گزارش برنامه صعود قلل «شیورکش و کافره» ۱۳۹۴،۸،۲۹

ارسال شده توسط در 21 نوامبر 2015 ۱۱ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, دسته بندی نشده, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

یال‌های این دو قله‌ی کمتر صعود شده البرز مرکزی از یک سو به منطقه گرمابدر (فشم) و از سوی دیگر به مناطق شمالی دشت لار منتهی می‌شوند .
قله شیورکش بر روی خط الرأس قلل کاسونک به پیرزن کلون واقع شده است ولی قله کافره تقریباً قله‌ای منفرد است که فقط یال غربی آن به قله کاسونک می‌رسد .
هر دوی این قله‌ها در برنامه‌های جداگانه در تاریخ ۱۳۹۲،۶،۲۲ و ۱۳۹۰،۲،۲ توسط اعضای باشگاه اسپیلت صعود شده‌اند که می‌توانید اینجا و اینجا گزارش کامل آن را مشاهده فرمائید.

برنامه این جمعه ۹۴،۸،۲۹ باشگاه اسپیلت صعود هر دوی این قله‌ها از منطقه گرمابدر بود که به دلیل بارش ناگهانی و کم سابقه و سنگین برف در روز پنجشنبه فقط به صعود قله شیورکش ختم شد.
قله شیورکش ، قله‌ای کاملاً سنگی و صخره‌ای‌ست و از هر سوی که آن را صعود کنید نیاز به دست به سنگ شدن دارد و چنانچه در مسیریابی اشتباه نمایید ممکن است با صخره‌ها و دیواره‌های صعب العبور مواجه ‌شوید.

 

و اما شرح حال صعود ما :
با تیمی ۱۹ نفره ساعت ۷ صبح صعود را از انتهای گرمابدر (فشم)آغاز کردیم. ابتدای مسیرکوچه‌ای‌ست قبل از پست محیط‌بانی گرمابدر که در دو طرف آن باغ‌ها و ویلاهای بخش گرمابدر احداث شده‌اند.
این کوچه ابتدای دره‌ای‌ست که به سمت جنوب شرقی امتداد دارد .
(یال زمستانی صعود قله پیرزن کلون نیز در ابتدای این دره واقع است).

از همان ابتدا میزان برف به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسید .
بعد از ۴۵ دقیقه در اواسط دره و اول یال صعود توقفی جهت استراحت و صرف صبحانه داشتیم. سپس صعود را در شیب زیاد و با برف‌کوبی شدیدی به نوبت شروع کردیم ودر نهایت ساعت ۱۱:۳۰ به صخره‌های زیر قله رسیدیم و از حجم برف کاسته شد.
(حجم برف بر روی یال به ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌‌متر می‌رسید که در آبان ماه تا آنجا که من به خاطر دارم کم سابقه بوده است.)

بعد از مشورت ، سرپرست فنی تیم تصمیم گرفت به طور مستقیم از میان صخره‌ها راه صعود قله را بیابد.
لازم به ذکر است یک مسیر پرشیب به شکل یک دهلیز در سمت جنوبی قله وجود دارد که چنانچه تصمیم می‌گرفتیم از آن مسیر قله را صعود کنیم ، می‌باید قله را دورزده به سمت شرق ادامه مسیر می‌دادیم .(مسیری که ما انتخاب کردیم تقریباً غربی – شرقی بود.)

تیم پیشرو و آماده تیم به سرپرستی رضا خلیل‌‍‌آبادی کار مسیریابی و برف‌کوبی را شروع کرد.
مسیر کاملاً سنگی و در بعضی نقاط ریزشی بود که از میان صخره‌ها می‌گذشت . تیم پیشرو در ساعت ۱۳ به قله شیورکش رسیدند و دو نفر از آن‌ها به طرف قله کافره حرکت کردند.
در ساعت ۱۳:۳۰ با بقیه نفرات به قله ۳۶۵۰ متری شیورکش (که با GPS اندازه‌گیری شد ) دست یافتیم.

دو قله کاسونک و کافره که در میانشان دماوند با شکوه خودنمایی می‌کرد از شرق دیده می‌شدند و قلل مهرچال و آتشکوه و پیرزن کلون از جنوب شرقی و خط‌الرأس عظیم خرسنگ به جانستون و خلنو سرکچال از سمت شمال نمایان بودند.

در این هنگام ابر سیاه و پرحجمی از سمت جنوب نمایان شد که با بی‌سیم به تیم دو نفره اطلاع داده شد که آن‌ها نیز با توجه به اتمام ساعت صعود و احتمال بارندگی از ادامه صعود دست کشیده به طرف قله شیورکش بازگشتند.
در ساعت ۱۴ مسیر دشوار بازگشت را در پیش گرفتیم . حدود یک ساعت طول کشید تا فرود از میان صخره‌ها را به پایان رسانده ، به اول یال پر حجم برف بازگردیم.
نا گفته نماند ابرهای تیره مزبور با رعد و برق هر چند دقیقه یک بار هشدار می‌داد که خوشبختانه بدون بارش از حجم آن کاسته شد و هوا رو به آرامی گذاشت.


بعد از استراحت و صرف غذا در زیر صخره‌ها به طرف گرمابدر حرکت کردیم.

مسیر همان جای پای صبح‌مان بود که به دلیل برودت هوا رو به یخ‌زدن گذاشته بود. در ساعت ۱۷:۳۰ قبل از اینکه تاریکی زود هنگام پاییزی فضای کوهستان را درنوردد به پای مینی‌بوس باشگاه رسیدیم و این برنامه پاییزی که هیچ چیزی از یک برنامه کامل زمستانی کم نداشت ، به پایان رسید.

 

اعضای شرکت کننده در برنامه :
خانم‌ها : زینب داداشی – الهه کیانی – نسرین سلطانی – فاطمه درزی – فریبا جباری – نرگس غمی‌لوئی

آقایان : ذبیح اله حمیدی (سرپرست برنامه)- غلامرضا خلیل‌آبادی(مربی تیم) – رضا خلیل‌آبادی(سرپرست فنی) – علی صباغی – رامین منفردزاده – محمود نادری – محسن شاکری – ناصر کاویانی(عکاس) – علیرضا کاظمی(پزشک‌یار) – مهدی صابری – رحیمبیضاوی – بهزاد یگانه – محسن فضلی

 

گزارش سایت : ذبیح اله حمیدی

شییورکش

 

DSC05750گرمابدر-قله شیورکش دیده می‌شود

 

DSC05771

 

DSC05775

 

DSC05779

 

DSC05815

 

DSC05823

رامین منفردزاده عضو پایدار باشگاه اسپیلت

نقش بسزایی در این صعود داشت  

 

DSC05836

قله پیرزن کلون 

 

DSC05837

 

DSC05840

غلامرضا خلیل‌آبادی مربی پرتوان باشگاه اسپیلت

با پس زمینه قله سرکچال 

 

DSC05846

 از راست قلل کافره – دماوند – کاسونک

 

DSC05850

 

DSC05867

قله شیورکش – ارتفاع ۳۶۵۰ متر

 

DSC05869

 در مسیر بازگشت 

 

DSC05885

از راست : ناصرکاویانی(عکاس برنامه)- زینب داداشی (مربی)-

رضا خلیل‌آبادی (سرپرست فنی)

 

DSC05890

و این‌بار نیز سگی زیبا ، باوفا و دوست‌داشتنی ما را تا قله همراهی کرد

 

۱۱ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قلل «شیورکش و کافره» ۱۳۹۴،۸،۲۹”

  1. نیما می گوید:

    خسته نباشید. عکس ها عالی بود. کافره تو زمستون صعود شده؟
    …………..
    با سلام و تشکر
    جناب اسکندری اطلاعات دقیقی در این خصوص در دست نداریم.

