پیکر زنده یاد حامد شاه حسینی از علم کوه به تهران بازگشت

ارسال شده توسط در 2 مارس 2022 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در مقالات و نوشته ها

«پیکر زنده یاد حامد شاه حسینی از علم کوه به تهران بازگشت»

پس از روزها انتظار با تلاش ارزنده سازمان هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی کشور پیکر حامد شاه حسینی کوهنوردی که در راه صعود زمستانی گرده آلمان های علم کوه دچار یخ‌زدگی شده بود روز گذشته ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ به آغوش خانواده و جامعه کوهنوردی بازگشت.

تیم امداد و نجات که متشکل از کوهنوردان و نجات گران داوطلب به اسامی آقایان مجید نعمت الهی، جواد چراغی، داود لشکری، مهدی نظری، محمد مخمس و مصطفی عباسی بود، موفق شد طی یک عملیات سه روزه فنی و منحصر به فرد در یک شرایط زمانی و مکانی و جوی دشوار پیکر حامد شاه حسینی را که قریب ۵۰ روز در نقطه ای از مسیر گرده آلمان ها فیکس (ثابت) شده بود به تهران بازگرداند.

نا گفته نماند این سومین تیم امداد و نجاتی است که طی دو ماهه گذشته در این منطقه فعالیت کرده و در دو مرحله قبلی پیکر زنده یاد عباس کلهر دیگر کوهنورد در گذشته این برنامه را به پایین بازگردانده بود.
اسامی دیگر نجات گران این عملیات گسترده (هوایی و زمینی) عبارت بود از آقایان مهدی جباریان، مجتبی قهیه ای، فرشاد میجوجی، مهدی تحویل زاده و مازیار غلامی و سرپرستی هر سه این عملیات توسط آقای محمد کبادی از مسئولین ارشد سازمان هلال احمر صورت پذیرفت.

زنده یادان عباس کلهر و حامد شاه حسینی از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۶ وارد منطقه کلاردشت و علم کوه شدند و پس از چند روز تلاش به دلیل سرمازدگی و بازماندن از صعود بیشتر در (گرده آلمان ها) قله علم کوه در ارتفاع حدود ۴۶۰۰ متری تقاضای امداد رسانی کردند که متاسفانه بی نتیجه ماند و هر دو این عزیران بر این گرده سنگی جان گرانبها و عزیز خود را از دست داده خانواده و جامعه کوهنوردی کشور را دچار ماتم و عزا نمودند.

ضمن ابراز تاسف و همدردی با خانواده و همنوردان این دو کوهنورد شهید کوهستان امید است با پایان این عملیات بررسی و تحلیل این رویداد تلخ کوهنوردی توسط سازمان های مربوطه مانند کمیسیون حوادث فدراسیون کوهنوردی و دیگر سازمان ها و همینطور از سوی نخبه گان و پیشکسوتان و مربیان و همه کوهنوردان آزاد و مسئول (بدون داوری و غرض ورزی های مرسوم) با هدف اطلاع رسانی و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی آغاز گردد.
حوادثی که می‌توان آن را«یک تراژدی تلخ کوهنوردی» نامید.

 

         با احترام بر همه درگذشتگان کوهستان
                         ذبیح اله حمیدی
مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
                         ۱۱ اسفند۱۴۰۰

 

پی نویس؛
نحوه امدادرسانی و حمل پیکرهای درگذشتگان این حادثه در نوع خود و در کشور ما یک عملیات بی نظیر بود که گزارش دقیق و فنی آن میتواند به دانش کوهنوردان و سنگنوران در هنگام بروز حوادث احتمالی آینده کمک شایانی نماید.

www.espilat.com

دیدگاه خود را بیان کنید