هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۷۲ -تاریخ ۹۲,۱۲,۱۸)

ارسال شده توسط در 9 مارس 2014 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال دوم                 شماره ۷۲             تاریخ ۹۲,۱۲,۱۸


 هر جا انسان عمل کرده است،انسان خواسته است.تنها از طریق موجوداتی‌که اراده دارند می‌توان عمل کرد.«نیچه‌»

در این شماره می خوانید:
–    نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۲،۱۲،۱۳
–    تبریک تولد
–    تبریک ازدواج
–    صعود قلل جین کلاغ ، دوشاخ و پلنگ‌چال
–    پایان مسابقات جام جهانی یخ نوردی روسیه
–    نتایج برگزاری مسابقات درای تولینگ جام فجر در همدان
–    گردهمایی هیئت‌ها، باشگاه‌ها و گروه‌های کوه‌نوردی استان تهران نکوداشت فعالیت‌های مهندس کاوه کاشفی
–    سنگ‌نوردی ؛ چالشی در قوانین جاذبه زمین و آنتروپی
–    قانون جدید جمع آوری زباله در اورست
–    الفبای ابداعی رینهولد مسنر در کوه‌نوردی


نشست هفتگی اعضای باشگاه ۹۲،۱۲،۱۳ :
این نشست به دلیل شرکت در همایش گردهمایی هیئت‌ها، باشگاه‌ها و گروه‌های کوه‌نوردی استان تهران ، نکوداشت فعالیت‌های مهندس کاوه کاشفی برگزار نشد.


تبریک تولد:
روز ۱۶ اسفند مصادف بود با زادروز ترانه حمیدی ایران از اعضای باشگاه . ضمن تبریک ، آرزوی موفقیت در همه ارکان زندگی برایشان داریم .


تبریک ازدواج :
روز گذشته ۱۷ اسفند ماه ، محمدباقر شمس از اعضای با اخلاق باشگاه اسپیلت زندگی مشترک خود را با برپایی جشنی آغاز کرد. در این جشن تعدادی از اعضا به اتفاق مسئول باشگاه حضور داشتند.
ضمن تبریک به این همنورد و همسر محترمشان ، آرزوی سعادت و خوشبختی برایشان داریم.


صعود قلل جین کلاغ ، دوشاخ و پلنگ‌چال:
برنامه روز جمعه ۹۲،۱۲،۱۶صعود قلل جین کلاغ ، دوشاخ و پلنگ‌چال باشگاه بود که به سرپرستی آقای حمیدی و حضور ۲۲ نفر از اعضا و میهمانان اجرا شد.


پایان مسابقات جام جهانی یخ نوردی روسیه :

به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی؛ آخرین دوره جام جهانی یخ نوردی سال ۲۰۱۴ که  از تاریخ ۲۸ فوریه  لغایت ۲ مارچ در شهر یوفای روسیه  برگزار شد با برتری قاطع روسها پایان یافت .به گزارش رسیده؛ یخ نوردان تیم روسیه هر سه مدال گرایش بولدرینگ در بخش بانوان، هر سه مدال گرایش سرعت بانوان ، هر سه مدال گرایش سرعت  آقایان و دو مدال از سه مدال گرایش بولدرینگ آقایان را تصاحب کردند.
در گرایش سرعت  بانوان ، زهره عبد اله خانی در جایگاه نوزدهم جهان قرار گرفت. لازم به ذکر است از ۱۸ نفری که بالاتر از عبد اله خانی در رده بندی مسابقات قرار گرفتند  ۱۷ نفر از کشور روسیه میزبان مسابقات بودند .
در گرایش بولدرینگ بانوان  نیز که بر روی ۵ مسیر بولدر طراحی شده بود ، زهره عبد اله خانی که در مجموع امتیاز ۴ مسیر اول در جایگاه ۱۱ جهان قرار داشت ، به دلیل شکسته شدن یخ مسیر مسابقه (که طبق قوانین یخ نوردی حادثه فنی محسوب نمی شود ) در جایگاه ۱۹ جهان قرار گرفت و در یک قدمی مرحله نیمه نهایی ، متوقف شد.(سهمیه ورود به مرحله نیمه نهایی در مسابقات یخ نوردی ۱۸ نفر میباشد
 در گرایش سرعت آقایان ، محمد رضا صفدریان در حالی در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفت که همه ۲۲ نفری که در رده بندی بالاتر از وی قرار گرفتند ، از کشور روسیه میزبان بودند. در گرایش سرعت آقایان سعید محمودی و مسعود زینالی به ترتیب د رجایگاه ۲۷ و ۲۸ جهان قرار گرفتند و مهدی پهناور نیز در جایگاه ۳۲جهان قرار گرفت.
 در گرایش بولدرینگ آقایان نیز که بر روی ۵ مسیر بولدرینگ طراحی شده بود ، محمد رضا صفدریان  با تاپ مسیر های دوم و چهارم و پنجم درمجموع در جایگاه ۱۹ جهان قرار گرفت تا تنها یک نفر تا ورود به مرحله نیمه نهایی رقابت های جام جهانی فاصله داشته باشد.
مسعود زینالی نیز با تاپ مسیر اول ومنفی تاپ  مسیر دوم و تاپ مسیر سوم و شکستن یخ مسیر و از دست دادن تاپ مسیر پنجم در انتهای مسیر ، درجایگاه ۲۲ جهان قرار گرفت.
سعید محمودی و مهدی پهناور نیز در گرایش بولدرینگ به ترتیب در رده های ۳۴ و ۳۸ جهان قرار گرفتند.
این مسابقات با شرکت ۹۹ یخ نورد از ۱۸ کشور جهان برگزار گردید.


