هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۷۶-تاریخ ۹۳,۱,۳۱)

ارسال شده توسط در 20 آوریل 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۷۶             تاریخ ۹۳,۱,۳۱

درجات ترقی یک ملت در حیات اجتماعی ، منبعث از احترام به زن است . « گراتوآر»

در این شماره می خوانید:
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱،۲۶
–    تبریک تولد
–    عضو جدید
–    اجرای برنامه هفتگی باشگاه : صعود قله و دیواره لجور
–    پروانه کاظمی و استقرار در کمپ اصلی
–    ریزش بهمن و وضعیت بحرانی در اورست
–    مثل یک حرفه ای غذا بخورید
–    بسته پیشنهادی هفته :«استفانی (استف) دیویس» وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌کوه


نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۳،۱۲،۲۷:
در این نشست دو گزارش برنامه صعود ارائه شد .صعود قلل«بُل» در اقلید فارس (برنامه هفته دوم فروردین ۹۳ )همراه با عکس و فیلم توسط پگاه شارخی و در ادامه نشست ، گزارش برنامه صعود قله ریزان همراه با عکس و فیلم توسط مریم جلالی .


تبریک تولد:
روز ۲۷ فروردین مصادف بود با زاردروز مهران دهخدایی . ضمن تبریک به این عزیز نوجوان ، آرزوی موفقیت در همه مراحل زندگی برایش داریم .
همچنین مطلع شدیم فرزند سومین زوج باشگاه یعنی کریم شمشاد و راحله خلیل آبادی در روز گذشته ۲۸ فروردین پا به عرصه گیتی نهاد. ضمن عرض تبریک خدمت این عزیزان ، آرزوی سلامتی برای نو رسیده داشته و امیدواریم کانون خانوادگی‌شان همواره گرم باشد.


عضو جدید:
در دوهفته گذشته ۳ نفر عضو باشگاه شدند.آقای وحیدرضا گودرزی(رئیس هیئت دوچرخه سواری شهرستان الیگودرز) که به عنوان چهارمین عضو افتخاری باشگاه نائل آمدند. و آقایان احسان عربی و امیرحسین جوزی. ضمن خوش‌آمدگویی به ایشان ، آرزوی صعود موفق در کنار همنوردانشان در باشگاه را داریم.


اجرای برنامه هفتگی باشگاه – صعود قله و دیواره لجور:
صعود قله و دیواره لجور«در قالب دو تیم» در استان مرکزی برنامه جمعه ۹۳،۱،۲۹ به سرپرستی حمید محمودی (تیم قله) و صفتدر ظهوری (تیم دیواره) و حضور ۱۹ نفر از اعضا اجرا شد.


پروانه کاظمی و استقرار در کمپ اصلی:
بنا بر آخرین خبر درج شده در وبلاگ پروانه کاظمی ، روز ۲۶ فروردین پس از هفت روز از آغاز حرکت مسیر قله دائولاگیری در شمال این قله  درارتفاع ۴۵۱۵ متر کمپ اصلی را بر پا نمودند.


ریزش بهمن و وضعیت بحرانی در اورست:
به نقل از وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سوادوز ؛ طبق گزارش سایت‌های خبری در سراسر جهان تمامی فعالیت های صعود اورست در جبهه جنوبی و در خاک نپال به دلیل این حادثه تراژیک وحشتناک و مرگ چندین شرپا و کوه نورد به حال تعلیق درآمده است. بنا بر گزارش وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛آنگ تشرینگ شرپا رئیس فدراسیون کوه نوردی نپال در مصاحبه خود با AFP اعلام کرده حادثه بهمن در حوالی ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح امروز جمعه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) به وقت محلی نپال در ارتفاع ۵۸۰۰ متری درست در زیر کمپ ۲ رخ داده است.


