گزارش صعود زمستانی قله سبلان ۲ و ۹۷/۱۲/۳ – برنامه شماره ۸۰۰

ارسال شده توسط در 26 فوریه 2019 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله سبلان به ارتفاع ۴۸۱۱ مترسومین قله مرتفع ایران پس از دماوند و علم کوه است.

این قله در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتر جنوب شرقی شهرستان مشکین شهر قرار دارد.

کوهستان سبلان به طور کلی ۳ قله معروف دارد . قلل سبلان ، هرم و کسری.

این قله زیبا در ایران و جهان با نام رسمی سبلان شناخته می شود.

سبلان در میان آذری زبانان ایران «ساوالان» خوانده می شود که «ساو» به معنی وحی و «الان» به معنی گیرنده ، یعنی جایی که وحی نازل می گردد و «سو+الان» به معنی جایی که آب جاری می شود.

قله سبلان از مسیرهای مختلفی صعود می شود که مهم ترین آنها عبارتند از ؛
۱- مسیر شمال شرقی : مسیر نرمال صعود که از آب گرم شابیل واقع در جنوب شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشکین شر آغاز می شود و با عبور از پناهگاه و از یال شرقی به قله می رسد.این مسیر نرمال صعود در فصل تابستان و زمستان است و در بیشتر مسیر پرچم های راهنما وجود دارد.
۲- مسیر غربی : این مسیر از پای دریاچه قره گل شروع شده و پس از گذر از هرم چال و یخچال عظیم هرم ، به جان پناه غربی رسیده و سپس به قله سبلان ختم می شود.
۳- مسیر جنوبی : این مسیر از سمت جنوب قله آغاز می شود و در نزدیکی قله به وسیله یال شرقی به قله منتهی می گردد.در این مسیر هیچ جان پناهی وجود ندارد و پیست اسکی مشهور آلوارس در این مسیر قرار دارد.
۴- مسیر شمالی : در این مسیر یخچال عظیم شمالی و گرده آذران قرار دارد و صعود این مسیر نیازمند کار فنی است و تبحر بالایی می طلبد.

بهترین زمان صعود قله سبلان در فصل تابستان تیر و مرداد و در زمستان بهمن ماه است.

صعود زمستانه قله سبلان به علت وجود آب و هوای متغیر و بارش و سرمای زیاد منطقه مستلزم داشتن تجهیزات کامل زمستانی و گرفتن پیش بینی هوای مساعد جهت صعود است.

دمای این قله در فصل زمستان به نسبت ارتفاع آن در بعضی مواقع به ۵۰ درجه زیر صفر می رسد.

شرح برنامه صعود ؛
طبق جدول برنامه های رسمی باشگاه مقرر بود این برنامه در تعطیلات ۴ روزه بهمن اجرا شود ولی با توجه به عدم وضعیت جوی مناسب منطقه ، تاریخ این برنامه به زمان دیگری موکول شد.

اواخر بهمن با چک کردن شرایط جوی منطقه ، روزهای ۲ و ۳ اسفند مساعد برای اجرای برنامه پیش بینی شد که با اطلاع رسانی به هم باشگاهیان ، جمعاً ۶ نفر اعلام آمادگی کردند که با دو دستگاه خودروی شخصی ، غروب چهارشنبه اول اسفند ساعت ۲۲ تهران را به مقصد اردبیل ترک کردیم.

ساعت ۷ صبح پنجشنبه ۲ اسفند پس از حدود ۷۰۰ کیلومتر رانندگی به روستای لاهرود رسیده و متوجه شدیم جاده تا آب گرم شابیل باز است و مشکلی برای رسیدن به ابتدای منطقه نداریم.

پس از حدود ۱ ساعت عبور از پیچ و گردنه های جاده که مملو از برف بود ، به آب گرم شابیل رسیدیم.

در فصل زمستان محل آغاز صعود از کنار دکل های قدیمی تله سی‌یژ نیمه کاره بالای آب گرم است.

ماشین ها را در همین منطقه پارک کرده و پس از جمع آوری لوازم و تجهیزات و پوشیدن کفش ، صبحانه مختصری صرف کرده و آماده صعود شدیم.

طبق پیش بینی های هواشناسی آن روز هوا کاملاً آفتابی با شدت باد حدوداً ۳۰ کیلومتر در ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر بود.

(ارتفاع منطقه شروع صعود حدود ۲۷۰۰ متر بود)

از ضلع چپ دکل های قدیمی تله سی‌یژ مسیر را ادامه دادیم.

