ارسال شده توسط در 29 سپتامبر 2018 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کوهستان توچال بلندترین ارتفاعات شهر تهران است که پهنه آن از گردنه قوچک (شرق) تا روستای مورود جاده چالوس (غرب) کشیده شده است.

از جنوب به کلان شهر تهران و از شمال به روستاهای اوشان – باغ گل – ایگل – آهار و شهرستانک ختم می گردد و از تنها یال شمالی قله «قزقون چال» به قلل البرز مرکزی متصل است.

توچال را علاوه بر روستاهای بالا می توان از روستاهای غرب تهران مانند امامزاده داود نیز صعود کرد.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود توچال از روستای شمالی آن «ایگل» بود که به شرح زیر اجرا شد؛

ساعت ۶:۱۵ دقیقه صبح روز جمعه ۹۷/۷/۶ با تیمی ۱۸ نفره از داخل روستای ایگل کوهپیمایی را شروع کردیم .

پس از طی حدود ۴۵ دقیقه و گذر از روستا که در امتداد دره و رودخانه اصلی ادامه داشت ، به ابتدای یال صعود رسیدیم.

باید توجه کرد دو یال اصلی صعود این قله از ایگل به شکل شمالی و شمال شرقی است که پس از نیم ساعت کوهپیمائی و رسیدن به کف رودخانه اصلی به شکل یک دوراهی از هم جدا می شود.

شیب این یال در ابتدا بسیار تند و ریزشی‌ست که به واسطه داشتن درختان پراکنده کاج مشخص است.

در ساعت ۸:۳۰ دقیقه به استراحت و صرف صبحانه پرداختیم و سپس به صعود ادامه دادیم.

این یال پس از نیم ساعت پیمایش به خط الرأس اصلی قله رسید که از دور ۳ سنگ چین بزرگ آن در ارتفاع ۳۳۵۰ متری نمایان است.

یال صعود پس از این سنگ چین ها به شکل نیمه سنگی و ریزشی تا قله ادامه دارد.

باید توجه کرد مسیر صعود از میان سنگ های بزرگ ریزشی و از میان پاکوبی نیمه پنهان می گذرد.

ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به قله ۳۹۶۵ متری توچال رسیدیم.

فراز قله مملو از کوهنوردان و علاقه مندان طبیعت بود که از مسیرهای دیگر به آنجا رسیده بودند.

در ساعت ۱۳ مسیر بازگشت را از طریق یال پیازچال پیش گرفتیم.

این مسیر پس از رسیدن به چشمه پیاز چال و اردوگاه کلک چال در منطقه جمشیدیه تهران به پایان می رسد که مسیری‌ طولانی با پاکوبی مشخص است.

ناگفته نماند از طریق این یال می توان به منطقه شیرپلا (دربند) و دارآباد نیز بازگشت .

در ساعت ۱۸:۲۰ دقیقه پس از دوازده ساعت پیمایش دلچسب کوهنوردی ، به پارک جمشیدیه تهران بازگشتیم و در آنجا این برنامه به پایان رسید و هر کدام از ما رهسپار منازلمان شدیم.

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – حمید محمودی«مربی» – غلامرضا خلیل آبادی «مربی» – ارسلان بیک محمدی – محمدحسین اله یاری – علیرضا برزگر – ایمان عبادی – بنیامین سعیدی – فرامرز فریدی – امیرمحمد عباسی – حجت اسماعیل زاده – شایان زاهدی – علی شیدا
خانم ها :مریم میرزائی – راشا ملک – فاطمه هوشمند – نیلوفر خدادوست – ندا محمدنژاد

گزارش از:ذبیح اله حمیدی
           ۷٫۷٫۹۷

عکسها از گالری اسپیلت

نقشه مسیر صعود و فرود قله توچال از یال شمالی

قله توچال به ارتفاع ۳۹۶۵ متر

یک دیدگاه to “گزارش صعود یال شمالی قله توچال (مسیر ایگل به تهران) ۹۷/۷/۶ /هر هفته یک برنامه «شماره ۷۷۸»”

1. علیرضا برزگر می گوید:

با سلام،این صعود برای من خیلی جالب بود ،بخصوص،جاده کالسکه رو ناصرالدین شاه قاجار در حدود صدو پنجاه سال قبل از منظریه به شهرستانک که برای چند لحظه من را به فکر فرو برد،درود بر اسپیلت