نتایج برگزاری مسابقات درای تولینگ جام فجر در همدان :
طی فراخوان فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی درخصوص برگزاری مسابقات درای تولینگ جام فجر در دو بخش مردان و زنان که در تاریخ ۱۴ و ۱۵و ۱۶ اسفندماه در شهر همدان ، این مسابقات برگزار و با نتایج زیر به پایان رسید:
در بخش مردان با شرکت ۲۵ یخ نورد- ۱۵ و ۱۶ اسفند ۹۲:
مقام اول: محمد رضا صفدریان از استان اصفهان
مقام دوم: مسعود زینالی از استان تهران
مقام سوم: مجتبی ثقفی از استان البرز
ترتیب سایر نفرات: عبدالرحیمی، پهناور، احمدی پور، امیدیان و آمحمدی
در بخش زنان با شرکت ۱۴ یخ نورد – ۱۴ و ۱۵ اسفند ۹۲:
مقام اول: زهره عبداله خانی از استان البرز
مقام دوم: الناز رکابی از استان زنجان
مقام سوم: مریم علیخانی از استان تهران
ترتیب سایر نفرات: عبدالرحیمی، اسدی، موسوی، اسماعیل زاده و اسلامی


گردهمایی هیئت ها، باشگاه ها و گروه های کوه نوردی استان تهران ؛
نکوداشت فعالیت های مهندس کاوه کاشفی
:

پیرو فراخوان صورت گرفته از جانب هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران درخصوص مشارکت مجموعه های کوه نوردی استان تهران در همایشی تحت عنوان گردهمایی هیئت ها، باشگاه ها و گروه های کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران و تقدیر از فعالیت های آقای مهندس کاوه کاشفی در طی ریاست این هیئت و همچنین منتخبین فعال مجموعه های کوه نوردی استان تهران ، این همایش روز سه شنبه ۱۳ اسفندماه و در سالن آمفی تئاتر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۸ برگزار گردید. در این همایش علاوه بر هیئت ها ، باشگاه‌ها و گروه‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ، پیشکسوتان کوه‌نوردی و دکتر محمد سلطانی مسئول ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و امور جوانان نیز حضور داشتند . در این همایش از پروانه کاظمی و حمید محمودی اعضای پایدار باشگاه اسپیلت نیز تقدیر به عمل آمد.
در این مراسم که تعدادی از اعضای باشگاه اسپیلت نیز حضور داشتند ، لوح تقدیری از طرف باشگاه به آقای کاوه کاشفی اهداء شد.
 