طبق گزارش تیم (Tim) از سایت پیک فریکس (peak Freaks) تا کنون ۶ شرپا کشته شده و ۹ کوه‌نورد دیگر مفقود هستند. در حال حاضر هلیکوپترها در حال پرواز مداوم هستند تا کوه‌نوردانی که در بالای منطقه وقوع بهمن گیر افتاده‌اند را از محل تخلیه کنند، این درحالی‌ست که اجساد شرپایان جان باخته نیز باید تخلیه شوند. طبق گزارش‌هایی که به طور دایم در حال به روز شدن هستند ، بیش از ۱۰۰ کوه‌نورد به دلیل شکسته شدن نردبان‌های یخچال خومبو و مسیر بین کمپ ها بالاتر از کمپ ۲ گیر افتاده اند.


به همین ترتیب گزارش‌های متفاوتی در حال ارسال هستند که خبر از کشته شدن ۱۳ نفر و ۳ مفقود یا حتی ۱۲ کشته و ۵ مفقود می دهند. در همین حین شاهدین خبر از مشاهده ۱۱ جسد که به بیس کمپ آورده شده اند می‌دهد که به نظر می رسد بیشترشان شرپاهای راهنما باشند.


یکی از شرکت‌هایی که در کاتماندو فعالیت می کند خبر داده که دو نفر از راهنمایان این شرکت نیز در بین جان باختگان بوده و ۴ نفر دیگر هنوز مفقود هستند. آژانس خبری AFP اعلام کرده که تعداد راهنمایان کشته شده ۱۲ نفر بوده و احتمال دارد این تعداد به ۱۴ نفر نیز برسد. باید یادآور شد که این حادثه یکی از ناگوارترین و مرگ‌بارترین حوادث اتفاق افتاده در اورست وقلل بالای هشت هزار متری به شمار می رود.


«مهدی قلی پور» و دکتر «علیرضا بهپور» از کشورمان در حال حاضر در بیس کمپ اورست به سر می برند . مهدی قلی پور جهت صعود لوتسه و دکتر بهپور جهت صعود اورست . به گزارش سایت فدراسیون کوهنوردی ؛ طی تماسی که روز گذشته با  قلی پور داشتند ، وی ضمن اعلام سلامتی خود ابراز داشت؛ پس از حادثه سقوط بهمن ابتدا پیکر ۱۲ شرپای جان‌باخته به کمپ اصلی منتقل شد و امروز شنبه نیز خبر از افزایش آمار تلفات به ۲۰ نفر، کمپ اصلی را در بهت و ماتم فرو برد! وی همچنین از احتمال لغو صعودهای این فصل قلل «اورست» و «لوتسه» خبر داد!


دکتر «علیرضا بهپور» مسول کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون که صبح روز جمعه ۲۹ فروردین وارد کمپ اصلی این کوه گردیده است با ارسال پیامی ضمن اعلام سلامتی خود ابراز داشت ؛حضورش مقارن با حادثه سقوط بهمن و کشته شدن جمعی از باربران ارتفاع بوده و جو کمپ اصلی را ماتم زده توصیف نمود. «بهپور» افزود: منتظر تصمیمات نهائی تیم‌ها و شرکت‌ها جهت ادامه فعالیت روی این قله و یا لغو تلاشش خواهد ماند.


اکسپدیشن ایرانی زمستانی نانگا پاربات برنده رای گیری شرکت میلت شناخته شد:

وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز ؛شرکت میلت (Millet) سه هفته پیش در صفحه فیس بوک خود اقدام به برگزاری یک رقابت برای انتخاب یک اکسپدیشن به عنوان "اکسپدیشن مردم" (expedition of the public) کرده بود که دیروز نتایج این این انتخاب را منتشر کرد.

در این رقابت عمومی که با لایک بازدیدکنندگان برنده آن انتخاب می شود، اکسپدیشن پیشنهادی سه کوه‌نورد ایرانی آقایان محمود هاشمی، ایرج معانی و رضا بهادرانی با بیش از ۶۰۰ رای در بین ۱۴ اکسپدیشن پیشنهادی برنده این رقابت شناخته شد که پاداش آن نیز حمایت مالی (اسپانسر) این شرکت خواهد بود.


