گزارش صعود فنی قله چُت (اراک) ۱۳۹۶٫۳٫۵

ارسال شده توسط در 29 می 2017 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های فنی, گزارش صعود هاي تخصصي

قله چُت در کنار قله لجور قرار گرفته که تقریباً هم‌ارتفاع با قله لجور (۲۶۴۵ متر) می‌باشد.

این قله در گویش محلی «چُتِ یواشه» گفته می‌شود که نسبت به قله‌های اطراف حالت نشسته دارد.(نشسته یواش)

چُتِ یواشه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد، از جمله پلکان‌های دست‌تراش در پشت آن است که تقریباً ۱۲۰ پله می‌باشد. همچنین بر روی این قله حوض سنگی دست‌تراش بزرگی وجود دارد که ابعاد تقریبی آن ۳-۵ مترمربع است که احتمالاً برای جمع‌آوری آب یا محلی برای استراحت احداث شده است. این آثار به زمان حسن صباح و اسماعیلیان بازمی‌گردد و قله از لحاظ موقعیت در جایی واقع شده که دید کافی به دو منطقه متفاوت را داراست. یکی به سمت ملایر، همدان و بروجرد و دیگری به سمت خنداب، اراک و شازند.

بر روی دیواره چت سه مسیر سنگ‌نوردی آماده برای صعود وجود دارد:

۱- مسیر فلق که سه طول است و یک قسمت از آن تنوره‌ای و رکاب‌خور است.

۲- مسیر شهدا که چهار طول است و طبیعی صعود می‌شود.

۳- مسیر تیغه‌ای و خط‌الرأسی لجور به چت که سه طول با کارگاه ثابت و میانی‌های ثابت که طول آخر بدون میانی با ابزارگذاری صعود می‌شود. (مسیر انتخابی تیم)

در مسیر پلکان‌های پشت قله کارگاه فرودی با یک میخ و دو رول و بکسل وجود دارد که پس از ۲۵ متر فرود به پایین این پله‌ها ختم می‌شود.

تیم چهار نفره باشگاه اسپیلت روز پنجشنبه ۱۳۹۶٫۳٫۴ در ساعت ۹:۰۰ صبح به محل پارک ماشین در پای لجور رسید. پس از طی حدود یک ساعت و نیم کوهپیمایی به پای دیواره لجور رسیدیم که با داشتن زمان کافی برای صعود قله چت در روز بعد، این روز را به صعود دیواره اختصاص دادیم.

با کرده‌های مشخص ۳ طول از «مسیر تولد» که با درجه سختی ۵٫۱۰ و سه طول از «مسیر دیدار» که با درجه سختی ۵٫۱۰c انجام شد در ساعت ۱۹:۰۰ به پناهگاه لجور رسیده شب را در پناهگاه به استراحت گذراندیم.

روز دوم در ساعت ۸:۳۰ اقدام به صعود قله چُت کردیم که هیچ یک از نفرات قبلاً صعودی به این قله نداشتند. پس از طی ۱ ساعت کوهپیمایی به گردنه زین‌اسبی که خط‌الرأس لجور به چت را به هم می‌رساند رسیدیم. مسیر تا کارگاه اول کاملاً تیغه‌ای بود.

از ابتدای مسیر تا قله سه طول کامل به صورت کرده‌ای صعود کردیم. سرعت تیم خوب بود و در ساعت ۱۰:۴۵ بر روی قله چت به ارتفاع ۲۵۲۵ متر رسیدیم.

مسیر برگشت از پشت قله با یک فرود ۲۵ متری به پلکان‌های دست‌تراش رسیده و با ثابت‌هایی که با بکسل کشیده شده بود خود را به گردنه زین‌اسبی رساندیم و سپس به سمت پناهگاه فرود رفتیم.

در ساعت ۱۳ بعد از جمع‌آوری لوازم آماده حرکت به سمت ماشین شده که بعد از یک ساعت برنامه فنی ما با سلامتی و موفقیت به اتمام رسید.