سنگ‌نوردی ؛ چالشی در قوانین جاذبه زمین و آنتروپی :

به گزارش سایت انجمن کوه‌نوردان ایران؛جان الیسون ،سنگ‌نورد،مربی،بیمار سرطانی و بنیانگذار انجمن "سنگ‌نوردان علیه سرطان" است Climbers Against Cancer یا CAC ، نام انجمنی است که او بعد از ابتلا به بیماری سرطان تاسیس کرده و حالا در عرض یک سال به یکی از معروف‌ترین انجمن های سرطان در دنیا تبدیل شده است .
در مجمع عمومی سالیانه ی "فدراسیون بین المللی صعودهای ورزشی" ، که اول ماه مارس در پاریس تشکیل شد ، جان الیسون به عضویت افتخاری این فدراسیون در آمد . جان الیسون در این مجمع عمومی سخنرانی شاعرانه و پرشوری داشت :
"همانطور که همه می دانیم سنگ‌نوردی ، حتی در رقابتی ترین سطح خود ، یکی از معدود ورزش‌هایی است که در آن قهرمانان جهان از یکدیگر حمایت و به یکدیگر کمک می کنند.در سنگ‌نوردی ، همه می‌دانیم که ما قانون جاذبه نیوتون را به چالش کشیده‌ایم . و حالا در اینجا،در پاریس،من دریافته‌ام که ما قانون آنتروپی را هم به چالش کشیده‌ایم . قانونی که بر اساس آن در یک سیستم بسته ، هر چیزی رو به اضمحلال است.از زمانی که چیزی خلق می شود ، در معرض تباهی ، انهدام و مرگ قرار دارد . این ، واقعیت جهان فانی ما است و البته زیبایی خودش را هم دارد .
در پاریس اما ، با دیدن سنگ‌نوردان ، مربیان و همه‌ی آنهایی که باما در ارتباط هستند دریافتم که در این قانون یک استثنا وجود دارد : چیزی طبیعی که متولد می شود ، رشد می کند ، کمال می یابد و پایان نمی پذیرد ! و آن ، روح انسانی است . در ۱۳ ماه گذشته "انجمن سنگ‌نوردان علیه سرطان" این موضوع را ثابت کرده است.
جامعه ی سنگنوردی ، این را ثابت کرده است ؛ یک بار دیگر ثابت کرده است که ما بیش از یک اصل علمی ساده هستیم . ما چیزی بیش از مجموع اجزای خود هستیم."
اواخر سال ۲۰۱۱ بود که تشخیص داده شد جان الیسون ، این سنگ‌نورد پرشور انگلیسی ، مبتلا به بیماری سرطان است . اما او افسرده نشد . همه‌ی انرژی های خود را به کار گرفت و با کمک دوستان و هم‌نوردانش توانست انجمن سنگ‌نوردان علیه سرطان را تاسیس کند . این انجمن دو هدف دارد: یکی افزایش آگاهی مردم نسبت به سلامتی و سرطان و دیگری کمک‌های مالی برای پروژه های تحقیقاتی سرطان . انجمن CAC ظرف یک سال گذشته توانسته به طرق مختلف ، از جمله فروش تی‌شرت‌های معروفش با آرم CAC مبلغ ۳۵۰۰۰۰ دلار تحصیل کند و به سازمان‌های تحقیقاتی در کشورهای فرانسه ، استرالیا و کانادا نیز کمک مالی نماید .


