گزارش صعود قله گل زرد – زمستانی ۹۸/۱۲/۹ هر هفته یک برنامه «شماره ۸۵۷»

ارسال شده توسط در 29 فوریه 2020 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

گل زرد کوهستانی‌ست در جنوب غربی قله دماوند و در منطقه پلور (جاده هراز) قرار گرفته است.

گل زرد دو قله شرقی و غربی دارد.

ارتفاع قله شرقی ۳۷۰۸ متر و قله غربی حدوداً ۳۰ تر بلندتر است.

مسافت بین این دو قله خط الرأس و حدود ۲۰۰ متر است.

گل زرد را می توان از مسیرهای مبارک آباد ، قلعه دختر و دشت گل زرد در جاده هراز صعود نمود.

روز جمعه ۹۸/۱۲/۹ تیم باشگاه اسپیلت موفق شد قله شرقی گل زرد را به ارتفاع ۳۷۰۸ متر در شرایط برف بسیار که در ارتفاعات باریده بود ، صعود نماید.

تعداد اعضای تیم ۱۵ نفر بود که به شرح زیر اجرا شد ؛

ساعت ۶:۱۵ دقیقه صعود را از جاده فرعی دشت گل زرد جاده هراز ، کنار راهداری (قبل از پلور) شروع کردیم.

از همان گام های اول با برف کوبی روبرو شدیم.

پس از رسیدن به دشت مسیر را ادامه داده تا دره فرعی غار گل زرد پیش رفتیم.

برف زیادی در دشت انباشته شده بود و بهمن های بسیاری در آنجا ریزش کرده بود.

وضعیت هوا صاف و شدت سرما ملایم بود.

پس از صرف صبحانه از داخل دره غار گل زرد مسیر را با برف کوبی ادامه دادیم (باید بسیار احتیاط می کردیم زیرا ریزش بهمن جدی بود).

پس از آن کمی تراورس کرده خود را از دره دور کردیم و بر روی یال رسیدیم.

این یال کم کم ارتفاع گرفته اما وضعیت برف کوبی بسیار سنگین بود و سرعت تیم آهسته به پیش می رفت.

به نوبت برف کوبی می کردیم هرچند تعدادی از اعضای تیم با قدرت و توانایی بالاتری نسبت به بقیه این کار را انجام می دادند.

در ساعت ۱۱ به نزدیکی دره ای رسیدیم که در سمت راست ما (غرب) قرار داشت و باید آن را تراورس کرده خود را به یال دیگری می رساندیم.

بهمن بزرگی در این دره (احتمالاً روز قبل) ریزش کرده بود.

از آن گذشته برروی یال دیگری در راست این دره به صعود ادامه دادیم.

شیب یال بسیار زیاد و برف کوبی بسیار سنگینی بود.

در ساعت ۱۳ به منطقه بازی رسیدیم که باید با احتیاط و بشکل تراورس از آن گذشته تا به یال اصلی قله دست یابیم.

نکته قابل ذکر این بود که بر عکس همیشه نه تنها روی یال ها برف کمتری نبود بلکه انباشت برف بر روی آن ها بیشتر بود.

در این هنگام باد با سرغت ۳۰ کیلومتر آغاز شد اما سوز و سرمای زیادی نداشت.

در ساعت ۱۴ به یال زیر قله رسیدیم و به دلیل هوای مناسب بر روی قله شرقی گل زرد به ارتفاع ۳۷۰۸ مترعکس یادگاری را به ثبت رساندیم.

شدت باد بر روی قله بیشتر شده بود.

تمام قلل اطراف به ویژه دماوند سرفراز که از همان ساعت اولیه بامداد دیده می شد و ما را همراهی نموده بود ، به وضوح قابل رویت بودند.

۵۰ متر شیب زیر قله بسیار تند و یخ زده بود که باید با احتیاط از آن فرود می رفتیم.

زمان کمی تا تاریکی هوا باقی مانده بود.

بدون فوت وقت فرود را ادامه دادیم.

در ساعت ۱۶ چند دقیقه استراحت و صرف ناهار داشتیم سپس به ادامه فرود پرداختیم.

در ساعت ۱۸:۳۰ در تاریکی هوا با روشن کردن هد لامپ ها مسیر دشت گل زرد را پیموده در ساعت ۱۹:۳۰ به محل پارک مینی بوس باشگاه رسیدیم و به طرف تهران بازگشتیم.

در پایان ضمن سپاس از شرکت کنندگان در برنامه لازم می دانم به سه عامل مهم موفقیت این برنامه اشاره نمایم؛
۱- مسیریابی صحیح صعود
۲- همکاری جمعی و گروهی بالا
۳- هوای مناسب زمستانی

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – غلامرضا خلیل آبادی «مربی» – محمود نادری – علی طوطی «پزشک تیم» – علی شیدا – دانیال طهرانیان – حامدرضا قنبری – حمید سلیم رفتار – آرمین فرازمان – محمدامین رحمانی – مهدی عبادزاده