گزارش برنامه صعود قله گاوکشان ـ ۱۳۹۳٫۰۹٫۲۱

ارسال شده توسط در 15 دسامبر 2014 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله گاوکشان که در بعضی نقشه‌ها و برخی گزارش‌برنامه‌ها به کهکشان و یا شاه‌کوه مشهور است، بلندترین قله استان گلستان می‌باشد. استانی که به دلیل مرزی بودن با کشور ترکمنستان بسیاری از ساکنین آن را ترکمن‌های اصیل و بافرهنگ ایرانی تشکیل داده است.
 

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، این منطقه بخشی از استان مازندران بود. ولی بعد از تقسیمات جدید کشوری استان گلستان به مرکزیت شهر تاریخی گرگان در سال ۱۳۷۶ تشکیل شده است.
دو شهر مهم این استان گرگان یا همان استرآباد (یا جرجان) و گنبدکاووس ریشه در تاریخ دارند و با قدمتی شش‌هزار ساله تمدن‌های بسیاری همچون تمدن آریایی را در خود جای داده‌اند.

 

این استان با وجود پارک ملی گلستان و همچنین دارا بودن آبشارها و پارک‌های جنگلی، تپه‌ها، چشمه‌ها و رودهای فراوان، همراه با بناهای تاریخی و دیدنی یکی از قطب‌های مهم توریستی و گردشگری کشور است که سالانه پذیرای بسیاری از اهالی استان‌های دیگر می‌باشد.
 

البرز شرقی در این استان قبل از اینکه به قله مشهور شاهوار در نزدیکی شاهرود برسد، خط‌الرأسی را تشکیل داده که به منطقه گاوکشان و کهکشان مشهور گشته است.
با نگاهی به نقشه‌های کوهستان‌های ایران درمی‌یابیم که این کوهستان مرز میان دو استان سمنان و گلستان را تشکیل داده است.

 

برنامه این‌بار باشگاه اسپیلت صعود بلندترین قله این کوهستان بود که به گاوکشان مشهور است. قله‌ای که به تعبیر صحیح یکی از همنوردان می‌توان به آن «آلپ گلستان» اطلاق نمود.
 

قللی صخره‌ای با ستیغ‌ها و برج‌های سنگی فراوان که به گفته راهنمای این برنامه، هنوز برخی از این قله‌ها به شکل کامل صعود و پیمایش نگردیده است.
 

و اما شرح صعود:
ساعت ۸:۰۰ صبح روز جمعه ۱۳۹۳٫۹٫۲۱ با تیمی ۱۸ نفره صعود را از روستای شاه‌کوه سفلی به ارتفاع ۲۴۰۰ متر آغاز کردیم. این روستا در میانه جاده شاهرود به گرگان (معروف به جاده توسکستان) قرار دارد.

 

تیم صعود را هفت نفر از باشگاه اسپیلت، نه نفر از باشگاه البرز گنبد، یک نفر از کوهنوردان شاهرود و یک نفر به عنوان راهنما از گرگان تشکیل می‌داد.
 

مسیر صعود که به سمت شرق ادامه داشت، در ابتدا از روی ارتفاعاتی کم‌شیب عبور می‌کرد تا کم‌کم به زیر شیب‌های اصلی برسد. ستیغ‌های صخره‌ای قله همچون دیواری سنگی از جنوب تا شمال کشیده شده بود و مسیر صعود از میان این صخره‌ها عبور می‌کرد.
 

بعد از ۳ ساعت تلاش به شیب‌های اصلی زیر صخره‌ها رسیدیم. هوا آفتابی و ملایم بود. ولی مسیر صعود در سایه قرار داشت و به دلیل یخ‌زدگی، صعود به کندی انجام می‌گرفت.
 

بعد از مشورت تصمیم گرفته شد تیم به سه قسمت تقسیم شود. تیم اول به تعداد ۷ نفر با سرعت بیشتری به طرف قله حرکت کردند و تیم دوم با سرعت کمتری در امتداد این تیم صعود را ادامه داد و تیم سوم نیز به دلیل سرعت کم و آماده نبودن اعضای آن به طرف روستا بازگشتند.
 

۵ نفر از اعضای تیم اول بعد از یک ساعت از میان صخره‌ها و شیب‌های برفی عبور کرده و به گردنه‌ای رسید که به زین‌اسبی مشهور است.

از آنجا نمای قله گاوکشان و قلل بسیاری نمایان بود. از آن گردنه به بعد مسیر بر روی یال اصلی ادامه دارد.
 

(در اینجا متوجه شدیم تیمی از کوهنوردان پیشکسوت گرگان در حال صعود قله هستند.)

 

تیم بعد از کمی استراحت به طرف قله حرکت کرده، در ساعت ۱۲:۳۰ به قله اصلی گاوکشان دست یافت. (ارتفاع ۳۸۱۰ متر)
 

در ساعت ۱۴:۰۰ تیم دوم نیز تا ارتفاع حدود ۳۷۰۰ متر صعود کرده، به دلیل کمبود وقت و صلاحدید سرپرست کل برنامه (آقای علی شاه‌محمدی) با پیوستن تیم اول به آنها به طرف روستا بازگشتند.
 

در ساعت ۱۷:۰۰ با رسیدن همه نفرات به روستای شاه‌کوه سفلی، برنامه صعود به پایان رسید و همه اعضای تیم به طرف شاهرود و گنبد حرکت کردند.
 

در پایان لازم می‌دانم از زحمات و برنامه‌ریزی سرپرست این برنامه جناب آقای علی شاه‌محمدی و همکاری آقای احمد کولف و راهنمای توانمند و جوان این صعود آقای علی‌اصغر علیمردانی از گرگان کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورد.
 

