گزارش صعود تا ارتفاع ۴۴۵۰ متری قله کازبک (۹۱/۰۵/۲۸)

ارسال شده توسط در 22 آگوست 2012 ۱۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش صعودهای برون مرزی باشگاه اسپیلت

قله مخروطی و منفرد کازبک (Kazbegi) از رشته‌کوه‌های منطقه قفقاز و در مرز میان کشور گرجستان  و روسیه واقع شده است.

مبدا صعود آن شهری موسوم به همین نام است که در شمال‌غربی شهر تفلیس و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری از آن می‌باشد.

تیم۱۰  نفره باشگاه کوهنوردی اسپیلت روز سه‌شنبه ۹۱/۰۵/۲۳ ساعت ۱۰ شب به وسیله دو دستگاه اتومبیل شخصی، از تهران حرکت و در روز پنجشنبه ۹۱/۰۵/۲۵ ساعت ۸ شب، پس از طی حدوداً ۱۵۰۰ کیلومتر، به شهر کازبک وارد شد. شهری توریستی و بسیار زیبا که نمای قله کازبک جلوه‌ای ویژه به آن بخشیده است .

این شهر کوچک در جاده‌ای است که پس از ۳۰ کیلومتر به مرز روسیه می‌رسد. پس از اجاره  هتل و آماده کردن کوله‌ها، شب سوم برنامه را در آنجا به صبح رساندیم.

روز بعد با کرایه یک اسب، حدود ۷۰ کیلو از بارهایمان را به طرف پناهگاه فرستادیم و خودمان با کرایه دو جیپ استیشن، ۶ کیلومتر جاده خاکی این مسیر که به کلیسای بزرگ و زیبای روی تپه می‌رسید را طی کرده و از آنجا با حمل کوله‌های خود به طرف پناهگاه حرکت کردیم .

مسیر صعود بسیار زیبا و سرسبز بود ولی وضعیت هوا رو به وخامت می‌گذاشت و ما از آن نگران بودیم.

پس از ۲ ساعت به گردنه کوچکی رسیدیم که پناهگاه و یخچال پایین آن به خوبی دیده می‌شد. بعد از کمی سرازیری، به رودخانه‌ای رسیدیم که نسبتا خروشان و عبور از آن کمی دشوار بود. حدوداً یک ساعت بعد از عبور از رودخانه، به یخچال بزرگ و کم‌شیبی رسیدیم که حدوداً ۳ کیلومتر طول داشت و در آن ساعت از روز توانستیم به راحتی از آن عبور کنیم.

پس از آن، فقط یک شیب دیگر پیش‌رو داشتیم تا به پناهگاه برسیم. پناهگاه بزرگ کازبک در ارتفاع ۳۷۵۰ متری قرار گرفته و فضای بیرون آن محل مناسبی برای برپایی کمپ می‌باشد.

تیم ما علی‌رغم همراه داشتن چادر، ترجیح داد اتاقی در آنجا کرایه نماید.

ساعت ۶ عصر جهت هم‌هوایی به طرف بالا حرکت کردیم. در آن روز حدوداً ۵۰ نفر ایرانی در قالب چند تیم در منطقه حضور داشتند که در حال فرود از ارتفاع بالاتر بودند. اکثر این نفرات در آن روز موفق به صعود قله شده بودند. ما تا حدود ارتفاع ۴۰۰۰ متری صعود کرده، بعد از تمرین و مرور راه رفتن با گرانپن و کلنگ در ساعت ۸ شب به پناهگاه برگشتیم.

ضمن صحبت کردن با چند تن از دوستان ایرانی که قله را صعود کرده بودند، متوجه شدیم وضعیت هوا بسیار نامناسب بوده و آنها با وجود باد شدید و مه‌آلود بودن هوا، قله را صعود کرده بودند.

هنگام شب وضعیت هوا کاملا خراب شد.

