گزارش برنامه صعود قله پاشوره (یادبود مهدی عمیدی) ـ ۱۳۹۳٫۰۸٫۰۹

ارسال شده توسط در 1 نوامبر 2014 ۶ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

یکی از قلل زیبای استان مازندران، هم از لحاظ زیبایی مسیر و هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی قله پاشوره است. این قله در ضلع جنوب‌شرقی قله دماوند و شمال‌شرقی خط‌الرأس دوبرار قرار دارد.

ارتفاع قله پاشوره ۳۸۶۸ متر می‌باشد. مبدأ صعود به این قله نسبتاً دشوار، روستای نوا می‌باشد.

برای دسترسی به این روستا از تهران بعد از پلور ۱۸ کیلومتر به طرف آمل بعد از روستای نیاک در سمت راست جاده تغییر مسیر داده و در یک جاده کوهستانی آسفالته به طول ۸ کیلومتر مسیر را طی می‌کنیم و به روستای زیبا و سرسبز نوا می‌رسیم که در انتهای این روستا کارخانه آب معدنی نوا وجود دارد.

ساعت ۵:۳۰ صبح جمعه ۱۳۹۳٫۸٫۹ از سیدخندان، تهران را به مقصد روستای نوا ترک کردیم. ۱۴ نفر اعضای باشگاه و یک نفر مهمان ساعت ۷:۳۰ به روستای نوا رسیدیم و از کنار کارخانه آب معدنی نوا در ارتفاع ۲۲۸۰ متر صعودمان را آغاز کردیم.

هوا کمی سرد و آفتابی بود. زمانی که نور خورشید از پشت‌کوه‌های دوبرار و پاشوره سوسو می‌کرد، ما از کوچه‌باغ‌های زیبای نوا عبور می‌کردیم که هر کوهنوردی را سرمست می‌کرد. بعد از پایان رسیدن باغ‌های نوا، دو درخت و یک کلبه به چشم می‌خورد که مکان مناسبی برای صرف صبحانه می‌باشد. در آنجا توقفی نیم‌ساعته داشتیم و ساعت ۹:۳۰ به سمت قله رهسپار شدیم.

کنار این کلبه جوی آبی هست که در تمام فصول آب دارد و قابل شرب است. چون چشمه‌های خروشانش در همان نزدیکی از زمین می‌جوشند و آنجا آخرین چشمه محسوب می‌شود. روبروی کلبه سه یال دیده می‌شود که هر سه آنها در نهایت به یال اصلی و قله می‌رسد. بهترین یال صعود یال وسط می‌باشد و ما از کلبه به سمت یال وسط حرکت کردیم.

ابتدای مسیر شیب زیادی نداشت. اما برای غلبه نهایی بر آن یال و رسیدن به یال اصلی باید با فراز و نشیب‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کردیم. در نهایت ساعت ۱۱:۰۰ به یال اصلی رسیدیم. از آنجایی که روزهای زمستان کوتاه است و در ساعت مناسب باید به قله رسید، تصمیم گرفتیم سرعت تیم را کمی افزایش دهیم تا به موقع قله صعود شود.

۱۲ نفر به سرپرستی زینب داداشی به سمت قله حرکت کردند و سه نفر با سرعت کمتری پشت سر آنها به صعودشان ادامه دادند.

تیم اول بعد از عبور از گردنه عبرت، قبل از ساعت ۱۳:۰۰ به قله رسیدند. در تمامی مسیر، قله دماوند با یال‌ها و ابرهای گوناگون خودنمایی می‌کرد و خط‌الرأس دوبرار هم از روی یال اصلی قابل مشاهده بود که به لذت صعودمان می‌افزود.

تیم دوم تا نزدیک گردنه عبرت صعود کرد و از همان مسیر به سمت کلبه فرودش را آغاز نمود. تیم اول بعد از صعود قله از مسیر دره پاشوره که سنگ‌های زیبایی هم دارد و مسیرش دارای شن‌اسکی می‌باشد به سمت کلبه حرکت کرد.

در نهایت هر دو تیم ساعت ۱۵:۳۰ در کلبه حاضر بودند و بعد از صرف ناهار، ساعت ۱۷:۰۰ در روستای نوا این برنامه با خاطره‌ای به‌یادماندنی به پایان رسید.