قانون جدید جمع آوری زباله در اورست :
وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ طبق قوانین جدیدی که برای پاکسازی اورست در نظر گرفته شده کوه نوردانی که از سال جدید قصد صعود به این قله را دارند باید با حداقل هشت کیلوگرم زیاله علاوه بر زباله های خود به پایین برگردند.بورلاکوتی یکی از مقامات وزارت گردشگری نپال اعلام کرد که اقدامات قانونی علیه کوهنوردانی که قانون جدید را رعایت نکنند به اجرا درخواهد آمد ، اگرچه معلوم نیست که آیا جریمه تعلق خواهد گرفت یا مجازات دیگری در نظر گرفته شده.
چند دهه کوه نوردی موجب تلنبار زباله روی این قله شده و اکسپدیش‌های اجرا شده موجب بر جای گذاشتن زباله ، سیلندر اکسیژن وحتی بدن کوه‌نوردانی شده که در اثر سرمای زیاد تجزیه نشده اند. تیم‌ها باید زباله خود را به دفتری که از ماه آینده در کمپ اصلی مستقر خواهد شد تحویل دهند ، در این مکان کمک های پزشکی نیز ارائه خواهد شد و به حل و فصل منازعات هم رسیدگی می شود که دلیل این اقدامات نزاع بین کوه نوردان اروپایی و راهنمایان محلی در سال گذشته بوده.
همچنین تیمها ملزم به سپردن وثیقه ۴۰۰۰ دلاری برای تضمین برگرداندن تمامی وسایل خود خواهند شد که اجرای آن تاکنون با مشکل روبرو بوده ، مقام رسمی یاد شده ادامه می دهد تلاش های قبلی تاکنون چندان موثر نبوده ، این بار اگر کوه نوردان زباله خود را برنگردانند ما آنها را مجازات خواهیم کرد.
ماه گذشته این دولت هزینه صعود به اورست را کاهش داد تا از این طریق کوه نورد بیشتری را جذب کند و همین اقدام موجب نگرانی آنها از افزایش ترافیک و زباله بیشتر شده است . برای پیاده نمودن امنیت در این کوهستان دفتر جدید در کمپ اصلی ، ایستگاه سربازان و پلیس خواهد شد و کوه نوردان در صورت مواجهه با هرگونه مشکلی می توانند به آنها مراجعه کنند.
سیلندرهای دور انداخته شده ، کپسولهای  اجاقهای پخت و پز ، طناب ، چادر ، بطری ، قوطی های نوشابه ، پلاستیک و حتی بقایای ۷۵ قطعه ای یک هلیکوپتر که در نمایشگاه سال ۲۰۱۲ کاتماندو شرکت کرده بود موجب اثرات زیست محیطی نامطلوبی بر گردشگری کوهستان شده است.
اورست و صدها صعود به آن در فصول آوریل و مه کلید درآمد کشورهای فقیر می باشد.


الفبای ابداعی رینهولد مسنر در کوه‌نوردی:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه ؛ در سطح گسترده‌ای از او به عنوان " بزرگ‌ترین " کوه‌نورد جهان یاد می شود اما رینهولد مسنر هفتاد ساله مخالف این لقب است زیرا معتقد است که کوه‌نوردی یک رقابت نیست و نمی توان واژه " بزرگ‌ترین" را در مورد آن بکار برد ، این واژه بی معنی است .
به تازگی در هتلی در دهلی نو ، برای ساخت یک فیلم مستند کوه‌نوردی اقامت گزیده و مصاحبه زیر که انعکاس تجربیات گران‌بهای دوران کوه‌نوردی اوست توسط سایت Livemint منتشر شده است که برای مطالعه علاقمندان به شرح زیر منتشر می شود :
افراد غیر حرفه ای حتی با داشتن آن لقب به سختی دست‌آوردهای فوق بشری او را در ارتفاعات بالا درک می کنند. به سال ۱۹۷۵ بر می گردیم زمانی که مسنر و پیتر هابلر تصمیم گرفتند از تمامی روشهای موجود صعود به ارتفاعات ، تجهیزات ، باربرها ، لشگری از کوه‌نورد ، کپسولهای اکسیژن ، کمکهای مکانیکی  و … برای صعود به گاشربروم یک ، یازدهمین قله بلند جهان به ارتفاع ۸۰۶۸ متر ، صرف‌نظر کنند تا امکان گشودن بعد کاملا جدیدی از کوه‌نوردی را میسر سازند. از طریق حرفه کوه نوردی، او به گسترش و تعریف این بعد ادامه داد ، در سال ۱۹۷۸ صعود به اورست بدون اکسیژن مکمل با همراهی هابلر و تا سال ۱۹۸۶ تمامی قله های بالای هشت هزارمتری را بدون اکسیژن و با حداقل تجهیزات و هیچ پشتیبانی از خارج صعود کرد. در طول دهه گذشته ، کوه نورد ایتالیایی مشغول تکمیل یک موزه با ایده ای بلند پروازانه در زادگاهش ، تیرول جنوبی در کوه‌های آلپ ایتالیا بوده که شامل همه چیز می شود از فرهنگ ، هنر و مذهب در کوهستان گرفته تا تکنیک های صعود و تجهیزات در گذر زمان ، این موزه از ارتباط بین کوه ها و نسل بشر  و  ازآنچه که در درون ما  هنگام مواجه با کوهها رخ می دهد، می گوید. او در هندوستان است تا یک فیلم مستند در مورد هیمالیا و مردمان آن تهیه کند ، سفر از شرقی ترین مناطق ، از دامنه های کوهستان بوتان ، تراورس نپال و هندوستان و درنهایت پاکستان

اولین باری است که در حال تهیه فیلمی از هیمالیا هستید ، این فیلم در مورد چیست ؟
– تاریخی بزرگ و زیبا در این رشته کوه ها ی گسترده وجود دارد و هدف من این است که در این فیلم از این کوهها و فرهنگ مردمی که در آن زندگی می کنند در حین سفرو تراورس هیمالیا ، صحبت کنم ، اما نه روی قله ها ! ما همچنین در باره جنگی که طی ۳۰۰ سال در این مناطق رخ داده است صحبت خواهیم کرد ، انگلیسی ها در سرتاسر این کوهستان در حال جنگ با نپال برای ایجاد مسیرهای تجاری بوده اند ، فرانسیس یانگ هازبند در سال ۱۹۰۴ به تبت حمله کرد ، بازی بزرگ مبارزه برای برتری در آسیای مرکزی بین امپراطوری بریتانیا و روسیه در فاصله سالهای ۱۹۴۰-۱۸۱۳ در حال اجرا بوده و هنوز هم این بازی ادامه دارد اما به شکلی متفاوت ،  هنوز هم مرزهای این کوهستان پر از نظامی است ، تنش بین پاکستان و هند بر سر یخچال سیچال یا حمله طالبان در نانگاپاربات به کوهنوردان (در ۲۲ ماه ژوئن یازده کوهنورد در کمپ اصلی به ضرب گلوله کشته شدند)
 چقدر این مناطق از زمانیکه نخستین بار در دهه سال ۱۹۷۰ به اینجا آمدید تغییر کرده است ؟ صعودهای تجاری در دو دهه گذشته رشد زیاد داشته اند.
– در واقع زیاد تغییر نکرده و من مخالف گردشگری در کوه نیستم ، در آلپ بیش از ۱۵۰ سال است که اکسپدیش های تجاری مرسوم شده ، انجمن های کوه نوردی فرصت کوه گردی را دراختیار مردم عادی می گذارند و همزمان برای مردم کوهستان درآمدزایی نیز می شود. پیاده روی و کوهپیمایی می تواند یک پایگاه قوی برای گردشگری هند محسوب شود اما باید یک مرز مشخصی بین کوه‌نوردی سنتی (صعودهای متکی به خود با حداقل تجهیزات) و گردشگری قائل شد و نباید تمامی کوهستان از این لحاظ تحت الشعاع قرار گیرد. در حال حاضر مسیرهای نرمال تقریبن در تمامی هشت هزارمتری ها برای گردشگران وجود دارد و این کار مانعی ندارد اما من دوست ندارم که ناندا دوی هم به روی گردشگران گشوده شود ، بعضی کوه ها باید فقط برای کوه نوردان باشند .
کوه نوردی به میزان زیادی روح وجوهر پیشگامی خود را بنا به دلایل تجاری از دست داده است.
– بله کوه نوردی در سرتاسرجهان تغییر کرده ، همه آنچه که از آن برداشت شده رفتن به کوهستان و مقابله با آن است ، حالا فقط یک ورزش است ، در اروپا اکثر سنگنوردان تمایلی به سنگنوردی در طبیعت ندارند ، بیشتر در سالن تمرین می کنند. علاقه ای به رفتن به کوه ها به این دلیل که خطرناک هستند ندارند ! از طرفی یک زمانی هیمالیا ، آلپ ، قفقاز و هندوکش تنها به روی کوه نوردان خیلی حرفه ای باز بود و حالا قابل دسترسی برای همگان است ، هر سال کمپ اصلی قله های هشت هزارمتری بخصوص اورست در فصل های صعود برای حمله عده بیشماری از مردم آماده می شود. بسیاری از دفاتر گردشگری  مسیرهایی از کمپ اصلی اورست تا قله و بعکس را در معرض فروش می گذارند ، سال گذشته ۶۰۰ شرپا قبل از اینکه فصل صعود آغاز شود به اورست رفتند و این معبر را ایجاد کردند ، طنابهای ثابت ، نردبان ها ، انبارهای دپوی اکسیژن  و بعد از آن شمار زیادی از مردم به سمت قله هدایت شدند. آنچیزی که قبلا" برای رسیدن به کمپ اصلی اورست انجام می شد حالا برای رسیدن به قله صورت می گیرد . این نوع صعودها را من " پیست کوهنوردی" می نامم ، درست مثل پیست اسکی که از قبل آنرا آماده می کنند و می کوبند و حالا مردم به قله اورست می روند و زمانیکه به خانه های خود برمی گردند طوری از صعود خود حرف می زنند که گویی کاری مثل ادموند هیلاری یا تنسینگ نورگی انجام داده اند و واقعا" آنها این احساس را دارند و فکر می کنند کاری که انجام داده اند همان کاری است که پیشگامان انجام داده اند ، آنها حتی تفاوت بین این دو را نمی دانند. کوه نوردان واقعی به طور کامل کمیاب نشده اند اما تعداد آنها کمتر شده و همینطور درحال کم شدن هستند.
در سال ۱۹۸۰ شما به صورت سولو و بدون کپسول اکسیژن اورست را صعود کردید و گفتید: "من چیزی بیش از یک ریه باریک از دم و بازدم ، شناور بر مه وقله نیستم"
– صعود سال ۱۹۸۰ دشوارترین نبود ، جبهه شمالی از لحاظ فنی زیاد دشوار نیست ، ریسک  سقوط بسیار کم است اما از لحاظ آمادگی جسمی برای صعود بسیار چالش برانگیز است. دشوارترین کاری است که تا به حال انجام داده ام. گذراندن شب به تنهایی ونصب چادر ، آشپزی کردن ، حمل همه چیز به تنهایی ، بدون اکسیژن ، ریه ها و عضله های من در حال سوختن بودند و هیچکس نبود تا تمامی اینها را با او تقسیم کنم و بعد در ارتفاع ۷۰۰۰ متری درون یک شکاف یخی سقوط کردم ، شب بود ، تقریبا تسلیم شده بودم اما به طریقی موفق شدم خودم را بالا بکشم و بلافاصله آن را به فراموشی سپردم . مشکل بزرگ صعودهای انفرادی این است که نمی توانی ترس خود را با کسی تقسیم کنی . انجام یک صعود دشوار با ترس توأم است و اگر با فرد دیگری و یا حتی دو نفر همراه باشید می توانید این ترس را بین همه تقسیم کنید و به اشتراک بگذارید اما زمانی‌که تنها هستید تمامی ترس به شما غالب می شود و بسیار دشوار است تا نحوه مقابله با آن را فراگیرید ، روزها و شبهای پی در پی ماندن در فضای وسیعی که به دلیل شرایط جوی بد ، بهمن و طوفان قادر به صعود نیستی ، شما باید یاد بگیرید که با آن مقابله کنید و به مرور یاد خواهید گرفت ، با گامهایی کوچک ، اگر اجازه دهید که این کار به آرامی اتفاق بیافتد این فرصت را خواهید داشت که گامهای بیشتری بردارید ، گامهایی که برای رسیدن به هدف به آن نیاز خواهید داشت اما اگر این فرصت را بدست نیاورید یا جایی در کوهستان در جوانی ناپدید خواهید شد و یا اینکه برای همیشه از صعود دست خواهید کشید.
ضروریات کوه نوردی برای شما چیست ؟
–  سه عنصر کوه نوردی : دشواری ، خطر و روبرو شدن با شرایط است . دشواری جنبه فنی کوه نوردی می باشد ، خطر که بهترین راه پرهیز از آن است اما برخی مردم علاقه به افزایش خطر تا مرحله ای دارند که موفقیت آنها به شانس بستگی پیدا می کند و آخرین عنصر روبرو شدن یا در معرض شرایط قرار گرفتن است و این همان چیزی است که تعریف واقعی کوه نوردی است ، چیزی است که شما در طبیعت وحشی با آن روبرو هستید . سرما ، اکسیژن ، طوفان ، بهمن ، ریزش سنگ ، باران و برف . با شرایط روبرو شدن است که تعیین می کند شما چگونه حرکت کنید و به شما می گوید که گامی اشتباه به معنی مرگ است . به شما می گوید که کمک از خارج وجود ندارد ، تو هستی و کوهستان . بزرگترین کمک از بیرون امروزه تلفن است ، هر تیم با خود تلفن ماهواره ای حمل می کند ، پس همیشه امکان دسترسی به اطلاعات فراهم است و هرچقدر اطلاعات بیشتری از خارج دریافت کنید ماجراجویی کمتری رخ خواهد داد ، به همین دلیل هندوستان هنوز جایگاه پرماجرای خود را به دلیل عدم اجازه برای حمل جی پی اس یا تلفن ماهواره ای حفظ کرده است (خنده) ، شما می دانید که من  ABC کوه‌نوردی خودم را ابداع کرده ام :
