هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۵۸ – تاریخ ۹۴،۹،۱)

ارسال شده توسط در 22 نوامبر 2015 ۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
سال چهارم             شماره۱۵۸                 تاریخ ۹۴،۹،۱

در جهان تنها دو گروه از مردم هستند که هرگز تغییر نمی‌یابند :
برترین خردمندان و پست‌ترین بی‌خردان !
«ارنست همینگوی »

DSC05844

عکس از ناصر کاویانی(آرشیو باشگاه)

تیـــتر خبـرهـا ؛
*نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۸،۲۶
*تبریک تولد
*صعود قله شیورکش در شرایط زمستانی
* ‎«علیپور» و کسب مدال نقره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا
* راه‌یابی «الناز رکابی» به فینال رشته «لید» و عنوان هفتمی «برات زاده»
* مشروح گزارش برنامه صعود دریا به دماوند
* عضویت دائمی ایران در کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی
* «صعود» شماره ۱۳ منتشر شد
* یولی اشتک و صعود سرعتی رخ شمالی آیگر
* پایان تلاش در آناپورنای ۴
* اوندرا و گوشه ای از راز موفقیت او
* بسته پیشنهادی هفته : ادامه گزارش صعود به قله کمونیزم(به قلم استاد محمد نوری)

 

نشست هفتگی باشگاه۹۴،۸،۲۶:
سی‌امین نشست باشگاه با حضور اعضا برگزار شد که اختصاص به ارائه دو گزارش برنامه داشت .
گزارش صعود قلل کندر و بارو همراه با عکس توسط علی صباغی.
و صعود دیواره یافته که توسط تیم فنی باشگاه اجرا شده بود توسط حسین فقیهی و محسن سلیمی همراه باعکس و فیلم.

 

تبریک تولد :
هفته گذشته تولد دو نفر از اعضای باشگاه بود. ۲۷ آبان تکیلا بهبهانی و ۲۸ آبان ارسلان بیک محمدی. ضمن عرض تبریک به هر دوی این عزیزان ، برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.

 

صعود قله شیورکش در شرایط زمستانی:

DSC05804

برنامه جمعه گذشته باشگاه صعود قلل شیورکش و کافره بود که با توجه به حجم برف و شرایط صعود زمستانی ، تنها قله شیورکش توسط اعضا صعود شد.

 

«علیپور» و کسب مدال نقره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا

1617-main-658111380

به گزارش سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ؛ در دومین روز از بیست و سومین دوره رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در نینگبوی چین «رضا علیپور» قهرمان سنگ‌نوردی کشورمان پس از ورزشکار اندونزیایی به مدال نقره آسیا دست یافت. در فینال «رضا علیپور» با زمان ۶ ثانیه و ۷۹ صدم ثانیه در مقابل رکورد ۶٫۷۵ ورزشکار حریف بر سکوی دوم ایستاد. همچنین ورزشکارانی از چین در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

شایان ذکر است؛ در رقابت‌های بانوان «فرناز اسماعیل زاده» سنگ‌نورد کشورمان پس از ورزشکاران اندونزی، قزاقستان و سنگ‌نوردی دیگر از اندونزی بر سکوی چهارم آسیا ایستاد.

 

راه‌یابی «الناز رکابی» به فینال رشته «لید» و عنوان هفتمی «برات زاده»:

1621-main-747602263

در ادامه رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا صبح امروز «الناز رکابی» با قرار گرفتن در مکان ششم نیمه نهایی، راهی فینال شد. همچنین «علی برات زاده» با عنوان هفتمی رقابت‌ها؛ به کار خود پایان داد.