ما ساعت ۳ صبح بیدار شدیم. باد بسیار شدید و مه غلیظی پناهگاه را فراگرفته بود. بعد از سه ساعت انتظار با روشن شدن هوا تصمیم گرفتیم تلاش خود را آغاز کنیم. دو نفر از اعضاء تیم از صعود منصرف شدند و بقیه به طرف بالا حرکت کردیم. مسیر صعود بعد از پناهگاه به سمت چپ، به شکل تراورسی طولانی است که پاکوب مشخصی دارد و با بریدن چند دره کوچک به منطقه‌ای می‌رسد که در آنجا شکاف‌ها و برآمدگی‌های بزرگی واقع است و می‌توان از میان آنها با احتیاط عبور کرد. سنگ‌چین‌های زیادی در این مسیر دیده می‌شود که کمک بسیار خوبی برای پیدا کردن مسیر می‌باشد.

دراینجا دو نفر دیگر از اعضاء تیم به دلیل عدم آمادگی کافی از تیم جدا شده و به طرف پناهگاه بازگشتند.

هوا ابری، مه‌آلود و توأم با وزش باد سرد بود. ظاهراً در آن روز علی‌رغم حضور چند تیم از کشورهای مختلف در منطقه، فقط تیم ما اقدام به صعود کرده بود!

در ساعت ۱۰ صبح از منطقه سنگلاخی و مخروط‌های یخی گذر کرده به زیر گردنه منتهی به یخچال‌های زیر قله اصلی رسیدیم. در این قسمت به دلیل مه شدید کمی مسیر را گم کرده و حتی یکی از نفرات تا کمر در شکافی نسبتا عمیق فرو رفت که خوشبختانه مشکلی به وجود نیامد. در اینجا شکاف‌های زیادی وجود داشت که برای عبور از آنها باید با دقت بیشتری عمل می‌کردیم.

بعد از حدود یک ساعت تلاش، مسیر را پیدا کرده به یخچال‌ها رسیدیم و گرانپن‌های خود را به کفش‌هایمان متصل کردیم.

در اینجا هنوز آثاری از ردپای نفرات صعودکننده روز قبل باقی‌مانده بود که با عبور از آن به ارتفاع بالاتر صعود کردیم. حدود ساعت ۱۲ ظهر با نزدیک شدن به یال اصلی که جهت آن با چرخشی بزرگ به طرف شمال‌شرقی منحرف می‌شد، باد و کولاک شدیدی درگرفت که ادامه صعود را ناممکن می‌کرد. بعد از چند دقیقه تحمل شرایط سخت، با اندازه‌گیری جی پی اس که ارتفاع ۴۴۵۰ متر را ثبت کرد به ناچار و به دلیل مه و کولاک شدید فرود را درپیش گرفتیم. در آن قسمت سرعت باد به ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

با اینکه مدت کوتاهی از صعود نمی‌گذشت، ردپاهایمان به سختی دیده می‌شد. بعد از چند دقیقه فرود، با پلاکارد برنامه عکسی را گرفته و به طرف پایین حرکت کردیم. در نزدیکی پناهگاه به وسیله تلفن همراه با ایران تماس گرفته، جویای وضعیت هوا شدیم که متاسفانه اعلام شد تا چند روز آینده بارندگی و هوای خراب ادامه خواهد داشت.

پس از رسیدن به پناهگاه تصمیم گرفتیم شب را در آنجا به سر ببریم تا شاید وضعیت هوا تغییر کند. در طول شب رعد و برق و بارش همچنان ادامه داشت. صبح روز بعد دوباره وضعیت هوا را جویا شدیم که همچنان ابری و بارانی اعلام شد. به همین دلیل وسایل را جمع‌آوری و به طرف شهر کازبک حرکت کردیم. باید اذعان کنم پذیرش این مسئله که «نمی‌توانیم قله را صعود کنیم» کاری دشوار بود، ولی در ورزش کوهنوردی این قانونی است که باید بعضی مواقع پذیرفت و از آن پیروی کرد.

به خاطر سردی هوا و بارندگی شدید، حدود ۷ ساعت طول کشید تا به کازبک برسیم. زیرا یخچال زیر پناهگاه کاملا یخ زده بود که نیاز به استفاده گرانپن داشت. پس از رسیدن به کازبک، لباس‌ها را تعویض کرده و به طرف تفلیس حرکت کردیم. همان شب دوباره هوا را چک کردیم و متوجه شدیم تا روز پنچشنبه ۹۱/۰۶/۰۲ هوای خراب و بارانی ادامه دارد.

