی آیگر، مترهورن و گراندس جوراسیس رو صعود کرده بود.
در سال ۱۹۸۲ او تلاش بر روی قلل هشت هزار متری را آغاز کرد و بلاخره توانست ۱۳ قله از ۱۴ قله بالای هشت هزار متری را بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود کند.
با اینکه پنج بار تلاش کرد ولی اورست رو از دست داد که آخرین تلاش او بر روی اورست دو سال بعد از یک حمله مغزی بود که در بازگشت از کانچنجونگا به او دست داده بود.
اما شاخص ترین صعود او در هیمالیا و قلل مرتفع مربوط میشه به یکی از بزرگترین ماجراجویی ها در تاریخ صعودهای هیمالیا . نوربرت در سال ۱۹۸۴ به همراه ارهارد لورتان (Erhard Loretan) اولین تراورس آناپورنا رو تکمیل کرد. در این پیمایش او اولین صعود گرده طولانی شرقی، عبور از قلل شرقی، میانی و اصلی آناپورنا و فرود آنسایت (رویت نشده) تیغه آلمانی در جبهه شمالی را به ثبت رساند.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

۴ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت(سال چهارم -شماره۱۸۸- تاریخ ۹۵/۵/۳)”

  1. اسماعیلی می گوید:

    خانم محمودی گرامی با درود و سپاس
    انتخاب شعری زیبادر شانزدهمین سال یاد شاعر بزرگ احمد شاملو ستودنی است و این عنایت و توجه ،به ارزش های هفته نامه وزین باشگاه اسپلیت می افزاید
    گزارش مرگ چهار کوهنورد با تجربه در کوههای آلپ تاسف آور و غم انگیز است و گویی مرگ داس بدست در ارتفاعات بالا با کوچکترین خطا قربانی میگیرد. ولی با این وجود بسیاری از کوهنوردان بزرگ و با تجربه که کوهها را با زیبای هایشان با “موجودات زنده” قیاس میکنند به نوعی از همزبانی با کوهستان دست یافته اند و صدای کوهستان و هشدارش را میشنوند و ضرورتا به “فتح قله” نمی اندیشند و
    “صعود” را نوازشی بر گرده غول خفته ای میدانند که قبل از قرون کنونی کسی آرامش اشان را برای میلیون ها سال خدشه دار نکرده بود بنابراین “قله ها” گاه کوهنوردانی را انتخاب میکنند که با زبانشان آشنایی دارند، بی تردید گرلینده کالتبرونر شاید تنها زنی در جهان باشد که زبان کوهستان رادرک کرده و میتواند با قله های “قدر”ارتباط برقرار کند او در توصیف K2 زیبایی محسور کننده”چوگوری” را میبیند و همان احترامی را برای”خدای کوهستانها” قایل است که محلی ها به آن کوه احترام می گذارند بنابراین کوچکترین خشم کوهستان را میشناخت و از وقوع بهمن در ارتفاع ۷۰۰۰ متر میتوانست قبل از وقوع مطلع شود وتا انتها صبور بود و هیچگاه خود را درگیر مسابقه اولین زن صعود کننده به ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر نکرد و سرانجام پروژه خود را به پایان رسانید اما نکته حائز اهمیت هوشیاری کامل در تک تک صعود هایش بود، پس از بیواکی که ریزش بهمن او را مدفون کرد و توانست جان سالم بدر برد،عهد کرد که هیچگاه دیگر بیواکی نداشته باشد و تا صبح برای شنیدن عکس العمل کوهستان و صدای کوهستان بیدار میماند.
    بی شک زندگی همواره قویتر از مرگ عمل میکند و این “باور” باید تار و پود یک کوهنورد را بسازد ودر جایی که نیاز به ریسک نیست نباید به استقبال خطر رفت و متاسفانه اتفاقات ناگواری که در دنیای کوهنوردی در سرزمین ما رخ میدهد از گونه حوادثی است که میتوان از وقوع آنها جلوگیری کرد.
    آلپنیست های واقعی شاخصه ای که داشتند ارتباط نزدیکشان با کوهستان بود و همین شاخصه در والتر بوناتی باعث شد که با وجود صعودهای سولو و گشایش مسیر های جدید ،جایی که صخره ریزش میکرد را لحظه ای قبل ترک کرده بود و این توانایی صحبت با کوهستان و شنیدن غرش از جایی نامعلوم به بسیاری از کوهنوردان ارتفاعات بالا شانس زنده ماندن در شرایط سخت را داده است و از این کوهنوردان ارزشمند میتوان از کریس بانینگتون و سیمونه مورو نام برد.

    با آرزوی موفقیت برای شما و تداوم انتشار هفته نامه.

  2. طوطی می گوید:

    با تشکر فراوان از سرکار خانم محمودی عزیز

  3. رضا می گوید:

    قلم اگاهانه آقای اسماعیلی تکمیل کننده هفته نامه زیبای خانم محمودی بود. سپاس از این دو بزرگوار

  4. علیرضا کاظمی می گوید:

    خسته نباشید به خانم محمودی و درود بر نکته بینی و نگارش زیبای استاد اسماعیلی عزیز.امیدوارم روزی بتوانم همانند شما باشم.البته مانند شما که جسارت است.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید