گزارش برنامه صعود سرعتی خط‌الرأس توچال (۵۰ کیلومتر) ـ ۱۳۹۳٫۰۴٫۱۳

ارسال شده توسط در 7 جولای 2014 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این صعود به مناسب هشتمین سالگرد تأسیس باشگاه اسپیلت برنامه‌ریزی شده بود که در تاریخ جمعه سیزدهم تیر ماه سال ۱۳۹۳ به شرح زیر اجرا شد:

مقدمه:
خط‌الرأس شرقی ـ غربی توچال از گردنه قوچک (شمال‌شرق تهران) شروع شده بعد از قلل دارآباد ـ سیاه‌بند ـ پیازچال ـ توچال ـ شاه‌نشین ـ لوارک ـ بازارک ـ سر‌لت ـ سیاه‌سنگ و منار به روستای مورود رسیده، در کیلومتر ۳۵ جاده چالوس (پل‌خواب) به پایان می‌رسد.
 

در این برنامه ۱۸ نفر حضور داشتند که در نهایت رضا خلیل‌آبادی و محمدتقی غلامی موفق شدند کل این مسیر را در ۱۸ ساعت به پایان رسانند.
 

در ادامه این گزارش شرح کوتاهی از چگونگی اجرای این برنامه را ارائه می‌دهیم با این امید که گزارش کامل‌تر در آینده‌ای نزدیک به نظر شما همنوردان گرامی رسانده خواهد شد.

*****

ساعت ۶:۳۰ صبح از روستای مورود صعود را شروع کردیم.
 

بعد از یک ساعت در ابتدای یال صعود صبحانه صرف شد. صعود از یال شمالی منار، اولین قله این مسیر که آکنده از سرسبزی و طراوت بود ادامه یافت. هوا نیمه‌ابری و مه نسبتاً شدیدی در منطقه حاکم بود.
 

تیم اول، سه نفر (حمیدی، غلامی و خلیل‌آبادی) به شکل سرعتی طی ۲ ساعت قله منار را صعود کردیم. (ارتفاع ۳۵۲۵ متر) سپس غلامی و خلیل‌آبادی با وجود مه از من جدا شده، به طرف قله سیاه‌سنگ حرکت کردند.
 

همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد، آنان موفق شدند در مجموع طی ۱۸ ساعت تمام خط‌الرأس توچال را در آن روز طی کرده، به سلامت به انتهای مسیر دست‌یابند که شرح صعود آنان به زودی به قلم رضا خلیل‌آبادی در همین سایت منتشر خواهد شد.
 

تیم اصلی باشگاه در ساعت ۱۱:۰۰ به قله منار رسیدند. پس از استراحت و عکاسی، در ساعت ۱۱:۳۰، پنج نفر (منفردزاده، جهانبخش، صادق‌زاده و بیک‌محمدی به سرپرستی من (حمیدی)) به طرف قله سیاه‌سنگ حرکت کردیم. قصد ما صعود قلل سیاه‌سنگ و سرلت بود و همانطور که در جدول برنامه‌های باشگاه ذکر شده بود، فرودمان به روستای شهرستانک ختم می‌شد.
 

با هماهنگی راننده مینی‌بوس باشگاه (آقای عظیمی) قرار شد ساعت ۶:۰۰ عصر در آنجا حاضر باشیم.
 

بقیه نفرات تیم به سرپرستی علی منصوری به طرف مورد حرکت کرده، پس از رسیدن به آنجا و صرف ناهار و استراحت به شکل پیاده تا جاده چالوس رفته، منتظر رسیدن تیم ما شدند.
 

ساعت ۱۲:۳۰ تیم ما موفق به صعود قله سیاه‌سنگ به ارتفاع ۳۵۶۵ متر شد که در آن منطقه بلندترین قله است.
 

هوا همچنان ابری و مه‌آلود بود که کم‌کم شاهد صاف شدن آن و عقب‌نشینی ابرها بودیم. 
 

مسیر از آنجا به شکل تیغه‌ای ادامه پیدا می‌کرد.
 

لازم به ذکر است تقریباً برفراز قله سیاه‌سنگ (از سمت شمال) جاده‌ای کشیده شده که متأسفانه نمای این قله را بسیار زشت و ناپسنده کرده است. 
 

در ساعت ۱۵:۰۰ به قله دیگر این مسیر به نام سرلت به ارتفاع ۳۳۲۰ متر دست‌یافتیم. در آنجا استراحت کرده، بعد از آن همچنان به مسیر ادامه دادیم.
 