  2. کیانی می گوید:

    با سلام و عرض احترام به همه دوستان
    اجرای برنامه هایی از این دست، خود مستلزم یک برنامه ریزی دقیق و داشتن تجربه بالای مدیریتی میباشد تا نتیجه ای اینچنین رقم بخورد. با تشکر از مدیریت محترم باشگاه، که با اشراف کامل به میزان توان تک تک اعضای خود، اینگونه برنامه ها را با هدف و انگیزه صعود تمامی همنوردان همراه ایمنی و سلامت کامل مدیریت میکنند. چون بنده معتقدم صعود موفق و بدون حادثه تمامی افراد در هر برنامه ای شعف درونی و شادمانی وصف ناشدنی را به همراه دارد، و یقین دارم که مدیریت محترم باشگاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده، و این امر خود، یکی از عوامل موثر در ادامه این مسیر پر چالش (کوهنوردی مدرن و اخلاق مدار) میباشد.برقرار باشید.

  3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و درود بر همنوردان .
    هرچند هنوز زمستان شروع نشده اما جمعه ما صعودی کاملا زمستانی داشتیم .البته غافلگیر نشدیم چون از چند هفته قبل اقای حمیدی عزیز و مسول فنی تیم رضاخلیل ابادی هشدارهای لازم را داده بودند اما واقعا انتظار بارش برف چهل سانتی متری را نداشتیم.
    تشکر از اقای حمیدی که برای اولین بار اجازه دادند خانم های باشگاه مستقلانه مسیر زیادی را برف کوبی کنند.وتشکر از خانم ها که این کار را واقعا مردانه انجام دادند.از نکات بارز صعود جمعه این بود که تقریبا همه اعضای تیم بطور همزمان به قله رسیدند.جا دارد تشکری داشته باشم از سرپرستی خوب اقای حمیدی و مسول فنی تیم و همچنین عکاس تیم.قابل تذکر میدانم که مسول فنی از همین هفته باید برای افراد جدید طرز استفاده از کلنگ و سر خوردن و طرز ترمز کردن در برف را اموزش دهند.

  4. مهدی صابری می گوید:

    با سلام و عرض ادب به تمامی دوستان و همنوردان گرامی
    صعود این قله زیبا در یک روز زیبای پاییزی به همراه وجود مسیر برفی بسیار زیبا و هوایی دلچسب که استشمام آن روح وجسم آدمی را جلا میدهد و هیجانی وصف ناپذیر در هنگام دست به سنگ شدن ها و تلاش برای پیدا کردن بهترین مسیر صعود در مسیر سنگی زیر قله و تماشای مناظر بدیع و دل انگیز کوه های اطراف و هارمونی شکل های زیبای ابرها در آسمان و انعکاس نورها و سایه ها ، روز به یاد ماندنی دیگری را در کنار تمامی همنوردان گرامی رقم زد .
    با تشکر از سرپرست برنامه و مربیان گرامی

  5. حسين صادق زاده می گوید:

    سلام وخداقوت به دوستان عزیز برای اجرای موفق این برنامه…حجم بارش برف در ارتفاعات البرز در چنین فصلی نسبت به سالهای قبل بی سابقه میباشد و عملا صعودها هیچ تفاوتی با صعودهای زمستانی ندارد..

  6. مهدي موسي نژاد می گوید:

    با عرض خسته نباشید خدمت دوستان و همنوردان
    امیدوارم روزهای خوبی پیش روی فعالیتهای باشگاه خوبمان باشد

  7. محسن شاکری می گوید:

    با عرض سلام و درود خدمت تمامی دوستان همنوردم
    خداوند را شاکرم که یکبار دیگر لطفش شامل حال من شد که توانستم یک روز دیگر را به همراه اعضای باشگاه اسپیلت در آغوش طبیعتش سپری کنم
    چند مورد در این برنامه برای من خیلی خوشایند بود؛ از جمله کارگروهی و نظم تیم و اجازه دادن جناب آقای حمیدی به افراد کم تجربه ای مثل من ( تجربه و تمرین برف کوبی ) که برای بنده خیلی مفید بود که کمال تشکر از ایشان و تمامی اعضای شرکت کننده در این برنامه را دارم
    این صعود یکی از برنامه های به یاد ماندنی و پر انرژی در ذهنم ثبت گردید.
    “شاد و مسرور باشید”