شایان ذکر است که در این دوره رقابت‌ها نمایندگان ۱۲ کشور آسیایی ایران، کره جنوبی، هند، ژاپن، چین، سنگاپور، قزاقستان چین تایپه، فیلیپین، اندونزی، هنگ کنگ و تایلند حاضر بودند و تعداد شرکت کنندگان مواد مختلف:
سرطناب آقایان ۳۸ نفر
بلدر بانوان ۳۷نفر
سرعت آقایان۳۱نفر
سرعت بانوان۲۲نفر
بلدر آقایان ۳۸ نفر

 

مشروح گزارش برنامه صعود دریا به دماوند:

d2d-16

کوه‌نامه ؛ یکصد و نوزدهمین نشست همگانی انجمن کوه‌نوردان اختصاص به ارائه گزارش برنامه «صعود دریا به دماوند» داشت.
عصر روز چهارشنبه ۲۷ آبان ۹۴ این مراسم با حضور جمع کثیری از کوه‌نوردان و علاقمندان در مرکز همایش‌های فرهنگی اسوه برگزار شد. تیمی چهار نفره متشکل از ” اکبر هاشمی نژاد” ، “اصغر پاشا”،”بهرام ارم” و”عباس صحرانورد ” طی مدت زمان ۱۳ روز موفق شدند برنامه صعود دریا به دماوند را اجرا نمایند. در این برنامه مسیری بسیار طولانی از البرز که از دره سه هزار در البرز غربی آغاز و به قله دماوند ختم می شد در مدت ۱۳ روز پیمایش شد .از ویژگی‌های شاخص این برنامه می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• صعود خط الراسی بیش از ۱۲۰ قله البرز در ۱۳ روز
• پیمایش مسیر بیش از چهارصد کیلومتر با متوسط ارتفاع ۴۲۰۰ متر
• صعود شبانه شاخه ای و حلقه های قله های مجاور خط الراس
• گذر انفرادی آزاد (free solo ) از گرده ها و شاخک های خط الراس گرده آلمانها ، گرده اسپیلت ، دندان اژدها و ….
ادامه گزارش را در اینجا بخوانید.
مسئول باشگاه اسپیلت و چندنفر از اعضا نیز در این نشست حضور داشتند.

 

عضویت دائمی ایران در کمیسیون جوانان اتحادیه جهانی:

1611-main-212473076

سایت فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرد ؛ بنا بر ایمیل ارسالی از سوی اتحادیه جهانی کوه‌نوردی باتوجه به عملکرد قابل تقدیر «سید محمود هاشمی» عضو کمیسیون جوانان این اتحادیه و بنا به درخواست «اسرافیل آشورلی» رئیس این کمیسیون، «سید محمود هاشمی» به عنوان عضو دائمی کمیسیون مذکور برگزیده شد. لازم به ذکر است اعضای دائمی دارای حق رأی بوده، می‌توانند در جلسات اصلی کمیسیون نیز حضور یابند.

 

«صعود» شماره ۱۳ منتشر شد:

1615-main-1649051480

سیزدهمین شماره فصلنامه خبری فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی نسخه تابستان و پائیز ۹۴ منتشر شد.
این بولتن خبری به صورت تمام رنگی و گلاسه در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است و به زودی نسخه الکترونیک آن نیز برای بهره‌برداری عموم در سایت فدراسیون درج خواهد شد. در این شماره علاوه بر مطالبی با مضامین فرهنگی، آموزشی و گزارشی، مصاحبه‌هایی نیز تهیه و منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به مصاحبه با «کریستف ویلیچکی» کوه‌نورد نامدار جهان و «محمد علیپور» نایب قهرمان سرعت نوجوانان جهان اشاره کرد.

