گزارش صعود قله اله بند ۹۷/۷/۲۰ /هر هفته یک برنامه «شماره ۷۸۱»

ارسال شده توسط در 13 اکتبر 2018 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

اله بند نام قله ای‌ست در البرز مرکزی به ارتفاع تقریبی ۳۶۵۰ متر .

« بند» در فرهنگستان کوهستان به مفهوم ردیف های سنگی‌ست که به شکل افقی و پشت سر هم در جبهه ای از کوهستان قرار گرفته است.

جبهه شرقی قله اله بند کاملاً صخره ای‌ست و بندهای سنگی بسیاری دارد.

این قله بر روی خط الرأس قرار گرفته است که دو قله سی چال دیزین (شمال) و قلعه دختر (جنوب)همسایگان آن می باشند.

شرق قله اله بند به دره ده تنگه ، روستای آهار (رودبار قصران) و غرب آن به روستای شهرستانک (جاده چالوس) می رسد.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود این قله از شهرستانک بود که برای اولین بار در این باشگاه به شرح زیر اجرا شد ؛

ساعت ۷:۳۰ صبح صعود را شروع کردیم(نفرات تیم ۲۴ )

مسیر از ابتدای دره ای آغاز می گردد که دقیقاً روبروی شهرستانک و در ضلع شمالی آن قرار دارد.

پاکوب این دره از سمت چپ آن (غرب) می گذرد که در امتداد دره اصلی است.

تیم ما مسیر داخل دره را انتخاب کرد که پس از یک ساعت به منطقه ای سنگی و صعب العبور رسید که از شیب تندی خود را به بالای آن صخره ها رسانده ، جهت صبحانه و استراحت توقفی نیم ساعته داشتیم.

راه صحیح پاکوب ، سمت چپ دره دیده می شد ولی تیم ما در ضلع مخالف آن صعود را ادامه داده ، به انتهای دره رسیدیم.

در فاصله کوتاهی از انتهای این دره سرو قدیمی ۲۰۰۰ ساله شهرستانک قرار گرفته که در نوع خود بسیار دیدنی‌ست که تیم ما در موقع فرود از این سرو تاریخی دیدن کرد.

ادامه مسیر صعود را از روی یال نیمه سنگی انتخاب کردیم که پس از یک ساعت با فرودی کوتاه به یال دیگری ختم شد.

این یال نیز با یک بریدگی کوتاه به شکل تراورس به آخرین یال رسید که به قله اصلی ختم می شد.(لازم به ذکر است در سمت چپ این مسیر(غرب) دره ای وجود داراد که به ارتفاعات بالای اله بند می رسد.)

ساعت ۱۲:۳۰ سه نفر از اعضای تیم به دلیل عدم آمادگی لازم در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از صعود بیشتر دست کشیده و در همان نقطه ماندند و بقیه نفرات با سبک کردن کوله های خود به شکل (نیمه سرعتی ) موفق شدند در ساعت ۱۳:۳۰ به قله دست یابند.

((لازم به ذکر است نمای قله از دور به شکل هرمی که در بالای آن صخره کوتاهی قرار گرفته است ، دیده می شود.))

روی قله هوا خنک و نیمه ابری بود.

قله سی چال با تأسیسات روی قله از جبهه شمالی و قله قلعه دختر از جبهه جنوبی کاملاً هویدا بودند.

پس از عکاسی راه فرود را بررسی و انتخاب کردیم.

بدین شکل که پس از سرازیر شدن از هرم قله به صورت تراورس به سمت جنوب شرقی فرود رفته از دره ای فراخ که یال های بسیاری را در درون خود جای داده بود به طرف سرو تاریخی که از دور مشخص بود ، ادامه مسیر دادیم.

در ساعت ۱۵:۳۰ در کنار سرو شهرستانک استراحت و صرف ناهار داشتیم.

سپس از پاکوب اصلی به طرف شهرستانک بازگشته در ساعت ۱۷:۳۰ به آنجا رسیدیم و برنامه صعود این قله به پایان رسید.

«لازم به ذکر است از همین مسیر فرود نیز می توان این قله را صعود کرد.همنوردان گرامی می توانند گزارش مشابه این صعود را که از روی قله قلعه دختر انجام گرفته است در اینجا ملاحظه نمایند.»

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – غلامرضا خلیل آبادی «مربی» – دکتر علی بلوچی – محسن شاکری – نوید ملکی – ارسلان بیک محمدی – محمدحسین اله یاری – علیرضا رضایی – مهدی یگانه – محمد عراقی – محمدرضا تقی پور – حجت اسماعیل زاده – شایان زاهدی و عضو جدید دانیال طهرانی
خانم ها : راشا ملک – فاطمه هوشمند – فرناز زاهدیه – نیلوفر خدادوست – اعظم یوسفی – سپیده میرشانی – مریم اسماعیلی – تینا غدیری – ندا محمدنژاد و عضو جدید سارا مقصودپور

گزارش از:ذبیح اله حمیدی
         ۹۷٫۷٫۲۱

نقشه-قلعه-دختر

نقشه صعود و فرود قلل قلعه دختر (آبی)  و اله بند (نارنجی)