گزارش پیمایش جنگل کِلِرد«آمل» ۲/۹/۹۷ /هر هفته یک برنامه «شماره ۷۸۶»

ارسال شده توسط در 24 نوامبر 2018 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

آمل یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در حال حاضر قطب گردشگری – ترابری – کشاورزی و صنعتی در آن مهم است.

جاده و دره مشهور هراز که از امامزاده هاشم شروع و به این شهر ختم می شود دارای مسیرهای جنگل پیمایی و کوهنوردی بسیاری‌ست.

شهر آمل دارای گروه های کوهنوردی و کوهنوردانی‌ست که هر هفته در سطح استان مازندران و دیگر استان های کشور برنامه های متعددی را اجرا می نمایند.

قله دماوند به عنوان بلندترین قله کشور در نزدیکی این شهر واقع است و به همین دلیل بیشترین تردد کوهنوردان به این قله را کوهنوردان آملی به خود اختصاص داده است.

از دیگر مناطق کوهنوردی این شهر که جملگی در جاده هراز واقع است می توان به مناطق چلاو – امیری – نمارستاق – لاریجان – ناندل اشاره نمود و همینطور منطقه چمستان در غرب و دیوا در شرق آمل نیز میعادگاهی برای کوهنوردان و گردشگران به شمار می رود.

یکی از خصوصیات مهم شهر آمل واقع بودن در مرکز جنگل های شمال ایران است.

این جنگل ها که به جنگل های هیرکانی مشهور است در دامنه جنوبی دریای خزر واقع گردیده که از جنوب غربی شهر هیرکان (جمهوری آذربایجان) شروع و تا استان گلستان در شرق ایران کشیده شده است.

این جنگل ها با میلیون ها سال قدمت یکی از با ارزش ترین جنگل های جهان است که به دلیل تنوع و خاص بودن گونه های گیاهی ، از آن به عنوان یک موزه طبیعی یاد می شود که متأسفانه به دلیل عدم حفاظت مناسب از سوی دولت و ملت ، به گفته کارشناسان رو به نابودی و تخریب تدریجی است.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت جنگل پیمائی در یکی از مناطق بکر و کمتر پاخورده شهرستان آمل به نام کِلِرد بود که به شرح زیر اجرا شد؛
ساعت ۹ صبح پیمایش را آغاز کردیم(ارتفاع ۱۲۰۰ متر).

«این برنامه مشترک با تیم گروه کوهنوردی لار به سرپرستی پیش‌کسوت گرامی جناب آقای علی ملک اجرا شد که به تعداد ۲۰ نفر در این برنامه حضور داشتند و با احتساب ۳۰ نفر تیم باشگاه اسپیلت ، جمع حضور دو تیم به عدد ۵۰ رسید.»

محل آغاز پیمایش انتهای جاده جنگلی کلرد به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر بود.

کلرد منطقه ای‌ست کوچک و جنگلی وابسته به دهستان چلاو و در حدود ۲۰ کیلومتری آمل.

مسیر پیمایش از جاده ای جنگلی و متروکه آغاز شد که دو طرف آن را انبوه درختان فشرده با قامت هائی افراشته و زیبائی تشکیل داده بود.

این جاده پس از طی حدود دو کیلومتر پایان گرفته ، مسیر پاکوب از روی شیبی نسبتاً تند ادامه یافت .خوشبختانه مسیر پاکوب خشک و مناسب تردد بود.

این مسیر پس از طی ۲۰ دقیقه به اول یال جنگلی رسید که در غرب آن دره ای وسیع دیده شد.

پس از پیمایشی دیگر در بلندای جنوبی این دره ، از دور روستای ییلاقی «خوشواش» نمایان گردید.

به گفته راهنمای مسیر جناب آقای علی مهربان این پاکوب ، مسیر تردد اهالی بومی در گذشته های دور به روستای دیگری در این منطقه به نام «گزناسرا» بوده است.

(روستاهای خوشواش و گزناسرا و چندین پارچه روستای دیگر این منطقه در پهنه‎‌ی خط الرأسی از البرز واقع شده اند که از یک سو (شرق)به جاده هراز و از سوی دیگر(غرب) به جاده چالوس می رسد. دو قله‌ی مهم گرگ و وَروَشت بر روی این خط الرأس واقع است.)