اکسپدیشن پیشنهادی سه کوه‌نورد یاد شده "اولین صعود زمستانی نانگا پاربات" می باشد که تا به حال هیچ تیمی در زمستان موفق به صعود آن نشده است و به همراه K2 تنها قله ای هستند که در زمستان دست نیافتنی بوده‌اند. لازم به یادآوری‌ست که زمستان سال گذشته چند تیم نامی اروپا برای صعود زمستانی این قله تلاش کردند که هیچ‌کدام موفق نبودند.


 نانگا پاربات با ارتفاع ۸۱۲۶ متر ، نهمین قله بالای هشت هزار متری‌ست که در پاکستان واقع شده است. این کوه که به "کوه قاتل" نیز شهرت دارد یکی از خطرناک‌ترین قلل بالای هشت هزار متری هیمالیاست که تا کنون ۶۱ نفر نیز در تلاش برای صعود این قله جان باخته‌اند. نانگا اولین بار در سال ۱۹۵۳ توسط یک تیم آلمانی صعود شده و قبل از این تاریخ ۳۱ کوه‌نورد در تلاش برای صعود آن جان خود را از دست داده بودند و به همین دلیل تیم آلمانی نام این کوه را "کوه قاتل" گذاشتند.


 شرکت میلت بعد از انتخاب این اکسپدیشن به عنوان برنده رقابت، مصاحبه‌ای با این سه کوه‌نورد ایرانی انجام داده که محمود هاشمی در این مصاحبه به تصمیم جدی خود برای صعود این قله اشاره کرده و گفته که اولین واکنش فدراسیون کوه‌نوردی ایران به این تصمیم این بوده که آنها را دیوانه خطاب کرده است. آقای هاشمی در اولین صعود خود به یک قله ۶۸۰۰ متری ۲۱ سال داشته و از آن موقع به بعد به صعود قلل مرتفع اقدام کرده که تا به امروز ادامه داشته است.این سه کوه‌نورد ایرانی که سایت میلت آنها را "مردان دیوانه" خطاب کرده است در دی ماه امسال (ژانویه ۲۰۱۵) اقدام به صعود قله نانگا پاربات خواهند کرد.


محمود هاشمی در مصاحبه خود گفته که این تیم از تجربه و توان کافی برای اجرای این پروژه برخوردار هست و در صورت امکان قبل از صعود زمستانی نانگا و در صورت داشتن اسپانسر در تابستان راهی K2 خواهند شد. او با اشاره به سوابق کوه‌نوردی خود از صعود به قلل برودپیک، گاشربروم یک و دو، دائولاگیری، ماناسلو، ماکالو، اسپانتیک، نوشاق، تیلی چوپیک و لنین در گذشته گفته و استفاده از تجربه را در به دست آوردن موفقیت مهم دانسته است.
این تیم در بیان دلیل انتخابشان اینچنین گفته اند:
«به خاطر اینکه یک حکایت باشیم و به خاطر اراده و توانایی هایمان.».


مثل یک حرفه‌ای غذا بخورید!:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ راهنمایی از تنقلات و نوشیدنی‌هایی که هنگام سنگ‌نوردی و کوه نوردی همراه می بریم؛

آماندا فاکس:
غذا می تواند صعود یا عدم صعود شما را رقم بزند . بسته بندی و حمل غذا روی برف و یا سنگ  بسیار مهم است اما این بسته بندی باید از قبل انجام شود ، شب قبل از صعود، خوردن کربوهیدرات غنی از مواد مغذی شامل غلات ، لوبیا و میوه ها موجب ذخیره گلیکوژن و منبعی از سوخت مورد نیاز برای صعود شما خواهد شد. به طور مثال پاستا یا ماکارونی گندم کامل با سس قرمز و سبزیجات یا مرغ و آواکادو ، ترکیبی ایده آل از پروتئین ، هیدرات کربن و چربی مفید خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که ۶۰ درصد از غذای شما از کربوهیدرات ها تشکیل شده اند تا ذخیره گلیکوژن شما را فراهم آورد.


