ارسال شده توسط در 19 سپتامبر 2021 یک دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله آسمان‌کوه دشت لار به ارتفاع ۳۸۱۰ متر یکی از قله های نسبتاً بلند و سخت منطقه لار در شرق لواسان استان تهران و غرب قله دماوند است.

منطقه لار دارای خط الرأس های متنوع و قله های بسیار مرتفع صخره ای و تیغه ای‌ست که بدلیل بعد مسافت کمتر شناخته شده و صعود می‌شوند.
قله آسمان‌کوه در غرب دشت لار و شرق رودخانه لار واقع شده و یک خط الرأس تیغه ای که از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد قرار گرفته است.

ساختار این قله سنگی و تیغه ای بوده و جالب اینجاست که تعداد بیشماری فسیل در مسیرهای صعود بر روی آن قابل مشاهده می باشد که نشان دهنده این است که زمانی کف بستر دریا بوده .

تمامی مسیرهای صعود این قله نیاز به درگیری با سنگ و عبور از روی تیغه دارد .

طبق معمول همیشه از زیر پل سیدخندان ساعت ۴:۱۰ صبح روز جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ به سمت روستای گرمابدر حرکت کردیم .

جاده فشم را به سمت گرمابدر ادامه داده و بعد از عبور از روستا های لالان ، زایگان و آبنیک به آخرین روستا که گرمابدر است ، رسیدیم که آخرین و انتهایی‌ترین روستای منطقه رودبار قصران می باشد.غربی ترین روستای دست لار .

منطقه حفاظت شده لار تقریبا حدود ۷۴۰۰۰ هکتار وسعت دارد .
به ورودی گیت منطقه حفاظت شده دشت لار رسیدیم که مسول گیت در را باز کرد . برای ورود به منطقه مجوز لازم هست ولی تیم ما از گیت عبور کرد .
جاده خاکی شروع میشود و نسبتاً ناهموارست و تا جایی که امکان عبور ماشین است به مسیر ادامه دادیم و به جایی رسیدیم که به علت بارش جاده خراب شده بود.توقف کردیم و ساعت ۵:۴۸ صبح کوله ها را به دوش گرفته و به سمت گردنه خاتون بارگاه و تنگه یونه زا حرکت کردیم .

تنگه یونه زا دروازه شروع ما به دشت لار و برنامه صعود بود .
به محض عبور از تنگه یونه زا دشت وسیع لار نمایان است.
بعد از طی مسافتی حدود ۱ ساعت برای صبحانه توقف کردیم .
منطقه همیشه پرآب لار در گذشته ، امسال بیشتر شبیه کویر خشک و خالی از گله داران بود.

عبور از رودخانه های دشت لار که همیشه یکی از چالشهای برنامه است این‌بار خبری نبود به جز دو سه جوی آب باریک که به راحتی عبور کردیم .

پس از صرف صبحانه در ساعت ۷:۳۰ به راه افتادیم . به چشمه آبی رسیدیم که این آخرین محل برای برداشتن آب بود چون بلافاصله یال شمال غربی با شیب تند  آغاز می‌شود.

ما باید خود را به خط الرأس می‌رساندیم که بیشتر مسیر دست به سنگ است و شیرین .
قله فرعی از دور نمایان شد.
با نزدیک شدن به قله فرعی چند نفر به قله فرعی صعود کردند که تابلویی زنگ زده و بدون نوشته بر روی آن بود و بقیه تیم از زیر قله فرعی تراورس کردند .
با کمی پیمایش قله ای تقریبا نوک تیز و سنگی نمایان می شود .
در حقیقت کار اصلی از این قسمت است تا خود قله اصلی آسمان کوه که دقت و توانایی بالایی می‌طلبد و باید هوشیاری کامل داشت .
البته احتیاج به وسایل فنی نیست و فقط مهارت دست به سنگ لازم دارد .

ساعت ۱۳:۱۵ قله اصلی آسمان کوه به نحو عالی صعود شد .
بعد از گرفتن عکس یادگاری و خوش و بش ساعت ۱۴:۱۰ فرود آغاز شد .
به دلیل اینکه یکی از همنوردان قبل از قله اصلی توقف کرده بود به صلاح دید سرپرست محترم تیم دو قسمت شد .
سه نفر به همراه فرد ذکر شده از یال شمالی فرود آمدند که به نظر بهترین و راحت ترین یال برای فرود بود چون نه ریزشی بود و نه شیب تند داشت و نه نیاز به دست به سنگ و چالشی و گروه دوم از یال جنوبی برگشتند .

همه به سلامت به دشت لار رسیدیم و با وانت به سمت تنگه یونه زا حرکت کردیم .
ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه بعدازظهر از تنگه عبور کردیم .
ساعت تقریبا ۲۰:۳۰ به مینی بوس رسیدیم و به سمت تهران حرکت کردیم که مثل همیشه در ترافیک سنگین جاده فشم گرفتار شدیم .
با تحمل و صبر به سیدخندان محل شروع برنامه ساعت ۲۳:۱۰ دقیقه شب رسیدیم و برنامه به پایان رسید .

اعضای شرکت کننده در برنامه:

آقایان : ذبیح اله حمیدی «سرپرست» – ارسلان بیک محمدی «کمک سرپرست» – محمود نادری – علی اکبر فیض آبادی – محمدحسین اله یاری – مجتبی توتونچیان – حامدرضا قنبری -رحمت اله سلیمانی فارسانی – هادی پزشکی – رضا حیدری – امین شاه محمدی – مرتضی ماهرو زاده – حمید عسگری – سعید رادمهر – کاوه فکور – مجتبی طالقانی – شهاب فرهادی و عضو جدید مجتبی معروفی

خانمها : سعیده افشار

میهمانان برنامه : خانم ها مریم علی اصغر و سمیه خانی

گزارش از کاوه فکور

قله آسمان کوه به ارتفاع ۳۸۱۰ متر

یک دیدگاه to “گزارش صعود قلل آسمان کوه «مسیر روستای گرمابدر» ۱۴۰۰/۶/۲۶ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۳۲»”