نکته قابل ذکر این که در شرایط هوای مه‌آلود به سادگی نمی‌توان گردنه سرلت را یافت. زیرا مسیر در این قسمت از خط‌الرأس با پیچیدگی و شکست همراه است. خوشبختانه در آن ساعت هوا صاف بود و مسیر صعود را تشخیص می‌دادیم.
 

ساعت ۱۶:۳۰ به گردنه مشهور «لت» رسیدیم. جایی که از یک طرف به قله توچال و از طرف دیگر به قله منار می‌رسد و تقریباً در میانه این مسیر می‌باشد.
 

دو دره منتهی به این گردنه از طرف جنوب به روستای رندان (جاده امامزاده داود) و از طرف شمال به روستای شهرستانک ختم می‌شود.
 

۲ ساعت طول کشید که به اولین باغات روستای سرسبز و زیبای شهرستانک برسیم. در میدان روستا مینی‌بوس باشگاه منتظرمان بود که بلافاصله سوار شده، به طرف جاده چالوس حرکت کردیم.
 

در ساعت ۱۹:۰۰ بعد از سوار کردن بقیه اعضای تیم که در پل‌خواب منتظرمان بودند، به طرف تهران حرکت کرده و ساعت ۹:۰۰ شب به آنجا رسیدیم.

 

از طرف باشگاه اسپیلت صعود سرعتی «50 کیلومتر» خط‌الرأس توچال را به همه هم‌باشگاهیان گرامی، به ویژه  آقایان رضا خلیل‌آبادی و محمدتقی غلامی صمیمانه تبریک می‌گوییم.

 

لازم به ذکر است با تحقیقات ما، پیمایش سرعتی این مسیر به شکل یک روزه از غرب به شرق برای اولین بار توسط تیم باشگاه اسپیلت انجام گرفته است. 


    گزارش سایت از: ذ. حمیدی
    1393.4.14

 

نفرات شرکت‌کننده در برنامه (به ترتیب الفبا):
خانم‌ها: اسدا…نژاد، صادقی‌نژاد، بتول قربانی‌یکتا (عضو جدید)، کمالی و مقدم
آقایان: بیک‌محمدی، جهانبخش، حمیدی (سرپرست)، خلیل‌آبادی، عبدالرضا ذاکر (عضو جدید)، رضوی، صادق‌زاده (عکاس)، غلامی، قربانی، کاویانی، منصوری و منفردزاده
مهمان برنامه: آقای غلام‌حسن خاقانی

 

جاده چالوس و دیواره پل خواب

 

روستای مورود ـ ۲۱۵۰ متر

 

یال زیبای صعود قله منار

قله منار ـ ۳۵۲۵ متر

 

قله سیاه سنگ ـ ۳۵۶۵ متر

 

پس از قله سرلت (۳۳۲۰ متر) و در نزدیکی گردنه لت

در حال رسیدن به روستای شهرستانک

۲ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود سرعتی خط‌الرأس توچال (۵۰ کیلومتر) ـ ۱۳۹۳٫۰۴٫۱۳”

  1. نيما می گوید:

    سلام ممنون از گزارش خوبتون فقط در انتها مشخص نشد دو نفر از دوستان که خط الراس را کامل رفتند، سر از کجا در آوردند؟ انتهای مسیرشان کجا بود؟ چند ساعته رفتند و … ؟ پیمایش یک روزه این خط الراس به طول ۵۰ کیلومتر واقعا کار بزرگی هست که باید تبریک گفت به این دوستان. خیلی توان و انگیزه میخواد آنهم در گرمای تابستان. آفرین بر شما ضمنا طبق نقشه توپوگرافی که بنده در اختیار دارم و همچنین شناختی که از قلل منظقه دارم، ارتفاع قله سرلت ۳۲۱۰ متر است در حالی که در گزارش ۳۳۲۰ ذکر شده! احیانا قله مورد نظر شما تالون نبوده؟

    ……………………

    پاسخ :

    با سلام و تشکر از تماستان . باطلاع می رسانیم دو نفر عضو تیم که مسیر را به پایان رساندند ، پس از ۱۸ ساعت تلاش و صعود آخرین قله (دارآباد) به دلیل ممانعت نیروهای انتظامی از منطقه شهرک قائم به تهران بازگشتند.
    ضمنا در مورد قله سرلت احتمالا ممکن است نظر شما صحیح باشد ولی برای اطمینان ، نیاز به بررسی بیشتری دارد.

  2. گزارش برنامه صعود قلل «بازارک و شاه‌نشین»1394،8،22 | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

    […] اسپیلت (یک روزه)پیمایش شده که گزارش آن را می توانید اینجا مشاهده کنید.برنامه این هفته باشگاه صعود دو قله خط الرأس […]

دیدگاه خود را بیان کنید