گزارش برنامه صعود قله اسب‌ گیرون ۱۴۰۱/۱/۱۹ – هر هفته یک برنامه «۹۶۵»

ارسال شده توسط در 11 آوریل 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

قله اسب گیرون آخرین قله شرقی خط الرأس دوبرار می‌باشد .

خط الرأس غربی – شرقی دوبرار از گردنه امامزاده هاشم در جاده هراز آغاز شده و به سمت شرق و آخرین قله اسب گیرون در روستای ارجمند واقع در جاده فیروز کوه به پایان می‌رسد.

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود به قله اسب گیرون از روستای مومج و در ادامه پیمایش تیغه های قره داغ و صعود قله قره داغ بود.

روز جمعه ۱۹ فروردین ماه ساعت ۴:۱۵ با یک دستگاه ون و یک دستگاه سواری ۱۲ نفر از اعضای باشگاه از پل سید خندان به طرف جاده فیروزکوه و روستای مومج حرکت کردیم .
روستای مومج در کیلومتر ۳۰ جاده فیروز کوه در امتداد جاده فرعی موسوم به جاده هویر قرار دارد .

ساعت ۶:۳۰ به روستای مومج رسیدیم و پس از آماده شدن از محل پارک خودروها از داخل دره به راه افتادیم و در امتداد رودخانه مسیر پاکوب را طی کردیم .
تقریباً بعد از ۳۰ دقیقه پیمایش به یک باغ رسیدیم .

از آنجا دو مسیر وجود داشت ؛

۱- مسیر سمت چپ که در امتداد حاشیه رودخانه به سرچشمه رود میرسد و به یال صعود قله قره داغ منتهی می‌شود.

۲- مسیر سمت راست که با یک شیب تند به ارتفاعات بالاتر ادامه پیدا می‌کند.

ما از مسیر سمت راست و از درون باغ ادامه پیمایش را انجام دادیم و در ساعت ۸ در بالای اولین تپه ، ناظر بر یالهای جنوبی این قسمت از جبهه جنوبی خط الرأس دوبرابر به استراحت و صرف صبحانه نشستیم و با بررسی منطقه و نقشه های gps و مشورت با دوستان یال صعود مورد نظر را انتخاب کردیم .
در ادامه با یک تراورس کوتاه به سمت چپ و یک فرود و صعود تقریباً ۱۰۰ متری بر روی یال مورد نظر قرار گرفتیم .
از اینجا به بعد بصورت متناوب یک ساعت پیمایش و ۱۵ دقیقه استراحت پیش گرفتیم .
هوای بسیار مطبوع و آرام بهاری کاملاً ملموس بود .
پیمایش را ادامه دادیم و پس از عبور از ما بین دو گرده سنگی و برف چاله‌ی یخ زده ‌کوچک ، در ساعت ۱۲:۱۰ به منتهی الیه سمت راست گردنه مابین تیغه های قله قره داغ و قله اسب گیرون رسیدیم .
در ادامه روی خط الرأس دوبرار به سمت شرق و قله اسب گیرون حرکت کردیم و در نهایت ساعت ۱۳:۰۰ به اتفاق همه اعضای تیم روی قله اسب گیرون ایستادیم .
با توجه به ساعت صعود قله اسب گیرون و بعد مسافت نسبت به توانایی تیم ما ، با مشورت دوستان از صعود به تیغه ها و قله قره داغ صرف نظر کردیم .
پس از نیم ساعت توقف روی قله و استفاده از آرامش ، سکوت فراگیر ، وزش باد ملایم و هوای فرح بخش بهاری و ثبت چند عکس ، از همان مسیر صعود ، فرودمان را آغاز کردیم .
ساعت ۱۴:۳۰ به گردنه رسیدیم و برای صرف ناهار و استراحت ۲۰ دقیقه توقف داشتیم .
در ادامه فرود با تراورس به سمت غرب به طرف گوسفند سرا و سرچشمه رودخانه حرکت کردیم .

ساعت ۱۶ به آنجا رسیدیم و پس از یک استراحت کوتاه و نوشیدن آب گوارای چشمه ، در امتداد حاشیه رودخانه در مسیر پاکوب به طرف ارتفاعات پایین حرکت کردیم .
در طول پیمایش این قسمت از برنامه مجبور بودیم چندین بار از عرض رودخانه عبور کنیم ، که با احتیاط کامل رد شدیم .
ساعت ۱۷:۳۰ به انتهای دره و کنار خودروها رسیدیم و در نهایت ساعت ۲۰:۰۰ زیر پل سید خندان یکی دیگر از برنامه های هفتگی را به پایان رساندیم .

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛
آقایان : مهدی یگانه «سرپرست» – دکتر علی طوطی «پزشک تیم» ، مجید رضاپور ، آرش کریمی ، فرامرز فریدی ، نیما علاقه بند«کمک سرپرست» ، حامدرضا قنبری ، میثم شفیعی ، محمد عظیم نژاد ، حسن محسنی