  8. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود خدمت همنوردان عزیزم. این هفته من نوی کامنت گذاشتن عقب افتادم. ببخشید دیگه.واماجمعه یک صعود خوب و به یاد ماندنی با چالش دست به سنگ شدن درمسیرهای صخره ای ودربعضی مواقع ترسناک که حسنش ریختن ترس همنوردان جدیدترمان بود.و صعود و فرودی کاملا” زمستانی درپاییز.ونکته جالب صعود همراه کوچکمان سگ وفاداری که ازابتدا تا انتهای برنامه همراهیمان کرد.
    ازآقای حمیدی باید تشکرکنم که درغیاب پزشکان خوب باشگاه وظیفه امداد تیم را به من واگذار کردند.(لازم میدانم همنوردانم درجریان باشند که من مدرک امدادگری اورژانس از اورژانس تهران و ۱۲ سال سابقه کار در بخشهای اورژانس و بخش ویژه وجراحی بیمارستان مداین تهران رادارم.)
    امیدوارم بتوانم درغیاب پزشکان محترم باشگاه داخل برنامه وظیفه سنگین این عزیزان رابه نحو مطلوبی انجام دهم.
    همواره سرافراز برفراز باشید.
    ……………
    پاسخ :
    جناب کاظمی
    با سپاس از اطلاعات مفیدی که ارائه کردید.
    مطمئناً حس مسئولیت و تجارب پزشکی شما می‌تواند همواره پشتیبان و عاملی برای دلگرمی کلیه اعضای شرکت کننده در برنامه‌های کوه‌نوردی این باشگاه باشد.
    ذبیح‌اله حمیدی

  9. رحیم بیضاوی می گوید:

    با عرض سلام به همنوردان عزیز باشگاه اسپیلت. بر خود لازم می دونم از اعضای با تجربه و پرتوان باشگاه که بی دریغ به همنوردان خود کمک کردن و در تمام مسیر مخصوصا بخش صخره ای مسیر مایه دلگرمی بودن تشکر و قدردانی کنم.

  10. بهزاد میرزایی یگانه می گوید:

    برنامه با توجه به شرایط جوی و حال و هوای زمستانه بسیار خوب و عالی اجرا شد و از سرپرست های برنامه متشکرم. پیشنهاد می دهم در آغاز برنامه ها چند دقیقه حرکات کششی اجرا شود.

  11. محمد می گوید:

    منتظر دیدن گزارش این برنامه بودم که نکاتی را درباره کافره به ذهن بسپاریم.
    حالا که شرایط جوی صعود کافره را منتفی کرده همین‌جاعرض کنم که به نظر جناب‌عالی برای صعود زمستانه‌ی کافره مسیر گردنه‌یونه‌زا و کاسونک بهتر است یا شروع از دره‌ی گرمابدر و گذشتن از غرب به جنوب قله‌ی شیورکش؟ همین‌طور به نظر شما صعود یال مرسوم کافره در زمستان (که تقریبا شمالی است) بدون کرامپون و تبریخ شدنی است؟
    …………
    پاسخ :
    آقای محمد سلام
    با توجه به مسدود بودن جاده گردنه یونه‌زا به گرمابدر در فصل زمستان و همچنین عدم امکان دست‌یابی به این قله از دشت لار ، پیشنهاد می‌کنم از همین مسیر (گرمابدر-شیورکش) که گزارش آن را خوانده‌اید ، صعود زمستانی قله کافره را انجام دهید.
    مطمئناً یکی از ملزومات مهم این صعود داشتن کلنگ یا تبر یخ و کرامپون خواهد بود (البته با کسب آموزش‌های لازم و مربوط به این ابزار).
    موفق باشید.
    ذبیح اله حمیدی

دیدگاه خود را بیان کنید