گزارش سایت از: رضا خلیل‌آبادی

IMG_6005قله ۳۸۶۸ متری پاشوره
با تابلوی یادبود زنده یاد مهدی عمیدی

IMG_6017مسیر بازگشت تیم

IMG_6051اعضای تیم ۱۵ نفره: (از راست به چپ)
حیدری ـ مرتضی زواره ای (عضو جدید) ـ کاویانی ـ عباس عشاق (مهمان) ـ اوانلو ـ کاظمی
یکتا ـ داداشی ـ ربانی ـ خلیل آبادی (سرپرست) ـ پیشکوهی ـ ملکی ـ نادری و جهانبخش (GPS)
عکاس: صادق زاده

یادآوری می شود این صعود بنابه دعوت هیئت کوهنوردی استان تهران به مناسبت سالروز تولد کوهنورد فقید ایران، زنده یاد مهدی عمیدی اجرا و نامگذاری شد.
یادش گرامی

۶ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله پاشوره (یادبود مهدی عمیدی) ـ ۱۳۹۳٫۰۸٫۰۹”

1. هادی برادر مهدی عزیز می گوید:

به نام آنکه عهدش وفاست *.*.*.*.* در دنیایی که محبت کیمیاست
    محبت و معرفت دو گوهر گرانبهایی که خدا در نهان عزیزترین بندگانش به ودیعت گزارده است؛با تمام وجود از محبت و معرفت شما نسبت به یاد مهدی عزیزمان سپاسگزاری می کنیم. کمترین بضاعت ما در قبال محبتهای بی پایان شما عزیزان ، آرزوی سلامتی و موفقیت است.عزیز باشید و سربلند…
    خانواده مهدی عمیدی هیمالیا نورد مفقود شده در مون بلان فرانسه

2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

باسلام و عرض خسته نباشید خدمت همه همنوردان خوبم که در این برنامه با نشاط پاییزی شرکت واز فضای زیبای پاییزی کوهستان لذت بردند.از همنوردان خوبم خواهشمندم همیشه با امادگی در برنامه ها شرکت کنند. ورزش کوهنوردی همیشه نیاز به امادگی دارد.شاید در بعضی از ورزشها وفتی شما امادگی لازم را ندارید خیلی راحت از تیم جدامی شوید اما در کوهنوردی جدا شدن شما از تیم نیازمند عدم صعود چند همنورد دیگر می باشد.

3. علی اصغر ملکی ( نوید) می گوید:

با سلام هر برنامه هازیبائیهاو تجربیات خاص خود را دارد ولی ویژگی خاص برنامه پاشوره دیدن لحظه به لحظه قله دماوند از دامنه تا قله بود که خود انرژی مضاعف و مثبتی به انسان میدهد و مانند یک معلم صعود تو را نظاره میکند .

4. عباس می گوید:

سلام باکمال تشکرازسرپرست محترم گروه آقای خلیل آبادی که اجازه دادنددوستان ازعلم وتجربشون استفاده کنند وهمچنین خانم داداشی که سرپرستی تیم قله روبه عهده داشتند.همچنین تشکرازکلیه همنوردان خوبم . روزخوبی رو درکناردوستان تجربه کردم .
    جناب آقای حمیدی همانگونه که اطلاع داریدروز۲۲آبان در شهردماوند یک دوره مسابقات کوه پیمایی سرعتی قهرمانی کشوری برگزارمیشود . درگروه شما دوستانی هستندکه واقعاآمادگی خوبی دارند . درصورت تمایل اگه افرادی باشند که قصدداشته باشن تواین مسابقه شرکت کنند . حاضرم قبل ازمسابقه بامن هماهنگ کنند تامسیرقله مربوطه روبه اونها نشون بدم تاقبل ازمسابقه بامسیرقله بیشترآماده بشن . شماره موبایل من هم که خدمت شماهست . خوشحال میشم اگه بتونم برای همنوردام کاری انجام بدم .

……..
    پاسخ:

آقای عباس عشاق، با سلام؛
    و با تشکر از حضورتان در صعود قله پاشوره،
    در صورت مناسب بودن شرایط جهت حضور در مسابقه با شما تماس خواهیم داشت.