ارسال شده توسط در 2 آگوست 2017 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های فنی

این قله از کنار پناهگاه سرچال با صعود قله سیاه قوک شمالی و رستم نیشت شروع می شود و پس از صعود و عبور از تیغه های دندان اژدها ، از شمال به قله تخت سلیمان می رسد.
سال گذشته در دهمین سالگرد تأسیس باشگاه اسپیلت ، صعود ده قله علم کوه را اجرا کردیم که آن زمان به پیشنهاد مسئول باشگاه جرقه این برنامه زده شد.
یکسال تمام اجرای این برنامه در ذهن من جای داشت . برنامه ای که در ذهن من بود خط الرأس کامل سیاه قوک ، رستم نیشت ، دندان اژدها ، تخت سلیمان ، شانه کوه و علم کوه از مسیر گرده آلمان ها.
از اردیبهشت ۹۶ پیش برنامه های تمرینی را آغاز کردیم.(دیواره لجور، قله چُت ،قله تکیه قیسی،سنگ نوردی پل خواب ، تمرینات هوازی میان هفته ، تمرینات ارتفاع).
برنامه رسمی باشگاه از ۲۷ تا ۲۹ تیر و از طریق گروه تلگرام اعلام شد و تیم ۴ نفره تشکیل گردید.

روز شمار برنامه :
سه شنبه ۹۶/۴/۲۷ :
ساعت ۴ بامداد حرکت از تهران – ساعت ۹ صبح رسیدن به ونداربن .
پس از صرف صبحانه و بستن کوله ها راهی منطقه شده و پس از ۵ ساعت کوهپیمایی در ساعت ۱۵ به پناهگاه سرچال رسیده و با کمی استراحت و صرف ناهار سه نفر از اعضا آماده بردن لوازم اضافه به پای کمپ در منطقه علم چال شده تا روز صعود قلل و فرود از تخت سلیمان شب را در علم چال به سر برده و در ساعت ۲۰:۳۰ همه در سرچال حاضر بوده و بعد از صرف شام به استراحت و شب مانی پرداختیم.
چهارشنبه ۹۶/۴/۲۸ :
ساعت ۴:۲۰ بامداد آغاز حرکت از پناهگاه سرچال به سمت قله سیاه قوک که همان ابتدا از یال کنار پناهگاه شروع می شود . یالی نسبتاً با شیب تند و در انتها گرده ای شکل که در ساعت ۶:۲۰ صبح صعود قله سیاه قوک شمالی و بعد از ۲۰ دقیقه به قله رستم نیشت رسیده ، بعد از کمی استراحت و صرف صبحانه از سمت چپ قله با فرودی که سنگ های درشت به صورت شن اسکی بود و به سمت راست دور زده و تراورسی با شیب تند که با سنگ های درشت بدون پاکوب بصورت شن اسکی همراه بود ، در ساعت ۹ پای قله دندان اژدها ایستادیم.
تیغه های دندان اژدها کاملاً فنی ، تکنیکال ،ریزشی و از هر دو طرف دارای پرتگاه های بلندی است و برای صعود نیاز به علم فنی و داشتن مهارت سنگ نوردی‌ست.
هرچه به قله نزدیک تر می شدیم ، زیبایی و شکوه آن نیز چند برابر می شد.
واقعاً عنوان «نگین علم کوه»برازنده اش است.
کمی استراحت کرده و پس از پوشیدن هارنس ها و تجهیز کردن خود به لوازم فنی ، از ابتدای کار با کمی دست به سنگ شدن(که کاملاً ریزشی بود) ، به جای مناسبی رسیدیم.
کارگاه طبیعی ایجاد کردیم و با مشاهده ۳ عدد میخ در مسیر ، خیالمان کمی راحت تر شد.
چون صعود طبیعی مقدور نبود(البته با داشتن وقت و کفش سنگ نوردی مقدور است) ، بین میانی اول و دوم با گذاشتن یک عدد کِیل نمره ۶ اقدام به صعود مصنوعی با یک پله رکاب کردیم و بعد از عبور سه میانی تعبیه شده ، بصورت دست به سنگ با ایمنی کمی به سمت راست رفته و به گرده رسیدیم و سپس با تراورسی به چپ ، بر چکاد قله ایستادیم.
