گزارش برنامه صعود قلل «بازارک و شاه‌نشین»۱۳۹۴،۸،۲۲

ارسال شده توسط در 14 نوامبر 2015 ۷ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کوه‌شناسی:
خط الرأس غربی توچال بعد از گذر از قلل شاه‌نشین – بازارک و لوارک به گردنه عظیم”لت” می‌رسد و از آنجا تا قلل سیاه سنگ و منار ادامه یافته در جوار روستای مورود در کیلومتر ۵۰ جاده چالوس پایان می یابد.
و اما خط الرأس شرقی توچال بعد از گذر از قلل پیازچال – سیاه‌بند – دارآباد در گردنه قوچک (شرق تهران) به پایان می‌رسد.
مجموع طول خط‌الرأس(اصلی)شرق-غربی توچال به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر می‌باشد که طی برنامه‌ای در تاریخ ۱۳۹۳،۴،۱۳ توسط دو تن از اعضای باشگاه اسپیلت (یک روزه)پیمایش شده که گزارش آن را می توانید اینجا مشاهده کنید.
برنامه این هفته باشگاه صعود دو قله خط الرأس غربی توچال شاه‌نشین و بازارک بود که به شرح زیر اجرا گردید:

شرح صعود:
ساعت ۷ صبح جمعه ۲۲ آبان ۹۴ به تعداد ۱۴ نفر از روستای امام‌زاده داود در شمال غرب تهران صعود را آغاز کردیم(ارتفاع ۲۶۰۰ متر).
بارش زود هنگام برف پاییزی چهره کوهستان را کاملاً سفیدپوش کرده بود . عبور از کوچه‌های یخ‌زده امام‌زاده داود حال و هوای برنامه‌های زمستانی را برایمان داشت. مسیر صعود از دره اصلی شروع شده پس از نیم ساعت به اول یال صعود رسیدیم (سمت چپ – یال شمال شرقی).
این یال با شیب زیاد بعد از عبور از چند صخره کوتاه به گردنه‌ای مابین دو قله بازارک و شاه‌نشین می‌رسد.
حدود ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر برف روی مسیر را پوشانده بود. بعد از یک ساعت صعود با رسیدن تابش آفتاب جهت استراحت و صبحانه توقف کردیم سپس صعود را ادامه داده در ساعت ۱۲ به گردنه مزبور رسیدیم.

باد سرد پاییزی با سرعت حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت وزیدن داشت . بادگیرها را پوشیده ، تیم را به دو قسمت ۸ و ۶ نفره تقسیم کردیم.
تیم اول به طرف قله بازارک و تیم دوم به طرف قله شاه‌نشین حرکت کردند. قرار بود تیم اول به شکل سرعتی بعد از صعود قله بازارک به تیم دوم در قله شاه‌نشین ملحق شود سپس با هم به طرف گردنه (اشترگردن) فرود رفته بعد از صعود قله (پلنگ‌چال) به طرف امام‌زاده داود بازگردیم…

در ساعت ۱۳ به اتفاق تیم دوم قله شاه‌نشین را به ارتفاع ۳۸۹۲ متر صعود کردیم و از آنجا با تماس(بی‌سیم) متوجه شدیم یکی از اعضای تیم اول در هنگام بازگشت از صعود قله بازارک دچار مشکل سرمازدگی شده است.

با سرعت فرود رفته در زیر قله شاه‌نشین به آن‌ها ملحق شدیم. خوشبختانه پزشک تیم (دکتر همدانچی) و بقیه اعضا توانسته بودند مشکل را کمی کاهش دهند ولی ادامه صعود برای تیم اول جهت صعود قله شاه‌نشین به دلیل از دست دادن زمان مقدور نبود.
بعد از بررسی وضعیت و مشورت ، با توجه به اینکه باید هر چه سریع‌تر فرود می‌رفتیم تا از وزش باد سرد در امان باشیم از یالی که (به نظر) خیلی مناسب نمی‌آمد ، ناچاراً فرود رفتیم.
شیب‌های ابتدایی مسیر فرود کاملاً یخ‌زده و تا حدودی خطرناک بود پس با احتیاط و با کمک دو «کلنگی» که در اختیار داشتیم ، جای پای مناسب ایجاد کرده فرد مصدوم و اعضای نو پای باشگاه را به کمک اعضای با تجربه‌تر به طرف دره هدایت کردیم.
بعد از دویست متر فرود به منطقه هموارتری رسیدیم . در آنجا استراحت و صرف ناهار داشتیم . از آنجا با ادامه مسیر و با برف‌کوبی نرمی به ادامه فرود پرداختیم.
در ساعت ۱۷ با رسیدن به پای مینی‌بوس باشگاه که راننده با اخلاق ما آقای عظیمی منتظرمان بود، این برنامه با تلاشی ۱۰ ساعته و طی ۱۵ کیلومتر کوه‌‌‌نوردی به پایان رسید.