 

یولی استک و صعود سرعتی رخ شمالی آیگر

u1

کوه‌نامه ؛ رخ شمالی آیگر – مسیر هکمایر HECKMAIR ، اولین بار در سال ۱۹۳۸ صعود شد، اما اولین صعود سرعتی ثبت شده آن مربوط به سال ۱۹۵۰ است که در آن سال این مسیر ظرف ۱۸ ساعت صعود شد. از آن زمان تا کنون ۶۵ سال گذشته است و حالا به یمن نوآوری های تجهیزات و توسعه مهارت‌های انسانی ( و حتما هم توسعه و تکامل مغز انسان ) همین مسیر ۱۸ ساعته ظرف ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه به تاریخ ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) توسط یولی استک ( ماشین سوئیسی !) صعود شده است. یولی استک قبلا همین مسیر را در سال ۲۰۰۷ به مدت ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه و در سال ۲۰۰۸ به مدت ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه صعود کرده بود. اما در سال ۲۰۱۱ دنی آرنولد، رکورد یولی استک را شکست و این مسیر را ظرف ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه صعود کرد؛ و حالا استک با زمان ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه مجددا موفق شده است رکورد رخ شمالی آیگر – مسیر کلاسیک هکمایر را از آن خود کند. خالی از لطف نیست که یاد آور شویم یولی استک، تابستان امسال ۸۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر در رشته کوه آلپ را در اروپای غربی ظرف ۶۲ روز آنهم صرفا با اتکا به نیروی بدن صعود کرد. او در این پروژه در مجموع ۱۰۰۰ کیلومتر با دوچرخه رکاب زد و ۱۰۰ هزار متر ارتفاع را صعود کرد.
رخ شمالی آیگر به دلیل ریزش سنک، یخ و بهمن از مسیرهای خطرناک کوه‌نوردی است.
رینهولد مسنر و پیتر هابلر همین مسیر را در سال ۱۹۷۴ ظرف ۱۰ ساعت صعود کرده اند.
در هر حال تایم صعودهای این مسیر به شرح زیر است:

۱۸:۰۰ Leo Forstenlechner, Erich Wascak,——————————-1950
10:00 Peter Habeler, Reinhold Messner, ———————————1974
8:30 Ueli Bühler,————————————————————-1981
6:00 Franc Knez, ———————————————————–1982
4:50 Thomas Bubendorfer,———————————————– 1983
4:30 Christoph Hainz,——————————————————-2003
3:54 Ueli Steck, ————————————————————–2007
2:47 Ueli Steck, ————————————————————–2008
2:28 Dani Arnold,————————————————————2011
2:22 Ueli Steck, ————————————————————-2015

 

پایان تلاش در آناپورنای ۴:

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌کوه ؛ بنا به گزارش سایت رادیو لهستان، کوه‌نوردان این کشور که قصد صعود زمستانی آناپورنای ۴ را داشتند تلاش خود را به علت بارش مفرط برف، دمای بسیار پایین هوا، خطر ریزش بهمن و وزش شدید باد متوقف ساختند.
مارچین تومازوفسکی عضو تیم سه نفره کشور لهستان در فیس بوک نوشته که هر نوع فعالیت کوه‌نوردی روی جبهه جنوبی این کوهستان توأم با ریسک بالا است . هدف این اکسپدیشن پای گذاشتن بر قله از طریق یال جنوب غربی بود، کاری که هرگز در زمستان انجام نپذیرفته. بیش از ۶۰ کوه نورد روی این مسیر کشته شده اند که باید گفت یکی از خطرناک ترین جبهه‌های کوه‌نوردی دنیا است.
نکته : یانوش گولاب عضو این گروه قرار است به تیم آلکس تکسیکون در صعود زمستانی به نانگاپاربات ملحق شود، باید دید زمانی که صعود به یک قله هفت هزارمتری در فصل پاییز امکان پذیر نشده چگونه قرار است یکی از دشوارترین هشت هزارمتری های دنیا در زمستان سخت امسال صعود شود!