ضمناً از همگامی با تمامی اعضای شرکت‌کننده در این برنامه نیز تشکر کرده، امیدواریم متقابلاً بتوانیم صعودی را در استان تهران (البرز مرکزی) در کنار این همنوردان با میزبانی باشگاه اسپیلت با موفقیت اجرا نماییم.
 

از جناب آقای علی اسماعیلی ریاست محترم باشگاه کوهنوردی البرز گنبد بسیار سپاسگزاریم که موافقت نمودند این صعود به طور مشترک بین این دو باشگاه تهرانی و گنبدی اجرا گردد.

 گزارش سایت از: ذبیح‌ا… حمیدی
 1393.9.24

اسامی شرکت‌کنندگان در برنامه
اعضای تیم باشگاه اسپیلت:
خانم‌ها: پروانه کاظمی، زینب داداشی، نسرین سلطانی و سارا بیت‌اله‌پور
آقایان: ذبیح‌ا… حمیدی، علیرضا کاظمی و میلاد محققی
اعضای تیم باشگاه البرز:
خانم طاهره قاسم‌خیلی
آقایان: علی شاه‌محمدی (سرپرست)، مظفر فریدونی (مسئول فنی)، احمد کولف، موسی‌الرضا حسینی‌پور، هادی نوروزی، متین پدیدار، امیر مولاپور و امین کوشکباغی
از شهرستان شاهرود:
آقایان: مهدی صالحی و محمد اکبری
راهنمای صعود: آقای علی‌اصغر علیمردانی (از گرگان)

پی‌نوشت:
همنوردان گرامی می‌توانند گزارش دیگر این صعود را در وبلاگ
«گامی نزدیکتر به خدا» به قلم آقای علی شاه‌محمدی ملاحظه نمایند.

 

IMG_3036ابتدای مسیر، روستای شاهکوه سفلی

 

IMG_3045

IMG_3050

IMG_3055

IMG_3069

IMG_3076

IMG_3080

IMG_3083گردنه و نمای قله گاوکشان

 

IMG_3114عکس‌ قله با جمعی از کوهنوردان پیشکسوت گرگانی

از راست به چپ: علی اصغر علیمردانی ـ فرامرز محسن مفیدی ـ بهنام شعبانی ـ پروانه کاظمی ـ ذبیح ا… حمیدی ـ نسرین سلطانی ـ مهدی کریمی و ایرج طاهری

 

IMG_3128سمت راست:

بانو کاظمی، هیمالیانورد کشور در کنار علی شاه محمدی و احمد کولف (مسئولین برنامه) از باشگاه کوهنوردی البرز گنبد

 

IMG_3132

IMG_3140

عکس‌های این برنامه از پروانه کاظمی

۵ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله گاوکشان ـ ۱۳۹۳٫۰۹٫۲۱”

  1. صابر اسدنیا می گوید:

    درود و خسته نباشید به همه همنوردها و کوهنورهای عزیز همیشه شاد و موفق باشید.

  2. علی شاه محمدی می گوید:

    درود و سپاس بر آقای حمیدی و اعضای محبوب باشگاه اسپیلت .
    گزارش و تصاویر زیبا بودند . امیدوارم به شما دوستان عزیزم خوش گذشته و اگر مشکلاتی را در برنامه دیدید به بزرگواری خودتون بر ما ببخشید . هدف سلامتی و کسب تجربه در کنار بزرگان کوهنوردی ایران جناب آقای حمیدی و خانم پروانه کاظمی بانوی هیمالیانورد کشور بود . توان و تجربه بالای اعضای باشگاه اسپیلت در این برنامه فوق العاده بود و در کنار شما عزیزان لذت فراوان کسب کردیم . موفقیت و سلامتی شما را از خداوند منان خواهان و صمیمانه تشکر وقدرانی می نمایم .

    دوستدار شما : علی شاه محمدی

  3. علی منصوری می گوید:

    ممنون ،این دفعه خیلی دیر گزارش روی سایت بارگذاری شد لطفا فکر اونهایی که تو برنامه نبودند هم باشید…هر برنامه ای رو که بخصوص با حضور آقای حمیدی اجرا میشه و من نمی تونم شرکت کنم یک حصرت بزرگ برام می مونه بنابراین بی صبرانه منتظر گزارش سایت می مونم به طوریکه هر روز به دفعات سایتو مشتاقانه چک می کنم…

  4. میثم کاویانی می گوید:

    سلام و خسته نباشی خدمت دوستان کوهنورد اسپیلت و البرز گنبد
    بنده ارادت دارم خدمت دوستان گنبدی
    ایکاش منم با این تیم خوب (اسپیلت و البرز)میتانستم تواین برنامه باشم
    حیف شد
    ولی دوستان جای ما
    گرگان کوههای قشنگی داره در خدمت دوستان هستیم
    ۰۹۳۶۱۰۵۶۳۹۷

    ……….
    پاسخ:

    آقای میثم کاویانی با سلام؛
    ضمن تشکر از لطف و توجه شما،
    امیدواریم در سفرهای آینده به استان گلستان شما را نیز ملاقات کنیم.

  5. گزارش صعود قله گاوکشان ۱۴۰۱/۱/۱۲ – هرهفته یک برنامه «شماره 964» | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

    […] بیشتر این قله می‌توانید به گزارش دیگر این سایت در اینجا توجه کنید(گزارش برنامه مورخه ۱۳۹۳/۹/۲۱ […]

دیدگاه خود را بیان کنید