پی‌نویس:
طی این برنامه خاطره اولین صعودها به قله توچال در اوایل دهه ۵۰ برایم زنده شد. در آن زمان بعد از صعود قله توچال که با یک شب‌مانی در شیرپلا انجام می‌شد ، مسیر فرود گاهاً به شهرستانک – آهار و یا امام‌زاده داود ختم می‌شد.
در این بین فرود به امام‌زاده داود یکی از طولانی‌ترین فرودها محسوب می‌شد .چون بعد از رسیدن به امامزاده داود مسیر بازگشت به تهران بسیار طولانی بود.
در آنجا دو مسیر وجود داشت :
اول:امامزاده داود به فرحزاد که از طریق مسیر کتل خاکی بود.
دوم : امام‌زاده داود به سولقان که از دره‌ای بسیار زیبا و پر پیچ و خم می‌گذشت که در بین راه از روستایی به نام (کیگا)رد می‌شد (در آن هنگام جاده آسفالته امام‌زاده داود به جاده سنگان هنوز ساخته نشده بود).

زمانی هم که به سولقان می رسیدیم باید منتظر اتومبیل‌های گذری می‌نشستیم تا یکی پیدا شود و ما را به (کن) برساند که در آن زمان تقریباً جدا از تهران بود و از آنجا به قول قدیمی‌ها (تکه تکه )ماشین سوار شده ، به منزل می‌رسیدیم…

حالا نشسته در مینی‌بوس منتظرم تا به میدان آزادی برسم و از آنجا با اتومبیل خود که در گوشه‌ای پارک شده خودم را به منزل برسانم .

به نظر شما ۵۰ سال بعد کوه‌نوردانی که از این مسیر به امام‌زاده داود برسند با چه وسیله‌ای تا منازلشان خواهند رفت ؟! 😉  😀

خانم‌ها : الهه کیانی – نسرین چارلنگی – نرگس غمی‌لوئی

آقایان : ذبیح اله حمیدی (سرپرست برنامه)- باقر یوسفی(سرپرست فنی) – آریا همدانچی(پزشک) – نوید ملکی – علیرضا کاظمی – مصطفی وزیری – رحیم بیضاوی – داود میرحسینی- علیرضا قره داغی – محسن فضلی
میهمان برنامه : آقای میثم امینی

WP_20151113_001

WP_20151113_13_04_30_Proقله شاه‌نشین به ارتفاع ۳۸۹۳ متر

مسیر فرود

۷ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قلل «بازارک و شاه‌نشین»۱۳۹۴،۸،۲۲”

1. علیرضا کاظمی می گوید:

درود به همه همنوردانم.خیلی خوشحالم کنارهمنوردانی کوهنوردی میکنم که سلامت یکی ازاعضاء تیم برایشان ازصعود به قله اینقدر واجبتر است.تیم اول قله بازارک راصعودکرد و درست زیر قله شاهنشین همه ۷ نفر ایستادند تا تکلیف نفری که پاهایش سرمازده شده بود روشن شود.تشکرازدکترهمدانچی برای سرعت عملشان.وتشکرازهمه دوستانی که سلامت همنوردشان راازصعود قله واجبتردیدند.
    سپاس از آقای حمیدی برای برنامه خوبی که اجراشد.
    فقط یک گله دارم.دوستان باتوجه به اینکه دوهفته آقارضاخلیل آبادی زحمت کشیدند وکلاس تجهیزات زمستانی گذاشتند ولی باز میبینیم که همنوردان باتجهیزات ناقص صعود میکنند.لطفا”دقت کنید زمستان باکسی شوخی ندارد.
    به قول آقای حمیدی شانس آوردیم کولاک و بوران نبود والا دوستانی که باتجهیزات کم آمده بودند دچارمشکل بزرگی میشدند.ببخشیداگرتذکری دادم.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

2. رضا می گوید:

یکی دیگه از برنامه های عالی که من از دست دادم.
    تبریک به همه دوستان عزیز

3. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

سلام و درود بر همنوردان . همیشه بر فراز باشید.خیلی خوشحال شدم آقای باقر یوسفی را هم در جمع همنوردانم دیدم .انشاالله که باز هم شاهد حضور ایشان در برنامه ها باشیم.

4. طوطی می گوید:

متأسفم که خستگی کلاس سنگنوری مانع صعود من به همراه گروه شد، با بهترین آرزو ها برای همنوردان

5. نسرین چارلنگ می گوید:

یک برنامه ی پر چالش و زیبای کوهنوردی با تمام خصوصیات یک کوهنوردی زمستانه… برای شروع صعودهای زمستانی بسیار عالی بود…

6. بهزاد میرزایی یگانه می گوید:

گزارش بسیار خوبی بود با تشکر از شما

7. عليرضا قره داغي می گوید:

سلام به همه همنوردان عزیز. برنامه بسیار زیبا و پر محتوایی بود.باتشکرازهمه دوستان به خصوص آقای حمیدی سرپرست زحمتکش برنامه.