گزارش برنامه صعود قله جنگلی الیمستان ـ ۱۳۹۴٫۰۲٫۱۸

ارسال شده توسط در 9 می 2015 ۶ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

جنگل‌های جنوبی دریای خزر در سه استان شمالی کشور (گلستان، مازندران و گیلان) جای گرفته‌اند.

 

در میان این جنگل‌های باشکوه و زیبا که بعضاً در دامنه‌های شمالی البرز واقع‌اند، مسیرهای فراوان کوهپیمایی و جنگل‌نوردی وجود دارد. قله‌هایی با ارتفاع حدود ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ متر در این مناطق کم نیستند.

در بین این قله‌ها، چند قله کوتاه جنگلی نزدیک پایتخت، اکنون به قللی توریستی تبدیل گشته‌اند که سالانه تیم‌های کوهپیما و طبیعت‌گرد بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

 

در گذشته‌ای نه چندان دور این قله‌ها کاملاً ناشناخته بودند و گه‌گاهی کوهنوردان به عنوان یک برنامه سبک آنها را اجرا می‌کردند.

قلل عباسعلی و ارفعه‌کوه در جاده فیروزکوه و الیمستان (امامزاده قاسم) در جاده هراز از جمله این قله‌ها هستند.

 

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود قله جنگلی الیمستان یا همان «امامزاده قاسم» بود که البته از مسیری غیرمعمول (جنوب‌شرقی) به شرح زیر اجرا شد:

 

روز جمعه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ (ساعت ۸:۳۰ صبح) با تیمی ۱۶ نفره صعود را از ارتفاع ۱۱۰۰ متری روستای پاشاکلا شروع کردیم. این روستا در نزدیکی روستای چلاو در جاده هراز واقع است.

جاده چلاو در ۲۵ کیلومتری آمل قرار گرفته و از روستاهای مشهور این جاده کوهستانی می‌توان به سنگ‌چال و فیل‌بند اشاره نمود.

 

مسیر پاشاکلا به قله الیمستان جنگلی و در بعضی از قسمت ها بسیار انبوه است و چنانچه به مسیرهای آنجا اشراف نداشته باشید، لزوماً باید از راهنمای محلی برای این صعود بهره‌مند شوید. از این روستا چند مسیر به ارتفاعات الیمستان می‌رسد که بهترین آن از منتهاالیه سمت راست روستا است. این مسیر از کنار دره کوچک جنگلی شروع می‌شود که آب کمی دارد.

 

حدود ۳ الی ۴ ساعت طول می‌کشد تا از این مسیر به پایان جنگل و به ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر برسید. در آنجا با قرار گرفتن روی یال و درصورت صاف بودن هوا، قله دماوند با شکوه و زیبایی هرچه تمام‌تر در سمت راست (جنوب غربی) دیده می‌شود.

(جبهه‌ای که از این نقطه دماوند را مشاهده می‌کنیم جبهه شمال‌غربی تا جنوب‌شرقی است.)

اینجا نقطه ای است که با مسیر گردشگری الیمستان مشترک می شود که دارای تابلوهای کوچک و علامت های بسیاری است.

 

از اینجا حدود یک ساعت تا قله امامزاده قاسم مسافت باقی‌مانده است که در این فصل روی یال‌ها تماماً پوشیده از گل و سرسبزی است.

 

زیر قله دو چاله با فرورفتگی بزرگ طبیعی کنار هم و دوقلو به شکل بسیار جالبی وجود دارد که احتمالاً آثار شهاب‌سنگ و یا یک پدیده زمین‌شناسی است.

 

حدود ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۳:۳۰ به قله رسیدیم و پس از استراحت به طرف ارتفاعات پایین‌تر بازگشتیم.

 

مسیر جنگلی فرود با مسیر صعود کاملاً متفاوت بود که به دلیل جنگلی بودن نمی‌توان در مورد آن توضیحات بیشتری ارائه کرد.

 

در ساعت ۱۸:۰۰ در روستای پاشاکلا سوار بر مینی‌بوس باشگاه به طرف تهران بازگشتیم و در ساعت ۱۱:۰۰ شب با رسیدن به این کلانشهر برنامه به پایان رسید.