 

اوندرا و گوشه ای از راز موفقیت او

635835327161447809_10_634765097269327498_determination (1)

وبلاگ کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گل‌کوه ؛ انعطاف اندام استخوانی بهترین سنگ‌نورد جهان شگفت انگیز است .بارها در مصاحبه‌های خود گفته که همیشه از بلند بودن بیش از حد دست و پای خود در رقابت های جام جهانی ضربه خورده، اندام او و رامون جولیان با قد بسیار کوتاه هیچگاه مورد توجه طراحان مسیر نبوده اما عاقبت موفق شده با این نحو خم و راست کردن زانوهای خود شرایط را برای صعودهای دشوار ایده آل سازد.
آدام اوندرا با مدال طلای رشته لید و مدال نقره رشته بولدر جام جهانی به خانه خود برگشته و بلافاصله برای اولین بار در کشورش جمهوری چک یک ۹a+ FA در پرادیتور سربسکو ایجاد کرده. بهترین سنگ نورد دنیا در پنج سال گذشته دارای ۲۱ مسیر +۹a و دشوارتر است. اگرچه موفقیت هر ورزشکاری ضمن پشتکار و زحمت و تمرین بسیار، حاصل افکار و سبک منحصر بفرد اوست اما به گفته سایت ۸a انعطاف پذیری عضلات زانوی این سنگنورد نخبه ضمن امکان استراحت روی مسیر موجب استقامت در مسیرهای دشوار شده است. در تصاویر منتشر شده از پوزیشن زانوی خم تا حداکثر امکان، گامهای بلند و کاملا باز، بخشی از داستان موفقیت آدام بازگو شده است. اگر شما بتوانید مثل آدام این گونه بنشینید و استراحت کنید، قادر خواهید بود مسیرهای خیلی دشوار را صعود کنید!

635835490085975809_12003867_1126443170728529_1657148523392381456_n

در رسانه ها و سالن های ورزشی ،تمرینات و آموزش ها بر قدرت و استقامت انگشت ها تمرکز دارد و برای بهینه سازی آن تلاش بسیار می شود. کسانی که روی کشش عضلات کار نمی کنند ساعت ها طول می کشد که بدن آنها به انعطاف لازم برای صعودهای طولانی و دشوار دست پیدا کند . فقط با یک ساعت حرکات کششی به میزان ده برابر عملکرد سازنده تری خواهید داشت تا یک ساعت تمرین روی کمپوس برد. به تصاویر به دقت نگاه کنید تا متوجه شوید بدن او چقدر برای انجام کارهای دشوار آماده است.

 

بسته پیشنهادی هفته : ادامه گزارش صعود به قله کمونیزم(به قلم استاد محمد نوری)

28j9nw6

خوانندگان گرامی در هفته‌نامه شماره ۱۵۳ قسمت اول و دوم گزارش اولین صعود ایرانیان به قله ۷۰۰۰ متری کمونیزم مربوط به سال ۱۳۷۴ و به قلم کوه‌نورد شناخته شده کشور آقای محمد نوری را در وبلاگ دوبی‌سل (که لینک شده بود )مطالعه نمودید و اکنون قسمت‌های سوم (اینجا )و چهارم (اینجا) آن را بخوانید.

 

 

گردآورنده و تنظیم: ساقی محمودی

۲ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم – شماره۱۵۸ – تاریخ ۹۴،۹،۱)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود و سپاس از سرکارخانم ساقی محمودی برای گردآوری مطالبشان. درمورد صعود نیمه تمام لهستانیها به آناپورنا۴ وبرنامه ریزی برای صعود زمستانی به نانگاپاربات من هم متحیر هستم.امسال زمستان ظاهرا” سنگین است.
    چه خوب است ستاد جلوگیری ازحوادث کوهستان در تهران هرچه سریعتر آغاز به کارکند تامثل پارسال اتفاقات ناگوار نداشته یا کمتر داشته باشیم.
    بازهم ازشماخانم محمودی عزیز متشکرم.

  2. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    ضمن تشکر از سرکار خانم محمودی.تبریک به سنگ نوردان خوب کشورمان سرکار خانم الناز رکابی اقایان علیپور و برات زاده.

دیدگاه خود را بیان کنید