گزارش برنامه (اول)نوروز ۹۵ – شیرکوه یزد

ارسال شده توسط در 2 آوریل 2016 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

شیرکوه ، کوهستانی‌ست منفرد در مرکز ایران که طول شرقی – غربی آن به بیش از ۱۰۰ کیلومتر می رسد . شمال و جنوب این کوهستان را کویرهای یزد و ابرکوه تشکیل داده اند اما سمت شرقی آن به کوهستان های بافق و غرب آن به کوه های کم ارتفاع نائین می رسد.

شیرکوه ۴ قله مرتفع و صخره ای دارد که اسامی آن ها عبارتند از طزرجان – گاو و گوساله – شیرکوه.

البته یک قله دیگر به نام میل فرنگی نیز در این ارتفاعات وجود دارد که قله ای فنی است که صعود آن نیاز به کار با طناب و ابزار دارد.

۴ قله اول به شکل خط الرأسی است و بلندترین آن شیرکوه به ارتفاع ۴۰۶۷ متر می باشد.

**************

برنامه اول نوروز سال ۹۵ باشگاه اسپیلت صعود این قله مهم کشورمان بود که توسط ۱۸ نفر از اعضا به شرح زیر اجرا شد؛

ساعت ۴ صبح روز چهارشنبه چهارم فروردین از محل اسکان تیم در یزد از خواب برخواسته ، بعد از آماده شدن و صرف صبحانه با مینی بوس باشگاه به طرف شهرستان تفت و روستای ده بالا حرکت کردیم.

ساعت ۶:۳۰ در هوائی آفتابی و سرد صعود را از مسیر نرمال پناهگاه شیرکوه (دره ی سنگی نجیب) آغاز کردیم (ارتفاع ۲۵۵۰ متر).

بارندگی روز قبل قسمت های بسیاری از مسیر صعود را سفیدپوش کرده بود.

بعد از حدود۲:۳۰ ساعت تلاش به پناهگاه شیرکوه در ارتفاع ۳۵۵۰ متری رسیدیم.

کمی استراحت کرده و تجدید قوا نمودیم سپس از مسیر پاکوب که برف روی آن را پوشانده بود به طرف قله حرکت کردیم.

به دلیل تردد زیاد کوه نوردان در این قله سنگ چینها و میله های بسیاری در مسیر دیده می شود که علائم مناسبی برای صعود هستند.

دکل بلند مخابراتی زیر قله از ارتفاعات پایین تر کاملاً نمایان است .

متأسفانه جاده ای غیر ضروری و مخالف محیط زیست کوهستان تا بلندای این قله احداث شده است که به دلیل برف زیاد در این فصل دیده نمی شد.

حدود ۳ ساعت دیگر زمان سپری شد تا حدود ساعت ۱۳ به بام استان یزد«قله شیرکوه» دست یابیم(ارتفاع ۴۰۶۷ متر).
ارتفاع برف در نزدیکی قله حدود نیم متر می رسید.

هوا در آخرین یال صعود با وزش باد سرد و شدیدی توأم شد و درجه برودت آن به منهای ۱۵ درجه رسید.

به دلیل سرمای زیاد توقف مان برروی قله که مزین به یک ماکت فلزی و بزرگ کتاب بود ، چند دقیقه ای بیشتر طول نکشید و از همان مسیری که صعود کرده بودیم به طرف پناهگاه بازگشتیم.

خوشبختانه مسیر کاملاً خلوت و برخلاف دفعات قبل از ازدحام کوه نوردان تهی و آرام بود.

پس از صرف ناهار در پناهگاه ، فرودمان را به طرف ده بالا ادامه دادیم.

هنگام بازگشت وضعیت جوی مانند روزهای قبل تغییر کرده ، بارندگی شروع شد.

در ساعت ۱۷:۳۰ با رسیدن به پای مینی بوس باشگاه ، برنامه صعود قله شیرکوه به پایان رسید.

این برنامه چهار روزه تنظیم شده بود . به این ترتیب ؛
روز اول حرکت از تهران تا یزد
روز دوم بازدید از دیدنی ها و آثار باستانی و تاریخی یزد
روز سوم صعود قله
و روز چهارم بازگشت به تهران

در پایان لازم است از زحمات سرکارخانم فرحناز اردانی بابت هماهنگی و در اختیار گذاشتن منزل مسکونی یزد ، کمال تشکر و قدردانی را به عمل آوریم.

درصورت تمایل می توانید گزارش دیگر این صعود را که در تاریخ ۱۵ و ۹۳،۳،۱۶ توسط اعضای باشگاه اجرا و در همین سایت منتشر شده است (اینجا) ببینید.

اسامی اعضای شرکت کننده در صعود:
خانم‌ها: الهه کیانی – ساقی محمودی – تکیلا بهبهانی – پگاه شارخی – آزاده اسداله نژاد- آزاده مقدم –  فریبا جباری – مریم نامنی – سبا نازی

آقایان : ذبیح اله حمیدی(سرپرست) – غلامرضا خلیل آبادی(مربی و عکاس) – محمدتقی غلامی – علی بلوچی(پزشک) – امیرحسین بیدمشکی – علیرضا کاظمی – محسن فضلی – علی اکبرفیض آبادی

میهمانان برنامه دریزد خانمها : فرحناز اردانی و بهاره یکتا

گزارش سایت از : ذبیح‌اله حمیدی

۲ دیدگاه to “گزارش برنامه (اول)نوروز ۹۵ – شیرکوه یزد”

1. علیرضا کاظمی می گوید:

بادرود به همه همنوردانم. موقع برگشت داخل مینی بوس هم این مطلب را گفتم. ولی دوباره میگویم. این ۴ روز برنامه سفر به استان یزد و صعود زیبای قله شیرکوه بهترین و زیباترین برنامه ای شدکه من توی این ۱/۵ سالی که باشگاه اومدم انجام دادم.یعنی خاطرات این برنامه فراموش نشدنی خواهد بود. از تک تک همنوردان مخصوصا” آقای حمیدی سپاس گذارم که این خاطره زیبا را خلق کردند.عالی بود عالی
    همواره سرافراز برفراز باشید.

2. نرگس می گوید:

………………………………………………………….
    خانم نرگس باسلام
    به دلیل اینکه کامنت شما ارتباط مستقیم به زندگی خصوصی یکی از اعضای باشگاه دارد ، از انتشار عمومی آن معذوریم.