 

اعضای شرکت‌کننده در برنامه: (۱۶ نفر)
خانم‌ها: بهبهانی ـ جمالی ـ کیانی ـ وزیری
آقایان: رحیم بیضاوی (عضو جدید) ـ جعفری ـ حمیدی (سرپرست) ـ سجادیان ـ سنمار ـ شریعتی ـ کاظمی (عکاس) ـ موسوی ـ نجفی
مهمانان: خانم فاطمه جبلی و آقایان علی طوطی و محسن محمدی

 

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
۱۳۹۴٫۲٫۱۹

IMG_1153

روستای پاشاکلا

 

IMG_1170

IMG_1181

IMG_1192

IMG_1212

IMG_1238

IMG_1246

IMG_1258

IMG_1280

IMG_1282

IMG_1287

IMG_1298

قله امامزاده قاسم ـ ۲۵۰۰ متر

 

IMG_1300

سمت چپ دو فرورفتگی (چاله) بزرگ دیده می شود.

 

IMG_1306

IMG_1317

IMG_1327

۶ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله جنگلی الیمستان ـ ۱۳۹۴٫۰۲٫۱۸”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام خدمت همه همنوردان.تشکرازآقای حمیدی بخاطرانتخاب مسیرصعودازروستای پاشاکلا که باعث شد یک برنامه ای که شاید همه فکرمیکردند ۲۵۰۰ مترارتفاع داره پس سبک هست تبدیل بشه به ۱۹ کیلومتر رفت وبرگشت درجنگل ومرتع وشیبی که وقتی داخلش هستی مشخص نیست چون مسیرجنگل انبوه هستش.وزیبایی بیشتر برنامه برای اینکه وقتی ازجنگل خارج میشی اگرهواخوب باشه دیوسپیدی همواره سمت راست شمارو همراهی میکنه.یکی از بهترین برنامه های من توی چندماه گذشته بود.خیلی ممنونم ازآقای حمیدی بخاطرزمانبندی خوبشون توی انتخاب برنامه ها.جای همه دوستانی که نبودندخالی.

  2. فاطمه جزو وزیری می گوید:

    با تشکر از همگی به ویژه آقای حمیدی،
    برنامه ی فوق العاده ای بود.

  3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و درود بر همنوردان.امیدوارم همیشه سلامت و پیروز باشید.

  4. محمد حسین صائمیان می گوید:

    به نام خدا
    گزارش زیبا و نوستالژیک بود

    بومیان منطقه افسانه ای زیبا برای این چاله ها دارند. آنها معتقدند این گودال ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است.اما بنظر کارشناسان انحلال سنگهای آهکی(کارستیک) باعث فرو نشستها بوده است.البرز زیبا پر است از پارادایز پنهان(پارادایز لغتی فارسی است به معنی بهشت، همان باغ هخامنشی، بهشت اوستایی، برگرفته از پردیس) و آرزوی من : کاش این جاودانها هیچگاه آشکار نشوند و مصون مانند از بطری و پلاستیک و قوطی کنسرو و الودگی صوتی ……….

  5. علیرضا کاظمی می گوید:

    باسلام خدمت آقای صائمیان.البته مابایدباواقعیات زندگی کنیم.بااحترام به همه بومیان منطقه جای زانوی رستم توهمی بیش نیست.چون رستم خود خیال پردازی فردوسی بوده.پس وقتی خودرستم واقعیت نداشته چطورجای زانویش اینگونه واقعی باید باشد. حتی گفتن اینکه افسانه بومیان است اشتباه است.حالا انحلال سنگهای آهکی ونشست زمین یابرخورد شهاب سنگ به واقعیت نزدیکتر اند.باتشکرازاطلاعاتی که دادید.

  6. فردین کولائیان می گوید:

    سلام بر همنوردان عزیز. امیدوارم این برنامه به همه عزیزان خوش گذشته باشد. عکسهای زیبا و گزارش جذاب آقای حمیدی، هنگام مطالعه این گزارش لحظات دلچسبی برای من رقم زد. امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید