هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۶۲-تاریخ ۹۲،۱۰،۸)

ارسال شده توسط در 29 دسامبر 2013 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم         شماره شصت و دوم            تاریخ ۹۲،۱۰،۸

 

همای بخت بر شانه‌ات نخواهد نشست مگر آنکه شانه‌ای به گستره وپهنای کوهستان داشته باشی.« ارد بزرگ»

نشست هفتگی باشگاه ۹۲،۱۰،۳ :
در این جلسه هفتگی آقای حمیدی مسئول باشگاه ضمن معرفی تقویم برنامه‌های فصل زمستان ، به اهداء کارت عضویت اعضای که بعضا ارتقاء پایه عضویت داشتند پرداختند و در ادامه این نشست ، آقای رضا خلیل آبادی ضمن ارائه لیست لوازم صعود زمستانی به توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

تبریک تولد :
روز ۲ دی‌ماه مصادف بود با زادروز خانم فاطمه عزیزخانی از اعضای باشگاه . ضمن تبریک به این عزیز، آرزوی موفقیت در تمام ارکان زندگی را برایشان داریم.


عضو جدید:
در هفته گذشته آقای علی‌اکبر رجبی و خانم مریم کمالی عضو باشگاه شدند.ضمن خوش آمد گویی، برایشان آرزوی صعودهای موفق درکنار هم‌باشگاهی‌هایشان را داریم .


برنامه هفتگی :
صعود قله پهنه حصار در منطقه سولقان برنامه جمعه ۹۲،۱۰،۶ باشگاه بود که با حضور ۲۱ نفر از اعضا و میهمانان و به سرپرستی آقای حمیدی اجرا شد.


فصل شرایط ناپایدار جوی و توصیه‌هایی به عموم علاقه‌مندان به کوه‌نوردی:

با توجه به حساسیت‌های صعود به ارتفاعات در شرایط جوی ناپایدار در فصل جاری، توجه عموم علاقه‌مندان به ورزش کوه نوردی را به نکات ایمنی زیر جلب می نمائیم. امیدواریم با توجه جدی به این موارد کمتر شاهد حوادث ناگوار در کوهستان باشیم و همه‌ی دوستداران کوه‌پیمایی و کوه‌نوردی از این رشته‌ی جذاب نهایت بهره را ببرند.
* همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل
* آگاهی یافتن از وضعیت آب و هوایی، قبل از صعود به ارتفاعات
* آگاه کردن خانواده، نزدیکان یا دوستان از جزئیات زمانی و مکانی صعود و برگشت
* استفاده از مسیرهای مشخص و پاکوب شده جهت صعود و فرود
* زمان بندی مناسب جهت به پایان رساندن برنامه قبل از تاریکی هوا (بهترین زمان اقدام به بازگشت: ساعت ۱۴ )
*به همراه داشتن وسایل ضروری کوهستان شامل: مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنـایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کمکهای اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی، گوشی همراه
* اشراف داشتن بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاهها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ و…)
* خودداری از صعود انفرادی، همراه بودن با گروه و افراد مجرب
* پرهیز از اجرای برنامه هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است.
* خودداری از رفتن به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف (به لحاظ احتمال ریزش بهمن)
* استفاده از لباسهایی با رنگهای واضح (قرمز، زرد و فسفری)
* توجه به علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمای مسیر، هشدارهای افراد مجرب، امدادگران و افرادی که از ارتفاع برمی‌گردند.
* فراگیری آموزش های کوه‌نوردی در مراجع ذیصلاح (هیئت‌های کوه‌نوردی و باشگاهها)
* همراه داشتن شماره تماس ارگانهای امدادرسان منطقه (اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی)


بررسی تعاملات فدراسیون با دانشگاه علمی کاربردی :
بر اساس گزارش بخش بانوان کارگروه روابط عمومی فدراسیون؛ براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی حوزه بانوان فدراسیون، روز سه شنبه سوم دی ماه، «رضا زارعی» رئیس فدراسیون و «منصوره گرجی» نایب رئیس، طی نشستی با «تجلی» مدیریت تربیت بدنی دانشگاه جامع علمی کاربردی و خانم «خلیقی پور» مشاور وی در ورزش بانوان، به موارد مختلفی به شرح ذیل پرداختند:
– تشکیل انجمن کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی دانشگاه با کمک ومشاوره فنی فدراسیون
– حمایت‌های فنی و معنوی از صعودهای برون مرزی دانشجویان
– برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با فدراسیون و توسعه آموزشی همگانی کارکنان و دانشجویان علاقمند
– همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با ورزش کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی
– تعامل در ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان و کارکنان فعال و علاقمند به کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در سطح کشور
شایان ذکر است در این جلسه پس از تبادل نظر طرفین، مقرر گردید در جلسات بعدی موارد مذکورمورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا در آینده نزدیک اجرایی شود.

 

با این اختراع در کوهستان هم گرم می‌مانید:

کوه نیوز ؛ این اختراع برای استفاده در سرما و شرایط سخت ساخته شده که خصوصا در کمک به زلزله زدگان و امدادرسانی فوری به سانحه دیدگان در مناطق سردسیر بسیار کارایی دارند.
 ابراهیم عزیزی، مبتکر این دستگاه گفت: بخاری همراه که در ابعادی کوچک به اندازه یک بی سیم ساخته شده و می‌تواند به صورت گردن آویز، جیبی یا با اتصال به کمربند مورد استفاده قرار گیرد در شرایط مختلف از جمله توسط کوهنوردان، امدادگران، سربازان، فعالان مشاغل ساختمانی و تمامی کسانی که ناچارند در محیط‌های سرد کار کنند، کاربرد دارد.وی خاطرنشان کرد: سوخت مورد نیاز این بخاری که ترکیبی ابداعی است به صورت کارتریج‌های کوچک در دستگاه قرار می‌گیرد که با اشتعال هر کارتریج، بخاری تا چند ساعت گرما تولید می‌کند.
 عزیزی با اشاره به قیمت بسیار اندک بخاری و کارتریج‌های سوخت آن اظهار داشت: با بهره گیری از ترکیب سوختی ابداعی در زیرمجموعه بخاری همراه، دستگاه های کوچک دیگری هم به عنوان «کنسروگرم کن» و «هیزم همراه» برای استفاده در سرما و شرایط سخت ساخته شده که خصوصا در کمک به زلزله زدگان و امدادرسانی فوری به سانحه دیدگان در مناطق سردسیر بسیار کارایی دارند.
 این مبتکر در پایان با اشاره به ساخت ترمینال سه گانه کاهش مصرف آب، برق و گاز که به گفته وی می‌تواند میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها را به نحو قابل توجهی کاهش دهد، حمایت مراکز ذی ربط در تجاری سازی اختراعات خود را خواستار شد.

 

تاریخچه صعودهای زمستانی نانگاپاربات (بخش سوم):
در طی دو هفته گذشته در این بخش به مرور تاریخچه صعودهای زمستانی نانگاپاربات به نقل از وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز یا سولدوز کلوب پرداختیم . اکنون قسمت سوم و آخر آن را ملاحظه می فرمائید .
سیمونه مورو و تیم دو نفره تامک/مارک که زمستان امسال قصد دارند بر روی نانگا تلاش کنند قبلا در سال ۲۰۱۱/۲۰۱۲ و در جبهه دایامیر کنار هم بودند. فصل ۲۰۱۲/۲۰۱۳ نیز شلوغ ترین فصل زمستانی نانگا پاربات بود. در فصل یاد شده چهار تیم در دو جبهه دایامیر و روپال اقدام به صعود این قله کردند. در حالی که تیم های جبهه دایامیر مجبور به تحمل سختی های معمول "کوه قاتل" بودند، شرایط در جبهه روپال سخت تر هم بود.

و حالا ادامه مطلب :
۱۲- سیمونه مورو و دنیس اوروبکو فصل ۲۰۱۱/۲۰۱۲:
سیمونه مورو ایتالیایی و دنیس اوروبکو قزاق ، بدون شک بهترین زوج صعودهای زمستانی عصر حاضر به شمار می روند. به غیر از موفقیت‌هایشان در دیگر قلل هشت هزار متری هیمالیا، آنها با صعود زمستانی اولین قله بالای هشت هزار متری قره قروم یعنی گاشربروم II در فصل ۲۰۱۰/۲۰۱۱ تاریخ ساز شدند. هنگامی که آنها برنامه خود برای صعود زمستانی نانگا را در فصل ۲۰۱۱/۲۰۱۲ اعلام کردند، خیلی‌ها باور داشتند که آنها بهترین شانس صعود زمستانی این قله هستند.
سیمونه و دنیس در سوم ژانویه به بیس کمپ رسیدند تا از مسیر کینشوفر تلاش خود را آغاز کنند. اما بعدا به خاطر شرایط سخت این مسیر آنها تصمیم گرفتند مسیر دیگری را انتخاب کنند. این مسیر قبلا توسط مسنر در سال ۲۰۰۰ انتخاب شده بود. در پایان ژانویه کمپ سه در ارتفاع ۶۸۰۰ متری برپا شد و زمان آزمودن استقامت آنها فرا رسیده بود. بارش برف از ۲۷ ژانویه تا ۱۴ فوریه بدون وقفه ادامه یافت و با پیش بینی‌های ناامید کننده هواشناسی که هیچ مهلتی به آنها نمی داد، سیمونه و اوروبکو تصمیم سخت خود مبنی بر بازگشت‌شان را گرفتند.

۱۳- اکسپدیشن "Justice for All" در تلاش دوم خود در فصل ۲۰۱۱/۲۰۱۲:
تومک ماسکیویچ و مارک کلونوفسکی بعد از تلاش ناموفق قبلی خود برای بار دوم به نانگاپاربات بازگشته بودند. این بار آنها در بیس کمپ سیمونه و دنیس را در کنار خود می دیدند. شرایط فاجعه بار هوایی در این کوه از آنجا مشخص بود که این دو همنورد ۴۵ روز را در بیس کمپ ماندند و در این مدت به ندرت یک دریچه هوایی برای صعود پیش می‌آمد.آنها با این عهد اکسپدیشن را در ۱۳ ژانویه مختومه اعلام کردند که بار دیگر به این قله بازخواهند گشت.
۱۴- اکسپدیشن "Justice for All" در تلاش سوم خود در فصل ۲۰۱۲/۲۰۱۳:
تومک و مارک بعد از شکست خود در جبهه دایامیر روی خود را به سوی جبهه روپال برگرداندند. آن دو بعد از شروع تقویم زمستانی وارد بیس کمپ شدند. بیس کمپ پیشرفته خود را در ۲۴ دسامبر، کمپ یک را در ۳ ژانویه و کمپ دو را در ۱۳ ژانویه برقرار کردند. بعد از استقرار کمپ دو، آنها به استراحت در بیس کمپ پرداخته و منتظر یک دریچه هوایی برای صعود قله شدند و سرانجام در ۱۹ ژانویه به سوی قله راه افتادند. آنها بعد از سپری کردن چند شب در کمپ های مستقر شده و چندین بیواک در ارتفاعات ۶۰۰۰، ۶۱۰۰ و ۶۶۰۰ متری، بلاخره کمپ سه خود را در ۲۷ ژانویه برقرار کردند و تصمیم گرفتند همانجا بمانند تا شرایط جوی برای صعود قله مهیا شود.
در یک فوریه مارک به خاطر شرایط سخت حاکم تصمیم گرفت دست از تلاش بکشد در حالی تومک تصمیم گرفت در ارتفاع ۶۱۰۰ متری بیواک کند. او بعد از چند روز مبارزه سخت با سرمای شدید و بادهای قوی و صعود تا ارتفاع ۷۴۰۰ متری تصمیم گرفت در ۸ فوریه به بیس کمپ بازگردد. این صعود دومین نمونه از صعودهای زمستانی نانگا به شمار می‌رفت که در آن یک تیم تا ارتفاع بالای هفت هزار متری پیشروی کرده بود.

۱۵- اکسپدیشن آمریکایی/مجارستانی در فصل ۲۰۱۲/۲۰۱۳:
ایان اورتن (Ian Overton) از آمریکا به همراه دیوید کلین (David Klein) و زولتان رابرت (Zoltan Robert) از مجارستان راهی جبهه دایامیر شدند. مسیر انتخابی آنها همان مسیر مسنر در سال ۲۰۰۰ و دنیس و سیمونه در سال ۲۰۱۲ بود. متاسفانه زولتان در حین ترکینگ به بیس کمپ دچار یخ زدگی انگشتان پای خود شد و نتوانست دو همنورد دیگر خود را در این صعود همراهی کند. بعد از رفتن او ادامه کار برای ایان و دیوید سخت شد و آنها اقدام به یک تلاش نیمه کاره در این کوه کردند اما این اکسپدیشن در ۱۰ فوریه به پایان خود رسید. بالاترین ارتفاعی که ایان و دیوید به آن دست یافتند ۵۴۰۰ متر بود.
۱۶) ناپدید شدن جوئل ویشنوسکی در فصل ۲۰۱۲/۲۰۱۳:
کوه‌نورد فرانسوی، جوئل ویشنوسکی (Joel Wischnewski) اولین قربانی صعودهای زمستانی نانگاپاربات نام گرفت. او در یک اقدام سولو سعی داشت یک مسیر مستقیم در جبهه روپال و دیواره جنوب شرقی را صعود کند. او بعد از ورود به بیس کمپ، در هفته‌های بعد دو کمپ را در ارتفاعات ۴۱۵۰ و ۴۳۰۰ متری برقرار کرد.
جو بعد از دریافت سه روز دریچه هوایی مناسب، کمپ دو را در ۶ فوریه ترک کرد و از آن زمان به بعد دیگر هیچ خبری از او نشد. تلاش‌ها برای یافتن او بیهوده ماندند تا اینکه بعد از آب شدن برف‌ها جسد او از زیر برف ها بیرون آمد.

۱۷- دانیل ناردی و الیزابت روول، فصل۲۰۱۲/۲۰۱۳ :
سال گذشته تیم دو نفره ایتالیایی- فرانسوی یعنی دانیل ناردی (Daniel Nardi) و الیزابت روول (Elisabeth Revol) دومین تیم حاضر در جبهه دایامیر بودند. این دو کوه‌نورد قبل از اقدام به صعود آلپاین در گرده مامری (Mummery Rib) نانگا، با صعود به قله ۶۶۰۸ متری گانالو پیک (Ganalo Peak) هم‌هوایی خود را تکمیل کرده بودند.
الی و دانیل در ۲۸ ژانویه به ارتفاع ۶۴۰۰ متری رسیدند اما به دلیل سرمای شدید و بادهای نیرومند مجبور به بازگشت شدند. آنها قبل از خاتمه اکسپدیشن نیز اقدام به تلاش دیگری کردند اما نتوانستند بالاتر از ارتفاع ۶۰۰۰ متری صعود کنند.


 تلاش سولو زمستانی در کوه قاتل "نانگا پاربات":

وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز(سولدوز کلوب) ؛ حوادث بیس کمپ جبهه دایامیر نانگاپاربات با گذشت شش ماه از حمله تروریستی طالبان به کوه‌نوردان خارجی حاضر در این کوه هنوز بر سر زبان هاست اما اکنون وقت آن رسیده تا از این بیس کمپ درباره صعودی جدید بحث کنیم. در هفته سوم نوامبر گزارش رسیده حاکی از آن بود که به غیر از تیم لهستان و تیم سیمونه موروی ایتالیایی یکی از پیشکسوتان کوه‎‌نوردی آلمان به نام رالف دوجموویتس (Ralf Dujmovits) برای تلاش سولو بر روی این کوه اقدام به دریافت مجوز کرده است. باید یادآور شد که رالف این قله را قبلا در تابستان ۲۰۰۱ صعود کرده است.
صعود رالف از چند نکته حائز اهمیت بالایی‌ست، او در این صعود که سولو خواهد بود از مسیر یا کمپ‌های ثابت استفاده نخواهد کرد و صعودی سبک و سریع خواهد داشت. به طرز جالب توجهی در صورتی که شرایط هوا برای او مساعد باشد، رالف بعد از رسیدن به بیس کمپ بلافاصله اقدام به صعود به سمت قله خواهد کرد. او که تازه از آمریکای جنوبی بازگشته می گوید: "من چهار شب را در کمپ آخر (در ارتفاع ۶۰۰۰ متری) و دو شب را در قله آکونکاگووا که تقریبا ۷۰۰۰ متر ارتفاع دارد، سپری کرده‌ام و فکر می کنم کاملا هم‌هوا شده ام." مسیر او بر اساس ارزیابی‌های شرایط موجود انتخاب خواهد شد.
رالف ۵۲ ساله در ادامه و در پاسخ به نگرانی های امنیتی می گوید: " من نگران سلامتی‌ام نیستم. قطعا رفتن به جبهه روپال خیلی ساده‌تر بود و اکسپدیشن‌های دیگر هم در همان جبهه خواهد بود. اما دیگر فکر نکنم که چنین حادثه وحشتناکی بار دیگر رخ دهد .اما نباید فراموش کرد که بعد از آن حادثه من اولین کسی هستم که در این بیس کمپ حاضر خواهم شد. من در این‌باره فکر کرده‌ام و نظرم اینست که مردم این منطقه به توریست‌های کوهستان نیاز دارند چراکه بیشتر مردم این منطقه از این طریق امرار معاش می کنند و اگر این اکسپدیشن‌‍‌ها قطع شود منبع درآمد این اهالی قطع خواهد شد. من با این صعود می‌خواهم به همه بگویم که می‌توانید برای صعود به این منطقه سفر کنید."
لازم به یادآوری ست که دارک زالوسکی (Darek Zaluski) در این صعود در کنار رالف خواهد بود و احتمالا در بخش‌های پایینی یخچال او را همراهی کند اما به خاطر عدم هم‌هوایی در صعود دیواره او را همراهی نخواهد کرد. این دو کوه‌نورد به چیلاس(Chilas) رسیده‌اند و احتمالا در چند روز آینده صعود خود را شروع خواهند کرد.
خبرهای رسیده از اکسپدیشن‌های قبلی نیز به این ترتیب می باشد که؛ اکسپدیشن لهستانی Justice for All در دره روپال هستند و اقدام به برپایی بیس کمپ و بیس کمپ پیشرفته خواهند کرد و بعد از شروع تقویم زمستانی در ۲۱ دسامبر (که هم اکنون یک روز از این تاریخ نیز می‌گذرد) صعود خود را آغاز خواهند کرد. تیم The North Face سیمونه مورو، دیوید گوتلر و امیلیو پرویتالی نیز انتظار می‌رود در هفته آخر دسامبر به پاکستان برسند.


برگزیده های سال ۲۰۱۳ از نگاه اکس وب :
وبلاگ کلوپ کوه‌نوردان سولدوز(سولدوز کلوب) ؛وبلاگ سایت اکس وب همانند سال‌های گذشته اقدام به انتشار لیستی از صعودها و سفرهای ماجراجویانه کرده که در این لیست نام شخصیت‌ها، اکسپدیشن‌ها و حتی حوادثی ذکر شده که در نگاه سایت مذکور به عنوان خبرهای برگزیده سال ۲۰۱۳ نام گرفته اند.
۱- در ردیف اول این لیست همانطور که انتظار می رفت ، دو اکسپدیشن جبهه جنوبی آناپورنا آمده است. در این اکسپدیشن‌ها کوه‌نورد سوئیسی یولی استک به سبک سولو و آلپاین و دو کوه‌نورد فرانسوی یانیک گرازیانی و استفن بنوئیست موفق به ثبت یک صعود تاریخی در جبهه سخت جنوبی آناپورنا شدند.
۲- در ردیف دوم داستان شرپای نپالی کشاب گارونگ (Keshab Gurung) آمده که داوطلبانه قبول کرده بود در کنار کوه‌نورد مصدوم جوانجو گارا (Juanjo Garra) و در ارتفاع حدود ۸۰۰۰ متری دائولاگیری بماند. و این تصمیم در حالی بود که آنها سه شبانه روز بدون غذا و سرپناه بودند. کوه‌نورد کاتالونیایی، گارا، متاسفانه دوام نیاورد و جان باخت اما تلاش‌های کشاب مثال بارز از خود گذشتگی و شجاعت بود.
۳- در ردیف سوم ابتکار روس‌ها جای گرفته است. روس‌ها با خودروهای غول پیکر آبی- خاکی خود توانستند از اقیانوس منجمد شمالی عبور کنند.
۴- در ردیف چهارم صعودهای لهستانی‌ها آمده است. در این صعودها لهستانی‌ها موفق شدند اولین صعود زمستانی این قله را به نام کشور خود به ثبت برسانند. اگرچه تیم چهار نفره قله دو نفر از بهترین کوه‌نوردان خود را در ارتفاع بالای ۷۵۰۰ متری از دست دادند با این حال لهستانی‌ها در انتقال میراث کوه‌نوردی مرتفع خود به جوانان که دارای کلاس جهانی‌ست موفق بودند. البته باید به جان باختن آرتور هایزر نیز در این ردیف اشاره کرد.
۵ – در ردیف پنجم دو حادثه ذکر شده است. حادثه اول مربوط به قتل عام ۱۱ کوه‌نورد در بیس کمپ نانگا پاربات به دست طالبان بوده و حادثه دوم مربوط به درگیری شرپاها با سیمونه مورو و همنوردش در اورست می باشد.
۶- در ردیف ششم نام دنیس اوروبکو آمده است. نام این کوه‌نورد قزاق به خاطر نامه سرسختانه‌ای که او در دفاع از سیمونه و همنوردانش نوشته بود در این لیست قرار گرفته است. این نامه هنگامی که سیمونه و الکسی بولوتوف در اورست با آن جمعیت تنها بودند منتشر شد.
۷- و در ردیف آخر دو داستان جای گرفته‌اند. داستان اول مربوط به مصاحبه جلی ویت (Jelle Veyt) می باشد. این مصاحبه به داستان زندگی جلی می پردازد که چطور این شخص زندگی عادی خود در خیابان را به عنوان یک پسر بچه به یک ماجراجو تغییر داد. و داستان دوم درباره یک زوج لهستانی ست که سفر دوچرخه دور دنیا را با گذر از هیمالیا به پایان رساندند. به نظر نویسنده این موفقیت‌ها فراتر از شاهکارهای فیزیکی‌ست.