روی قله دو میخ برای کارگاه تعبیه شده بود که با فیکس کردن طناب ، نفرات تیم یک به یک آماده صعود شدند.
در ساعت ۱۱:۲۰ همگی بر چکاد قله ایستادیم و با پرچم باشگاه عکسی به یادگار گرفته شد.
پشت قله ، کارگاهی با دو میخ وجود دارد که در صورت داشتن یک حلقه طناب ، حتماً باید فرود دو مرحله ای انجام شود . زیرا چند متر زیر کارگاه اول ، کارگاه دیگری وجود دارد.
با داشتن طنابچه های اضافه کارگاه های مسیر را تقویت کرده ، چون تیم ما یک حلقه طناب داشت و از مسیر فرود هم اطلاعی نداشتیم ، در انتها با اضافه کردن طناب کمی از زمان ماگرفته شد.
از پایین تیغه راهی برای گذر از تیغه هاست که تیم ما قصد صعود از روی تیغه ها را داشت.
دو یا سه تیغه پیش رو داشتیم تا به قله دندان اژدهای ۲ برسیم .
بعد از عبور از این دو تیغه که با گرفتن میانی از ابزرارهای کِیل یا بلوک بر روی منقاری ها ، در ساعت ۱۵ به پای قله فرعی رسیدیم.
ابتدای مسیر صعود قله کمی سخت به قله می رسید.
با رسیدن به پای قله و اقدام به صعود در مسیر با شکافی بزرگ که هیچ ابزاری برای میانی گرفتن نداشت ، مواجه شدیم.
این قله هم کاملاً ریزشی بود.با رسیدن بر روی قله و ایجاد کارگاه طبیعی و فیکس کردن طناب ،نفرات اقدام به صعود کردند که همگی در ساعت ۱۶ برچکاد این قله استادند.
به نمایندگی اعضای تیم ، ادامه خط الرأس را پیمودم که کاملاً ریزشی و تیغه ای‌ست و نیاز به طناب و لوازم فنی ندارد.
به دلیل عدم وجود وقت کافی برای ادامه مسیر ، تصمیم به فرود از یکی از دهلیزها که شیب بسیار تند و ریزشی داشت ، گرفتیم و در ساعت ۱۸ به یخچال تخت سلیمان رسیدم و در نهایت تمامی نفرات به سلامت در ساعت ۲۲:۳۰ به چادرها رفته و به استراحت پرداختیم.
پنجشنبه ۹۶/۴/۲۹:
روز سوم به سرچال و در نهایت تهران بازگشتیم.
این برنامه آنگونه که مد نظرمان بود اجرا نشد . نمی دانستیم که تمامی تیغه ها زمان ما را می گیرد ولی تجربه ای فوق العاده خوب به ارمغان داشت.
«سپاس از تمامی کسانی که ما را جهت اجرای موفق و با سلامتی این برنامه یاری کردند.»
«تشکر از آقای حمیدی و باشگاه اسپیلت بابت تمام حمایت ها و پشتیبانی این برنامه.»

اعضای شرکت کننده در برنامه :

دندان اژدها(۲)

تیغه های دندان اژدها

Capture

یک دیدگاه to “گزارش صعود فنی خط الرأس دندان اژدها-علم کوه توسط تیم باشگاه اسپیلت ۲۷ تا ۹۶/۴/۲۹”

1. سید مهدی سیف می گوید:

درود به آقای حمیدی عزیز و اعضای باشگاه و خدا قوت به اجراکنندگان این برنامه … این قله واقعا در علم کوه خاصه و حتی در یکی از خاص ترین خط الراس های ایران هم قرار گرفته … با خوندن این گزارش آدم هوایی میشه برای رفتن …
    این صعودها در انتظار کسانی اند که شهامت آن را داشته باشند…