پس از آخرین دکل مسیر را کاملاً به طرف شرق (چپ مسیر) ادامه دادیم .

در دوردست یخچال شمالی سبلان کاملاً نمایان بود.

در طول مسیر برف در بعضی نقاط زیاد و در بعضی نقاط با توجه به شدت باد کمتر بود.

پس از حدود چهار و نیم ساعت ، با چند صعود و فرود به پناهگاه شمال شرقی در ارتفاع ۳۷۰۰ متری رسیدیم.

حدود ساعت ۱۳ شدت باد زیاد شد . بلافاصله تعداد ۳ تخته چادر را در کنار پناهگاه برپا نموده و پس از برپایی کمپ شروع کردیم به برف آب کردن.

اواخر عصر تعدادی کوهنورد محلی نیز برای صعود قله به پناهگاه رسیده که همگی از اتاق های پناهگاه استفاده کردند.

عصر تمامی نفرات استراحت مناسبی در چادر داشتیم.

با هماهنگی همنوردان مقرر شد ساعت ۵ صبح فردا (جمعه) با کوله حمله و کلنگ و کرامپون صعود نهایی را آغاز کنیم.

در هنگام غروب هوا صاف وشدت وزش باد کاملاً قطع شد.

ساعت ۴ صبح پس از صرف صبحانه ای مختصر کم کم آماده صعود نهایی شدیم.

از همان ابتدای محل صعود (چادرها) تصمیم گرفتیم کرامپون ببندیم تا در طول مسیر با توجه به سرما و باد زمان را از دست ندهیم.

ساعت ۴/۴۵ صبح تمامی نفرات به سمت قله حرکت کردیم.

دو تیم حدود ۱ ساعت جلوتر از ما حرکت کرده بودند و نور چراغ پیشانی‌های آنها در طول مسیر جلوه زیبایی داشت.

هوا سرد و سرعت باد حدود ۳۰ کیلومتر بود.

هر ۱ ساعت در طول مسیر استراحتی حدوداً ۱۰ دقیقه ای داشتیم.

طلوع دیدنی خورشید در دومین محل استراحت جلوه خاصی داشت.

ساعت ۸/۴۵ دقیقه به سنگ محراب رسیده و در ادامه ساعت ۹/۱۰ دقیقه صبح جمعه ۳ اسفند ماه ۹۷ تمامی نفرات به قله زیبای سبلان و دریاچه کاملاً یخ زده آن رسیدیم.

سرعت باد روی قله خیلی بالا بود.

عکسی به یادگاری گرفته و پس از حدود ۳۰ دقیقه فرود را آغاز کردیم.

ساعت ۱۲ به محل کمپ رسیده و مقرر شد پس از صرف ناهار ، رأس ساعت ۱۳ به طرف پایین حرکت کنیم.

ساعت ۱۶ همگی نفرات به محل پارکینگ رسیده و برنامه صعود پایان یافت.

مجموع ۲۵ کیلومتر رفت و برگشت تا قله و همچنین در این برنامه حدود ۲۱۰۰ متر اختلاف ارتفاع داشتیم.

به اتفاق دوستان به آب گرم شابیل رفته و حدود ۱ ساعت از آن استفاده نمودیم.

در هنگام غروب نیز به طرف تهران حرکت کرده و پس از حدود ۸ ساعت رانندگی ، ساعت ۳ بامداد شنبه ۴ اسفند ماه به تهران رسیدیم.

در پایان لازم می دانم از تک تک نفرات این برنامه که با همکاری و همراهی خود برنامه ای جذاب و به یادماندنی را از تهران به تهران در مدت ۵۳ ساعت اجرا نمودیم تشکر ویژه ای داشته باشم.

حسین صادق زاده «سرپرست» – علی بلوچی«پزشک» – رضا زاهدزاده – مجید رضاپور – مهدی فدوی یگانه – فرشید صادق الحسینی«مربی»

گزارش از حسین صادق زاده

455218966_165917

اعضای تیم صعود زمستانی سبلان

449009804_285020

یک دیدگاه to “گزارش صعود زمستانی قله سبلان ۲ و ۹۷/۱۲/۳ – برنامه شماره ۸۰۰”

1. اصغر خلیل پور می گوید:

هزاران درود بر شما
    ممنون از گزارش کامل و عالی
    ……..
    با سلام و سپاس از تماستان
    متأسفانه حسین صادق زاده که این گزارش را تهیه کردند در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در بهمن سرکچال جاودانه شدند.