گزارش صعود سپیدقطور ۹۸/۳/۳۱ – هر هفته یک برنامه«شماره ۸۱۶»

ارسال شده توسط در 22 ژوئن 2019 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

سپید قطور کوهستانی‌ست بین منطقه الموت قزوین و طالقان استان البرز.

سپید قطور چندین قله داردا که قله اصلی آن از سوی اهالی الموت سپید قطور و از سوی اهالی طالقان «خاس» نامیده می شود.

غیر از این قله چند قله دیگر در این ارتفاعات واقع است که روز جمعه ۹۸/۳/۳۱ تیم باشگاه اسپیلت موفق شد ضمن شناسایی منطقه ، همه این قله ها را صعود نماید که گزارش کامل آن به شرح زیر است؛

تیم ۱۸ نفره ما با راهنمایی کوهنوردی آزاد از منطقه هشتگرد جناب آقای «تراب سرعتی» ساعت ۶:۳۰ صبح صعود را از روستای سوهان شروع کرد.

این روستا با فاصله اندکی از شهرک طالقان به سمت غرب و در بالای دریاچه سد طالقان واقع است.(ارتفاع ۲۲۰۰ متر)

مسیر صعود این قله طولانی‌ست که (فقط رفت)حدود ۱۸ کیلومتر است و معمولاً دو روزه اجرا می شود.

باید دقت کرد پاکوب صعود قله پرپیچ و خم و دارای چند دورراهی و ۳ گردنه است که ترجیحاً باید با راهنمای مجرب صعود شود و یا با استفاده از نقاط مطمئن gps اقدام به برنامه ریزی صعود این قله کرد.

مسیر پاکوب از روی یال مشرف به روستا شروع می شود که به طرف شمال شرقی کشیده شده است.

پس از یک ساعت و نیم به چشمه‌ای رسیده ، صبحانه را صرف کردیم.

سپس از گردنه‌ای ، شیب تند ۲۰۰ متری را فرود رفته به سمت راست (شرق) ادامه مسیر داده از دشتی کوتاه گذشتیم.

سپس پاکوب پر پیچ و خمی را بالا رفته به گردنه ای رسیدیم که از آنجا قله های منطقه نمایان است.

باید دقت کرد قله اصلی ، قله منتهی الیه سمت چپ دید ما از این نقطه است (غرب) که همان سپید قطور و یا قله خاس است.

از روی این گردنه به طرف چشمه ای موسوم به نگار فرود رفتیم.

حدود ساعت ۱۰ صبح به آنجا رسیدیم .

پس از کمی استراحت به طرف یال های کوتاهی که به شکل چمن زار پشت سر هم قرار دارند حرکت کردیم تا به گردنه کوتاه و سوم این منطقه برسیم جایی که یال های اصلی قله شروع می شود.

دراینجا راهنما از ما خداحافظی کرد و تیم بلافاصله مسیر صعود را ادامه داد .

چندین فراز و نشیب بر روی این یال قرار داشت تا در ارتفاع ۳۵۰۰ متری به زیر قله اصلی برسد.

حدود ساعت ۱۲ ظهر ۶ نفر از اعضا از صعود بیشتر دست کشیدند و به سرپرستی علیرضا کاظمی به طرف روستا بازگشتند.

۶ نفر از اعضای تیم هم به سرپرستی رضا خلیل آبادی ساعاتی قبل به عنوان تیم پیشرو در حال صعود قله بودند.

باقی نفرات با کم کردن وزن کوله‌هاشان در این نقطه پس از استراحتی کوتاه به صعود ادامه دادند .

مسیر شیب صعود بسیار تند ، ریزشی و شنی بود.

در ساعت ۱۳:۳۰ به زیر قله اصلی رسیدیم و به اشتباه بنا بر نظر راهنما که عنوان کردند این قله ، قله اصلی نیست و باید به طرف قله دوم (سمت شرق) تراورس کنید.از صعود ۱۰۰ متر آخر با وجود توانائی کامل تیم منصرف شده کار تراورس را انجام دادیم.

ساعت ۱۴:۱۵ به گردنه مابین این دو قله رسیدیم و در ساعت ۱۴:۳۰ بر روی قله مرتفع شرقی و دوم این منطقه با نام «سفیدآب» و یا در بعضی نقشه ها «مادیان کوه» و یا «اسب چر»به ارتفاع ۴۰۳۰ متر دست یافتیم.

دو نفر از اعضا آقایان رضا خلیل آبادی و علی شیدا به صعود ادامه داده دو قله مابین این قله تا قله رفیع شاه البرز «بلندترین قله استان البرز» را نیز به ارتفاع ۴۰۳۳ متر و ۴۱۰۵ متر صعود کردند که اسامی آنان در نقشه های کوهنوردی گوناگون است اسامی چون زیور چال و خشچال و غیره …

بلافاصله پس از عکاسی فرود طولانی را شروع کردیم و از همان مسیر صعود در ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه پس از پایان یافتن نور آخرین روز بلند سال به روستای سوهان بازگشتیم.

پیمایش کامل مسیر حدود ۱۵ ساعت به طول انجامید.

مسافت پیمایش شده توسط تیم اول حدود ۴۲ کیلومتر

مسافت طی شده توسط تیم دوم ۳۸ کیلومتر با gps اندازه گیری شد.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:
آقایان: ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – رضا خلیل آبادی«سرپرست فنی» – ارسلان بیک محمدی – علیرضا کاظمی gps – رضا عبدالهی – ایمان عبادی – فرامرز فریدی – بهزاد زرین کوب – حجت اسماعیل زاده – علی شیدا – حمید سپهوند – آرمین فرازمان – نیما علاقبند
خانم‌ها: راشا ملک(پزشک‌یار و نرس) – نرگس یاری – سپیده میرشانی – ندا محمدنژاد- مریم بیات