گزارش برنامه صعود قله ناظر بزرگ (۱۳۹۵/۵/۱)

ارسال شده توسط در 23 جولای 2016 ۵ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

چه وجه تسمیه‌ی جالبی دارند این قله ها ، تا یک ساعتی صعود نمی توانی آن را ناظر باشی و او به خاطر بزرگی‌اش همه جا ناظر توست …

در برنامه های گذشته باشگاه سابقه صعود یک روزه آن را در آرشیو می توانید بدست آورید.

ولی این صعود با این روش و با این تعداد نفرات برای خود آمار و خاطره ای شد ماندگار …

این سفرمان حدود ۲۴ ساعت به طول انجامید.

(حرکت از تهران ساعت ۱:۳۰ بامداد از باشگاه و بازگشت ۲۴ بعد همان جا)

اطلاعات کوه‌شناسی این قله عبارت است از قرارگرفتن در البرز مرکزی به شکل تقریبا غیر خط الرأسی و منفرد .

یال شمال شرقی آن به قله ناظر کوچک ختم می شود و یال جنوب غربی بعد از گذر از خط الرأس فرعی هفت سران لار به خط الرأس اصلی دو خواهران وصل می شود.(در بعضی از نقشه ها هفت سران لار «شکرلقاس»نامیده شده است).

این قله از شمال و شمال غرب به منطقه بلده و روستای هَتَر و از شرق به منطقه ییلاقی نمارستاق (جاده هراز) از توابع آمل می رسد.

ساعت ۶ صبح به تعداد ۲۵ نفر از پارکینگ بالای روستای نمارستاق که با تابلوئی از داخل روستا به طرف دریوک مشخص شده است ، صعود را شروع کردیم.

بعد از ورود به دشت زیبای دریوک چمن و صرف صبحانه بلافاصله وارد دره پنیری شدیم که بعد از قریب به یک و نیم ساعت کوهپیمایی نرم ، قبل از اتمام این دره مشهور و تاریخی ، سمت چپ (جنوب)به دره دیگری رسیدیم که با شیب های بیشتری ما را تا آخرین محلی که آب داشت و به شکل یک سه راهی بود هدایت کرد.
باید توجه کرد این دره پاکوب مشخص و پهنی ندارد و بیشتر به شکل خط های باریک و گاهاً ریزشی‌ست.ضمنا جهت این دره شرقی – غربی‌ست .

در ساعت ۱۱ صبح با رسیدن به این سه راهی از مسیر رودخانه جدا شده به طرف شمال غربی حرکت کردیم . از اینجا به بعد از دو مسیر می توان به طرف قله حرکت کرد ؛
اول – از دره ای که راه باریکی در آن وجود دارد
دوم – از روی یال اصلی سمت راست این دره ، که تیم ما مسیر روی یال را انتخاب کرد.

پس از یک ساعت کوهپیمایی در شیب های تند و رسیدن به روی یال ، ادامه مسیر دادیم . در حدود ساعت سیزده بعد از گذشتن از صخره های روی یال به شیب های منتهی به قله اصلی رسیدیم که آنجا نقطه ای است که قله ناظر بزرگ دیده شود (ارتفاع حدود ۳۹۰۰ متر)

تیم خسته و کمی ناتوان از بی خوابی شب گذشته بود ولی با شوق بسیار برای رسیدن به قله تلاش می کرد.

بین ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۴:۱۵ تعداد ۲۱ نفر از اعضای تیم توانستند بر روی این قله رفیع بایستند.(ارتفاع ۴۲۵۸ متر).

چهار نفر باقی مانده بین ارتفاع ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ متر به صعود خود پایان دادند.

یکی از مشخصات صعود این قله ، دیدن رخ کامل شمالی دماوند است .

هوا بر روی قله خنک به همراه وزش باد ملایمی بود.

ناگفته نماند دمای هوا در ارتفاعات پایین تر با توجه به قرار گرفتن در گرم‌ترین روزهای سال بسیار گرم و برای تیم تا حدودی آزار دهنده بود.