A = No Artificial Oxygen عدم بهره مندی از اکسیژن مکمل
B = No Bolts عدم رول کوبی (کارگاه ثابت و مصنوعی که روی صخره نصب می شود و با آن صعود مصنوعی انجام می پذیرد)
C = No Communication Systems بی هیچ سیستم ارتباطی
آیا کسانی مثل آلکس هانولد که فری سولو کارمی کنند(صخره نوردی بدون طناب یا هرگونه کمک مکانیکی) نسل جدید کوه‌نوردان واقعی هستند؟ یا فکر می کنید که صحیح نیست بدون هیچ امکانات ایمنی دست به چنین صعودهایی زد!
– فری سولو هم باید نظیر سایر سبک های کوه نوردی پذیرفته شود ، در صعود تردیدی در درست یا غلط بودن یک روش وارد نیست ، اخلاق درست یا غلط بودن هر چیز بیشتر شامل مفاهیم مذهبی است و ارتباطی به فعالیتهای آنارشیستی (هرج و مرج طلبی یا بی قانونی) ندارد کوه نوردی کلاسیک یک فعالیت کاملا" بی قانون یا آنارشیستی است ، معیارهای سنجش آن ممکن یا غیر ممکن بودن آن می باشد. در غیر این صورت ، کوه نوردی دشوار و جدی یا فری سولو همیشه اشتباه است ، پاسخی برای اینکه چرا آنرا انجام می دهیم وجود ندارد، هر کدام انگیزه خود را دارند و تمامی انگیزه ها خوب هستند ! من زمانی‌که اولین قله سه هزارمتری خودم را صعود کردم پنج ساله بودم ، همراه خانواده ام بودم و از آن زمان تا به حال کوه نوردی می کنم . کوه نوردی فعالیتی خطرناک و دشوار است ، کوه نوردان تمایل به صحبت در این رابطه را ندارند ، آنها می گویند صعود می کنم زیرا صعود به قله بسیار لذت بخش است و آنهایی که کوه نورد نیستند این پاسخ را می پذیرند زیرا برای آنها امکان پذیر نیست که درک کنند چرا کسی به جایی می رود که احتمال مرگ او در هر لحظه در اثر کمبود اکسیژن ، سقوط ، بهمن و طوفانی که شما را از زمین جدا می کند ، وجود دارد ، اما کوه نوردان با تجربه می دانند که احساس واقعی بعد از صعود به یک قله و برگشت به پایین احساسی شبیه به تولدی دوباره است ، جان سالم به در بردن از مکانی که زنده ماندن در آن بسیار دشوار است . ما به کوه ها می رویم که این احساس را دوباره و دوباره تجربه کنیم و همچنین حس کنیم که نسل بشر صدها هزار سال پیش قبل از تمدن ، بوجود آمدن دولت ها ، ساختارهای اجتماعی ، مذاهب و تمامی قوانین که به عنوان یک انسان باید از آن پیروی کنیم ، چگونه بوده اند و چه احساسی داشته اند.

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

یک دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال دوم-شماره ۷۲ -تاریخ ۹۲,۱۲,۱۸)”

  1. مهدی قمری می گوید:

    ” کوه نوردان با تجربه می دانند که احساس واقعی بعد از صعود به یک قله و برگشت به پایین احساسی شبیه به تولدی دوباره است ، جان سالم به در بردن از مکانی که زنده ماندن در آن بسیار دشوار است . ما به کوه ها می رویم که این احساس را دوباره و دوباره تجربه کنیم… ” … فلسفه رفتن به کوه رو آقای مسنر در این جمله آورده
    با تشکر از خانم محمودی بابت تهیه هفته نامه

دیدگاه خود را بیان کنید