میخ طلایی تمامی دوران:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌کوه ؛ صاحب میخ طلایی تمامی دوران و تنها کوه‌نورد مبتکر امریکایی کسی جز «جف لووه» نیست ،بومی یوتا که برای حرفه کوه‌نوردی خود در کلرادو زندگی می کرد. لووه مسیرهای جدید بی‌شماری در کوه‌های راکی ، پارک ملی زاین ، کوه‌های راکی کانادا و گریتر رنجز ایجاد کرده است . او مخترع و یا همکاری در اختراع بسیاری از تجهیزات و پوشاک کوه‌نوردی است . کتاب سال ۱۹۷۹ او " تجربیات یخ‌نوردی" و کتابهای بعدی او ، مقاله‌ها و فیلم‌هایی که به یخ‌نوردان روش‌های نوینی برای تفکر در مورد این ورزش ارائه می داد ،انعکاس تجربیات او هستند.
لووه با همراهی مایک وایس در سال ۱۹۷۴ اولین صعود از آبشارهای بریدال ویل +W15 را انجام داد . در مراحل ابتدایی یخ‌نوردی و سنگ‌نوردی این دیواره ۱۰۰ متری را بصورت سولو صعود کرد. مسیر جدید او در نپال و پرو کمک کرد که تکنیک‌های مدرن یخ‌نوردی به کوه‌های مرتفع منتقل شوند. هنگامی‌که تجهیزات جدید ، عبور از یخ را عادی ساخت ، لووه تکنیک‌های صعودهای میکس و سنتی را با حمایت‌های از قبل نصب شده در هم آمیخت تا سطوح دشوار برای صعودهای زمستانی هموار گردد.
اولین صعود او از اختاپوس W16 M7 R,1994 در ویل ، کلرادو چشم جهانیان را به روی او گشود. اگرچه اغلب به تنهایی صعود می‌کرد در عین حال ترویج کننده رویدادهای بزرگی بود . اولین رقابت‌های جام جهانی را به امریکا آورد و مبتکر جشنواره پرطرفدار یخ‌نوردی اوری بود . ویل گد می گوید : " یخ‌نوردی فقط بخش کوچکی از سهم جف در نوع نگاه ما به سنگ‌نوردی امروزی است ، بعید می دانم فرد دیگری این‌همه تنوع در این رشته را در این سطح بالا داشته باشد ، او با تبحر در چند رشته در آن واحد ، تعریفی جدید از سنگ‌نوردی ارائه داد.از سال ۲۰۰۰ لووه ۶۳ ساله از بیماری اختلال در رگ‌ها که شباهت زیادی به تصلب شرائین یا AIS دارد ، رنج می برد. این بیماری او را مجبور به استفاده از ویلچر کرده و توانایی او را در صحبت کردن محدود کرده ، با وخیم تر شدن حال او دوستان و خانواده وی در حال تهیه فیلمی از زندگی او هستند.
متانویا مسیر سولو تکرار نشده او در در میان مسیرهای جبهه شمالی آیگر است ، ادای احترام به شگفتی آفرین دنیای سنگنوردی.
سایر میخ های طلائی اعطاء شد به :
۱-    صعود سال ، لادورا دورا (به زبان اسپانیای یعنی دشوار دشوار) – آدام اوندرا – کریس شارما
۲-   صعود آلپاین (سبکبار) ، اولی استک از جبهه جنوبی آناپورنا
۳-  صعود ترد (ابزارگذاری) ، هیزل فایندلی
۴-  صعود سرعتی ، کیلیان جورنت
۵-  دستیابی به موفقیت ، آلکس مگوس
۶-  میخ طلایی جامعه سنگ‌نوردی، جان الیسون
۷-  مسابقه برتر سال (سولو آبهای عمیق ، یوتا)
۸-  بولدر (جیمی وب)

 بسته پیشنهادی هفته :
 پیشنهاد اول : «اولین صعودهای زمستانی ۸۰۰۰ متری‌ها» وبلاگ بیواک

پیشنهاد دوم : «لیست اعضای باشگاه ۸۰۰۰ متری‌ها » وبلاگ بیواک

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۶۲-تاریخ ۹۲،۱۰،۸)”

  1. VAHIDREZAGOUDARZI می گوید:

    سپاس از زحماتتون از مطالب مفید ارائه شده لذت بردم

دیدگاه خود را بیان کنید