برنامه ما این بود که بعد از یک روز استراحت، تیم را به دو قسمت تقسیم کرده و به طرف کازبک بازگردیم و تلاش دوباره‌ای جهت صعود داشته باشیم ولی متاسفانه به دلیل اتمام زمان برنامه و پایداری هوای نامساعد این امر میسر نشد و برنامه صعود کازبک بدون صعود قله به پایان رسید.

بدین ترتیب بار دیگر طبیعت، برخواست و اراده کوهنوردان پیروز شد و اجازه نداد تا گام‌های آنان علی‌رغم تصمیم و تلاش‌شان بر چکادش قرار گیرد و ما کوهنوردان این قانون نانوشته را پذیرفته‌ایم و سر تسلیم بر آن فرود می‌آوریم.

در مجموع می‌توان گفت بی‌دلیل نیست که کازبک را اورست کوچک نام نهاده‌اند، زیرا کوهی است کامل (فنی) و برگرفته از تمام عوارض یک کوه بلند، مانند یخچال، شکاف، شیب‌های تند، هوای ناپایدار و سرد و  …

به همین دلیل علی‌رغم ناموفق بودن صعود قله، کوهنوردی ما در این سه روز بسیار کامل و پربار بود که امیدواریم بار دیگر بتوانیم به این منطقه بازگشته و صعود ناتماممان را به سرانجام رسانیم.

اعضای این تیم تشکیل شده است (از چپ به راست):

آقایان ذبیح‌ا… حمیدی (سرپرست)، غلامرضا خلیل‌آبادی، کریم شمشاد (عکاس)، رامین منفردزاده، دکتر آریا همدانچی (پزشک تیم)، بابک فتحیان و مهران دهخدایی و خانم‌ها زینب داداشی (مسئول مالی)، ساقی محمودی (مسئول تدارکات) و پریسا عاشق‌حسینی

گزارش از: ذبیح ا… حمیدی (گرجستان ۹۱/۰۶/۰۱)

۱۴ دیدگاه to “گزارش صعود تا ارتفاع ۴۴۵۰ متری قله کازبک (۹۱/۰۵/۲۸)”

1. ارش ده حقی می گوید:

در ابتدا باید بگم خسته نباشید.از گزارش زیباتون فهمیدم صعود سختی پیش رو داشتید.موفق باشیدوپیروز.

2. بابک می گوید:

اندکی گر پیش می راندیم
    راه ما شاید به دریا می رسید
    خواب ما شاید به رویا می کشید
    اندکی گر بیش پارو می زدیمبادها شاید موافق می شدند

3. مهدی موسی نژاد می گوید:

به همه دوستان و همنوردان عزیز تبریک میگم . تمامی این تلاش قابل ستایش و تقدیر میباشد. امیدوارم تمامی دوستان در کمال صحت و سلامت به میان ما باز گردند.

4. فرید کازرونی می گوید:

از صمیم قلب به تمامی همنوردانی که در این برنامه شرکت داشتن تبریک میگم و سعی و تلاش آنها را ارج می نهم . من خودم تو این منطقه بودم و میدونم تیم در چه موقعیتی صعود خودشان را آغاز کردن و چه شرایط سختی رو پشت سر گذاشتن ، برای همین کارشان را با ارزش میدونم و هیچ چیزی از ارزش کار آنها کم نمیکند. درود و سپاس بر تمامی شما عزیزان همنورد . همیشه موفق هستین و همیشه سربلند .

5. پرویز ستوده شایق می گوید:

با درود و سلام خدمت شما بزرگوارن
    و تشکر از تلاش تان
    یک روز قبل از شما گروه کوهنوردی سازمان فضایی ایران با کلیه نفرات به لطف خداوند و هوای نسبتاً پایدار موفق به صعود شدند
    هر چند ما نیز باسرعت باد ۵۰ کیلومتر در نزدیک قله مواجه بودیم و صعود دشواری بود ،
    هر سه هدف کوهنوردی ایمنی است و تصمیم بازگشت ، بسیار دشوار بوده و شهامت شما برای حفظ سلامتی افراد قابل ستایش است
    خوشحال شدم از دیدار برخی از شما بزرگوارن در مسیر و پناهگاه کازبکی
    شاد و با نشاط باشید
    با احترام
    پرویز ستوده شایق سرپرست تیم سازمان فضایی ایران

