گزارش برنامه پیمایش خط الراس از ساکا تا اندار ۱۴۰۰/۲/۳۰ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۷۲»

ارسال شده توسط در 23 می 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

روستای افجه در لواسانات و دشت هویج مبدا صعود های یک روزه و چند روزه متعددی در همه فصل هاست.
در ابتدای دشت هویج که بایستید از سمت چپ در یک گردش ساعت وار می توانید قله ها و مسیر خط الراسی نعلی شکلی را مشاهده نمایید که دشت هویج را احاطه کرده اند.

این خط الراس از قله ساکا شروع می شود و در ادامه از قله های آتشکوه، ریزان، سیاه ریز، پرسون عبور می کند و در انتها به قله اندار می رسد.

از دشت هویج تا ساکا و از ساکا تا آتشکوه مسیر پاکوب و کاملا مشخص است.

از آتشکوه تا انتهای مسیر هرچند مسیر کاملا پاکوب نیست ولی با توجه به موقعیت جغرافیایی قله ها،به شرط مناسب بودن هوا، مسیر صعود مطمئن قابل شناسایی است.

********

برنامه اعلام شده باشگاه برای این هفته پیمایش این مسیر خط الراسی است.

مسیر پیمایش تیم ما از دشت هویج عبور نمی کند.

مبدا پیمایش یال جنوبی ساکا انتخاب شده است.

این یال در پشت مسیر معدن واقع شده و نسبت به سایر مسیرهایی که از افجه شروع می شوند بکرتر است.
مثل خیلی از جمعه ها، قبل از ساعت ۴ صبح، اعضای تیم زیر پل سید خندان در کنار هم و با هم از مسیر صعود و وضعیت آب و هوا صحبت می کنند.

مینی بوس آقای محمدی با ده دقیقه تاخیر رسید.

حدود ساعت ۵ به افجه رسیدیم و دونفر به تیم اضافه شدند.(خانم آنوشا عضو باشگاه و پدرشان جناب مرندی بعنوان راهنمای صعود از یال پشت معدن به قله ساکا)
به لطف حضور آقای مرندی که از افراد بومی افجه هستند، اجازه عبور از نگهبانی داده شد.

۵:۴۵ صبح به ابتدای یال جنوبی ساکا رسیدیم.
این یال با شیب تندی شروع می شود.

حدود ساعت ۷:۳۰ برای صبحانه توقف کردیم.

ادامه مسیر گرده ای بود.

پس از رسیدن به زیر صخره ها،با راهنمایی آقای مرندی به صورت تراورسی پیمایش نمودیم و به مسیر مناسبی هدایت شدیم.
باید یک قسمت مسیر را دست به سنگ می شدیم و بلافاصله بعد از صعود از سنگ ، مسیر ریزشی می شد.

ابتدا خودم صعود نمودم و در بالای قسمت چالشی مستقر شدم.سپس مسئولیت حمایت اعضای تیم از پایین مسیر را به عقب دار دادم تا اعضای کم تجربه تر هم از بالا و هم از پایین حمایت شوند تا تیم به سلامت عبور کند و چنین شد.

ادامه مسیر تا ساکا هر چند گرده ای بود اما چالشی نداشت.

ساعت ۹:۱۵ به قله ساکا رسیدیم.
عکس یادگاری در قله ساکا، استراحتی کوتاه و ادامه مسیر به سمت آتشکوه…

مسیر پیمایش از ساکا تا آتشکوه دارای دو قسمت تیغه ای است.

بخش اول را از سمت چپ تیغه ها و در مسیر پاکوب طی کردیم.

قسمتی از تیغه های بخش دوم را هم انتخاب کردم تا اعضا، تجربه یک کار ترکیبی را کسب کنند.

حدود ساعت ۱۱:۳۰موفق شدیم به قله آتشکوه صعود کنیم.
عکس یادگاری با پرچم خوشرنگ باشگاه، استراحتی کوتاه و ادامه مسیر به سمت ریزان…..
از آتشکوه تا ریزان نیز دوبخش گرده ای در مسیر وجود دارد که اولی را می توان، هم از بالای تیغه ها عبور کرد و هم از سمت راست گرده ها در یک مسیر مطمئن تر و البته زمان پیمایش بسیار کمتر عبور کرد و به ابتدای گردنه سیاه لت رسید. ولی دومی را از سمت راست گرده ها صعود می کنند تا به زیر قله ریزان برسند.
قبل از ساعت ۱۴ به قله ریزان رسیدیم.

عکس یادگاری تیمی و استراحتی مختصر.

برنامه اعلام شده باشگاه از ساکا تا اندار بود اما با همه افراد تیم نمی شد برنامه را کامل اجرا کرد.

شرایط ادامه مسیر را برای اعضای تیم توضیح دادم. از جمله اینکه زمان اتمام برنامه را طولانی تر از آنچه برآورد کرده بودم، اعلام نمودم.
از همنوردان خواستم یکی از دو گروه را انتخاب کنند.

قرار شد گروه اول برنامه را کامل اجرا کند و گروه دوم بعد از استراحتی کوتاه به سرپرستی آقای شاه محمدی عقب دار تیم، راهی دشت هویج و در ادامه افجه شود.

تیم اول با قصد اتمام برنامه، ساعت ۱۴:۳۰ به سمت قله سیاه ریز حرکت نمود.

می دانستم ادامه مسیر بجز قسمت انتهایی آن ( فرود از اندار) به گونه ای است که می شود با سرعت بیشتری ادامه داد.

انگیزه بالای همنوردان انرژی مضاعفی ایجاد کرده بود.

سرعت پیمایش را بیشتر کردم طوری که نیم ساعت بعد در کنار تابلوی قله سیاه ریز عکس یادگاری گرفتیم.

ساعت ۱۵:۴۵ به قله پرسون صعود کردیم و ساعت ۱۶:۳۰ موفق شدیم به قله اندار برسیم.
تیم اول موفق به پیمایش کامل خط الراس ساکا تا اندار شد و در ادامه در ساعت ۱۸ و زودتر از تیم دوم به افجه رسید.
اعضای تیم دوم هم قبل از ساعت ۱۹ به بقیه تیم پیوستند و به سمت تهران حرکت کردیم.

سپاس ها
از باشگاه اسپیلت که فرصت های دوستی را فراهم می کند.
از آقای مرندی که در مسیر بکر (یال جنوبی ساکا) راهنمای تیم بودند.
راننده مینی بوس
اعضای تیم که جانانه تلاش کردند و یک برنامه موفق دیگر را اجرا نمودند.

اعضای شرکت کننده ذر برنامه ؛
آقایان : شنتیا ربانی «مربی و سرپرست» ، فرامرز شاه‌محمدی ، سعید رادمهر ، محمد عظیم‌نژاد، حمید زعفرانی ، ابراهیم چاوشی ، میثم شفیعی ، سجاد اصغری‌خواه ، مهرداد امیرآبادیان
خانم ها: افسانه عزیززاده، فرشته چناقچی ، آنوشا فتح الهی، زهرا حیدریان

میهمان برنامه : آقای مرتضی مرندی (راهنما)