چهار ساعت زمان لازم داشتیم تا در ساعت ۲۰:۳۰ بعد از فرود از این مسیر طولانی به کنار مینی بوس باشگاه بازگردیم.

مسیر فرود را (در قسمت اول) از داخل دره زیر قله انجام دادیم و مابقی را از همان مسیر رفته به طرف پایین بازگشتیم.

با پشت سر گذاشتن ترافیک جاده هراز در ساعت ۱:۳۰ بامداد به تهران رسیدیم و این برنامه نیز با موفقیت به پایان رسید.

شکـر می گویــم او را
که روی از ما برنگرداند

مهر و دانش عطا فرمود ما را
با کـوه و یاران آشنا کرد ما را

گزارش : ذبیح اله حمیدی ۹۵/۵/۲

اعضای شرکت‌کننده در برنامه ۲۵ نفر:
خانم‌ها: پگاه شارخی – بیتا مهاجر – سِدا هاکوپیان – مهرنوش تنظیفی – راشا ملک (پزشک‌یار) – مهسا حسنی – سبا نازی

آقایان: ذبیح اله حمیدی(سرپرست) – رضا خلیل آبادی (سرپرست فنی) – حمید طربی(مربی) – رامین منفردزاده – بابک فتحیان – رحیم بیضاوی – ارسلان بیک محمدی – سیدمحمود قاسمی (نقشه و gps)– محمدحسین اله یاری – حسام تکلو – رضا عبدالهی(عکاس) – امیر درودیان – محسن مرادیان – محسن فضلی – رضا یگانه – علی گنجی و عضو جدید علی گوهری

میهمان برنامه : رضا زاهدزاده

مختصات gps صعود قله ناظر بزرگ :

حداقل ارتفاع در ابتدای مسیر حرکت  ، پارکینگ روستای نمار   ۲۲۳۶متر
قله ناظر بزرگ    ۴۲۵۸ متر
 محل صرف صبحانه در دشت دریوک   ۲۳۵۷ متر
مسافت طی شده رفت وبرگشت حدود  ۲۸ کیلومتر (هوایی) اندازه گیری شد .

مختصات قله  ناظر بزرگ  : ۳۶ درجه , ۰۵ دقیقه و ۱۳٫۸ ثانیه  (شمالی) و ۵۱درجه , ۵۷ دقیقه و ۰۴٫۳ ثانیه  (شرقی)

مختصات ابتدای مسیر حرکت از پارکینگ (روستای نمار)  : ۳۶ درجه , ۰۵ دقیقه و ۱۴٫۳ ثانیه  (شمالی) و ۵۲درجه , ۰۳ دقیقه و ۴۹٫۹ ثانیه  (شرقی)

321

نقشه gps و مسیر صعود قله ناظر بزرگ

دشت دریوک

صرف صبحانه

دره پنیری

سه راهی(ارتفاع ۳۳۰۰)

ناظر بزرگ دیده می شود

قله ۴۲۵۸ متری ناظر بزرگ

۵ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله ناظر بزرگ (۱۳۹۵/۵/۱)”

1. علیرضا کاظمی می گوید:

درود برشما.همواره سرافراز برفراز باشید.

2. علیرضا گوهری می گوید:

با عرض سلام و درود به همه اعضا تیم
    خیلی خیلی خوشحالم که کنار این همه دوست و همنورد خوب و دوست داشتنی هستم.. بی شک این روز را هیچ وقت از یادم نخواهم رفت و تشکر می کنم از جناب آقای حمیدی و همچنین از آقا رضا که درس خیلی بزرگی به من یاد داد..سپاس گذارم آقا رضا

3. رحیم می گوید:

با سلام. اجرای یک روزه برنامه قله ناظر بزرگ از مسیر دریوک فوق العاده بود. از آقای حمیدی و همنوردان گرامی باشگاه سپاسگزارم. سلامت و موفق باشین.

4. بهروز می گوید:

سلام
    متاسفانه فکر میکنم جهت ای جغرافیایی در این گزارش کاملا اشتباه است از جمله آنهازکر روستان نمار در جنوب قله !!!!
    ……………..
    با سلام و سپاس از دقت و یادآوری … متن اصلاح شد.