ارسال شده توسط در 10 نوامبر 2018 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

به دنبال اجرای برنامه های کویرنوردی هرساله باشگاه اسپیلت ، این بار به غرب دریاچه عظیم قم سفر کردیم تا در یک برنامه دو روزه مسیر حدوداً ۶۰ کیلومتری آن را توسط تیم ۱۳ نفره باشگاه بپیماییم.

این مسیر از جنوب منطقه قنوات قم (کمی پس از روستای حسین آباد) شروع و به کاروان سرا و یا همان قلعه معروف مرنجاب ختم می گردد.

شرح پیمایش ؛
ساعت ۹ صبح از مبدأ پیمایش را آغاز کردیم.

محل شروع برنامه ، ابتدای جاده خاکی ناهمواری بود که ظاهراً به شهرستان آرانِ بیدگل می رسید و جهت لوله گذاری گاز احداث شده بود.

این نقطه در حدود ۱۰ کیلومتر جنوب شرقی حسین آباد قرار داشت.

ابتدای مسیر بستری سفت و نیمه کوهستانی داشت که کم کم تپه های کوتاه نیمه سنگی و گیاهان بیابانی به پایان رسیده به حاشیه کویر رسیدیم که این وضعیت تا رسیدن به مرنجاب ادامه داشت.

ما در این برنامه از بسترهای گوناگون کویری عبور کردیم مانند بسترهای نمکی – رُسی – کال کال یا همان «سوراخ سوراخ»- شنی – شوره زار که در بعضی نقاط بخاطر بارانی بودن به شکل گِل چسبناک دیده می شد.

گرمای هوا متبوع و حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه بود.

روز اول با ۷ تایم کویرپیمایی یک ساعته (البته با حمل کوله های حدوداً ۱۵ کیلوگرمی )که در بین هر تایمی ۱۵ دقیقه استراحت داشتیم ، موفق شدیم حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر را طی نماییم و در تاریکی شب ساعت ۱۸:۳۰به برپایی کمپ شب مانی بپردازیم.

شب سردی را به صبح رساندیم .

وضعیت هوا صاف و ستاره های شب های کویری درخشش زیبایی یافته بودند.

روز بعد ساعت ۷ صبح کویر پیمایی را آغاز کردیم و تا پایان روز توانستیم با ۶ تایم کویرپیمایی یک ساعته ، مسیر را ادامه داده در ساعت ۱۵:۳۰ به محل قرار مینی بوس باشگاه که در کاروان سرای مرنجاب منتظرمان بود ، برسیم و دقیقاً طبق گزارش gps با ۵۸/۵ کیلومتر (به شکل هوایی) کویرپیمایی سخت به برنامه ورزشی خود پایان دهیم.

هوای روز دوم نیمه ابری بدون بارش بود که در ساعتی گرما به حدود ۳۵ درجه رسید.

مقدار متوسط آب آشامیدنی هر کدام از اعضای تیم طی دو روز ، حدود ۳ تا ۴ لیتر برآورد گردید.

در بسیاری از ساعات این برنامه ، افق دید ما کاملاً صاف و بدون هیچ عارضه ای بود که به قول یکی از دوستان کره زمین را فقط می توان از مرکز کویرهای ایران نظاره گر بود.

*در پایان متذکر می شوم تیم باشگاه اسپیلت احتمالاً نخستین تیمی است که تا کنون این مسیر بکر کویری را در کشور عزیزمان پیموده است.*

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – دکتر علی بلوچی – علیرضا کاظمی(مسئول نقشه و gps ) – نوید ملکی – عباس کمال پور – رضا زاهدزاده – سجاد پاپایی – محمدزیودار- علیرضا گوهری – بهزاد زرین کوب – ایمان عبادی – سید محسن حسینی – حجت اسماعیل زاده

گزارش از:ذبیح اله حمیدی
        ۹۷/۸/۱۹

نقشه و مسیر پیمایش

محل آغاز پیمایش

کاروان سرای مرنجاب – پایان مسیر

۳ دیدگاه to “گزارش کویرپیمایی مسیر غرب دریاچه قم به مرنجاب۱۶ و ۹۷/۸/۱۷ /هر هفته یک برنامه «شماره ۷۸۵»”

1. نوید ملکی می گوید:

اجرای برنامه های کویر پیمایی همیشه ظرافت و زوایای پنهان بسیاری دارد بویژه که امکان مطالعه گزارش برنامه های مشابه بسیار کم میباشد .علی ایحال فکر میکنم کویر نوردی میتواند در بالا رفتن توانائی ذهنی و فیزیکی افراد بسیار مفید باشد شایان ذکر است وجود نعمتی بزرگ به نام اقای حمیدی این امکان را برای ما مهیا نموده تا با خیال آسوده قدم در دنیای بی انتهای کویر بگذاریم .

2. محسن می گوید:

سلام
    روی نقشه‌های جغرافیایی دریاچه‌ای به اسم ((قم)) وجود نداره و این دریاچه اسمش دریاچه ((نمک)) هست.

3. امیر حسین خلیلی فر می گوید:

سلام حوض السلطان دریاچه نمک قم بین تهران و قم و مسیله در جنوب قم و شمال کاشان هست.
    …………..
    پاسخ :
    با سلام
    کویر حوض سلطان و دریاچه نمک قم دو اقلیم کویری و متفاوت از هم هستند که فاصله میانی آنها را مسیل ها و رودخانه های فصلی تشکیل داده اند.