گزارش صعود قله توچال از یال ایگل ۱۴۰۰/۲/۳ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۱۰»

ارسال شده توسط در 29 آوریل 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قسمت اصلی بخش مرکزی رشته کوه البرز شامل سه دیواره شمالی، میانی و جنوبی است.

دیواره جنوبی سومین بخش از ارتفاعات البرز مرکزی است که رودخانه جاجرود کرج آن ها را بریده و به سه قسمت جدا از هم تقسیم می کند.

این سه عبارتند از:

۱-کوه های لواسانات که بین دره های رود دماوند و جاجرود قرار دارند و در شمال به دره رود لار محدود می شوند.

۲-کوه های شمیرانات بین سرچشمه های جاجرود واقع شده و قله توچال به ارتفاع ۳۹۶۲ متر بلندترین نقطه آن است.

۳-کوه های کهار از غرب دره رودخانه کرج شروع شده و در جنوب طالقان رود به موازات آن ادامه دارند و سرانجام از شمال غربی استان تهران خارج می شوند.(مرجع: اطلس راهنمای استان های ایران، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران:۱۳۸۴)

کوه توچال با کوهستان های اطراف آن به صورت یک خط‌الرأس شرقی-غربی در جناح جنوبی رشته کوه البرز مرکزی واقع است.

جبهه شمالی کوهستان توچال دارای روستاهایی است که توسط خط‌‌الرأس شمالی آن (توچال به سی‌چال) به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده است.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود جبهه شمالی توچال از روستای ایگل و فرود از مسیر اسپیدکمر و دره زیبای اوسون بود که به شرح ذیل اجرا گردید:

تعداد چهارده همنورد باشگاه اسپیلت روز جمعه مورخ ۱۴۰۰/۲/۳ رأس ساعت ۵:۳۰ بامداد صعودمان را از روستای ایگل به طرف کوچه‌ باغ‌های شمالی آن آغاز کردیم.

این باغات در دو طرف دره وسیع ایگل قرار دارند که بعد از یک ساعت کوهپیمایی با پایان خط جاده ماشین‌رو به دو شاخه غربی ـ شرقی تقسیم می‌شود.

شاخه غربی به موازات دره ادامه یافته، بعد از رسیدن به انتهای دره، می‌توان از روی یالی که با درختان کاج مشخص است به طرف خط‌الرأس اصلی و شمالی توچال ادامه مسیر داد.(برگرفته از وبسایت: Spilat.com، گزارش صعود قله توچال، اسفند ۱۳۹۳)

تیم ما شاخه غربی را برای صعود انتخاب کرد.

این یال طولانی دارای شیب زیادی است که ادامه آن به گردنه کوتاهی می رسد.

در ساعت ۷:۳۰ در مکان گردنه به ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متر به صرف صبحانه پرداختیم.

ادامه مسیر در برخی نقاط به صورت صعود از روی صخره ها انجام می شود که صعود آن ها در زمستان مستلزم انجام دقت بسیار است.

ساعت ۹ صبح در کنار آدمک های سنگ چین که به نحوی یکی از نمادهای جبهه شمالی کوه توچال است، استراحت کوتاهی کردیم و مسیر را از روی یال با شیب نسبتاً زیاد به سمت قله ادامه دادیم.

در نهایت در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه هم گام با تمامی همنوردان حاضر(۱۴ عضو) موفق به صعود قله شدیم.

ساعت ۱۲ قله را با همراهی ۴ نفر از همنوردان باشگاه که از مسیر دربند-شیرپلا-امیری بر روی قله به تیم ملحق شدند، ترک کردیم و فرودمان را از مسیر اسپیدکمر-دره اوسون آغاز نمودیم.

پس از صرف ناهار در مجاورت پناهگاه اسپیدکمر به طرف تهران بازگشتیم.

در ساعت ۱۸ با رسیدن به میدان دربند، برنامه صعودمان به پایان رسید.

همنوردان این برنامه، عبارتند از:

مسیر اول ایگل به توچال :
آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – حامدرضا قنبری – محمدامین رحمانی – هادی پزشکی – بابک حاجی تقی – حسین یعقوبی – فربد صمدی – علی رضایی – مهران خوش فرجام – محسن خجسته و عضو جدید علی صغیری نژاد