گزارش صعود قلل نوسوم ، بند دال کولی و دال کولی (خط الرأس هرزه کوه) ۱۴۰۰/۵/۱۵ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۲۶»

ارسال شده توسط در 9 آگوست 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

خط الرأس (بخشاب) هرزه کوه یک خط الرأس شرقی غربی در البرز مرکزی بوده که دره ی شمالی آن وارنگه رود و دره ی جنوبی آن دره ی دریوک می باشد.

صعود روز جمعه از دره ی دریوک و از پیست دیزین شروع شد و به سمت شمال شرق و سپس بر روی خط الرأس به سمت شرق ادامه یافت.
قله های موجود در این خط الرأس شامل: سکه نو ، سه چال، نوسوم ، بند دال کولی ، دال کولی ، خرس چال ، هرزه کوه و برج خلنو است.
طول این خط الرأس حدود ۴۰ کیلومتر هست و از روستای وارنگه‌رود آغاز میشود.

در ساعت ۴:۲۰ دقیقه ی صبح روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ به همراه ۲۲ نفر از اعضا و میهمانان از زیر پل سید خندان به سمت دیزین روانه شدیم.

در ساعت ۵:۵۰ دقیقه به پیست دیزین رسیدیم پس از آماده شدن، برنامه در ساعت ۶ شروع شد.

هوا تا ظهر ابری بود و آفتاب شدید نبود.
از هتل دیزین عبور کرده و از یک درب ورودی آهنین رد شدیم و وارد یک مسیر آسفالته کوتاه شدیم که در امتداد رود ادامه میافت.

سپس با ادامه ی مسیر مارپیچ به سمت بالا در سمت چپ رود و پس از عبور از ویلای قدیمی در مسیر پاکوب قرار گرفتیم که در ارتفاع بالاتر در امتداد رود ادامه می یافت(رود در سمت راست قرار داشت).

با ادامه ی مسیر عبور از یک پل، در سمت راست رود به مسیر نسبتاً مسطح در ارتفاع حدود ۲۹۰۰ متر ادامه دادیم و با رسیدن به یک چشمه در ساعت ۷:۱۳ برای صرف صبحانه توقف کردیم.

ساعت ۷:۳۰ مجدداً مسیر را ادامه دادیم تا به یک گوسفند سرا رسیدیم که در کنار یک صخره ی بلند قرار داشت .در همان جا از پل عبور کردیم و خود را به پاکوب زیگزاگ واقع در یال رساندیم .

مسیر را ادامه دادیم تا به روی خط الرأس رسیدیم.

این نقطه به گردنه شیورکش مشهور است.

در آن نقطه به بررسی قلل قابل مشاهده پرداختیم.

پس از اندکی استراحت یک نفر از همنوردان به علت مصدومیت پیشین از صعود انصراف دادند و با یک نفر دیگر به پایین بازگشتند و سایر تیم ادامه ی مسیر را به سمت قله ی نوسوم بویدر در پیش گرفتند.

اعضای تیم در ساعت ۱۱:۴۵ بر روی قله ی نوسوم بویدر ( به ارتفاع ۳۹۷۰ متر) قرار گرفتند و پس از استراحتی مختصر و عکس دسته جمعی، به راه خود به سمت شرق خط الرأس و قله ی دال کولی ادامه دادند.
طی مسیر که دست به سنگ هم داشت باران شروع به بارش کرد و پس از اندکی بارش به شکل تگرگ در آمد و نیاز به سرپناه شد.

با تصمیم سرپرست ، تیم در کنار صخره ای پناه گرفت و حدود ۲۰ دقیقه صبر کرد بارش کمتر شود و از عدم وقوع مجدد صاعقه اطمینان حاصل کند.

پس از کمتر شدن میزان بارش ، تیم به راه خود ادامه داد و در ساعت ۱۴:۱۵ با طی مسافت حدود ۱۴ کیلومتر ، قله فرعی بند دال کولی ، قله ی اصلی دال کولی به ارتفاع ۴۲۲۰ متر توسط همنوردان صعود شد.

قلل خرس چال و هرزه کوه در شرق خط الرأس دیده میشدند.

پس از اندکی استراحت و عکس با تابلو ، تیم از دامنه ی جنوبی و در مسیر شن اسکی فرود کرد و به دره ی دریوک رسید و پس از عبور از روی برفچال مسیر نسبتاً طولانی را در سمت مقابل رود به سمت غرب ادامه داد.

پس از دو مرحله استراحت نهایتاً در ساعت ۱۹:۳۰ و با پیمایش مسیر حدوداً ۲۸ کیلومتری به پیست دیزین در ابتدای مسیر رسیدیم و برنامه به اتمام رسید و مینی بوس به سمت تهران حرکت کرد.

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – ناصر کاویانی «کمک سرپرست» – حامد رضا قنبری – سعید جامعی – بابک حاجی تقی – فرامرز شاه محمدی – محسن خجسته – حمید عسگری – مزتضی ماهرو زاده – محمدحسین جلالی – محمد خلیلی راد – حمید پورعلی – کاوه فکور – میثم کریمی

خانم ها : مونا اوریات – نجمه محمدی – افسانه عزیز زاده – نگار حسینی – سعیده افشاری – مهناز برزویی