صبح ها غذای زود هضم مثل بلغور(جو دوسر) ، میوه،  پن کیک یا ماست مصرف کنید و مطمئن شوید که نوشیدنی کافی از جمله قهوه با خود همراه دارید. اگر قهوه بخشی از نوشیدنی معمول و روزانه شما نیست از خوردن آن خودداری کنید در غیر این‌ صورت ممکن است نیاز شما به دستشویی بیشتر شود. هنگام صعود، برنامه ریزی کنید که بین هر یک ساعت تلاش چیزی میل کنید بخصوص مواد غنی از کربوهیدرات که مستقیما جذب جریان خون می شوند و به حفظ حرکت عضلات کمک می کنند. هدف شما حداقل ۲۰۰ کالری و یک سوم یک بطری آب در هر بار مصرف باشد.


چند نکته برای تغذیه سریع:
– تنقلات را در بسته بندی آسان و سریع انجام دهید که دسترسی به آن آسان‌تر باشد (به طور مثال در جیب سینه یا جیبی که برای گرم کردن دست استفاده می کنید قرار دهید)با آسان‌تر خوردن که منظور باز شدن سریع بسته بندی است از خوردن در حین حرکت لذت خواهید برد.
–  هر چیزی که دوست دارید با خود بردارید ، در این شرایط مناسب نیست چیزی را که برای شما جدید است امتحان کنید.
– مصرف کالری را کم نکنید ، شما یک تن کالری خواهید سوزاند بنابراین به اندازه کافی حتی بیشتر از کالری سوزانده شده باید جایگزین کنید.

لیست خرید:
چند مواد خوراکی امتحان شده و مناسب و تنقلاب برای انرژی لازم در صعود بدین شرحند:
–  پنیر(نوع رشته ای)
– تکه های شکلات
– میوه خشک
– عسل و موز
–  نان ذرت
– تکه های گرانول انرژی زا(تکه های شبیه به شکلات از انواع مغزها)
– بسته های ژل کافئین دار
– تکه های کوچک ساندویچ (یک ورق نان محتوی مخلفات)
– دانه های قهوه اسپرسو با پوشش شکلات
– مغزها مثل بادام هندی و بادام معمولی

جنبه های مثبت:
سعی می کنم که مردم نیازهای سوخت بدن خود را بشناسند . من غذای واقعی را به ژله ها و تنقلات ترجیح  می‌دهم بنابراین دیگران را تشویق به خوردن چیزی که با آن آشنا هستند می کنم مثل پنیر و شکلات.

هاووی شوارتز:
افرادی که غذا نمی‌خورند دچار مشکل می شوند و وقتی که به حالت غش کردن می رسند به قندهای ساده نیاز دارند زیرا تمامی ذخایر گلیکوژن میتوکندری (در یاخته یا سلول اندامی است که وظیفه تنفس سلولی و  انتقال انرژی را بعهده دارد) آنها مصرف شده. در یک صعود چند مرحله‌ای من به تمام کارآموزان خود مصرف پروتئین و کربوهیدرات‌های مرکب در صبح را توصیه می‌کنم ، مثل سیب . برای صعود آلپی یا اسکی رژیم ۵۰ یا ۵۵ درصدی کربوهیدرات را پیشنهاد می کنم.

پیتر دوسه‌ت :
مواد غذایی بستگی به فرد و نوع صعود دارد . روی مسیر طولانی صخره نوردی ، غذایی همراه داشته باشید که هنگامی که در حمایت هستید راحت‌تر مصرف شود مثل ژله ها و تکه های انرژی زا .بخش عمده‌ای از مواد غذایی من روی مسیرهایی که چندین روز طول می کشد ، غذاهای معمولی و همیشگی هستند ، غذاهایی که هر روز مصرف می کنم . اطمینان از مصرف کافی کالری با داشتن کیسه ناهار پر از غذاهای خوشمزه کار بسیار آسانی است . تنوع نیز مهم است زیرا شما هیچ‌گاه نمی دانید که در ارتفاعات بالا و هنگام شروع کوه‌نوردی آلپی در ۲ صبح بدن شما چه چیزی می طلبد.

مارک بی ورلی:
چندان از تغذیه معمول روزانه فاصله نگیرید . در فعالیت‌هایی که چند روز از خانه بیرون هستید تنوع مهم است . مصرف تکه های غذای آماده و جویدن مداوم آنها چندان مناسب نیست . غذاهایی را انتخاب کنید که به طور معمول مصرف می کنید مثل ساندویچ یا غذاهای پخته شده اما ذخیره غذای شما می‌تواند شکلات ، پنیر ، مغزها ، میوه خشک و از این قبیل باشد.

