ارسال شده توسط در 1 مارس 2021 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این کویر را تا کنون بارها پیمایش کرده بودم که اولین آن سال ۱۳۸۳ و آخرین آن سال ۱۳۹۵ بود که مشروح برخی گزارشات آن در وب سایت باشگاه اسپیلت موجود است.

همواره این کویر را کویری زیبا و بکر می‌شناختم اما این بار متأسفانه (در قسمت دوم پیمایش خود) با پدیده هجوم اتومبیل های آف رود و موتور سیکلت های کراس به کویر و بیابان های ایران از جمله به این منطقه بکر روبرو شدم.

قسمت اول پیمایش ما حدود ۲۲ کیلومتر بود که از روستای کریم آباد بخش زواره اردستان آغاز شد و در کمال زیبایی های بیکران منطقه و سکوت معنا دار کویری گذشت.

ساعت ۶ صبح پیمایش را شروع کردیم و پس از عبور از بیابان های ابتدایی مسیر به داخل این کویر منحصر به فرد رسیدیم و پیمایش را تا رسیدن به بلندای تپه عظیم و شنی این کویر که در مرکز آن قرار دارد ، ادامه دادیم.

حدود ساعت ۱۲ ظهر به این تپه عظیم شنی که به تپه شیطان مشهور شده ، رسیدیم که در کمال ناباوری متوجه شدیم متأسفانه افراد بسیاری از روستای جهان آباد و امیر آباد که مقصد نهایی پیمایش ما بود با جیپ ها و موتورهای ترل خود در آنجا جولان داده و سکوت و زیبایی آن منطقه را به چالش کشیده اند.

این موضوع که حق استفاده از طبیعت ایران به همه مردم کشور تعلق دارد جای هیچ گونه گفتگویی را ندارد اما این موضوع مهم که مسئولیت تخریب آن بر عهده کیست؟
مطمئنأ بر عهده همه ما ایرانیان و در رأس آن سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است که متأسفانه در بسیاری از این موارد که منجر به تخریب اقلیم های مختلف کشور از جمله ؛

کوهستان ها ، بیابان ها ، کویر ها ، دشت ها ، رودخانه‌ها ، دریا ها ، دره ها ، دریاچه ها و حتی غارها شده است ، این سازمان کمترین نقش را در جلوگیری از این تخریب های مهلک و دایمی در کشور داشته است و تنها سازمان های مردم نهاد بوده‌اند که طی این سال ها صدای هر چند کوتاه خود را سعی کرده اند تا به گوش مسئولین برسانند و از تخریب باقی مانده این پیکر زخم دیده و پاره پاره طبیعت میهن عزیزمان ایران جلو گیری به عمل آوردند که این گزارش مختصر نیز بدین منظور نوشته شده که شاید این امر روزی به گوش مسئولی رسیده و اقدامی در این خصوص انجام گیرد.

از سال ۱۳۵۶ تا این سال ها که تقریباً هر هفته در کوهستان ها و طبیعت کشور بوده ام از نزدیک و با تمام وجود شاهد تخریب جزء به جزء طبیعت کشور هستم که امید است با بالا رفتن فرهنگ عمومی مردم و قانون مند شدن طبیعت گردی کمتر شاهد این گونه تخریب ها باشیم.

قسمت دوم پیمایش ما در این برنامه حدود ۱۵ کیلومتر دیگر ادامه داشت که در نهایت ساعت ۱۷ در روستای جهان آباد به مینی‌بوس باشگاه رسیده به طرف تهران بازگشتیم.

کل مسافت پیمایش شده کویر ۳۷ کیلومتر

کل زمان پیمایش ۱۱ ساعت

کل زمان اجرای برنامه از تهران به تهران ۲۴ ساعت

(با سپاس از همه همراهان گرامی این پیمایش)

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – رامین منفردزاده – علیرضا کاظمی(gps) – علی اصغر ملکی – نیما علاقه بند – پویان خان جانی – حمید نصر – هادی پزشکی – ارشیا زند –  رضا حیدری – فربد صمدی

خانم ها : مریم بیات – حنا صیرفی – مرجان خرم – مونا اوریات

میهمان برنامه آقای حمید عسگری

۲ دیدگاه to “گزارش پیمایش کویر دق سرخ ۱۳۹۹/۱۲/۸ به همراه گزارش یک تخریب زیست محیطی دیگر – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۰۳»”

1. فرامرز می گوید:

بسیار عالی استاد لذت بردم از عکسای زیباتون سلامت و تندرست باشید

2. مریم بیات می گوید:

با سلام خدمت همه دوستان اسپیلتی و تشکر از آقای حمیدی بخاطر ترتیب دادن این برنامه کم نظیر که مخصوصا یک روزه هم انجام شد.کویر خیلی شگفت انگیز بود و واقعا حس نابی رو برای بنده رقم زد و به نظرم کسی که یکبار کویر بره،دیگه نمیتونه ازش دل بکنه.