گزارش صعود خط الرأس آتشکوه به ریزان ۱۴۰۰/۱/۲۷ – هر هفته یک برنامه «شماره ۹۰۹»

ارسال شده توسط در 22 آوریل 2021 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

صعود خط الرأس آتشکوه به ریزان از لواسان_روستای افجه

روستای افجه در منطقه لواسانات و در نزدیکی تهران قرار دارد.

در ابتدای دشت هویج (دشت گرچال) یک خط الرأس نعلی شکل قابل مشاهده است که در خلاف جهت عقربه های ساعت قله پرسون ، ریزان ، لت ،آتشکوه و ساکا روی آن قرار دارد.

*******

ساعت ۴ صبح روز جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ به همراه ۱۹ نفر از اعضای باشگاه اسپیلت و به سرپرستی جناب استاد حمیدی به سمت روستای افجه در لواسان حرکت کردیم.

در ساعت ۵:۳۰ صبح به روستای افجه رسیدیم و بعد از گذشتن از رودخانه در تاریکی طی یک مسیر مشخص که دو طرف آن باغ های شخصی  گیلاس بود گذشتیم .

کم کم هوا روشن میشد .

هوا نسبتاً صاف و سرعت وزش باد بین ۵ الی ۱۰ کیلومتر بود.

پس از ۱ ساعت پیمایش مسیر پاکوب مشخص به دشت گرچال رسیدیم و با توجه به آمادگی تیم بدون توقف از کنار آبشار سوستون که مبدأ مسیر صعود قله های ساکا و آتشکوه بود که شیب نسبتاً تندی هم داشت به مسیر ادامه دادیم .

ساعت ۷:۳۰ صبح برای صرف صبحانه در گوسفند سرا توقف کوتاهی داشتیم و بعد از صبحانه مسیر غیر پاکوب و با وجود کمی برف به سمت برجهای سنگی و یال قله آتشکوه (جهت پشت به قله ساکا) به صعود ادامه دادیم.

ساعت ۹ صبح بعد از گردنه به تیغه های آتشکوه رسیدیم. کمی با احتیاط از آنجا عبور کردیم.

پس از آن گروه به دو قسمت تقسیم شد که ۵ نفر از اعضا برای تمرین و آمادگی به مسیر خط الرأس ادامه دادند و ما هم در دامنه ی شب تند که مسیر پوشیده از حجمی برف یخ زده بود به سمت قله آتشکوه ترا‌ورس کردیم و رأس ساعت ۱۰:۲۰ برفراز قله آتشکوه به ارتفاع (۳۷۱۳متر ) ایستادیم.

دماوند، آزاد کوه، چپکرو، مهرچال، برج و شمار زیادی از قله های البرز مرکزی از این نقطه به زیبایی دیده میشد

پس از ۲۰ دقیقه استراحت و گرفتن عکس گروهی به ادامه ی مسیر قله ریزان که با شیبی تند به چالشی ترین قسمت برنامه مواجه شدیم که خط الرأس کاملاً تیغه ای بود در نهایت دقت و تمرکز بالا و در مواقع لازم با حمایت و نظارت مربیان تیم ازین منطقه به سلامت عبور کردیم و به قله سیاه لت به ارتفاع ۳۴۹۰ متر که در امتداد خط الرأس بود رسیدیم.

قله ریزان که به شکل یک گردنبند صخره ای در مرکز این خط الرأس قرار داشت ،دیده میشد.

پس از ۲۰ دقیقه استراحت و خوردن تنقلات صعود خود را پی گرفتیم که در ساعت ۱۳:۲۰ به قله ریزان به ارتفاع ۳۵۷۵ متر رسیدیم.

بعد از گرفتن عکس دسته جمعی و با گرامی داشت یاد و خاطره کوهنورد جوان، مرحوم جعفر ناصری که یادبود آن بر روی قله نصب شده بود برای فرود آماده شدیم.

در مسیر بازگشت با وجود شلوغی فرود از کنار سنگها را انتخاب کردیم که با گذشت ۱ ساعت بدون توقف به دشت هویج رسیدیم و بعد از پیوستن اعضای تیم و صرف ناهار و کمی استراحت ،به مسیر بازگشت به روستا افجه ادامه دادیم و در ساعت … به روستا رسیدیم و بلافاصله به تهران حرکت کردیم.

آقایان : ذبیح اله حمیدی«سرپرست» – مهدی موسی نژاد «کمک سرپرست» – ارسلان بیک محمدی«کمک سرپرست» – فرامرز فریدی «کمک سرپرست» – فرشید صادق الحسینی «مربی» – حامدرضا قنبری – حمید نصر – علی رضایی- بابک حاجی تقی – هادی پزشکی – بهنام پیروز – فربد صمدی – مهران خوش فرجام – حمید عسگری – محسن خجسته