اگر در شرایط پایدار زیر صفر درجه به فعالیت مشغول می شوید توجه داشته باشید که غذاهای شما نیز یخ زده خواهد شد. در فعالیت‌های یک روزه با صبحانه کامل و غذاهایی که رطوبت بدن شما را تامین کنند ، کار خود را آغاز کنید . خوردن و آشامیدن را از یاد نبرید. گاهی زمان به سرعت می گذرد و شما ساعتها است که چیزی نخورده‌اید . تنقلات را درون جیب خود برای مصرف راحت تر بریزید.

مارگارت میلر:
مردم اغلب در یک وعده بیش از حد غذا می خورند و وقتی که روزها طولانی تر و دشوارتر است نیاز دارند که وعده ها را تقسیم بندی کنند . من وعده‌های غذایی کمتری می‌خورم ، مغزها ، آجیل و تکه‌های مواد غذایی غنی شده مفید هستند . میوه‌ها در کل ارزشمند هستند زیرا آب آنها به هیدراته بدن شما کمک می کند. نوشیدنی‌های مخلوط جایگزین خوبی برای الکترولیت هستند اما مراقب غلظت آنها باشید . یک اشتباه رایج ترکیب بیش از حد غذاهای غنی از الکترولیت و سدیم بیش از حد فاجعه فیزیولوژی را موجب می شود.

آنا کلینگ:
من زمان زیادی را صرف فکر کردن در این رابطه کرده ام ، احتمالا بیش از حد لازم  همراه بردن پروتئین ، چربی و شکر مثل پنیر رشته ای و تکه های گوشت (سوسیس و کالباس) ، پاستیل ها که خوش طعم هستند و راحت خورده می شوند ، هنگام راه رفتن و به دشواری تنفس کردن مفید هستند و البته شکلات اسنیکرز برای مواقع اضطراری.


مسیر جدید کانچن جونگا:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ تیمی مجرب امسال قصد دارد مسیری جدید در جبهه شمالی کانچن جونگا ایجاد کند . به گفته سایت desnivel دنیس اروبکو از روسیه ، آدام بلیسکی از لهستان با همراهی آلکس تکسیکون از اسپانیا مسیر جدید را صعود خواهند کرد و آرتن براون و دیمیتری سینف روسی و بویان پترف بلغارستانی از سمت چپ مسیر بریتانیایی ها صعود  کرده و تیم سه نفره را پشتیبانی خواهند کرد ، سه نفر یاد شده بعد از گشایش مسیر از همین مسیر فرود خود را انجام خواهند داد و البته برنامه هم هوایی نیز روی همین مسیر تحقق خواهد یافت.


این تیم شش نفره پنج شنبه گذشته وارد کاتماندو شده اند و بعد از فراهم آوردن مقدمات کار ازجمله اخذ مجوز صعود ، مراجعه به وزارتخانه گردشگری ، خرید ، سازماندهی و استخدام باربر برای حمل ۹۰۰ کیلوگرم بار ، در سفر دو روزه خود با اتوبوس وارد دهکده تاپلجونگ شده اند و از اینجا به سمت کمپ اصلی حرکت خواهند کرد. در دهکده محل استقرار آنها هیچ کوه‌نوردی دیده نمی شود ، صبح ها چاپاتی داغ و املت می خورند ، در دهکده با بچه ها بازی می‌کنند و موسیقی گوش می دهند و بار آنها به طور کامل به کمپ اصلی انتقال یافته است.


بسته پیشنهادی هفته :

«استفانی (استف) دیویس» وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

یک دیدگاه to “هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۷۶-تاریخ ۹۳,۱,۳۱)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    سرکار خانم محمودی ضمن عرض تبریک روز زن به شما وکلیه بانوان محترم باشگاه وآرزوی تندرستی وشادکامی برای شما عزیزان عرض تشکر وسپاس دارم برای هفته نامه پربار و آموزنده.

دیدگاه خود را بیان کنید