گزارش برنامه صعود زمستانی قلل دارآباد و سیاه بند ۱۴۰۰/۱۱/۸ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۵۵»

ارسال شده توسط در 31 ژانویه 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه, گزارش برنامه های فنی

کوه دارآباد یا مونگ‌چال، کوهی در شمال شرق تهران است.

این کوه چهارمین کوه بلند تهران است که ۳۱۶۲ متر ارتفاع دارد.

ابتدای این مسیر، محلهٔ دارآباد در شمال شرقی شمیران است.

تیم ۱۷نفره اعضای باشگاه از انتهای پارکینگ دارآباد (واقع در خیابان محبی) در یک روز سرد زمستانی ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح مورخ ۸ بهمن۱۴۰۰ حرکت خود را آغاز کرد.

مسیر مشخصی در بالادست شرقی رودخانه در جهت شمال پیموده و به ابتدای دره کوچکی در سمت شرق رسیدیم.

در ادامه مسیر در شیب تندی (یال شن سیاه) در جهت شمال شرقی حرکت کرده و پس از حدود دو ساعت بر لبه یال جنوبی قله رسیدیم.

ساعت ۷:۲۰ دقیقه در کنار پناهگاهی که در آنجا قرار دارد مشغول صرف صبحانه شدیم و بعد از حدود نیم ساعت از آنجا به طرف شمال و روی یال با شیب ملایم به سمت قله دارآباد حرکت کرده و سرانجام‌ در ساعت ۹:۴۰ دقیقه به اتفاق تمامی اعضا به قله دارآباد به ارتفاع ۳۱۶۲ متر رسیدیم.

علی رغم عدم وزش باد و تابش نور خورشید، هوا بسیار سرد و خشک بود.

پس از توقفی ۵۰ دقیقه ای و آماده شدن تیم فنی متشکل از آقایان ارسلان بیک محمدی( سرپرست فنی)، مهدی یگانه و نیما علاقه بند در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه آنها را جهت عبور از تیغه های دارآباد به سمت قله سیاه بند بدرقه کرده و فرود خود را آغاز نمودیم.

در پایان و در ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه به اتفاق ۱۴ عضو باقی‌مانده به محل پارکینگ دارآباد مراجعت کرده و این بخش از برنامه کوهنوردی خود را به پایان رساندیم.

تیم فنی ۳نفره باشگاه هم که حرکت خود را به سوی قله ۳۳۲۰ متری سیاه بند آغاز کرده بود برای رسیدن به این قله ، تیغه های دارآباد را پیش رو داشت که عبور از این تیغه ها نیازمند آشنایی با تکنیک های سنگنوردی و یخ و برف بود چرا که این مسیر کاملا سنگی و در زمستان پوشیده از برف و یخ می باشد.

حتی در نقاطی از مسیر نیاز به ایجاد کارگاه طبیعی و فرود با طناب بود.

حدودا از ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه با تغییر شرایط جوی شعاع دید به ۱۰ متر کاهش یافت و با توجه به تجربه پیمایش تابستانه این مسیر سرانجام اعضای تیم فنی در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه موفق به صعود قله سیاه بند شدند.

برروی قله هوا ناپایدار و به علت شعاع دید کم از یالی که قبلا شناسایی شده بود فرود را آغاز کردیم.

در ابتدا برنامه ریزی شده بود از یال منتهی به روستای اوشان فرود بیاییم ولی به علت خرابی هوا و وجود برف سنگین برروی این یال به علت شمالی بودن آن، یال فرود را تغییر داده و در نتیجه در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه به دره ای منتهی به روستای باغ‌گل رسیدیم که وجود یک آبشار مانع از فرودمان شد و مجددا مجبور به صعود گشته تا با پیدا کردن یال مناسب به روستای باغ گل برسیم.

سرانجام پس از ۴ الی ۵ ساعت تلاش جانانه و برفکوبی سنگین در ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به روستای باغ‌گل رسیده و نهایتا در ساعت ۲۲ در میدان باغ‌گل این برنامه سنگین و مهیج را به پایان رساندیم.

در آخر با تشکر از همکاری، جدیت و تلاش همنوردان خوبم ارسلان بیک محمدی ، مهدی یگانه و نیما علاقه بند و تشکر ویژه از دوست عزیز و عضو باشگاه اسپیلت آقای مجید رضاپور که با تقبل زحمت خود را به روستای باغ‌گل رسانده و ما را به تهران رجعت دادند قدردانی می نمایم.

اعضای شرکت کننده در برنامه ؛

آقایان : محمدحسین اله‌یاری «سرپرست و مربی» – ارسلان بیک محمدی «سرپرست تیم فنی» – مهدی یگانه – نیما علاقه‌بند – علیرضا قره داغی – محمدامین رحمانی – سعید جامعی – علی رضایی – محمدرضا جعفری – میثم کریمی – محمد عظیم نژاد – کوروش رشیدی – حمید زعفرانی

خانم ها : اسما سلطانی نژاد – آرزو جعفری – افسانه عزیززاده

میهمان برنامه: آقای حسن محسنی

گزارش از محمدحسین اله‌یاری

قله دارآباد به ارتفاع ۳۱۶۲ متر.