گزارش صعود قلل گل گل ، گل گهر و سنبران ۱۴۰۱/۶/۲۵ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۹۸»

ارسال شده توسط در 1 اکتبر 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ تیم ۴ نفره ما از زیر پل سیدخندان با یک دستگاه اتومبیل شخصی به سمت بروچرد حرکت کرد.

به دلیل تعطیلی روز شنبه که مصادف شده بود با اربعین حسینی ، جاده‌های خروجی تهران شلوغ و پر ترافیک شده بود . به همین دلیل تیم ساعت ۱:۳۰ بامداد روز جمعه به بروجرد رسید و قرار بود بعد از استراحت کوتاهی که در بروجرد داشتند به اتفاق من که از روز قبل در بروجرد حاضر بودم ،به قله سنبران صعود کنیم.

تیم باشگاه ساعت ۵ صبح روز جمعه مورخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ با دو دستگاه خودرو از بروجرد به سمت روستای تیان حرکت کرد و حدود ساعت ۶:۳۰ صبح به روستا رسیده پس از پارک خودروها آماده حرکت به طرف قله شد.

حدود ساعت ۷ برای شروع صعود کمی دیر به نظر می آمد ولی با توجه به آمادگی اعضای تیم موضوع با اهمیتی به نظر نمی رسید.

آخر شهریور ماه بود و متأسفانه به دلیل کمبود بارش ها در سال گذشته خبری از جویبارها که در سال های گذشته پر آب بود و صدای آن خستگی از تن کوهنوردان بیرون می کرد ، نبود.

به هر حال بعد از حدود ۲ ساعت پیمایش به سرگردنه که انتهای تراورس آن به زیر چشمه گل گل ختم می شد رسیدیم و تصمیم گرفتیم صبحانه در آنجا صرف شود.

بعد از صرف صبحانه و استراحت ، کم کم به سمت چشمه گل گل برای پر کردن ظروف آب حرکت کردیم .

حدود ساعت ۱۰:۱۵ به چشمه گل گل رسیدیم که متأسفانه آب آن به دلیلی که قبلاً ذکر شد بسیار کم شده بود ولی به هر صورت ظروف آب را پر کردیم چون تا قله دیگر هیچ آبی سر راهمان نبود .

ساعت ۱۰:۴۵ به سمت چال کبود حرکت کردیم.

حدود ۲ ساعت از برنامه ریزی قبل عقب بودیم (که دلیل آن هم شلوغی جاده ها و دیر رسیدن اعضای تیم به بروجرد بود.)

از چشمه گل گل به سمت گرده ماهی و چال کبود حرکت کردیم.

بعد از حدود یک ساعت پیمایش که با توجه به شیب مسیر با سرعت انجام گرفت ، به سنگ مثقال رسیدیم و پس از اسنراحت کوتاهی که داشتیم به سمت چال کبود حرکت کردیم.

حدود ساعت ۱۲:۳۰ بود که به اول چال کبود رسیدیم .

ناچار شدیم برای جبران زمان با سرعت بیشتری حرکت کنیم و با همتی که اعضای تیم به خرج دادند حدوداً ۲ ساعت طول کشید که به ابتدای یخچال چال کبود برسیم.

با توجه به کمبود زمان ، از همان ابتدای چال کبود به سمت یال سمت راست حرکت کردیم .

لازم به توضیح است که مسیر صعود نرمال به قله سنبران یال سمت چپ می باشد که با توجه به سرعت صعود حدوداً ۱/۵ تا دو ساعت از پناهگاه چال کبود طول می کشد.

حدود ساعت ۱۳:۳۰ در ابتدای یال منتهی به قله گل گل قرار گرفتیم و پس از استراحت کوتاهی که انجام دادیم حرکت به سمت گل گل را آغاز نمودیم.

قبلاً که من این مسیر را صعود کرده بودم پوشیده از برف و یخ بود و مسیر سنگی و دست به سنگ ها زیر برف پنهان بود ولی حالا برفی در مسیر نبود و مسیر سنگلاخی و پر شیبی که در بسیاری از مسیر باید دست به سنگ می شدیم جلوی روی ما قرار داشت!

بعد از تلاش تیم حدود ساعت ۱۵ به گل گل رسیدیم و دریاچه زیبای گهر نمایان شد که این خود باعث ایجاد روحیه در تیم گردید.

بعد از حدود ۸ ساعت پیمایش به اولین قله بر روی خط الرأس رسیدیم که به علت خستگی شب گذشته و کم خوابی تیم تصمیم گرفتیم نیم ساعت روی قله استراحت کنیم .

پس از استراحت و صرف تنقلات حدود ساعت ۱۵:۳۰ به سمت گل گهر حرکت کردیم.

از مسیر پاکوبی که جلوی راه مان بود به سمت گل گهر حرکت کردیم .

با توجه به برآورد مسیر انتظار می رفت حدود ساعت ۱۸ تا ۱۸:۳۰ روی قله سنبران باشیم .

بعد از اتمام پاکوب به قسمت فنی مسیر رسیدیم که نیاز به تمرکز بیشتری داشت و به دلیل دست به سنگ شدن و شیب زیاد قله های جوان و نوک تیز سرعت حرکت تیم خیلی پایین آمد و در بعضی از قسمت ها سنگ چین نبود پیدا کردن مسیر با مشکل مواجه می شد.

قبلاً این خط الرأس را با شب مانی در چال کبود ، دو روزه طی کرده بودم به همین خاطر توصیه اینجانب این است که صعود از این مسیر حتماً با راهنما صورت گیرد و در صورت امکان کمپ زدن در چال کبود و شب مانی تا زمان لازم برای صعود و فرود فراهم آید.

به هر حال بعد از گذر از مسیرهای سنگلاخی به قله گل گهر و بعد حدود ساعت ۱۹ به قله زیبای سنبران رسیدیم.

لازم به توضیح است به جز من ۴ نفر دیگر اعضای تیم اولین بار بود که قله سنبران را صعود می کردند.

بعد از گرفتن عکس بلافاصله به سمت چال کبود از مسیر نرمال حرکت را آغاز کردیم.

پس از گذشتن از تیغه های شرقی حدود ساعت ۲۰:۳۰ به کف چال کبود رسیدیم که هوا هم تاریک شده بود.

با توجه به اینکه همه بچه ها تصمیم داشتند فردا صبح به سمت تهران حرکت کنند بعد از استراحت و صرف مقداری غذا ، ساعت ۲۱ به سمت پایین و چشمه گل گل حرکت کردیم .

حدود ساعت ۲۲:۳۰ به چشمه گل گل رسیدیم و بعد از نوشیدن آب گوارای چشمه و تجدید قوا ، حدود ساعت ۲۳ به سمت روستای تیان حرکت کردیم.

هوا کاملاً تاریک شده بود و هلال ماه مانند شمع کوچکی خودنمایی می کرد.

اعضای تیم علیرغم خستگی که بعد از ۱۹ ساعت پیمایش و کوهنوردی بی امان داشتند ، با روحیه عالی به حرکت ادامه می دادند .

حدود ساعت ۱ بامداد روز شنبه به روستا و کنار خودروها رسیدیم و برنامه نیز به اتمام رسید.

آقایان : آرش کریمی «سرپرست»  – نیما علاقه بند«مربی» – مهدی یگانه – حامدرضا قنبری  – مهرداد امیرآبادیان