6. پرویز ستوده شایق می گوید:

این آدرس وبسایت نشاط کوهستان می باشد

7. کاظمی می گوید:

سلام و درود بر همه همنوردان عزیز باشگاه.
    خوشحالم که همگی به سلامت باز گشتید و تجربه خوبی برایمان به ارمغان آوردید. در هر صعودی امکان رسیدن یا نرسیدن به قله هست و مهم تلاش است که مطمئنم بچه های اسپیلت مثل همیشه با توان و پر انرزی تمام تلاششان را کردند. هوای بد عاملی خارج از اختیار انسانی است که بدیهی است عقل سلیم به فرمان طبیعت سر تسلیم می نهد.
    شادم که بودن در کوهستانی متفاوت و زیبا را تجربه کردید، جای همه ما، دیگر اسپیلتی ها خالی!

8. حسین قربان نژاد می گوید:

با سلام وخسته نباشید خدمت همنوردانم. تلاش و زحمت شما ستودنی است

9. امیررضا صدیقیان می گوید:

به نام خدا
    سلام بر شمااستاد گرامی جناب آقای حمیدی و همچنین سلامی دیگر عرض میکنم خدمت همنوردان عزیزتان که در این برنامه شرکت داشته اند.
    همانطور که خانم کاظمی نیز در کامنتشان اشاره فرموده اند شرایط جوی امری است کاملا غیر ارادی که ممکن است هر صعودی را برای ما کوهنوردان غیر ممکن سازد.خوب خدا را شکر که شما و همنوردانتان نهایت تلاش خود را به کار برده اید و یک کار تیمی موفق را برای اجرا گذاشته اید و در بدترین شرایط بهترین تصمیم را اتخاذ نموده اید.
    به امید تلاشی دوباره بر روی قله کازبک
    امیررضاصدیقیان از باشگاه دماوند

10. صلحی می گوید:

سلام و خسته نباشید به تمام شما دلاوران کوهنورد.
    صعود سخت و زبیا و پرخاطره ای داشتید.
    موفق باشید

11. شاهين دنا می گوید:

دوباره سلام بادیدن این چند عکس خاطرات تابستان ۹۰ در کازبک برایم زنده شد چند عکس با همین نماها دارم خیلی دوست دارم به جمع شما بپیوندم با گروه شما در دنای همیشه استوار اشنا شدم برایگروه اسپیلت ارزوی موفقیت دارم

12. اسما عیل ازبوکان می گوید:

با درود وسلام از گزارش خوبتان من و گروهم خیلی مشتاق رفتن به کازبک بوده و هستیم اراگاتس در ارمنستان بدون لیدر و هماهنگی رفتیم در یک برنامه ۳ روزه می توان به آسانی هر ۴ قله راصعود کرد

13. مهری می گوید:

سلام و درود
    گزارش بسیار زیبا و کاملتون را خوندم. لذت بردم. حستون را دقیقا درک کردم چون در اولین صعودم به دماوند همین اتفاق برای ما افتاد و به دلیل بدی هوا تا پناهگاه و سپس تا زیر آبشار یخی توانستیم بریم و برگشتیم و حس بدی داشتم وهنوزم داارم. اما واقعا تا همونجا را هم بهتون تبریک می گم. داریم با دوستان می ریم کازبک. هفته دیگه. ۲۴ مرداد. امیدوارم اگر مواردی را باید بهم تذکر بدید و یادآوری کنید برایم ای میل کنید. خوشحال می شم از تجربیاتتون بیشتر استفاده کنم.
    همیشه پیروز و برفراز باشید

14. saghi.mahmoudi می گوید:

سلام خانم مهری
    با تشکر از تماستان . در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید بعدازظهرها با شماره۸۸۳۰۱۰۸۴ و یا موبایل ۰۹۱۲۱۱۸۳۱۲۹ مستقیما با آقای حمیدی تماس حاصل فرمائید.