مسیر پاکوب بر روی یال ادامه داشت .

پس از دو ساعت و نیم به چشمه ای موسوم به چشمه ثریا رسیدیم که آب قابل شربی داشت.

پس از کمی استراحت به ادامه مسیر پرداختیم ، سپس از یال جدا شده به شکل تراورس به گردنه جنگلی رسیدیم که پس از آن مسیر مسطح شده ، به منطقه ای زیبا و سرسبز به نام «بادجا» وارد شدیم.

این مسیر کاملاً بکر و کمتر پاخورده بود و زیبایی انبوه درختان پاییزی در اطراف ما غیر قابل وصف و مسحور کننده جلوه می کرد.

پس از لختی استراحت قسمت پایانی مسیر پیمایش شد که به یک قله جنگلی بسیار زیبا به نام «فتنه سر» به ارتفاع ۲۰۰۰ متر صعود کردیم.

در ساعت ۱۳:۳۰ با عکس گرفتن بر روی این قله که نمای فوق العاده ای از پهنه ابر گرفته بر روی جنگل های منطقه ، دشت آمل و سواحل دریا داشت، به ارتفاعات پایین تر بازگشتیم.

(نکته قابل ذکر اینکه باید توجه داشت بدون در اختیار داشتن راهنمای مجرب محلی و یا نقاط مطمئن بر روی gps نباید به این گونه مناطق جنگلی وارد شد.)

در ساعت ۱۵ به چشمه ثریا بازگشتیم و پس از صرف ناهار به ادامه فرود پرداختیم.

مه سنگین منطقه را فرا گرفته بود.

سپس باران ریزی شروع به بارش کرد.

همه پنجاه نفر پشت سر هم ، پس از تاریکی زودهنگام پاییزی ، با روشن کردن هد لامپ ها مسیر را ادامه دادیم.

کم کم پاکوب چسبناک و لغزنده می شد تا اینکه ساعت ۱۸ در حالی که بارش باران شدید شده بود به محل پارک اتومبیل ها رسیدیم و از دوستان گروه لار خداحافظی کرده ، به طرف تهران حرکت نمودیم.

«با تشکر فراوان از جناب آقایان علی ملک و علی مهربان که این مسیر زیبا و بکر را به باشگاه اسپیلت معرفی و اجرا نمودند و همینطور بسیار ممنونیم از اعضای صمیمی تیم گروه کوهنوردی لار که ما را در این برنامه یاری و همراهی نمودند.»

اعضای شرکت کننده در برنامه :
آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – غلامرضا خلیل آبادی «مربی» – رضا خلیل آبادی «کمک سرپرست»- شنتیا ربانی «مربی» – محمد پورزادی – محمدباقر شمس – ناصر کاویانی – رضا عبدالهی – ایمان عبادی – سیدمحسن حسینی – محمدرضا تقی پور – علی شیدا – دانیال طهرانیان – سبحان سلیمی – پیام کشاورز و اعضای جدید فرشید صادق الحسینی«مربی»
خانم ها : زینب داداشی«مربی» – نسرین سلطانی – سِدا هاکوپیان – راشا ملک«نرس و پزشک‌یار» – فاطمه هوشمند – نیلوفر خدادوست – نرگس یاری – سپیده میرشانی – مریم اسماعیلی – ندا محمدنژاد – سارا مقصودپور – فرزانه فرجی
میهمانان برنامه : خانم مرضیه صفری و آقای قاسم هاشم خانی

گزارش از:ذبیح اله حمیدی
           ۹۷/۸/۳

IMG-20181124-WA0002

IMG-20181124-WA0012

IMG-20181124-WA0005

IMG-20181124-WA0006

IMG-20181124-WA0004

IMG-20181124-WA0009

IMG-20181124-WA0001

IMG-20181124-WA0000

IMG-20181124-WA0003

IMG-20181124-WA0010

قله فتنه سر

IMG-20181124-WA0016

IMG-20181124-WA0017

سمت راست پیش‌کسوت گرامی جناب علی ملک
سمت چپ راهنمای برنامه جناب علی مهربان

دیدگاه خود را بیان کنید